Miten vauvan saisi nukkumaan yöt huudattamatta?
Puolivuotias herää öisin 3-5 kertaa tissille ja vaikka nukkuisi vieressä, alkaa rasittaa! Mutta huudattamaan en ala. Mikä neuvoksi?
Kommentit (39)
Meillä alettin n.7kk syödä lusikalla iltapuuroa + maito päälle, vähensi aamuyön syöttöjä yhdellä eli n. 5h yhtämittaista unta ainakin. Kyllä sekin jo hiukan auttaa. Enempää en valitettavasti osaa auttaa.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:34"]
Ei olla edes kokeiltu! Ehkä tässä on mulla joku asenneongelma. Ap
[/quote]
Vauva käyttää sinua tuttinaan.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:34"]Ei olla edes kokeiltu! Ehkä tässä on mulla joku asenneongelma. Ap
[/quote]
Turhaa tuttipulloa on enää tähän ikään ottaa, sanoisin että koita suoraan nokkamukia.
-10
No ei meillä valitettavasti kolmen heräilevän lapsen kanssa ole auttanut kuin se huudattaminen. Eli omaan sänkyyn ja huoneeseen, kun herää käydään silittelemässä, annetaan vähän itkeä, käydään taas jne. Siinä meni aina kaksi yötä kun vauva jo nukkui täydet yöunet. Meillä oli pakko tehdä näin ettei oltaisi ihan lataamossa kaikki. Kahdella vanhemmalla lapsella tehtiin n. 10-kuisena, nuorimmalla jo puolivuotiaana kun heräili tunnin välein. Yhdelläkään vauvoista ei ollut oikeasti nälkä, aamulla herätessään hyväntuulisina ei ollut mikään kiire tissille tai puurolle. Iltasyöttäjä tietysti tehostettiin.
Joo, iltavellit naamariin niin kyllä nukuttaa, ei tule yöllä nälkä eikä pissaa litratolkulla, on lapsellekin paljon helpompaa nukkua rauhassa.
En käsitä tuollaista että jatkuvasti imetetään noin isoakin ympäri vuorokauden. Meillä on keskosena syntyneet kaksoset, ja he jättivät kyllä yösyöttöjä ihan itse pois jo 3kk ikäisenä, nukkuivat 6h yöllä, ja kun sitten ikää tuli sen verran että alettiin perunaporkkanavelliä antamaan illalla, nukkuivat jo kunnon yöunet kaikessa rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 09:22"]
Puolivuotias herää öisin 3-5 kertaa tissille ja vaikka nukkuisi vieressä, alkaa rasittaa! Mutta huudattamaan en ala. Mikä neuvoksi?
[/quote]
Lapsen kasvaminen isoksi. Se auttaa.
Ap vaikuttaa sellaiselta, ettei oikeasti halua neuvoja.
Mutta itse olen lapset hoitanut sillä tyylillä, että (siihen aikaan suositukset olivat, että 4kk perunaa, 5kk viljoja ja lihaa), että tutin annoin siinä vaiheessa, kun vauva alkoi yöt roikkua rinnalla. Siirsin omaan sänkyyn jokaisen 6 kuukauden iässä ja pari yötä meni siihen, että annoin tutin aina kun heräsi kitisemään ja taputtelin pyllylle. Hyvin oppivat nukkumaan heräämättä yön. Tutista vieroitin sitten vuoden iässä, ettei jää kovin tavaksi.
En ole koskaan kannattanut ajatusta, että kärsi, kärsi, kirkkaaman kruunun saat.
joo komppaisin tuolla että ei vauvalla nälkä ole, käyttää sinua tuttinaan. minä en suostunut aikoinaan, olen äiti, en tutti. Tutteja saa kaupasta.
Kyllä vauvalla nälkä tuntuu olevan, kun lopettaa syömisen yleensä melko pian. Päiväunilla on semmoinen tuttimeininki välillä.
Mutta koitan lisätä kiinteitä: vellit ja lihat+kalat niin jospa ainakin ekat heräilyt jäisivät pois. Ja jos saisi vielä nukuttua omaan sänkyyn, jossa on välillä ennenkin joitain pätkiä nukkunut.
Ap
En mä pitäisi unikoulua jos ei syö vielä kiinteitä. Jos elää lähestulkoon maidolla niin ei ihme että on nälkä yölläkin. Enkä tällä tarkoita sanoa, että kiirehdi kiinteisiin. Ehkä toi vaihe pitää vaan kestää. Me pidettiin unikoulu 10kk iässä ja siihen loppui yösyötöt. Silloin söi jo aika hyvin kiinteitä, 5x päivässä vähän jotain ainakin. Jos jotkut 3kk vauvat syö vain noin kerran yössä, niin onnea vaan, kaikilla ei kyllä ole tuollaisia lapsia ja jotkut vaan tarvii enemmän ruokaa yölläkin. Meidän poika on esim. edelleen aika hoikka ja ollut koko ikänsä, eli en halunnut nipistää rintamaidosta ennenkuin siinä 10kk iässä, jolloin olin kyllä jo aika väsynyt yöheräilyihin (korviketta/pullosta ei juotu koskaan). Tsemppiä! Jossain kohti huomaat tuon olevan historiaa.
Meillä alettiin syömään kaurapuuroa ja sosetta puolivuotiaana. Maitoa sai päälle hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa ettei nukahtanut rinnalle. Yöt rauhoittui kummasti kun vauva pysyi kylläisenä.
Omat lapset on alkaneet nukkua kokonaisia öitä keskimäärin 1,5v iässä, samoin lähipiirin lapset. Jollain onnekkaalla on ollut jo vauvana kokonaisia öitä nukkunut napero, mutta harvassa taitaa moiset nukkujat olla.
Esikoinen alkoi nukkua kokonaisia öitä 1-vuotiaana kun lopetin imetyksen kokonaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 10:19"]Kuule, nyt niitä kiinteitä sille vauvalle iltapainotteisesti maidon kera niin alkaa nukkua!!!
[/quote]
No, minun vauvani syö 4 ateriaa päivässä, noin desin per ateria. Illalla saa puuron ja imetän vielä perään, herää useimmiten 3-5h päästä syömään viimeistään. T. 9