Kertokaapa lastenvihaajat, millainen yhteiskunta teitä miellyttäisi?
Ihan konkreettisia esimerkkejä, kiitos, miten yhteiskunta saadaan toimimaan, jos lapsilta kielletään pääsy ravintoloihin, kauppoihin, hotelleihin, julkisiin liikennevälineisiin? Varmaan kohta myös terveyskeskuksiin ( koska pitäähän nyt lastenvihaajalla olla OIKEUS jonottaa lääkäriin niin ettei tarvitse kuunnella lasten kitinää). Miten tämä käytännössä toteutetaan? Lapsille ulkonaliikkumiskielto kunnes ovat 18- vuotiaita ( ja varmasti täyspäisiä ja normaalisti kehittyneitä, arvaan)? Ärsyttää minuakin naapurin räksyttävä koira. Voisin valittaa koirasta naapurille, voisin valittaa kuntaviranomaisille, voisin valittamisellani tehdä naapurin elämästä helvettiä ( ja omastani, koska koiran haukkumisesta tulisi pian suurin ongelmani, omassa päässäni). Vai tekisinkö niin kuin teen, ajattelisin ihan muita asioita. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, ja fakta on se, että ympäristöä nyt vaan ei voi muuttaa jokaista miellyttäväksi. Omaa ASENNETTA sen sijaan voi muuttaa. Lastenvihaajat, muuttukaa, huomaatte ettei kiristä enää niin kovasti se vanne pään ympärillä...
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:16"]
Ihan konkreettisia esimerkkejä, kiitos, miten yhteiskunta saadaan toimimaan, jos lapsilta kielletään pääsy ravintoloihin, kauppoihin, hotelleihin, julkisiin liikennevälineisiin? Varmaan kohta myös terveyskeskuksiin ( koska pitäähän nyt lastenvihaajalla olla OIKEUS jonottaa lääkäriin niin ettei tarvitse kuunnella lasten kitinää). Miten tämä käytännössä toteutetaan? Lapsille ulkonaliikkumiskielto kunnes ovat 18- vuotiaita ( ja varmasti täyspäisiä ja normaalisti kehittyneitä, arvaan)? Ärsyttää minuakin naapurin räksyttävä koira. Voisin valittaa koirasta naapurille, voisin valittaa kuntaviranomaisille, voisin valittamisellani tehdä naapurin elämästä helvettiä ( ja omastani, koska koiran haukkumisesta tulisi pian suurin ongelmani, omassa päässäni). Vai tekisinkö niin kuin teen, ajattelisin ihan muita asioita. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, ja fakta on se, että ympäristöä nyt vaan ei voi muuttaa jokaista miellyttäväksi. Omaa ASENNETTA sen sijaan voi muuttaa. Lastenvihaajat, muuttukaa, huomaatte ettei kiristä enää niin kovasti se vanne pään ympärillä...
[/quote]Jos viittaat minun kirjoitukseeni ihmislasten ärsyttävyydestä ja pohdinnasta miksi niin on, niin en todellakaan ole lapsivihaaja enkä missään nimessä olisi rajoittamassa lasten pääsyä mihinkään julkiseen tilaan. Se on lajiominaisuus jota aikuisten yksilöiden ei auta muuta kuin sietää lajin säilymisen kannalta. Ja ovathan lapset myös söpöjä ja hauskojakin. Nimimerkillä: se joka teki aloituksen siitä miksi ihmisen pennut ovat niin kovaäänisiä ja tyytymättömiä.
Itse en ole lastenvihaaja, itsellä kaksi lasta.
Mielestäni missä tahansa tulee osata käyttäytyä. Aina se ei lapsilta onnistu, silloin lapset tulee viedä pois. Itse olen useamman kerran lähtenyt kaupasta, jäänyt bussista ym. koska lapsi on riehunut, huutanut tms. Se ei vain sovi missä tahansa ja lapselle tulee osoittaa se. Ihan yhtä lailla kuin täysillä kiljuva aikuinen poistetaan bussista niin tulee poistaa lapsetkin. Yritetään sitten uudestaan kun on rauhoittunut.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:24"]Ap itse näyttää olevan varsin mustavalkoinen ihminen. Ihminen joko rakastaa tai vihaa. Ap halveksii ihmisiä, jotka eivät pidä (ap:n sanoin vihaavat) samoista asioista kuin hän itse. Tuollainen jyrkkärajaisuus pelottaa, se lähentelee jo fanaattisuutta. [/quote] Kykenetkö ymmärtämään mielipidekirjoitustentehokeinoista jotain? Yksi niistä on kärjistäminen...
[/quote]
Ymmärrän. Ymmärrän myös yhdyssanojen päälle.
Tämä oli vastine ap:n aloitukselle. Ap:lla on mielipide ihmisistä, jotka eivät halua lapsia joka paikkaan. Minulla on mielipide ap:sta. Ymmärrätkö sinä sen?
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:41"]En ole lastenvihaaja enkä edes tunne yhtään sellaista, mutta sekä itse että lähes kaikki tuntemani ihmiset paheksuvat huonoa käytöstä. Valitettavasti nämä 70-80 -luvuilla syntyneet vanhemmat ovat unohtaneet, että vanhemmuuteen kuuluu merkkivaatteiden ja hienojen vaunujen lisäksi myös lasten kasvatus ja kurinpito.
[/quote] Minäkin paheksun huonoa käytöstä, mutta keskustelusta on täysin unohtunut lasten ikä. Jos 3- vuotias kiukkuaa kaupassa, vs 10- vuotias... Mihin se raja vedetään, jos syy kaupasta poistamiseen on muiden asiakkaiden kokema häiriö. Häiriötä voi ola sekin, jos kolmikuinen vauva itkee. Sillä ei ole mitään tekemistä kasvatuksen kanssa. Sama juttu vammaisten lasten kohdalla, heiltä ei aina voi odottaa hyvää käytöstä. En suinkaan tarkoita että minusta lasten pitäisi saada riehua ja huutaa kaupoissa. Haluaisin konkreettisia esimerkkejä, mihin raja vedetään?
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:16"]
. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu
[/quote]
Ei mahdu.
Minua miellyttäisi hiljainen yhteiskunta. Kakaroiden rääkymiset ja koirien haukunnat ja ulvonnat olisi estetty. Tuon lisäksi myös tupakointi olisi estetty: jos tuottaisi tupakansavua hiukankaan, siitä saisi heti paikalla kahden tuhannen euron sakot, ja kaikilla kanssaihmisillä olisi lupa sakottaa.
Kaipaan tuollaista yhteiskuntaa. Eipä minulla muuta.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:03"]Ap. Ratkaisu ongelmaan on se että vanhemmat joko pitävät äpäränsä hiljaisina, jättävät ne kotiin tai ovat tekemättä niitä. Simple as shit. [/quote] Ei tuo ole mikään ratkaisu, vaan tuo on täysin hedelmätöntä leukojen lonksutusta. Kun noin se ei toimi, kaikki eivät voi jättää lapsia kotiin tai pysty pitämään niitä hiljaisina. Voisitko sinä opetella kestämään hetkittäistä epämukavuutta muiden ihmisten vuoksi? Veikkaan, että olet kuitenkin sellainen persoona, että sitten jos ja kun Sinä haluat metelöidä ( vaikkapa soittaa kovalla musiikkia), sitä pitäisi muiden kyllä sietää, vai mitä?
[/quote]
Ja tupakoijat saavat tupakoida parvekkeilla, kun sitä tupakkahammasta niin kolottaa, vai? Ei väliä, vaikka naapurit tukehtuvat vieressä?
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:46"]
Minä en vihaa lapsia enkä koiria. Mutta molemmat tarvitsevat kasvatusta ja ohjausta. Ihmiset kuten koiratkin ovat laumaeläimiä, ja heidän tulee tietää paikkansa. Jos ei tiedä, niin käyttäytyvät arvaamattomasti ja saattavt olla vaaraksi itselleen ja muille. Oman lapseni kanssa voi mennä ihan minnen tahansa, ja hän osaa käyttäytyä ihan normaaliati.
[/quote]
Normaalia käytöstä on uhmaikäisellä välillä riidelläkin. En tiedä missä ihmeen paikoissa te käytte, mutta en ole huomannut missään erityisen huonosti käyttäytyviä lapsia tai avuttomia vanhempia. Yhden kerran junassa oli lapsi joka potki istuintani jatkuvasti, eikä vanhempansa sitä kieltäneet, ja tämä on ainoa joka tulee edes mieleen.
Kyllä minustakin tuntuu, että täällä on aika paljon nimenomaan lapsivihaajia. Tässäkin ketjussa puhutaan äpäristä yms. Cittarin ketjusta puhumattakaan! En minäkään pidä ylimääräisestä metelistä, mutta ymmärrän sen kuuluvan ihan normaaliin elämään. Lisäksi en pidä itseäni muita ihmisiä parempana, vaan luotan siihen, että ihmiset tekevät päätöksensä parhaimmalla mahdollisella tavalla, heillä on kuitenkin oman tilanteensa faktat huomattavasti paremmin hallussa kuin minulla tai cittarin myyjällä.
Minulla on kaksi lasta, kumpikaan ei ole koskaan vetänyt raivaria missään kaupassa tai julkisessa liikennevälineessä tms. Mutta minä olen onnekas, lapseni ovat helppoja, meidän perhetilanteemme ja elämämme on hyvin tasapainoista ja meillä on vahva tukiverkko. Kaikilla ei ole näin.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:03"]
Ap. Ratkaisu ongelmaan on se että vanhemmat joko pitävät äpäränsä hiljaisina, jättävät ne kotiin tai ovat tekemättä niitä. Simple as shit.
[/quote]
Ratkaisu tähän on kasvatus. Ennen ei lapsivihamielisyyttä ollut, mutta silloin lapsille opetettiin käyttäytymistapoja ja oli kuri. Nykyään ei näin kaikkien osalla enää ole ja tämän vuoksi lapsivihamielisyys lisääntyy.
Harmi, kun samalla joutuu hyvinkäyttäytyvät lapset kärsimään näiden kiljuvien ja melskaavien lasten vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:41"]
En ole lastenvihaaja enkä edes tunne yhtään sellaista, mutta sekä itse että lähes kaikki tuntemani ihmiset paheksuvat huonoa käytöstä. Valitettavasti nämä 70-80 -luvuilla syntyneet vanhemmat ovat unohtaneet, että vanhemmuuteen kuuluu merkkivaatteiden ja hienojen vaunujen lisäksi myös lasten kasvatus ja kurinpito.
[/quote]
Lastenhankinta on nykyisin projekti. Luepa vaikka tämän päivän Hesarista, siellä oli todella hyvä kirjoitus nykyvanhemmista. Parin tonnin lastenvaunut huippumerkkiä, jee! Mammalle Vuitton käsikynkkään ja merkkivaunuilla poseeraamaan Stockalle, uu jeah.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:06"]
Lastenhankinta on nykyisin projekti. Luepa vaikka tämän päivän Hesarista, siellä oli todella hyvä kirjoitus nykyvanhemmista.
[/quote]
Ja tässä se stoori on: http://www.hs.fi/sunnuntai/a1413603909703?ref=tf_iHSisboksi300-artikkeli&utm_campaign=tf-hs&utm_source=iltasanomat.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=articlepage&jako=600e515b25e41ca832026285a27b48a4
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:41"]En ole lastenvihaaja enkä edes tunne yhtään sellaista, mutta sekä itse että lähes kaikki tuntemani ihmiset paheksuvat huonoa käytöstä. Valitettavasti nämä 70-80 -luvuilla syntyneet vanhemmat ovat unohtaneet, että vanhemmuuteen kuuluu merkkivaatteiden ja hienojen vaunujen lisäksi myös lasten kasvatus ja kurinpito. [/quote] Minäkin paheksun huonoa käytöstä, mutta keskustelusta on täysin unohtunut lasten ikä. Jos 3- vuotias kiukkuaa kaupassa, vs 10- vuotias... Mihin se raja vedetään, jos syy kaupasta poistamiseen on muiden asiakkaiden kokema häiriö. Häiriötä voi ola sekin, jos kolmikuinen vauva itkee. Sillä ei ole mitään tekemistä kasvatuksen kanssa. Sama juttu vammaisten lasten kohdalla, heiltä ei aina voi odottaa hyvää käytöstä. En suinkaan tarkoita että minusta lasten pitäisi saada riehua ja huutaa kaupoissa. Haluaisin konkreettisia esimerkkejä, mihin raja vedetään?
[/quote]
Raja vedetään siihen, että jos vanhempi ei saa kiukkuavaa lastaan kuriin, vanhempi vie lapsen pois kaupasta. Tai kirkosta. Tai kevätjuhlasta. Tai bussista. Tai missä nyt ovatkaan aiheuttamassa häiriötä muille.
Enemmän häiritsee aikuisten huono käytös. Eläkeläisiä ja yli 50-vuotiaita miehiä ei pitäisi päästää lainkaan kauppaan. Tai minnekään muualle.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:41"]En ole lastenvihaaja enkä edes tunne yhtään sellaista, mutta sekä itse että lähes kaikki tuntemani ihmiset paheksuvat huonoa käytöstä. Valitettavasti nämä 70-80 -luvuilla syntyneet vanhemmat ovat unohtaneet, että vanhemmuuteen kuuluu merkkivaatteiden ja hienojen vaunujen lisäksi myös lasten kasvatus ja kurinpito. [/quote] Minäkin paheksun huonoa käytöstä, mutta keskustelusta on täysin unohtunut lasten ikä. Jos 3- vuotias kiukkuaa kaupassa, vs 10- vuotias... Mihin se raja vedetään, jos syy kaupasta poistamiseen on muiden asiakkaiden kokema häiriö. Häiriötä voi ola sekin, jos kolmikuinen vauva itkee. Sillä ei ole mitään tekemistä kasvatuksen kanssa. Sama juttu vammaisten lasten kohdalla, heiltä ei aina voi odottaa hyvää käytöstä. En suinkaan tarkoita että minusta lasten pitäisi saada riehua ja huutaa kaupoissa. Haluaisin konkreettisia esimerkkejä, mihin raja vedetään?
[/quote]
Raja vedetään siihen, että jos vanhempi ei saa kiukkuavaa lastaan kuriin, vanhempi vie lapsen pois kaupasta. Tai kirkosta. Tai kevätjuhlasta. Tai bussista. Tai missä nyt ovatkaan aiheuttamassa häiriötä muille.
[/quote]
No kuinka kauan vanhemmat saavat yrittää saada kiukkuavaa lastaan kuriin? Milloin koliikkivauvan leskeksi jäänyt äiti, jolla ei ole tukiverkkoa saa käydä kaupassa? Entä jos bussi menee neljän tunnin välein ja koliikkivauva pitäisi saada lääkärille 30km päähän? Kuka ne rajat vetäisi, kuka niitä valvoisi?
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:24"]Ap itse näyttää olevan varsin mustavalkoinen ihminen. Ihminen joko rakastaa tai vihaa. Ap halveksii ihmisiä, jotka eivät pidä (ap:n sanoin vihaavat) samoista asioista kuin hän itse. Tuollainen jyrkkärajaisuus pelottaa, se lähentelee jo fanaattisuutta. [/quote] Kykenetkö ymmärtämään mielipidekirjoitustentehokeinoista jotain? Yksi niistä on kärjistäminen...
[/quote]
Ymmärrän. Ymmärrän myös yhdyssanojen päälle.
Tämä oli vastine ap:n aloitukselle. Ap:lla on mielipide ihmisistä, jotka eivät halua lapsia joka paikkaan. Minulla on mielipide ap:sta. Ymmärrätkö sinä sen?
[/quote] Olet lapsellinen. Minäkin ymmärrän yhdyssanojen päälle, mutta käytän tablettia joka ei aina ota välilyöntiä kun kirjoittaa nopeasti, kykenetkö ymmärtämään että näin voi käydä, myös sinulle? Tabletilla tai kännykällä kirjoittaessa laite myös korjaa joskus sanat väärin.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 14:13"]
[/quote]
[/quote]
No kuinka kauan vanhemmat saavat yrittää saada kiukkuavaa lastaan kuriin? Milloin koliikkivauvan leskeksi jäänyt äiti, jolla ei ole tukiverkkoa saa käydä kaupassa? Entä jos bussi menee neljän tunnin välein ja koliikkivauva pitäisi saada lääkärille 30km päähän? Kuka ne rajat vetäisi, kuka niitä valvoisi?
[/quote] No tähän nämä kohkaajat eivät osaa ( eivätkä halua) vastata rakentavasti. Kyse on arvomaailmasta ja juuri nimenomaan siitä, että jos tällaiseen lähdetään, se raja on jonnekin vedettävä. Ja mitä seuraavaksi kielletään? Teinit? Vanhukset, rumat, lihavat ( saattavathan hekin jollain tavalla häiritä jonkun muun asiointia)?
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:34"]Itse en ole lastenvihaaja, itsellä kaksi lasta.
Mielestäni missä tahansa tulee osata käyttäytyä. Aina se ei lapsilta onnistu, silloin lapset tulee viedä pois. Itse olen useamman kerran lähtenyt kaupasta, jäänyt bussista ym. koska lapsi on riehunut, huutanut tms. Se ei vain sovi missä tahansa ja lapselle tulee osoittaa se. Ihan yhtä lailla kuin täysillä kiljuva aikuinen poistetaan bussista niin tulee poistaa lapsetkin. Yritetään sitten uudestaan kun on rauhoittunut.
[/quote] Ihan oikeasti sinustako on ok poistaa bussista esim. äiti, jolla on mukanaan kiukutteleva kolmevuotias, ja vaunuissa itkevä vauva? Ulos, mahdollisesti pakkaseen tai vesisateeseen? Entä jos vaikkapa toinen lapsista on sairas, ja äiti menossa lääkäriin? Tuskinpa itsekään poistut bussista vaikka lapsesi kuinka huutaisi, jos sinun on ehdittävä töihin tai lääkäriin. Epäilenpä, että käytät julkisia vain vapaa-ajan huviajeluihin, muuten en usko että sinulla olisi varaa jeesustella.
Siis ei kait toi cittarijuttu saanut ap:tä päättelemään. Että kyse on lasten vihaamisesta? Minulla on lapsia ja siksi juuri on oikein heittää pihalle vanhemmat lapsineen, jos eivät itse saa hillittyä lastansa. Cittarin riehuja oli jo niin iso lapsi, että olisi kyllä saatu lopettamaan riehunta, jos vanhemmilla olisi ollut kyvyt. En todellakaan vihaa lapsia.
Eilen cittarissa n. 8 vuotias tyttö juoksi ja törmäsi kärryyni, en ehtinyt väistää. Tyttö pyysi niin kauniisti heti anteeksi, että tulipas hyvä mieli niin nätisti käyttäytyvästä lapsesta. Vaikka siis juoksikin siellä aika päättömästi...
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:24"]Ap itse näyttää olevan varsin mustavalkoinen ihminen. Ihminen joko rakastaa tai vihaa. Ap halveksii ihmisiä, jotka eivät pidä (ap:n sanoin vihaavat) samoista asioista kuin hän itse. Tuollainen jyrkkärajaisuus pelottaa, se lähentelee jo fanaattisuutta.
[/quote] Kyllä monet tämän palstan kommentit lapsista ihan selvää vihapuhetta ovat: " vitun äpärät", "saatanan pennut"....
Sellainen joka pyörisi minun ehdoilla. Nappia painamalla tulisi seuraa, mutta muuten saisi olla yksin, jonottamatta ja hiljaisuudessa ja hajuttomuudessa.
Hyvä miettiä näin cittarin mokailun jälkeen näitäkin argumentteja.