Älkää pelätkö hammaskiven poistoa, pyytäkää puudutusgeeli!
Lykkäsin hammaskiven poistoa melkein vuoden kun pelkäsin, sattui niin perhanasti viime kerralla, hammaskiveä ientaskuissa ja muutenkin paha tilanne. Ei olisi kannattanut. Tällä kertaa ihana hygienisti antoi minulle puudutusgeeliä, aina laittoi lisää kun vähänkin vihlaisi.
Että vaan vinkiksi!
Kommentit (57)
Pyytäkää mielummin ultraäänipesuri. Ei ole sekään miellyttävä, mutta paljon parempi kuin se koukulla kaivaminen.
Ihan ehdoton, pyydän nykyään aina pintapuudutuksen.
Pyysin alkuun ultraääntä ja sanoivat että sitä käytetään heillä vain äärimmäisen pahoissa tilanteissa, että kai sitten eri käytäntöjä eri paikoissa. Ja julkisella muuten olin.
ap
Mulla otettiin kaikki ultralla - yksityisellä. Eikä ole ikinä suu ollut niin puhdas. Julkinen kusee.
Voi myös huolehtia, ettei hammaskiveä tule.
Ei se ultraäänilaitekaan ole kaikilla kivuton. Minulle tehtiin hammaskiven poisto ultraäänellä ensimmäisen kerran reilu vuosi sitten ja se vihloi ihan hirveästi. Mielestäni kipu oli selvästi pahempi kuin aikaisemmilla kerroilla, jolloin hammaskivi oli poistettu perinteisellä menetelmällä (ilman puudutusgeeliä).
Kävin seuraavan kerran hammaslääkärillä pari viikkoa sitten. Kerroin lääkärille, että edellisellä kerralla hammaskiven poisto oli vihlonut hirveästi. Hammaslääkäri laittoi laitteen tehon pienemmälle, ja nyt toimenpide oli selvästi vähemmän epämiellyttävä. Vihlomista oli vain silloin, kun lääkäri käsitteli alaetuhampaita. Silloin kyllä vihloi tuntuvasti, mutta käsittelyaika oli sen verran lyhyt, että kestin sen.
Ei se niin paljoa maksa yksityisellä ettenkö kävisi vaikka onkin pakko siihen aina erikseen säästää. Hammaskivi irtosi vartissa, kunnallisessa tonkivat aina tunnin verran. Että on se suhteellista mistä sitten säästävät. Koko vuoden joudun kyllä pienituloisena säästämään mutta kun osaa varautua niin ei tule yllätyksenä. Puudutusgeeli on laitettu aina, eivät edes yritä ilman sitä. Jos on kovin tulehtunut kohta laittavat piikillä puudutteen (hammaslääkäri kutsutaan silloin laittamaan se).
Ultraäänellä ei saa sitä kaikkea kovinta hammaskiveä pois. Itse aina aloitan ultraäänellä ja viimeistelen käsi-instrumenteilla. Jos potilaalla on syvät ientaskut, joiden pohjalla myös hammaskiveä, ei tuo pintapuudutusgeeli kyllä auta, vaan joudun puuduttamaan ihan normaalisti injektiolla. Ja ihan turha tulla mututuntumalla heittämään näitä "julkinen sitä ja tätä"-juttuja, kun sekä julkisella ja yksityisellä puolella löytyy hammaslääkäreitä ja suuhygienistejä, jotka tekevät työnsä todella hyvin ja sitten niitä, jotka eivät niin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 09:16"]
[/quote]
Kertoisitko, miten huolehdin siitä? Käytän hammaslankaa joka ikinen ilta ja pesen hampaani huolellisesti aamulla ja illalla. Siitä huolimatta minulla on joka vuosi tarkastuksessa merkittävä määrä hammaskiveä.
8
[/quote]
Joillekin vaan tulee ajan kanssa teit sitten mitä vaan. Minä esimerkiksi harjaan sähköhammasharjalla ja köytän hammastikkuja ja lankaa kahdesti päivässä, silti kertyi.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 09:20"]
[/quote]
Kertoisitko, miten huolehdin siitä? Käytän hammaslankaa joka ikinen ilta ja pesen hampaani huolellisesti aamulla ja illalla. Siitä huolimatta minulla on joka vuosi tarkastuksessa merkittävä määrä hammaskiveä.
8
[/quote]
Se on ihan sama, vaikka kuinka pesette. Sillä on merkitystä mitä syötte.
Olisi kiva tietää miten hammaskiveä ei tulisi. Pesen hampaat kunnolla 2x päivässä, syön purkkaa ruokien jälkeen, olen langannut ja käyttänyt tikkuja ja suuvettä. Silti tullut. Viimeksi poistettiin hammaskiveä miltei tunti, onko se sitten ultraäänellä, kun ei koukulla kapsinut? Sattui aivan hemmetisti, mutta hyvä tietää, että puudutusgeelikin on olemassa, piikkejä en anna laittaa.
No mitä sitten ei saa syödä? Herran jestas miten toiset osaa pantata kyllä asiaansa, ilveilemään pitää kyllä aina päästä joka välissä.
Hiilihydraatti aiheuttaa hammaskiveä.
Täällä kyseltiin, miten hammaskiven tuloa voi estää. Ei auta, vaikka pesee aamuin illoin ja lankaa, jos tekniikka on pielessä. Moni keskittyy harjaamaan vain hampaan päältä, kun oikeasti pitäisi mennä vähän ikenenkin puolelle. Sähköhammasharja on myös paljon tehokkaampi kuin tavallinen harja. Lankaakaan ei kuulu vain viedä hampaiden väliin, vaan sillä pitää käydä molempien hampaiden pinnoilla ja ientaskun pohjalla asti. Hammasväliharjat on tosi tehokkaita, jos vain mahtuu. Ei kannata pelästyä, jos ikenet vuotavat verta, se kertoo vain, että ne ovat tulehtuneet ja kannattaa jatkaa puhdistusta, jotta paranevat. Hammaksiven syntyyn vaikuttaa paljon myös syljen koostumus (kuinka nopeasti kovettuu), joten ei ole pelkästään oma vika, että hammaskiveä tulee nopeasti.
No just. Olen ollut pitkiä aikoja syömättä perunaa, viljaa, yms hiilareita. Siis ihan laskenut kaloreita pari vuotta ja vetänyt vähähiilarista linjaa, silti on tullut. Joten kiitos tästä, not.
Voisi noita hampaanväliharjoja ostaa ihan kokeeksi. En pelästy jos tulee verta, verta tulee muutenkin aina, jokaisen hampaanpesun yhteydessä.
Turha alapeukutella. Teen parhaani ja olen käynyt hammaslääkärissä. On putsattu hammaskivet ja olen joskus syönyt pahaan ientulehdukseen antibiottikuurinkin. Ei tunnu mikään auttavan.
Eihän se ultraäänellä tehty puhdistus edes satu.