Onko teillä omatoimisia vähän alle 4 v vessakävijöitä?
Meidän poika osaa kyllä käydä kotona vessassa oikein hyvin, mutta kun ollaan esim ravintolassa tai muualla niin poika haluaa että menen mukaan. Ja pöntöön ei halua tehdä vaan potalle sielläkin. ja jos pottaa ei ole niin pidättää kotiin saakka.
Kommentit (10)
Molemmat lapset kävi itse vessassa tuossa iässä ja pöntöllä...potta pois kun täyttivät 3v. pissat pyyhkivät itse mutta kakkapyllyn kävi vielä äiti tai isi pyyhkimässä. Kylässä tai ravintolassa eivät käyneet itse vessassa mutta toki pytyllä niinkuin kotonakin. Kuka nyt pientä lasta yksin vessaan päästäisi jossain ravintolassa tai kaupassa?
Naurettavaa noin iso potalla eihän päiväkodeissakaan ole saatavilla pottaa noin isolle saati että mahtuis istumaan siinä
2-3 -vuotiaana on sopiva aika opetella potalta pöntölle. Jotkut lapset eivät käytä pottaa juuri lainkaan, vaan menevät pöntölle jo pienenä supistajan kanssa tai ilman. Usein lasta pelottaa pöntöllä se, että putoaa sinne, jolloin auttaa koroke tai ellei sellaista ole, niin vanhempi pitää kiinni. Pienen lapsen ei tarvitse vielä suoriutua vessassa yksin, varsinkaan vieraassa paikassa. Pidättäminen on aina huono juttu. Lapselle on hyvä opettaa, että vessahommissa äiti tai isä auttaa tarvittaessa eikä tarvitse pelätä eikä varsinkaan pidättää pissaa tai kakkaa pitkiä aikoja. Jotkut on arkoja tekemään asiaansa muualla kuin kotona, mutta harjoittelu ja rohkaisu auttaa.
Ai 2.-vuotiaana potalta pois?:D Vastahan suurin osa lapsista jättää vaipat ja aloittaa sen pottaharjoittelun 2veenä! Meillä lapsi nyt 3v8kk ja potta ollaan poistamassa.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 11:32"]Ai 2.-vuotiaana potalta pois?:D Vastahan suurin osa lapsista jättää vaipat ja aloittaa sen pottaharjoittelun 2veenä! Meillä lapsi nyt 3v8kk ja potta ollaan poistamassa.
[/quote] pitääkö potta olla joka paikassa missä olette? Entäs päiväkodissa jossa pottia ei ole noin isolle
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 11:32"]Ai 2.-vuotiaana potalta pois?:D Vastahan suurin osa lapsista jättää vaipat ja aloittaa sen pottaharjoittelun 2veenä! Meillä lapsi nyt 3v8kk ja potta ollaan poistamassa.
[/quote] pitääkö potta olla joka paikassa missä olette? Entäs päiväkodissa jossa pottia ei ole noin isolle
[/quote] No ei tietenkään. Hoidossa käy pöntöllä ja muuallakin. Kotona tekee välillä pottaan.
Mun mielestä potat vois poistaa yleisistä vessoista koska niilla ei tee mitään
Potta kylmänviileästi pois heti kun pöntöllä käyminen sujuu avustettuna tai ilman avustusta. Meillä potta on ollut yksi asia, joka on laiskistanut 3-vuotiasta. Ei viitsi mennä vessaan pöntölle, vaikka se on vapaana, jos näkee, että potta on käytettävissä. Ja kuka jaksaa pidemmän päälle putsata pottaa, kun tuotokset voi tehdä suoraan pönttöön siististi. Meillä 3 v osaa pyyhkiäkin itse, jos vaan viitsii. Haluaisi kyllä kotona vielä palvelua, mutta aina en jaksa. Päiväkodissa käy itse vessassa ja pyyhkii paperilla. Kotona on laiskempi. Haluaa kai huomiota.
Potalta pois ja menet lapsen kanssa vessaan myös vieraissa paikoissa. Ja opetat pöntölle