Millä permanent tussi irti Artek-jakkarasta?
Lapsi sai käsiinsä permanent tussin, ja piirsi sillä kaksi Artek-jakkaraa kivoja mustia viivoja täyteen. Millähän ne saisi puhtaaksi? Voisikohan valkoista istuinosaa hangata kloriitilla?
Kommentit (16)
Kokeilisin aluksi tuohon tavallista pyyhekumia (joistain pinnoista on lähtenyt kuulakärkikynän jälki), taikasientä ja kynsilakanpoistoainetta.
Toivottavasti jokin auttaa, ettei tarvitse hioa pintoja ja maalata tai lakata uusiksi.
Mä kokeilisin ihmesientä. En kyllä lupaa että toimii, mutta sillä lähtee ainakin permanent-tussi valkotaulusta, jos on vahingossa käyttänyt väärää kynää.
Miksi se pitäisi puhdistaa? Elämisen jälkiä. :)
Sinolilla voi varovasti kokeilla. Yleensä ei vaurioita käsiteltävää pintaa. Itse olen poistanut tällä aineella permanenttitussia mm. ikkunasta, teippauksista ja seinän maalipinnasta.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 16:30"]
Kokeile hiuslakkaa
[/quote]
Hullua kyllä, mutta hiuslakka toimii oikeasti!
Lapsi piirsi muovimattoon ja kokeilin kaikkea ja hiuslakalla lähti. Olin ihan et "missä täällä on se piilokamera" kun kaikkien kokeiltujen aineiden jälkeen tahrat lähti hiuslakalla :-)
Käsidesi, silmälasien puhdistusaine, kynsilakanpoistoaine
Viinaan liukenee kyllä. Jos on imeytynyt materiaaliin, voi vaatia jotain järeämpää. Kynsilakanpoistoaineen kanssa kannattaa olla varovainen.
Ihmesieni ja hiuskiinne on toiminut meillä.
Mä antaisin ensin kakaralle huutia niin että ikinä enää uskaltaisi piirrellä mitään mihinkään.
Sen jälkeen koittaisin vaikka kynsilakanpoistoainetta.
Mä sain joskus aikoinaan tosi pahat tussijäljet pois mäntysuovalla. Siis ihan suoraan pullosta kunnon kerros mäntysuopaa piirustuksen päälle ja sit antaa vaikuttaa jonkun aikaa.