Haluaako AMK:t opiskelijansa amiksesta vai lukiosta?
Kommentit (15)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:54"]
Olen amk trade omi ja parempi työssäni kuin yliopistosta tullut kollega
[/quote]
Yliopistosta tulleet ovat enemmänkin johtajatasoa ja amis ja amk enemmän duunareita eli ei niitä voi verrata :)
Nyt en puhu yliopistoista ja ammattikorkeakoulujen tasosta vaan mistä AMK:t haluaa opiskelijansa. Kumpi tausta on arvostetumpi?
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:59"]amk:ssa opettajat väittävät, että amiksesta tulleet ovat ongelimssa kielissä ja matematiikassa. Joutuvat tekemään enemmän töitä niiden aineiden eteen, kun lukiosta tulleet.
[/quote]
Varmasti ovat, minullekin lukion käyneenä oli tradenomienkku nihkeää. Meillä oli myös kursseja englanniksi ja tenttikirjoja myös.
Kuule olen Yo ja menin AMK hon sisään leipuri- kondiittorin papereilla keskiarvo oli 4,6/5.
AMK saa rahansa valmistuneiden mukaan, niille on ihan sama mikä on tausta. Vain pääsykokeen pisteet ratkaisee. ;) suurin osa on sotealalla ainakin amistaustaisia entisiä lähihoitajia.
Nykyään ei kumpikaan ole etusijalla. Tavoite on et kaikki saisivat edes jonkun paikan jotta poliittinen eliitti sa siivottua tilastoja jne.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:59"]
amk:ssa opettajat väittävät, että amiksesta tulleet ovat ongelimssa kielissä ja matematiikassa. Joutuvat tekemään enemmän töitä niiden aineiden eteen, kun lukiosta tulleet.
[/quote]
Tuokin riippuu paljon alasta. Esimerkiksi muotoilupuolella alan amiskoulutus voi olla huomattavasti lukiota parempi pohjakoulutus.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:53"]
Ne ovat etusijalla, joilla on parhaat pisteet. Pisteytykseen voit tutustua opinto-oppaista. Ai niin, mutta se ei ollutkaan pointti vaan tarkoituksena on taas saada aikaan ketju aiheesta AMK:t eivät ole akateemisia, myös amikset voivat hakea. Hanki elämä, nämä aloitukset ovat täysin turhia.
[/quote]
Amikset saa hakea kyllä yliopistoihinkin.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:54"]
[/quote]
Yliopistosta tulleet ovat enemmänkin johtajatasoa ja amis ja amk enemmän duunareita eli ei niitä voi verrata :)
[/quote]
Aha. Tiesitkö että lääkärit ja opettajatkin valmistuvat yliopistoista? Tai että moni pankkivirkailija ja muu toimihenkilö on koulutukseltaan merkonomi? Miten ymmärrät sanan duunari? Entä johtaja?
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:53"]
Ne ovat etusijalla, joilla on parhaat pisteet. Pisteytykseen voit tutustua opinto-oppaista. Ai niin, mutta se ei ollutkaan pointti vaan tarkoituksena on taas saada aikaan ketju aiheesta AMK:t eivät ole akateemisia, myös amikset voivat hakea. Hanki elämä, nämä aloitukset ovat täysin turhia.
[/quote]
Amikset saa hakea kyllä yliopistoihinkin.
[/quote]
Kyllä minä sen tiedän, mutta AMK-jankkaaja ei.
Amkissa aloittaneena tällä hetkellä arvioisin karkeasti, että amistaustaiset on kokemuspohjaltaan paremmassa asemassa ja lukiopohjaiset tottuneet työstämään esseiden tekoa ja lukevat hyvin kokeisiin. Ei voi yleistää. Meillä sekalainen, hyvä luokka :)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:54"]
[/quote]
Kertoo lähinnä rekryn ongelmista, ei sun paremmuudesta ylipäätään.
amk:ssa opettajat väittävät, että amiksesta tulleet ovat ongelimssa kielissä ja matematiikassa. Joutuvat tekemään enemmän töitä niiden aineiden eteen, kun lukiosta tulleet.