Keksikää mulle uusi ammatti, en jaksa nykyisessä.
Olen nykyiseltä ammatiltani yläkoulun luonnontieteiden ope, mutta en jaksa enää tätä työtä. Oppilaat ovat enimmäkseen kivoja, mutta työtä on ihan liikaa ja ongelmatapauksia vuosi vuodelta enemmän. Nyt olen kypsä vaihtamaan alaa. Olisin kiitollinen kokemuksista ja neuvoista.
Minua kiinnostavat liikunta, terveys ja ympäristö, lasten kanssa toimiminen (mutta ei yläkouluikäisten). Olen hyvä organisoimaan ja ideoimaan, huono istumaan pitkiä aikoja paikallaan tai tekemään puuduttavan rutiininomaisia asioita. Opettajan opintojen ja aineopintojen lisäksi olen opiskellut mm. viestintää ja ympäristökasvatusta. Työ saa olla älyllisesti haastavaa, mutta ei liian stressaavaa eikä vuorotyötä. Yksinhuoltajana en pysty isoihin joustoihin tai ylitöihin.
Onko ideoita, mihin voisin sopia? Kuulisin mielelläni kokemuksia esim. lastentarhanopettajilta, liikunnanohjaajilta ja ravitsemusalan ihmisiltä. Millaista työnne on? Onko hommia riittänyt? Voisitko suositella ammattiasi?
Kiitos!
Kommentit (34)
19, olet oikeassa, minun pitäisi tehdä kuten kollegani ja vetää kalvosulkeisia vuodesta toiseen. Mutta mulla ei vaan omatunto kestä sitä, koska se ei mun mielestä ole pedagogisesti mielekästä. Tosiasia on, että jos open työtä haluaa tehdä kunnolla, huomioida jokaisen oppilaan yksilönä ja perehtyä jatkuvasti muuttuviin menetelmiin ja tietoihin, sitä ei pysty tekemään työajan puitteissa. Tunnistan, että tämä on mun ongelma, en osaa vaan ajatella että rai rai, oppii jos oppii. Koen, että on oppilaiden ajan väärinkäyttöä, että luennoin oppikirjan sisältöä ja näytän videoita.
18, no problem! :)
ap
20 lisää: Erityisesti pienimpien kanssa on yllättänyt vanhempien aktiivisuus. Ne oikeasti posteilee ja soittelee joka asiasta. Kai se niin menee, että mitä pienempi oppilas, sitä innokkaampia vanhempia. Tosi kivoja kyllä ja hyvin olen tullut juttuun, mutta onhan se outoa, että joka ilta saa vastailla 2-3 postia siihen, miten välitunnilla on jollain ollut pahaa mieltä, kun xxx on aina niin raju jne. Ei tuollaisia tarvi yläkoulussa enää lukea. Mutta tämä on osa tätä työtä ja ymmärrän äitinä vanhempien huolen siitä, että miten ne pikkupallerot siellä pärjää. Itse en opettajia pommita, mutta aika paljon sitä tulee mietittyä turhiakin lasten koulupäivistä.
20, kiitos, kiinnostavaa lukea kokemuksestasi! Ei se ala-asteen open työ varmaan aina herkkua ole. Olen jonkin verran opettanut myös 5-6-luokkalaisia, ja päällimmäisenä on ollut valtavat tasoerot. Osa oppilaista pärjäisi jo lukiossa, toiset opettelevat vielä ihan perustaitoja.
Noiden moniongelmaisten teinien kanssa vaan meinaa välillä uupua.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 23:41"]
Kompaan 11. Luontotoimittaja!
[/quote]Toimittajaksi voi Sitäpaitsi ryhtyä ilmoittamalla olevansa toimittaja. Se on vapaa ammatti joka ei vaadi mitään tiettyä tutkintoa.
Hieno lukea aloitus, jossa yksinhuoltajalla on hyvä koulutus ja ammatti! Kerro vähän elintasostanne ap? Mitä teillä on varaa tehdä, miten lomailette ja miten asutte?
Kiitos kaikista ideoista ja kommenteista! Olen saanut paljon uusia näkökulmia ja ajateltavaa. Nyt tää ope laittaa pään tyynyyn :)
ap
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 23:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 23:41"]
Kompaan 11. Luontotoimittaja!
[/quote]Toimittajaksi voi Sitäpaitsi ryhtyä ilmoittamalla olevansa toimittaja. Se on vapaa ammatti joka ei vaadi mitään tiettyä tutkintoa.
[/quote]
Mutta oikeasti, onko toimittajilla töitä? Tein asiasta pienen jutun joitakin vuosia sitten ja huonolta näytti.
No mä vastaan vielä sulle 28, kun kysyit samalla kun laitoin univiestin. Me eletään mun mielestä ihan tavallista elämää. Rahaa ei tule ovista ja ikkunoista, mutta ei mielestäni tarvitse myöskään mistään tärkeästä tinkiä. Lomailemme paljon kotimaassa ja tuttujen nurkissa, mutta se on pikemminkin arvovalinta kuin rahakysymys. En kaipaa kaukomatkoja tai luksusta, vaan ystäviä, ja haluan elää ympäristöä säästäen. Asumme melko ahtaasti, kerrostalokolmiossa, mutta ei sekään minua rassaa. Mulle ystävät ja perhe on tärkeimpiä, ja mielestäni elintaso on ihan riittävä.
ap
työpaikkatarjonta on pitkälti paikkakuntasidonnaista. eli lapissa on vähemmän avoimia paikkoja kuin pk-seudulla.
kevyin siirtyminen olisi varmasti jonnekin muualle opettamaan, kuten esim. kauppaopistoon. pahin teini-ikä on ohi.
kaupungeilla ja kunnilla on ympäristöosastoja, jonne toki voi olla kova kilpailu. kaverini on ympäristöinsinööri ja tykkää työstään ympäristöalan konsultointifirmassa. kaikenlaisia projektikoordinaattoreitahan haetaan, mutta ne ovat monesti määräaikaisia hommia. sinun pitää vaan miettiä, kuinka kyllästynyt olet opettamiseen, eli millaisia uhrauksia olet valmis tekemään esim. työn pysyvyyden suhteen.
jos ihminen on luonteeltaan pedantti suorittaja, hän luultavasti on sitä työpaikasta riippumatta, joten sinun kannattaa ensimmäiseksi harkita miten voit asennoitua eri tavalla nykyiseen työhösi. ja ehkä sinulla olisi mahdollisuus tehdä vähemmän opetustunteja? työmäärä vähenisi.
mikä MBTI-tyyppi olet? se kertoo ihmisen soveltuuvuudesta eri ammatteihin paljon.
Ryhdy tutkijaksi!
Palkka on kyllä paska ja tulevaisuus varmaan pätkätöitä, etenkin jatko-opintoja eli väitöskirjaa tehdessä. Mutta ei tarvitse ainakaan paimentaa muita ihmisiä, joku hassu kurssi josku. Sun taustalla pystyisit tekemään jatko-opintoja varmaan joko biologiasta tai pedagokiikasta tai jostain kasvatustiedehommasta.
tai pyri hommiin opetushallitukseen tai koulutuksen arviointikeskukseen tai johonkin opetuksen kehittämishommaan kaupungille tai kunnalle.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 23:58"]
työpaikkatarjonta on pitkälti paikkakuntasidonnaista. eli lapissa on vähemmän avoimia paikkoja kuin pk-seudulla.
kevyin siirtyminen olisi varmasti jonnekin muualle opettamaan, kuten esim. kauppaopistoon. pahin teini-ikä on ohi.
kaupungeilla ja kunnilla on ympäristöosastoja, jonne toki voi olla kova kilpailu. kaverini on ympäristöinsinööri ja tykkää työstään ympäristöalan konsultointifirmassa. kaikenlaisia projektikoordinaattoreitahan haetaan, mutta ne ovat monesti määräaikaisia hommia. sinun pitää vaan miettiä, kuinka kyllästynyt olet opettamiseen, eli millaisia uhrauksia olet valmis tekemään esim. työn pysyvyyden suhteen.
jos ihminen on luonteeltaan pedantti suorittaja, hän luultavasti on sitä työpaikasta riippumatta, joten sinun kannattaa ensimmäiseksi harkita miten voit asennoitua eri tavalla nykyiseen työhösi. ja ehkä sinulla olisi mahdollisuus tehdä vähemmän opetustunteja? työmäärä vähenisi.
mikä MBTI-tyyppi olet? se kertoo ihmisen soveltuuvuudesta eri ammatteihin paljon.
[/quote]
En ole ap, mutta toteanpa vain, että kyllä yläkoulu on niin erityinen työpaikka, että vaikka tuntee, ettei jaksa siellä työskennellä, niin voisi varmasti jaksaa tosi hyvin jossakin muussa työpaikassa oli pedantti tai ei.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 00:04"]
Ryhdy tutkijaksi!
Palkka on kyllä paska ja tulevaisuus varmaan pätkätöitä, etenkin jatko-opintoja eli väitöskirjaa tehdessä. Mutta ei tarvitse ainakaan paimentaa muita ihmisiä, joku hassu kurssi josku. Sun taustalla pystyisit tekemään jatko-opintoja varmaan joko biologiasta tai pedagokiikasta tai jostain kasvatustiedehommasta.
tai pyri hommiin opetushallitukseen tai koulutuksen arviointikeskukseen tai johonkin opetuksen kehittämishommaan kaupungille tai kunnalle.
[/quote]
No ei missään nimessä tutkijaksi! Oletko hullu, kun tuollaista ehdotat ja vielä yksinhuoltajalle!? Etkö ole yhtään seurannut uutisia? Työttömiä tohtoreita on 1000 tällä hetkellä, ja kaikista vaikein tilanne on nimenomaan luonnontieteiden (erityisesti biologia) tutkijoilla. Duuneja ei ole, ja kilpailu rahoituksesta aivan järjettömän kovaa (esim. Akatemia tai säätiöt myöntävät rahoituksen 5-10 % hakijoista). Itse olen VTT, hakenut vuoden töitä tuloksetta. Nyt aloin opiskella sosiaalityöntekijän pätevyyttä, koska siinä ainakin toistaiseksi on 100% työllisyys. En ole yksinhuoltaja, mutta minulla on kaksi lasta ja talolaina. Minun pitää ajatella myös perhettäni, en voi jatkaa epävarmaa pätkätyökierrettä ja apurahalottoa. Varsinkin kun olen kohta nelikymppinen.
Ympyröi oikea vaihtoehto -kokeet kehiin!