Miten kertoa lääkärille...
... että hän lähestyy potilasta täysin väärin?
Minulla on loistava, asiantunteva ja älykäs omalääkäri, joka on kuitenkin aivan hirveä asiakaspalvelija. En tiedä onko hän asperger tai jotakin, mutta hän on sosiaalisesti todella kömpelö, ja puhuu tylysti (varmasti tahattomasti). Minulla kesti noin puoli vuotta päästä yli tästä töksäyttelevästä, kaiken emotionaalisen älykkyyden hylkäävästä tyylistä. Tyyppi saattaa laukoa mitä sattuu, ja vielä hyvin kylmästi.
Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että hän on erinomainen lääkäri, ja vain todella avuton asiakaspalvelija. Onko jokin tapa jolla voin ottaa tämän puheeksi? Voinko sanoa, että älä viitsi tehdä noin tms. Selkeästi lääkärini on enemmän tutkijatyyppi, eikä ymmärrä ihmisiä. Uskon, että joku voi pahastikin loukkaantua hänen töksäyttelystään ja valittaa. Itse pidän lääkäriäni erittäin hyvänä, vain todella huonona asiakaspalvelijana (mitä lääkärikin on).
Kommentit (26)
Mutta jos siis ihan oikeasti haluaisin sanoa jotain. Tämä on todellinen ongelma. Mikä olisi se paras tapa? Joku on jo ehdottanut kirjettä. Miten muuten voisin ottaa asian loukkaamatta puheeksi? Minusta se on tärkeää. Voisinko sanoa seuraavan kerran kun hän sanoo / tekee X, että se ei ole välttämättä hyvä asia - ja miten sanoisin sen?
Jos olisin itse lääkäri, haluaisin tietää.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 02:24"]
Mutta jos siis ihan oikeasti haluaisin sanoa jotain. Tämä on todellinen ongelma. Mikä olisi se paras tapa? Joku on jo ehdottanut kirjettä. Miten muuten voisin ottaa asian loukkaamatta puheeksi? Minusta se on tärkeää. Voisinko sanoa seuraavan kerran kun hän sanoo / tekee X, että se ei ole välttämättä hyvä asia - ja miten sanoisin sen?
Jos olisin itse lääkäri, haluaisin tietää.
ap
[/quote]
Minä olen käyttänyt tätä tapaa: "Saanko sanoa yhden asian" tai "Ethän suutu, mutta"
Yleensä ihmiset on loppupeleissä olleet kiitollisia kun heille on kerrottu mikä mättää. Jos se siis on tehty ystävällisesti. Kaikki me opimme läpi elämän.
Tämä riippuu ihan sinun ja lääkärin välisestä luottamussuhteesta. Jos se toimii molempiin suuntiin, voit hyvin sanoa hänelle asiasta, ihan niin kuin hän voi sanoa sinulle esim. verenpaineesta. Se on vuorovaikutussuhde.
Minusta on lisäksi aika hienoa että muutit mieltäsi tästä lääkäristä. Voithan mainita sen myös. :) Siinä asiantuntemus ja älykkyys ovat toisessa vaakakupissa.
Minäkin toimin asiakaspalveluammatissa ja mietitty palaute on aina tervetullutta, suuntaan tai toiseen.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 02:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 01:57"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 01:54"] No miksi sun tarvii alkaa kouluttamaan lääkärisi sosiaalisia taitoja. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos [/quote] No on se näinkin, mutta lääkärinä hän on todella hyvä, ja olen huomannut ettei se sosiaalinen kömpelyys ja töykeys ole tahallista. Siksi harmittaa sekä lääkärin että muiden potilaiden puolesta. Inhosin häntä itsekin ennen kuin tajusin miten asia oikeasti on. Nyt mietin vain tajuaako hän sitä itse, siis miten tökerö on. ap [/quote] Jos ei tajua, niin tuskinpa sun sanomiset siihen paljoa auttaa. Ei kaikkien sosiaaliset taidot ikinä kehity, vaikka kuinka joku asiakas koittaisi opastaa.
[/quote]
Joskus se auttaa. Ei mekään tunteettomia olla, vain se sosiaalinen kompassi puuttuu.
t. asperger
Oma on murheensa. Kunhan saat tabut, niin mitä väliä.
Ymmärrän huolesi ap näin masennuspotilaana. Minulla on todella kalsea vaikka hyvinkin pätevä ja älykäs omalääkäri. Mutta miten kertoa hänelle suruistani? Ei niin epäempaattiselle miehelle halua sanoa yhtään mitään ettei tule vielä pahempi mieli.