Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahjakaan ihmisen tragedia - vanhempien odotukset...

Vierailija
18.10.2014 |

Lahjakas lapsi menee usein väärille urille jos vanhemmilla on suuria odotuksia ja lapsi hyväksytään vain jos hän yrittää täyttää vanhempiensa vaativia odotuksia.

Tässä siskoni tarina - yleislahjakas koulussa. Olimme ns. parempi perhe, mutta luulen, että naapurissa vähän naureskeltiin meille. Tragedia oli, että nuorin siskoistamme olikin oikeasti lahjakasta. Äitini odotukset hänen suhteensa olivat kovat - hyvä koulumenestys ja jatkokoulutus. Siskoni vaati itseltään täydellisyyttä kaikessa. Me muut jäimme keskinkertaisuudessamme hänen varjoonsa.

Siskoni suoritukset olivat aina täydellisiä - luovutta ei juuri ollut. Ajatukset olivat mustavalkoisia - kaikki tai ei mitään. Jatko-opinnoista hän suoriutui loistavasti - ja masentui ensimmäisen kerran. Hänen oli vaikea kohdata muita lahjakkaita, sillä hän oli aina ollut yksin priimus yms.

Siskoni suoritti elämäänsä aina itsemurhaansa saakka - tuntui kun elämä olisi ollut hänelle liian "vähän" ja hän valitsi kuoleman.

Hän tavallaan suoritti elämänsä loppuun asti. Kiitos vaatiivan äitini jolle ei riittänyt mikään.

Siskoni suoritti elämäänsä aina kuolemaansa saakka.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä aihe, tätä tapahtuu niin paljon. Tosi surullista. 

Vierailija
2/11 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa.. miten äitisi suhtauu asiaan ja mitkä teidän välit on nyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kliininen masennus johtuu kyllä ihan muusta asiasta kuin lahjakkuudesta.

Vierailija
4/11 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen yrittänyt täällä saarnata. Antakaa lasten olla lapsia eikä vanhempien huonon itsetunnon korvaajia. Lapsen voi todella tappaa henkisesti odotuksilla, paineilla, vaatimuksilla, jatkuvalla kohkaamisella, vertaamisella. Meissä kaikissa on muitakin puolia kuin se säkenöivä äly. Lasta pitää ravita tasaisesti joka osa-alueella. Helliä ja rakastaa, viettää yhdessä aikaa ilman tavoitteita. Pahimmassa tapauksessa käy kuten ap:n siskolle. Tai lapsi palaa loppuu aikuisiällä, hän masentuu ja alkaa alisuorittaa, putoaa pois oravanpyörästä ennen aikojaan. Tiedän lahjakkaan lapsen, jolta vietiin ilo kiinnostuksensa kohteista. Vanhemmat "kaappasivat" lapsen lahjat, tavoitteet, saavutukset omikseen. Imivät lapsen lahjat kuiviin. Se, mikä oli ennen ollut ilon tuoja, muutettiin suoritukseksi ja vanhempien asettamaksi tavoitteeksi. 

Vierailija
5/11 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 14:42"]Kliininen masennus johtuu kyllä ihan muusta asiasta kuin lahjakkuudesta.
[/quote]

No ei kai tässä sitä lahjakkuutta syytettykään. Luehan Ap:n viesti uudelleen.

Vierailija
6/11 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sisarukset jäivät kateellisiksi ja vaille äidin rakkautta, josta katkeruutta riittää hautaan asti. Äitiä kannattaa syyttää kaikesta, siitäkin että ensilumi tulee vääränä päivänä.

Vierailija
7/11 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 14:42"]Kliininen masennus johtuu kyllä ihan muusta asiasta kuin lahjakkuudesta. [/quote] No ei kai tässä sitä lahjakkuutta syytettykään. Luehan Ap:n viesti uudelleen.

[/quote]

Tämä on The Saivartelija. Jokaisessa ketjussa vääntämässä niskoja nurin alkuperäiseltä pointilta.

Vierailija
8/11 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiäni lainaten syy on ollut huonoissa geeneissä eikä esim tunnekylmässä lapsuudessa jossa oli henkistä väkivaltaa ja myös fyysistä. Kysyin häneltä tästä, mutta hän ei millään ymmärrä, että jos on ilkeä lapsilleen ja isä hakkaa, niin kyllähän se vaikuttaa ihmiseen. Mutta äitini eikä isäni ymmärrä, että jotain tuli tehtyä väärin.

Siksi epäilen, että äitini on narsisti eikä todellakaan ymmärrä mitään (ei kykene ymmärtämään persoonansa vuoksi). Monesti hän soitti aikusena minullekin itkupuheluja esim. kun on joutunut käyttämään halpoja sukkahousuja (itse olin ostanut kaupasta itselleni jotkut 6 euron sukkahousut) tai sitten kun tapasin mieheni, niin "miehessäni oli jotain vikaa kun huoli minut".

Äitini kieriskelee rahoissaan ja muusta ei väliä. Pelkäsin viimeksi käydessä, että hän huomauttelee ylikiloistani...et sillein meillä.

Kyllä meissä äideissä on monesti paljon vikojakin ja kyllä meitä voi syyttää tapahtuneista asioista. Olen keskustellut tästä 23-vuotiaan poikani kanssa. Olen kertonut hänelle missä asiassa olisin voinut hoitaa tonttini paremmin näin jälkikäteen...

Vierailija
9/11 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 14:44"]

Ja sisarukset jäivät kateellisiksi ja vaille äidin rakkautta, josta katkeruutta riittää hautaan asti. Äitiä kannattaa syyttää kaikesta, siitäkin että ensilumi tulee vääränä päivänä.

[/quote]

Usko pois, että me äiditkin olemme joskus väärässä. Paits tietysti sinä olet poikkeus. Mistä näitä täydellisiä äitejä oikein tulee...katso peiliin ja istu alas ja kerro meille.

Vierailija
10/11 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tällainen suorittaja. Aina odotettu ja vaadittu liikaa. Mikään ei riitä ja mihinkään en ole tyytyväinen. Edes yliopistotutkintoni ei kelpaa vanhemmilleni koska Se ei ole Se arvostetuin ala (kuten oikkis)...suoritan enkä ikinä nauti tai ole itsestä ylpeä.harmittaa...tätä yritän myös itse nykyisin työstää. Hauskinta on että olen ammatiltani psykologi!:)

Vierailija
11/11 |
18.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 15:18"]Minä olen tällainen suorittaja. Aina odotettu ja vaadittu liikaa. Mikään ei riitä ja mihinkään en ole tyytyväinen. Edes yliopistotutkintoni ei kelpaa vanhemmilleni koska Se ei ole Se arvostetuin ala (kuten oikkis)...suoritan enkä ikinä nauti tai ole itsestä ylpeä.harmittaa...tätä yritän myös itse nykyisin työstää. Hauskinta on että olen ammatiltani psykologi!:)
[/quote]

eikös toi oo vanha vitsi, että psykologiaa opiskelevilla/opiskelleilla on itellä jonkin sortin ongelmia ;D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän