Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaisitko vaikeuksissa olevaa ystävää, joka ei aikanaan auttanut sinua? Iso ristiriita..

Vierailija
09.09.2021 |

Ollaan tunnettu lapsuudesta asti henkilön kanssa, joka nyt on hurjassa jamassa. Kuuntelen ja tuen häntä kyllä ja periaatteessa haluaisin auttaa ahdingossa olevaa myös taloudellisesti, mutta… tässä kohtaa tulee aina mieleen se aika, jolloin hän olisi voinut helposti auttaa minua, mutta ei halunnut sitä tehdä.

Jouduin vuosia sitten tilanteeseen, jossa olin niin valtavassa taloudellisessa ahdingossa, etten pystynyt ostamaan eräänä viikonloppuna edes vessapaperia ruuasta puhumattakaan. Hän oli tulossa luokseni käymään ja kysyin, voisiko tuoda tullessaan rullan tai pari wc-paperia. Ei tuonut. Sanoi saapuessaan näillä sanoin; ”kyllä jokaisen täytyy pystyä hankkimaan omat vessapaperinsa itse”. Tuohon aikaan hän oli erittäin hyvin toimeentuleva, minä taas opiskelija.

Olihan hän periaatteessa noissa sanoissaan oikeassa, mutta nyt hän tarvitsisi itse apua. Koen erittäin isoa ristiriitaa tässä tilanteessa ja haluaisin auttaa, mutta… jotenkin se vessapaperikommentti ja oma silloinen ahdinko (josta hän oli tietoinen) haraa vastaan..

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä auta ellei toinen pyydä anteeksi aikaisempaa käytöstä.

Vierailija
2/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista kuitenkin se, että rahaa kannattaa lainata tasan sen verran millä summalla on valmis pyyhkimään sen takapuolensa.

Kun autat yhtä jo seuraava käsi pitkänä. 

Vierailija
4/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
5/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista apua hän on pyytänyt? 

Vierailija
6/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tilanteessasi en auttaisi taloudellisesti koska ei auttanut sinuakaan. Näitä muiden lompakolla eläviä on yllättävän paljon, olen kantapään kautta oppinut. Itse olen ollut liian kiltti ja sinisilmäinen ja auttanut liikaa ihmisiä, mutta enpä ole itse saanut takaisin apua kun sitä olen tarvinnut…

Vierailija
7/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin vessapaperia.

Vierailija
8/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttamalla osoitat hänelle miten kuuluu toimia..

Vierailija
9/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä auta ellei toinen pyydä anteeksi aikaisempaa käytöstä.

Epäilen, ettei hän edes muista tätä kommenttiaan. Oli muitakin tilanteita toki, mutta tämä oli räikein.

Vierailija
10/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autat häntä sen, mitä haluat ja voit. On jo todella paljon, että haluat olla hänen tukenaan edes jollakin tavalla. Tuskin olet ainoa ihminen, jonka puoleen hän voi kääntyä taloudellisessa ahdingossaan. Mieti mieluummin kenen puoleen hän voi niissä tarpeissaan kääntyä ja voitko auttaa häntä ratkaisemaan ahdinkoa muutoin kuin antamalla taloudellista tukea. Ja onko kyse miten kokonaisvaltaisesta ja miten pitkään kestävästä ahdingosta?. Jotkut aiheuttavat myös itse ahdinkonsa, joten älä mene tunteella liikaa mukaan.

Minkä taakseen jäättää sen edestään löytää napsahti nyt kaverisi nilkkaan

Vierailija
11/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan rahaa, sitten esim. tuomaan jotakin kaupasta, käsikauppalääkkeitä jne.

Vierailija
12/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm....aika vaikee juttu. Minulla on käynyt sama ystäväni kanssa. Vuosia autoin ja kuuntelin hänen huoliaan vaikeasta parisuhteesta. Sitten kun itse olisin tarvinnut kuuntelijaa ja hieman myös rahallista apua, niin hävisi kuin tuhka tuuleen. Pari kuukautta sitten hän tarvitsi taas tukea omaan ongelmaansa, en ottanut kantaa enkä pitänyt yhteyttä. Ei ole harmittanut yhtään. Enkä myöskään pidä häntä enää ystävänä.

Vierailija
13/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auttaisi, enkä olus enää ystäväkään.

Vierailija
14/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän vielä lisäyksenä: kuskaamista paikasta toiseen (hän ei tietenkään maksa bensasta mitään..)

Vierailija
15/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että miten jatkoit ystävyyttä noiden kommenttien jälkeen? Ottaisin esille sen mitä tapahtui, kyllä hän varmasti muistaa miten käyttäytyi. Jos ei pahoittele eikä osoita katumusta, vaan olettaa että sinä autat häntä monin tavoin niin eihän tässä ole ystävyys kyseessä. 

Jos lainaat rahaa niin varaudu siihen, että et saa niitä koskaan takaisin. Eli lainaat vain sen verran, kun on varaa menettää. Neuvo palveluiden ääreen.

Vierailija
16/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro hänelle että jokainen ostakoon omat vessapaperinsa. Muistuta häntä aikaisemmista kommenteista. Ole ihan rauhassa ilkeä, muuten ei puhe mene perille. Ja jos välit katkeaa, ei siinä ole ollut oikeasta ystävyydestä koskaan kyse,

Vierailija
17/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuissosiaalityö, toimeentulotuki, kirkon diakoniapalvelut, leipäjonot

Ohjaa hänet yhteiskunnan tukien äärelle, ne on varsin kattavat.

Vierailija
18/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tikulla silmään,joka vanhoja muistelee. Olitte tuolloin nuoria ja naiiveja? Mitä ystäväsi sanoi kun toit esille tämän asian? Vai oletko edes puhunut hänen kanssan asiaa läpi?

Vierailija
19/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vuosia kuunnellut vaikeudesta toiseen joutuvan lapsuudenkaverini ongelmia, jotka johtuvat valitettavasti hänestä itsestään. Ei kyse taloudellisesta ongelmasta. Ikävä kyllä hän valehtelee asiat itselleen sopivaksi. En pidä siitä, hän ei koskaan ole kiinnostunut minun asioistani, on aina yhteydessä vain, kun tarvitsee jotain. Olen lopettanut yhteydenpidon häneen, koska mielestäni ei ole ystävyyttä, jos toinen ei ole kiinnostunut kuin itsestään.

Vierailija
20/57 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaat rahan (korkojen kera), mutta vain sillä tavalla, että otat pantiksi häneltä jotain arvokasta tavaraa. Kultasormuksen tai vastaavaa. Voi muistuttaa vessapaperista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan