Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei Suomessa kampaamoissa tehdä kuohkeaa ”blow dry” -kampauksia?

Vierailija
09.09.2021 |

Eli siis sellaista pöyheää pyöröharjalla tehtyä kuivausta, jonka seurauksena tukka on kuin 80-luvun Cindy Crawfordilla? Aina kampaamoissa eka hiukset laitetaan täyteen silotusaineita, kuivataan hiukset lättäharjalla päätä myöten (ei siis edes juuresta alkaen mikä saisi aikaan kuohkeutta) ja vielä suoristetaan, ja seurauksena lättätukka. Johtuuko tämä siitä ettei Suomen hiuslaadusta muka saa pöyheää (mitä en usko) vai siitä, ettei kampaajat vaan jostain syystä osaa tai muusta syystä vaan tee sellaista kuohkeaa kuivausta ja aina seurauksena sama siloteltu lättäkuivaus?

Itselläni vieläpä paksu hiuslaatu, eli kuohkean kyllä saisi, mutta aina tulos on lättä. Tekee mieli pestä hiukset heti ja laittaa itse. Ulkomaillahan naiset käy pelkästään pesettämässä ja kuivaamassa hiukset kampaajalla ihan vaan tuon blow dry -kampauksen takia, mutta ei tulisi mieleenkään Suomessa.

Vai onko itselläni syytä vain vaihtaa kampaajaa, jos muilla ei tätä ongelmaa?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on hyvin samanlainen hiuslaatu kuin videon naisella lähtötilanteessa. Suoristetulla körttitukalla lähden aina kampaajalta. En ikinä sovi mitään menoja ennen kuin olen saanut itse hiukset pestyä.

Sama. Kerran pyysin föönaamaan ja siitä tuli aivan pyöreä pallo.

Vierailija
22/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut ikinä pyytää tuollaista? Itse kyllä uskon, että se on erillinen palvelu, josta joudut pulittamaan lisää.

Miksi pitäisi maksaa lisää? Ihan sama aika siihen menee, tekniikka vain on erilainen.

”Salon blowout” (/blowdry) on siis käsite, mikä muualla maailmassa automaattisesti tarkoittaa kuohkeaa ja ilmavaa kampausta. Suomessa jostain syystä ”kampaamokuivaus” tarkoittaa tuota lättäkuivausta. Ihmettelen vain siis miksi Suomen kampaamoissa tavoite on vain saada tukka kuivaksi ja sileäksi, sen sijaan että se pyrittäisiin saamaan mahdollisimman ilmavan näköisiksi - kuohkeat ja paksun näköiset hiukset lienee kuitenkin aika universaali hiusihanne oikeastaan pituudesta riippumatta?

Tässä vielä mistä siis kyse:

Vastasit itse omaan kysymykseesi, koska suomalaiset eivät ole valmiita maksamaan palveluista. Kampaajalle aika on rahaa ja tuohon kuluu aikaa.

Vähemmän aikaa siihen kuluu kuin tähän Suomen systeemiin että ensin föönataan ja sen jälkeen föönaus pilataan pusaamalla suoristusraudan kanssa ylimääräiset puoli tuntia sitä körttitukkaa ja söhräämällä joku letti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Mulla on karkea hiuslaatu, paksut ja laineikkaat hiukset. Sitten aina kampaaja ehdottaa, jos vähän ohennettaisiin. En suostu. Kuivauksen jälkeen sitten tosiaan aina sitä suoristusrautaa ja vahalla tasaiseksi. Eikä siinä ehdi edes reagoida, kun suoristusrauta ilmaantuu käteen puolessa sekunnissa.

Ei vaan osata laittaa kuin niitä ohuita ja sileitä hiuksia. Pitäisi kai mennä johonkin afrokampaamoon, vaikka olen suomalainen.

Vierailija
24/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse valmistunut kampaajaksi vuonna 1990, silloin tekniikkaa opetettiin ja oli normimeininki. Vuoden 2000 jälkeen en ole nähnyt uutta kampaajaa, joka osaa tekniikan. En tiedä mitä siellä nykyään opetetaan. Aikaa ei mene kovin paljon enempää kun osaa pyöröharja tekniikan. En ole vielä tavannut asiakasta, joka haluaisi lättätukan.

Vierailija
25/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä olen haaveillut vuosia! Viimeksi kampaajalla pesupaikalla vielä pyysin, voitaisiinko hiukset kuivata siten, että niihin tulisi mahdollisimman paljon volyymia. Lähdin sitten kampaamosta suoralla lättätukalla. Kotona itse saan lämpörullien avulla tosi hyvin volyymia, mutta olisin kyllä oikeasti valmis maksamaan siitä, että mulle tuollainen tukka laitettaisiin.

Vierailija
26/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on muotia.

Vierailija
27/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen miettinyt että menen joskus kun on joku iso juhla että menen ottamaan kampauksen, mutta olen aina jättänyt väliin juuri tuon vasikannuoleman lättätukan vuoksi joka on aina parin tunnin sisään kun lähden kampaajalta. Pelkään että lopputulos on sama. Just se kun ne lyö mun ohueen tukkaan jotain tököttiä+muotovaahtoa niin se on samantien painava ja päätä myöten, sen mukana sitten juuri rasvoittuu muutamassa tunnissa. Itse kun föönailen tukan en käytä mitään muuta kuin hiuslakkaa lopuksi sitomaan ”lentäviä” haivenia ja tukka on iltaan asti kuohkea. Myös kampaajan käyttämät shampoot on liian hoitavia, puhumattakaan hoitoaineista joita en yleensä edes kotona käytä.

Joskus 2000-l alussa kävin kampaajalla joka teki aivan mielettömän loppuföönauksen, isolla pyöröharjalla nosti hiusta juuresta asti ja lisäksi pienellä kihartimella käsitteli sieltä täältä sekä joistain kohdin tupeerasi kevyesti. Kukaan ei ole sen jälkeen tehnyt niin hyviä ja kestäviä föönauksia, se ymmärsi minkälainen mun hius on ja tiesi miten sitä käsitellään että se pysyy kuohkeana. Kaiholla muistelen.

Vierailija
28/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aiemmin (muutama vuosi sitten) työskennellyt kampaajana ja kyllä tuollaisen kampauksen saa useimmista kampaamoista pyytämällä. Ei ole erityisen vaikea tehdä, ja jos on hyvät välineet niin aika helposti onnistuu ihan kotonakin. Suurin osa asiakkaista haluaa lopuksi sileän ja suoristetun tukan, tai pehmeät laineet, joissa väri ja hiusten kiilto pääsee oikeuksiinsa. Siksi näitä sileitä päätä myöten meneviä hiuksia näkyykin eniten kampaamojen Instagramissa. Jotkut taas eivät halua hiuksiinsa värjäyksen ja leikkauksen jälkeen mitään erikoista kampausta, jos ovat menossa vain suoraan kotiin tai esim. salille, jolloin ei ole järkevää käyttää aikaa kampauksen tekemiseen.

Vierailija
29/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jonkin verran luonnonkihara, karhea tukka. Saan kiharat laittamalla kosteat hiukset toviksi tiukalle nutturalle ilman aineita ja kiharuus pysyy koko päivän.

Kampaaja laittaa monia tuotteita, föönää ja suoristusraudalla kihartaa. Kiharat katoaa tunnissa ja loppu päivän on kemikaaleilta haiseva körttilättänä.

Mikä niillä menee pieleen? Veikkaan silikonipitoisia tuotteita jotka täyttää huokoisen hiuksen pinnan ja tekee siitä raskaan.

Vierailija
30/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran menin juhlia varten laitattamaan nimenomaan pöyhkeäö ja ilmavaa kampausta . Kampaaja laittoi ensin rullat., siinä vaiheessa ajattelin vielä että se on hyvä pohja pöyhkeydelle. Rullien oton jälkeen siitä vielä olisikin saanut kauniin kampauksen pöyhittyä mutta kampaaja alkoi suihkutella eri aineita ja vahoja ja kampasi raivoisasti suoraksi. Lopputulos oli päältä suora, kiiltävä, rasvaisennäköinen lätty, latvat vähän kääntyneenä osin sisään osin ulos. Se rullaus oli yhtä tyhjän kanssa. Kotona sutaisin hiukset nutturalle ennen juhlia. Olisi tietty pitänyt avara suunsa, mutta odotin liian pitkään käännettä.

Vierailija
31/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran menin juhlia varten laitattamaan nimenomaan pöyhkeäö ja ilmavaa kampausta . Kampaaja laittoi ensin rullat., siinä vaiheessa ajattelin vielä että se on hyvä pohja pöyhkeydelle. Rullien oton jälkeen siitä vielä olisikin saanut kauniin kampauksen pöyhittyä mutta kampaaja alkoi suihkutella eri aineita ja vahoja ja kampasi raivoisasti suoraksi. Lopputulos oli päältä suora, kiiltävä, rasvaisennäköinen lätty, latvat vähän kääntyneenä osin sisään osin ulos. Se rullaus oli yhtä tyhjän kanssa. Kotona sutaisin hiukset nutturalle ennen juhlia. Olisi tietty pitänyt avara suunsa, mutta odotin liian pitkään käännettä.

Sori mutta nyt on pakko:

Pöyhkeä = Ylimielinen, kopea jne.

Pöyheä = Pörröinen, pehmoinen jne.

Vierailija
32/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauroin näille ”lehmännuolemien” kuvauksille, osuvia! Nyt jo naurattaa kun pesin omat lehmännuolemat pois ja pääsee itse laittamaan tukan.

Katsotaas kuka kampaaja seuraa av:tä ja tajuaa opetella tekniikan tai jos jo hallussa, niin lisätä tietoja tästä hinnastoon ja kuvia työn jäljestä someen - selvästi olisi jono ihmisiä oven takana pelkästään tämän perässä (tai Timma täynnä näin 2020-luvulla). Juokseehan ne kaiken maailman väritekniikka balayage, baby lights -kursseilla, niin luulisi että vain tyhmä kampaaja jättäisi tämän hyödyntämättömän ja käytännössä ilmaisen markkinarailon käyttämättä!

Ap

Vierailija
33/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen blowdry. Kirjoita suomeksi niin pihtiputaan mummokin ymmärtää. Jos siis kuohkeaa föönikampausta halajat, niin suomalainen ohut ja rasvoittuva tukka ei sellaisena montaa minuuttia pysy. Rahan tuhlausta olisi sellaisen laittaminen.

Vierailija
34/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jokainen kampaaja aina kuivannut kuohkeasti pyytämättä, jokaisen käynnin jälkeen.  Ihme keskustelu.

Vierailija
35/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naulan kantaan! En ole vuosiin enää ottanut kuin leikkauksen ilman pesua mm. tästä mainitsemastasi syystä. Miten paksut kauniit hiukset saakin näyttämään niin ohuelta ja lehmännuolemalta!

Kai se on kun leikataan niin joudutaan vetämään päätä myöden, mutta näköjään kampaajien kunnianhimo ei riitä siihen, että asiakassäteilisi upeissa hiuksissa poistuessaan kampaamosta.

Vierailija
36/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori mutta nyt on pakko:

Pöyhkeä = Ylimielinen, kopea jne.

Pöyheä = Pörröinen, pehmoinen jne.

Niin moni puhuu pöyhkeistä hiuksista ja sitten taas selitetään miten sanojen merkitykset muuttuvat ja nykyään pöyhkeä voi olla pöyheä yms hölmöä.

Vierailija
37/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks ei tehdä. Paitsi just yhessä kampaamossa jossa kävin leikkauttaan hiukset. Se kysymättä teki sellasen "föönipörrön" ja musta tuli ihan ikälopun näkönen taittaa. Sen takia oli pakko pestä hiukset kotona uudestaan, vaikka kampaaja ne oli just pessy.

Vierailija
38/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen blowdry. Kirjoita suomeksi niin pihtiputaan mummokin ymmärtää. Jos siis kuohkeaa föönikampausta halajat, niin suomalainen ohut ja rasvoittuva tukka ei sellaisena montaa minuuttia pysy. Rahan tuhlausta olisi sellaisen laittaminen.

Hei, ei kaikilla ole yhtä mitättömät hiukset kuin sinulla. Itselläni kuohkea föönikampaus näyttää upealta.

Vierailija
39/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hiuksiani sanotaan hevosenhännäksi ja karkea sekä paksu se onkin. Minä olen myös ihmetellyt prosessia, jonka tuloksena minulla ovat päätä myöten menevät liukkaat hiukset.

Vierailija
40/68 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen miettinyt minäkin jo vuosia! Tallinnassa sain kerran upean föönikampauksen. Suomessa aina lättänä rasvakasa. En tajua. Olen jopa pyytänyt pyöröharjalla föönausta, mutta sitäkin käyttävät kuin laappaharjaa liikaa vetäen ja ihan liikaa silottavia aineita. Voisiko joku kampaaja kertoa, mistä tässä on kyse?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän