Kyläily. Käyttäkö ja käykö teillä paljon vieraita?
kiinnostaisi tietää miten muilla...meillä kerran pari vuodessa joku kaukainen sukulainen käy yökylässä. Itse käymme parilla muutaman kerran vuodessa. Ei ole sellaista yökyläilyä eikä kyläilykulttuuria meillä.
Lasten kavereita hyvin harvoin yökylässä.
tuttavia näemme kodeissa varmaan kaksi - viisi kertaa vuodessa. Mutta sellaista säännöllistä kyläillä ei meillä ole.
mietinkin miten sosiaalista tai kyläilyaktiivista muitten elämä on?
Kommentit (7)
Ei käydä kylässä. Meillä sukulaiset käy pari kertaa vuodessa eli äiti ja tätini. Ovat 3 yötä. Käyn muutaman kerran vuodessa äidilläni ja yksi kaveri käy pari kertaa vuodessa. Itse en tykkää käydä kenenkään luona mutta meille saa tulla. Kuopuksen kaveri käy yökylässä meillä. Ei ole sellaisia ihmisiä jotka voi vain piipahtaa meillä ja suku on pieni, eikä asuta samassa kaupungissa.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:29"]
Me käydään tai meillä käy ehkä noin kerran viikossa kylässä. Joskus useammanki, esim perjantaina meillä ja lauantaina jossain muualla kylässä, ja joskus saattaa tulla melkein parin viikon tauko. Kyläily ja kylään pyytäminen kohdistuu yleensä lähisukulaisiin ja ystäviin, joskus vähän etäisempiinkin. Lähipiirissämme on aika vahva kyläilykulttuuri mikä on mielestäni mahtavaa :) ja Tykkään itse ainakin leipoa ja kokeillä uusia reseptejä, joten sekin on välillä hyvä syy pyytää kylään ihmisiä.
[/quote]
Sama juttu meillä. Yövieraita käy harvoin, sillä lähisuku ja ystävät asuvat kaikki pääkaupunkiseudulla kuten itsekin asun.
Meillä käy sukulaisia yökylässä ehkä n. 6 kertaa vuodessa. Itse käymme sukulaisilla ehkä kerran kuussa tai kahdessa. Asutaan kaukana, joten aina on melkeinpä jäätävä yöksi. Kavereilla käymme tai meillä käy kavereita ehkä pari kertaa kuussa. Lomilla on aktiivisempaa.
Eipä juuri kyläillä. Anopilla käydään noin kerran kuukaudessa tai vähintään kahden kuukauden välein. Meillä anoppi käy muutaman kerran vuodessa.
Kaksi ystäväperhettä. Kumpaakin tavataan 1-2 kertaa vuodessa, välillä meillä ja välillä heillä. Yövieraita on kuuden viimeisen vuoden aikana käynyt kerran tai kaksi.
Yhdellä lapsista usein kavereita yökylässä.
Meillä käy yövieraita ehkä keskimäärin kerran kuussa. Yleensä tulee suma ja sitten taas pidempi tauko. Yhdet yövieraat (lapsiperhe) ovat tolkuttoman kuormittavia, heidän jälkeen menee helposti viikko toipumiseen ja uudestaan siivoamiseen. Vierailun jälkeen on aivan poikki, koko ajan pitää passata ja katsoa perään, kuunnella kiukuttelua ja nahistelua, lapset huonokäytöksisiä, tunnelma jotenkin kireä ja koko vierailu pyörii lasten ja heidän kaitsennan ympärillä. Ei puhettakaan, että perheen aikuisista olisi meille mitään seuraa tai iloa. En näe mitään pointtia näissä vierailuissa meidän kannaltamme, heille tietysti kiva kun pääsevät valmiiseen pöytään. Olisivat innokkaasti jatkuvasti tunkemassa kylään, koskaan emme kutsu. Aina ei kehtaa kieltäytyäkään. Muut yövieraat (pariskuntia ja lapsiperheitä) ovat erittäin tervetulleita ja heidän kanssaan on kivaa, yökyläilystä saatu ilo peittoaa mennen tullen sen vaivan mitä on järjestää ruoat ja siivoukset.
Muuten meillä käy keskimäärin 1-2x kahdessa viikossa vieraita. Sukua ja kavereita. Itse kyläilemme jossain joka viikko, emme kylläkään yökylässä. Kesällä olemme enemmän reissussa ja yökyläkutsuja tulee paljon. Välillä vähän uupumiseen asti, mutta yleensä kuitenkin on aina lopulta kivaa! Välillä tuntuu,että kalenteri on liian täynnä.
Meillä käy vieraita ehkä kerran kuussa, loma-aikoina sitten useammin. Kesällä muutama tuttavaperhe oli yökylässä, juhlapyhinä ollaan ystäväperheiden kanssa yökylässä puolin tai toisin, mennään mökille tms. Lapista tulevat sukulaiset ovat pidempäänkin kylässä, äitini on ollut nyt meillä viikon. Me jos mennään pohjoiseen niin käydään useamman ystäväperheen ja sukulaisen luona ja ollaan pidempi aika reissussa. Mukavaa, mä viihdyn kun on porukkaa.
Me käydään tai meillä käy ehkä noin kerran viikossa kylässä. Joskus useammanki, esim perjantaina meillä ja lauantaina jossain muualla kylässä, ja joskus saattaa tulla melkein parin viikon tauko. Kyläily ja kylään pyytäminen kohdistuu yleensä lähisukulaisiin ja ystäviin, joskus vähän etäisempiinkin. Lähipiirissämme on aika vahva kyläilykulttuuri mikä on mielestäni mahtavaa :) ja Tykkään itse ainakin leipoa ja kokeillä uusia reseptejä, joten sekin on välillä hyvä syy pyytää kylään ihmisiä.