Uskaltaako työterveydestä hakea apua ADHD:n hoitoon?
Vai kannattaako mennä yksityiselle? Pelottaa, että tulis kuitenkin jossain vaiheessa ilmi jos hakee johonkin muuhun vaivaan apua ja pitää kertoa lääkityksestä.
Olen useamman vuoden ollut määräaikasessa työsuhteessa joten ei ole vakipaikan turvaa.
Kommentit (26)
mitä sinä pelkäät? Haet lääkkeet ja siinä ei ole sen kummempaa.
mene nyt vaan sinne lääkäriin niinkuin kaikki muutkin.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:38"]ADHD ei ole työperäinen sairaus, joten on enemmän kuin todennäköistä, että työterveydestä et saa apua, vaan joudut menemään yksityiselle puolelle neurologin puheille. Mistä muuten olet saanut ajatuksen, että sinulla olisi ADHD? Olet kuitenkin hoitanut työsi asiallisesti, eikö?
[/quote]
Olen kärsinyt oireista lapsesta saakka ja olen aikuisena pistänyt "oireet" vaikean lapsuuden syyksi. Nyt vihdoin satuin lukemaan ADHD:stä ja kaikki täsmää, ei jää arvelujen varaan. Työssäni pystyn jonkun verran peittelemään oireita mutta tiettyjä asiota normaali tekisi paljon tehokkaammin. Kärsin itse eniten js tunnen syyllisyyttä tekemättä jäävistä töistä.
Vaikuttaahan tämä perhe-elämäänkin joten mukava olisi jos välillä saisi jotain keskittymistä parantavaa.
ap
[/quote] ei Adhd kykene työelämään
Puolella johtajista on Adhd. Älykkyydellä pystyy kompensoimaan paljon.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:47"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:38"]ADHD ei ole työperäinen sairaus, joten on enemmän kuin todennäköistä, että työterveydestä et saa apua, vaan joudut menemään yksityiselle puolelle neurologin puheille. Mistä muuten olet saanut ajatuksen, että sinulla olisi ADHD? Olet kuitenkin hoitanut työsi asiallisesti, eikö?
[/quote]
Olen kärsinyt oireista lapsesta saakka ja olen aikuisena pistänyt "oireet" vaikean lapsuuden syyksi. Nyt vihdoin satuin lukemaan ADHD:stä ja kaikki täsmää, ei jää arvelujen varaan. Työssäni pystyn jonkun verran peittelemään oireita mutta tiettyjä asiota normaali tekisi paljon tehokkaammin. Kärsin itse eniten js tunnen syyllisyyttä tekemättä jäävistä töistä.
Vaikuttaahan tämä perhe-elämäänkin joten mukava olisi jos välillä saisi jotain keskittymistä parantavaa.
ap
[/quote] ei Adhd kykene työelämään
[/quote]
Arviolta 200 000 suomalaisella on Adhd. Kaikilla ri tietenkään ole diagnoosia vaikka saisivat jos tutkittaisiin. Meinaatko että niistä kaikki on työkyvyttömiä?
Eräs tuttuni on adhd, ja tohtorismies ja dosentti. Älykäs, omistautunut työlleen, johon virtaa riittää!
Vanhemmiten oireet lievenee.
Harmittaa että ikää on jo neljäkymmentä ja nyt vasta ymmärrän mikä minua vaivaa mutta silti pelottaa avun hakeminen.
ap
Eikä täällä ole ketään lääkäriä tai adhd:tä kommentoimassa?
Pääseekö julkiselle hoitoon?
olen pienipalkkainen!
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:01"]Pääseekö julkiselle hoitoon?
olen pienipalkkainen!
[/quote]
tämä ei ollut ap
Julkiselle pääsee hoitoon, jos saa perusteltua hoidon tarpeen perusterveydenhuollon lääkärille. Sieltä laitetaan lähete tutkimuksiin neurologiselle puolelle. Jos ADHD ei ole selkeästi aiheuttanut opiskelujen tai työpaikkojen kanssa ongelmia, niin sitten joutuu olemaan jonossa aika pitkään, mutta lopulta tutkimuksiin voi päästä lievemmilläkin oireilla. Vaatii kyllä omaa aktiivisuutta ja hoidon tarvetta voi joutua perustelemaan vahvasti.
15/16 jatkaa.
epäilen että mulla on ad/hd.
Mutta ei ole varaa tutkimuksiin.
aikaa tuhlaantuu tuon neuvomiseen. On syy-seuraussuhteet enemmän hakusessa kuin keskimäärin.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:08"]15/16 jatkaa.
epäilen että mulla on ad/hd.
Mutta ei ole varaa tutkimuksiin.
[/quote]
Aloita terveysasemaltasi, ainakin jos pääkaupungissa asut.
Mikä on vastaus alkuperäiseen kysymykseen? Uskaltaako työterveydessä ottaa asian esille?
ADHD diagnoosia ei tehdä itse, sen tekee erikoislääkäri.
up