Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksikää mulle uusi ammatti, en jaksa nykyisessä.

Vierailija
18.10.2014 |

Olen nykyiseltä ammatiltani yläkoulun luonnontieteiden ope, mutta en jaksa enää tätä työtä. Oppilaat ovat enimmäkseen kivoja, mutta työtä on ihan liikaa ja ongelmatapauksia vuosi vuodelta enemmän. Nyt olen kypsä vaihtamaan alaa. Olisin kiitollinen kokemuksista ja neuvoista.

Minua kiinnostavat liikunta, terveys ja ympäristö, lasten kanssa toimiminen (mutta ei yläkouluikäisten). Olen hyvä organisoimaan ja ideoimaan, huono istumaan pitkiä aikoja paikallaan tai tekemään puuduttavan rutiininomaisia asioita. Opettajan opintojen ja aineopintojen lisäksi olen opiskellut mm. viestintää ja ympäristökasvatusta. Työ saa olla älyllisesti haastavaa, mutta ei liian stressaavaa eikä vuorotyötä. Yksinhuoltajana en pysty isoihin joustoihin tai ylitöihin.

Onko ideoita, mihin voisin sopia? Kuulisin mielelläni kokemuksia esim. lastentarhanopettajilta, liikunnanohjaajilta ja ravitsemusalan ihmisiltä. Millaista työnne on? Onko hommia riittänyt? Voisitko suositella ammattiasi?

Kiitos!

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

anyone?

Vierailija
2/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestinnän opettaja tai ilmaisutaidon ope aikuisopistoon tai ammattikouluun, liikunnan opettaja? Päiväkotiin lto:ksi? Luonto ja liikunta eskariin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 jatkaa... :D Personal trainer

Vierailija
4/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota LTO:ta olen pohtinut. Millaista se työ on? Tykkään lapsista ja mulla on omiakin, mutta jaksaako sitä oikeasti päivästä toiseen? Haluaisin kyllä työn, joka ei seuraa kotiin, eli kun laitan työpaikan oven kiinni, niin voin olla rauhassa seuraavaan aamuun.

Mietin myös sitä koulutusta, että jaksanko oikeasti opiskella vielä 5 vuotta...

ap

Vierailija
5/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Personal trainer kuulostaa kivalta, mutta olen itsekin ruuhkavuosien jäljiltä niin rapakunnossa, etten kehtaisi ruveta komentamaan muita :D

ap

Vierailija
6/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele puutarhuriksi.

Vierailija
7/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko puutarhureille töitä?

Vierailija
8/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajana on oltava realisti. Yläkoulun opettajan toimeentulo on parempi kuin lton:n ja työpaikka on takuulla varmempi kuin jonkun ravitsemustyypin tai personal trainerin. PT todennäköisesti tekee iltatöitä ja ehkä lauantaitöitäkin, jolloin asiakkaat ovat vapaalla.

Ja opettajalla on kuitenkin 10 viikon kesäloma, pitkä joululoma ja muutamapäivä syyslomaa, jolloin voit ladata akkuja. Vertaapa: Aloitin uudessa työssä toukokuussa 2012 ja vasta tänä talvena saan palkallisen 5 arkipäivän talviloman (lomaa on yhteensä 5 viikkoa koko vuoden aikana, joulun välipäivät olen töissä, jos en halua palkatonta ottaa) 

Mikset hae opettajaksi lukioon? Pahimmat tyypit ei hae / ei pääse sinne.

Vierailija
9/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9: Olet oikeassa. Olen ihan samoja asioita pohtinut itsekin. Tuntuu vaan, että tämä nykyinen työ on epätoivoista rämpimistä lomasta lomaan. Lomillakin korjaan kokeita, valmistelen tunteja jne. Työtä on yksinkertaisesti liikaa. Erityistarpeiset oppilaat teettävät ihan hirveästi lisää hommia, erilaista suullista tenttiä, tukiopetusta jne.

Lukiopaikkoja on tarjolla tosi vähän, ja niihin on kova kilpailu, koska moni muu on tullut samaan tulokseen kuin minä...

ap

Vierailija
10/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala toimittajaksi. Ympäristöalan osaajista on ko. alalla pulaa ja erikoistoimittajille maksetaan hyvin.

Vierailija
11/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravitsemusterapeutti

Vierailija
12/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun työ on raskasta. Ymmärrän hyvin uupumukseni. Olen itsekin opettanut joitakin vuosia siellä.

Kerrotkin epäileväsi haluasi alakoulun opettajaksi, mutta kirjoitan silti siitä muutaman sanan.Voisit opiskella luokanopettajaksi parissa vuodessa. Ja sijaisuuksia voisit varmasti saada nykyisellä koulutuksellasi. Ja olisikohan alakouluun paikkoja myös aineenopettajille luonnontieteissäkin kuten kielissä on? En tiedä tästä. Myös päiväkoteihin voisit varmaan päästä töihin nykyisellä koulutuksella, onhan siellä ihan ylioppilaitakin. On olemassa ns. luontopainotteisia päiväkoteja, joissa ammattitaitosi tulisi käyttöön. 

Luonnontieteet opetettavina aineina, tai ainakin biologia on hankala siinä mielessä, että paikkoja on vähän, nekin suurimmaksi osaksi yläkoulussa ja sitten vähemmän lukiossa. Esim. kielissä on helpompaa kun voi sentään valita opettaako peruskoulussa vai aikuiskoulutuksessa. Tosin kielten opettajillakin on vaikeuksia löytää työpaikkoja nykyisin. 

Voit varmasti löytää työtä monelta alalta, joten älä tarkastele liian kapeasti mahdollisuuksiasi. Nykyinen työllisyystilanne on huono ja se tietysti vaikeuttaa aivan kaikkien työnsaantia. Ehkä sinun kannattaisi mennä keskustelemaan sellaisen ammatinvalintapsykologin kanssa, joka on tarkoitettu ohjaamaan korkeakoulutettuja. Sellaisia on työ- ja elinkeinotoimistossa. Keskustelu tuo lisää näkökulmia. 

Sinulla on hyvä ja vaativa koulutus. Onnea uuden työn löytymiseen!

Vierailija
13/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 22:55"]

Yksinhuoltajana on oltava realisti. Yläkoulun opettajan toimeentulo on parempi kuin lton:n ja työpaikka on takuulla varmempi kuin jonkun ravitsemustyypin tai personal trainerin. PT todennäköisesti tekee iltatöitä ja ehkä lauantaitöitäkin, jolloin asiakkaat ovat vapaalla.

Ja opettajalla on kuitenkin 10 viikon kesäloma, pitkä joululoma ja muutamapäivä syyslomaa, jolloin voit ladata akkuja. Vertaapa: Aloitin uudessa työssä toukokuussa 2012 ja vasta tänä talvena saan palkallisen 5 arkipäivän talviloman (lomaa on yhteensä 5 viikkoa koko vuoden aikana, joulun välipäivät olen töissä, jos en halua palkatonta ottaa) 

Mikset hae opettajaksi lukioon? Pahimmat tyypit ei hae / ei pääse sinne.

[/quote]

En ole ap. Totean vain, että lukioon saattaa samaa paikkaa hakea hyvinkin sata hakijaa. Ja niin on kyllä monessa paikassa yläkoulussakin. Eli tavallaan onnekas se, ken noita paikkoja saa, mutta jollei työ ole itselle sopiva, niin ei siihen pidä jäädä jos vain voi muutakin tehdä.

Vierailija
14/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 23:11"]

Ala toimittajaksi. Ympäristöalan osaajista on ko. alalla pulaa ja erikoistoimittajille maksetaan hyvin.

[/quote]

Tiedätkö, että heistä on pulaa vai arveletko niin? Minun tietääkseni oikein minkään alan toimittajista ei ole pulaa, mutta voin olla väärässä.

Vierailija
15/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 13! Ihanan kannustavia sanoja ja realistista pohdintaa :)

Alakoulu ei ole lainkaan poissuljettu vaihtoehto, ja tykkäisin tosi paljon myös ehdottamastasi luontopäiväkotihommasta. Pelkäänpä vaan, että koska minulla ei ole muodollista pätevyyttä (=luokanopettajan/LTO:n koulutus), saisin vain huonosti palkattuja pätkätöitä. Palkka ei ole minulle työn tärkein asia, mutta sillä pitäisi elää ja elättää lapsetkin.

Olen harkinnut tuota ammatinvalintapsykologia. Toivottavasti sellaiselta saisi jotain fiksua irti.

ap

Vierailija
16/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tankotanssija...open tylleröt oli vähän semmoisia ylä-aste aikana.

Vierailija
17/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sorry vahingossa alapeukutin, tarkoitus oli yläpeukuttaa! Hyvä ja asiallinen aloitus.

Vierailija
18/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on, että alat ottaa työsi löysin rantein. Teetät vähemmän sellaista, mitä joudut iltakaudet korjailemaan. Mulla oli biologiassa yläkoulussa opettaja, joka iski vuodesta toiseen samat kalvot tiskiin, luki ne ääneen ja me oppilaat kirjoitettiin tekstit vihkoon.

Vierailija
19/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopeksi lukee vuodessa, jos vaan saat opinto-oikeuden monialaisiin. Et tarvitse kuin sen 60op nämä monialaiset (kaikkia kouluaineita raapaisu) ja olet pätevä luokanope. Ongelma on, että okl suojelee niitä monialaisia kuin parhainta aarretta ja niihin opinto-oikeus on todella vaikea saada. Täydennyskoulutuksena niitä on aika nuivasti tarjolla. Itse olin onnekas ja sain lukea ne, mutta tiedän laumoittain aineenopettajia (lähinnä huonosti työllistäviltä aloilta kuten valinnaiskielet), jotka halauisi ne, mutta kun ei mistään saa niitä luettua kuin hakemalla okl:ään. Mutta selvitä nyt, olisiko jossain mahdollista.

Sinänsä en ihan tajua sinua. Itse olen todellakin aineenope (ma+fy+ke) ja luin nuo luokanopettajuuteen pätevöittävät opinnot ihan päästäkseni yläkoulusta pois. No, suo siellä, vetelä täällä. Enpä nyt sanoisi, että tämä kevyempää on. Valitettavasti ajauduin alkuopetukseen heti alkuunsa ja se ei herkkua ole, jos on tottunut työskentelemään lukutaitoisten kanssa. Yläkouluikäiset on hankalia, mutta niillä sentään on lukutaito hanskassa ja hiukan huumorintajuakin jo. Onhan nuo pienet ihania ja ihailee opettajaa. Jopa syliin ovat tunkeneet istumaan. Tykkään sinänsä kovasti, mutta henkisesti on välillä rankkaa lukea jotain satua ja tavata pienten kanssa, kun opetus voisi olla paljon muutakin.

Vierailija
20/34 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 23:24"]

Yksi vaihtoehto on, että alat ottaa työsi löysin rantein. Teetät vähemmän sellaista, mitä joudut iltakaudet korjailemaan. Mulla oli biologiassa yläkoulussa opettaja, joka iski vuodesta toiseen samat kalvot tiskiin, luki ne ääneen ja me oppilaat kirjoitettiin tekstit vihkoon.

[/quote]

No olitko tyytyväinen opettajaasi? Kuka haluaisi tehdä työnsä tuolla tavalla? - ei ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä