Miksei Suomessa kampaamoissa tehdä kuohkeaa ”blow dry” -kampauksia?
Eli siis sellaista pöyheää pyöröharjalla tehtyä kuivausta, jonka seurauksena tukka on kuin 80-luvun Cindy Crawfordilla? Aina kampaamoissa eka hiukset laitetaan täyteen silotusaineita, kuivataan hiukset lättäharjalla päätä myöten (ei siis edes juuresta alkaen mikä saisi aikaan kuohkeutta) ja vielä suoristetaan, ja seurauksena lättätukka. Johtuuko tämä siitä ettei Suomen hiuslaadusta muka saa pöyheää (mitä en usko) vai siitä, ettei kampaajat vaan jostain syystä osaa tai muusta syystä vaan tee sellaista kuohkeaa kuivausta ja aina seurauksena sama siloteltu lättäkuivaus?
Itselläni vieläpä paksu hiuslaatu, eli kuohkean kyllä saisi, mutta aina tulos on lättä. Tekee mieli pestä hiukset heti ja laittaa itse. Ulkomaillahan naiset käy pelkästään pesettämässä ja kuivaamassa hiukset kampaajalla ihan vaan tuon blow dry -kampauksen takia, mutta ei tulisi mieleenkään Suomessa.
Vai onko itselläni syytä vain vaihtaa kampaajaa, jos muilla ei tätä ongelmaa?
Kommentit (68)
Menet jollekin 60 vuotta täyttäneelle kampaajalle, niin saat sellaisen vaikket haluaisikaan. Kokemusta on.
Mun tukkaani läträtään aina desin verran hiusöljyä, jollen erikseen kiellä, ja muutenkin hiukset lytistetään pitkin päänahkaa… Suoraan kotiin pesemään hiukset.
Suu auki siellä kampaamossa. Sitä vartenhan kampaajat ovat, että tekevät mitä pyydetään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut ikinä pyytää tuollaista? Itse kyllä uskon, että se on erillinen palvelu, josta joudut pulittamaan lisää.
Miksi pitäisi maksaa lisää? Ihan sama aika siihen menee, tekniikka vain on erilainen.
”Salon blowout” (/blowdry) on siis käsite, mikä muualla maailmassa automaattisesti tarkoittaa kuohkeaa ja ilmavaa kampausta. Suomessa jostain syystä ”kampaamokuivaus” tarkoittaa tuota lättäkuivausta. Ihmettelen vain siis miksi Suomen kampaamoissa tavoite on vain saada tukka kuivaksi ja sileäksi, sen sijaan että se pyrittäisiin saamaan mahdollisimman ilmavan näköisiksi - kuohkeat ja paksun näköiset hiukset lienee kuitenkin aika universaali hiusihanne oikeastaan pituudesta riippumatta?Tässä vielä mistä siis kyse:
Vastasit itse omaan kysymykseesi, koska suomalaiset eivät ole valmiita maksamaan palveluista. Kampaajalle aika on rahaa ja tuohon kuluu aikaa.
Tasan sama aika kuin kuivaukseen päätä myöten ”silottaen” nyt.
Menkää tätikampaajalle-kasarina osattiin isot tukat, nykynuoret haluaa littahiukset…myös kouluttajat( vallankin miespuoliset Vidal Sassoon -palvojat ) tekevät aina niitä …
Vierailija kirjoitti:
Samaistun näihin lehmännuolemiin, olen 33:n ikävuoteni aikana käynyt varmaan toistakymmentä kampaajaa läpi siinä toivossa, että joskus lähtisin ovesta itsetuntoa uhkuen upean tukan ansiosta. Eipä ole vielä käynyt. Suurin osa vetäisee päähän sileän, päätänuolevan värikypärän. Monet kampaajat ovat ihastelleet, miten terveennäköiset hiukset he ovatkaan saaneet aikaan silitellen kiiltäviä, suoristettuja hiuksiani samalla, kun itse näen piikkisuoraa lättänää kuin mikäkin kaislan alta sukeltanut sammakko.
Tuo taitaa ainakin osittain olla se vastaus eli monet kampaajat vaikuttavat tuijottavan vaan niitä hiuksia täysin irrallaan sen asiakkaan ulkonäön kokonaisuudesta. Kokevat onnistuneensa kun hiukset näyttävät mahdollisimman suorilta ja sileiltä, ei väliä vaikka se saisi jonkun kasvot näyttämään ihan kamalalta.
Tietenkin hiuksiin keskittyminen on sitä heidän työtänsä, mutta pitäisi sitä nyt edes vähän olla kiinnostunut myös siitä kokonaisuudesta, millaiset hiukset sopivat juuri sen asiakkaan piirteisiin, joka siinä sillä hetkellä istuu.
Oma äitini omisti kampaamon 1980-2000 luvulla. Teki aina pöyheän kampauksen föönäten. Ikinä ei ollut hiukset litassa kellään. Osasi tekniikan. Itse katsoin mallista vieressä ja opettelin föönaamaan tuolleen. Pitkän aikaa föönasinkin noin. Nyt ollut viime vuoden unohtunut tekniikka. Juuri kokeilin ja muistissa edelleen harjan käyttö. Mutta joo, varmaan vanhempi kampaaja sukupolvi osaa tuon.
Miksi föönauksesta tulee mieleen sellainen missitukka joka saa 20-vuotiaan näyttämään tuplasti vanhemmalta?
Mulle on kerran tehty tuollainen pyöröharjaskampaus ja se kampaaja itse oli sellainen lehmännuolematukkainen :) Oli kyllä vaivaantunut olo kun ihan normikuteissa olin menossa töistä kotiin.
Mutta tuolla videon tytöllä oli nätti kun latvat olivat suorat kuitenkin.
Muistan kun tuo kampaaja hoki jatkuvasti ihmetellen että sullahan tulee kiharaa :D :D