ÄITIVIHA
Ongelmani on kasvava viha äitiäni kohtaan.
Olen vielä alle 30v ja äitisuhteeni on ollut aina hankala. Teinivuosista varhaisaikuisuuteen tunteiden ilmaisu äitiäni kohtaan oli agressiivisen katkera ja syyttävä.
Vuosien saatossa olen hyväksynyt minuun kohdistuneet vääryydet ja ns. loogisesti prosessoinut asian siihen pisteeseen, etten enää syyllistä tapahtuneista ketään.
Nykyisin olen mahdollisimman neutraali äitiäni kohtaan ja koitan vältellä hänen tunteidensa loukkaamista, koska säälin häntä niin monella tapaa enkä toivo hänelle lisää taakkaa.
En kuitenkaan voi sille mitään, että kaikesta henkisestä työstämisestä huolimatta tunnen häntä kohtaan vihaa ja ällötystä. Hänen läsnäolonsa tekee oloni fyysisesti pahoinvoivaksi. Ja se, että tunnen näin omaa äitiäni kohtaan saa oloni vielä sairaammaksi, koska tiedostan kuinka kamalaa on vihata omaa äitiään.
Ahditukseni käy välillä niin suureksi, että haluaisin vain kuolla, mutta en tietenkään halua satuttaa lähimmäisiäni.
En tiedä miten voin jatkaa tästä.
Kommentit (29)
Homma ei aina mene niin, että otetaan se selkosuomi kielenä käyttöön. Itse olen ollut sekä lähivanhempi, että myöhemmin etävanhempi lapsilleni, ja toinen heistä on muuttunut jossain 22-ja 30 ikävuotensa välillä. Elää toisella puolella suomea. Ei käy isällään, eikä minullakaan. Soittaa kerran vuoteen ilmeisesti päihtyneenä, ja syyttelee aivan tolkuttomista, ja nyt viimeksi kävi yöpuhelunsa aikana hyvin alentavin sanankääntein tivaamaan kuka on hänen isänsä.
Alan olla täysin loppu. En jaksaisi enää yhtään kännipuhelua omalta lapselta, aiemmin jo olen pyytänyt että soittaisi selvin päin. Nyt olin ihan ulalla, miksi tinkaa isänsä henkilöllisyyttä: se kun on ollut niin ilmeinen, että isä itse on aikanaan tunnustanut oman lapsensa, vejensäkin on samoista tarpeista.
Että. Vaikka miten käsittelisi asioita ja laittaisi tietoa, ja puhuisi kuten mikäkin on, on ollut- se vaan ei mene perille.
Tuntuu kuin vastassa olisi jokin jolla ei ole nimeä, sen lapsen tilalla, jokin joka ajaa häntä käyttäytymään huonosti omaa vanhempaansa kohtaan. On myös tehnyt laittomuuksia. Semmoisiin ei ole mitenkään kasvatettu. On puhuttu, mikä on oikeaa, mikä väärää, eletty niin isän kuin minunkin taholla niin, ettei ole mitään laitonta/rikollista tehty.
Ja on ollut hyvin nollakanta alkoholiinkin, ettei ole malleja saanut lapsuudesta. En tiedä, mitä tekisi että saisi tämän lapsen elämänkäsitykset, ja tavat yhtään muuttumaan. Vasta hiljattain on sekin selvinnyt, että ainakin aiemmin on elänyt tuttavillaan täysin ilmaiseksi. Ja tuskin homma on muuksi muuttunut, kun kertoi asuvansa kaverillaan.
Hyviä neuvoja kaivattaisiin.
Oma äitini kuoli äskettäin. Meitä on jäljellä 4 aikuista lasta,se pahiten kohdeltu jo muutama v sitten kuoli.
Ei kaikesta pidä vanhempaa vetää tilille.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittajalle nro 10. Tunnut kyllä vainoharhaiselta. Mitä ne äitisi pahat teot ovat? Ja mikä sinä olet määrittelemään sen mitä äitisi pystyy rakastamaan muuta kuin omalta kohdaltasi. Äitisi elämä on palljon muutakin kuin vain sinä. Sen te vanhempienne vihaajat tunnutte yhä uudelleen unohtavan.
Miksi sitten käyttäytyy niin kuin elämässään ei olisi ketään eikä mitään muuta?
Terapiaan! Oon niin kyllästynyt näihin äitiään vihaaviin ikuisiin ihmisiin. Ei ole normaalia ja tervettä tuokaan,se on kuitenkin sun oma äiti.
Raamatussakin puhutaan tästä, kun ihmiskunta turmeltuu niin lapset kääntyy omia vanhempiaan vastaan, sisarukset ja perheet toisiaan vastaan. Paholaisen tekosia. Rukoilkaa itsellenne apua ja Taivaan Isää puhdistamaan sydämenne.
Oma äiti oli myös hyvin epätasapainoinen ja ryyppäsi viikonloput. Terapiaa suosittelen sinulle. Teet jatkuvasti hallaa vain itsellesi jos et pääse puhumaan ja käymään läpi tunteitasi. Äitisi ei sinua tule siinä auttamaan. Minä pidän niin vähän yhteyttä kun vain voin mutta huomaan että hänen käyntinsä aiheuttaa minussa tosi voimakkaita kiukkupuuskia. Rumasti sanottua mutta sitten joskus hänen kuolemansa tulee olemaan tietyllä tapaa vapautus koska nyt elää elämää jossa minun pitäisi passata häntä jatkuvasti. Ei ole oppinut koskaan olemaan itsenäinen ihminen.
Otin ns. niskalenkin kun yritin itsaria. Toimii. Muuttui ääni kellossa. Äiä kokeile tätä kotona.
Kaikki omat mt- ongelmat ei oo äipän syy <3
Niin on surullista. Suru pitää käsitellä kukin tahollaan. En voi vaan kuin todeta että sullakin on mahdollisuus hakea ongelmaan apua, eikä ripustautua avuttomuuteen. Mene terapeutille, niin ehkä onnistut lähestymään lastasi. Jos ymmärrät, että et osaa puhua niin että sinut ymmärrettäisiin, ymmärrät varmaan sen, että ongelma on sinun, ja sinun pitää hankkia siihen apua. Terapiasta saa kyllä apua itsetuntemukseen.