Mitä toivot että korona-ajasta jäisi pysyviksi käytännöiksi?
Ihan perusasia voisi olla se että kipeänä ei lähdetä kotoa yhtään mihinkään tartuttuttamaan jos ei ole oikeasti ihan pakko. Esim minkä ihmeen takia kipeitä lapsia raahataan harrastuksiin? Onpa hauska sitten kun taudit leviää ja taas muut vanhemmat joutuu jäämään kotiin hoitamaan lapsiaan. Se että ei raahattaisi oksentavaa lasta muskariin tai kuumeessa olijaa päiväkotiin olisi pidemmän päälle kansantaloudellekin parempi, niin paljon työtunteja menee sairaan lapsen hoitamiseen. Ja tämä taas pahentaa nuorten naisten syrjintää työmarkkinoilla.
Myös esim käsidesit voisi jäädä kauppoihin ja käytäntö että pidetään edes vähän hajurakoa jossain kaupan kassajonossa missä ei ihan oikeasti ole välttämätöntä olla sumpussa. Moni myös varmasti kiittää etätyömahdollisuudesta niin eipähän mene aikaa työmatkoihin.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvomaskit.
Kasvomaskien käyttöä toivon minäkin jatkossa muiltakin ja uskon että moni tulee niitä käyttämäänkin. Itse ainakin aion käyttää asioidessa maskia tulevaisuudessakin. Tykkään sen käytöstä.
Ei todellakaan tule moni käyttämään, vaan korkeintaan hyvin pieni vähemmistö! Maskinaamoja tullaan tuijottamaan ja heille tullaan kuittailemaan! :D
Asun ulkomailla missä kasvomaskit ovat olleet yleisiä jo vuosien ajan. Täällä maskeja käytetään ahkerasti influenssakausina ja silloin jos on/on ollut pientä flunssaa estämään tartuttamista muihin. Myös siitepölykautena maskit ovat todella käteviä eikä ketään koskaan olla katsottu kieroon jos käyttää kaupungilla tai julkisissa maskia.
Minä ihastelin ennen aasialaisten tapaa käyttää söpöjä maskeja (kyllä minä oikeasti ajattelin, että ne on söpöjä, Japanissa esim. on vaikka minkälaisia maskeja eikä vain niitä kalsarinsinisiä ja mustia :)). Aion itse käyttää niitä pölykausina (siitepöly ja katupöly keväällä), jos olen itse sairaana tai jos on jokin flunssakausi ja menen kauppaan/liikennevälineeseen ja matkustaessa. Ylipäänsä jos on paljon ihmisiä koolla niin minusta on ihan luontevaa käyttää sitä. Ulkona kävellessä ja jos pistäydyn vaikka kioskille niin sitten en.
Ja jos huuleen nousee herpesrakkula niin toivon todella maskivihaajienkin käyttävän sitä !
Vierailija kirjoitti:
Tapa kätellä voisi jäädä pysyvästi pois.
Kättely on sentään siedettävää, mutta ne "eurooppalaiset poskipusut" ja halailut. HYI. Jouduin sietämään niitä aikoina ennen koronaa työkavereilta ja inhosin syvästi sitä feikki halailua, pusuttelua ja joskus sellaista suomalaistyylistä halausta missä posket oikein läiskähtää toisiin ja joutuu koskettelemaan vieraan ihmisen kehoa. Ja hän koskettelee minun.
Hyi, yök, kamalaa. En halua enää sellaista.
En tiennytkään, että täällä on niin paljon halauksen ystäviä!
Halailu on kättelyä hygieenisempää jos jättää poskipusut ja naamalle hönkimiset pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sairaana olis vähintään se maski päässä, jos täytyy jossain käydä.
En aio laittaa. Laita sinä ennemmin FFP2 tai FFP3-maski, jos toisten maskittomuus sinua noin häiritsee!
On itsekästä vaatia muita toimimaan omien mielihalujensa mukaan!
Itsekästä on levittää omia tauteja muihin.
Samoja täällä on paljon mainittukin.
- hyvä käsihygienia, ja käsidesiä kaupoissa
- ihmiset jää kipeinä kotiin sairastamaan eikä lähde tartuttamaan muita
- etätyö
Toivoisin, että ihmiset miettisivät kulutustottumuksiaan, eli onko uusia vaatteita, meikkejä yms. ostettava jatkuvasti lisää. Myös lentoliikennettä ja turhaa matkustamista pitäisi vähentää. Työmatkoista voisi karsia paljonkin ja tavata etäyhteyksillä. Samaa mieltä, että sairaana ei lähdettäisi mihinkään levittämään tauteja.
Puhdistusaineet salilla.
Meillä ei ole missään vaiheessa ollut varsinaista desinfiointiainetta tarjolla, vaan ihan tavallisia yleisöuhdistussuihkeita ja paperia. Näillä olen putsannut laitteiden otepinnat aina ennen omaa käyttöä enkä ole ollut kipeänä yli vuoteen! Todella toivon, että tämä laitteiden puhdistuskäytäntö jää voimaan.
Inhoan ryysisivä ihmisiä jonotustilanteissa, eli säilyttäisin ehkä 1 m. turvavälin.
Yleisötilaisuudet, johon voi varata oman pöydän, tai aition, tai festareilla aitauksen tuoleineen ja tarjoiluineen.
Terassit, ja sellaiset kasvihuoneet ja niissä infrapunalämmittimet. Ylipäätään kaupunkielämä.
Junat jossa voi varata omalle porukalle osaston.
Juna jossa voi varata viereisen paikan itselle muutamalla eurolla.
Että on oikeus pitää ihmisiin hajurako.
Etätyö. Säästän niin paljon vaatteissa, eikä tarvitse käynnistää autoa kuin pari kertaa viikossa.
Töistä kotiin jääminen kipeänä olisi sosiaalisesti "pakko". Ei olisi myöskään sosiaalisesti hyväksyttävää selostaa kahvihuoneessa, mitä noroa tai räkätautia kenenkin muksulla tällä hetkellä on kotona ja silti uraohjous vanhempi on tullut lääppimään pöpöjä pitkin työpaikkaa. Olen asianajotoimistossa töissä, ja kipeänä töihin tulevat ovat oikea vitsaus, vaikka etätyö sairauden ajan olisi 100% mahdollista. Koronan alettua kipeät pysyivät hetken kotona sosiaalisesta paineesta, mutta sitten se jalostui siihen, että käydään testissä ja kun se ei ollut koronaa, tullaan toimistolle heti seuraavana päivänä tartuttamaan se kaikille muille. Jopa toimitusjohtaja joutui viime viikolla (ilmeisesti jonkun muun ärsyynnyttyä samaan asiaan kuin minä) puuttumaan näihin, jotka istuvat kahvihuoneessa räkimässä niin että toimisto raikuu. Meille korkeakoulutetuille asiantuntijoille jouduttiin oikein erikseen ilmoittamaan, että ei ole mahdollisten väärien negojenkaan takia oikein tulla negatiivisen testin jälkeen näkyvästi kipeänä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tapa kätellä voisi jäädä pysyvästi pois.
Tämä! On muuten todella iso prosentti miehistä jotka ei pese käsiään edes vessakäynnin jälkeen 🤮
Etäkulttuuri ja kotimaan matkailu.
Mun mielestä kättely on kiva tapa, en keksi korvaavaa jos löysä halaus on joidenkin mielestä vielä pahempi. Kätellessä saa helposti katsekontaktin suoraan silmiin, vaikka muuten puhuessa toisen katse olisikin tavoittamattomissa. Mutta nyt kun koronan aikana on asiaa ajatellut, niin onhan se melko ällöttävää, kaikki korvavaikut, kusroiskeet ja aivastukset on kädessä ja sitä tarjotaan sitten tutustumismielessä...
En ole onnistunut tapaamaan ketään uutta tuttavuutta tai kohtaamaan ketään virallisissa merkeissä nyt koronan aikana, että olisin päässyt testaamaan niitä kyynärpäävoimisteluja sun muita. Toimiiko ne? Vai ovatko kiusallisia ja tyhmiä liikehdintöjä? Mikä on siis uusi tapa tervehtiä korrektisti?
Aion siitepölyaikana käyttää maskia, helpotti huomattavasti enemmän kuin lääkkeet. Kulkutautimyönteiset sudet saa nauraa, ehkä lääkkeet heidän mielestään on parempi vaihtoehto kuin maskin käyttäminen.
Myyjänä olen tykännyt niistä plekseistä kassalla, vaikka haittaakin hieman keskustelua. Ja näiden moneen kertaan listattujen eli etätyömahdollisuus ja se, ettei sairaana tulla työpaikalle sankaroimaan, niiden toivoisin jäävän tavaksi. Turvavälien kuvittelin olevan suomalaisille ihan luonnostaan helppo juttu, mutta olemme sittenkin yllättävän läheisyydenkaipuisia, se on ollut hämmentävää ja hassua huomata.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kättely on kiva tapa, en keksi korvaavaa jos löysä halaus on joidenkin mielestä vielä pahempi. Kätellessä saa helposti katsekontaktin suoraan silmiin, vaikka muuten puhuessa toisen katse olisikin tavoittamattomissa. Mutta nyt kun koronan aikana on asiaa ajatellut, niin onhan se melko ällöttävää, kaikki korvavaikut, kusroiskeet ja aivastukset on kädessä ja sitä tarjotaan sitten tutustumismielessä...
En ole onnistunut tapaamaan ketään uutta tuttavuutta tai kohtaamaan ketään virallisissa merkeissä nyt koronan aikana, että olisin päässyt testaamaan niitä kyynärpäävoimisteluja sun muita. Toimiiko ne? Vai ovatko kiusallisia ja tyhmiä liikehdintöjä? Mikä on siis uusi tapa tervehtiä korrektisti?
Ne nolot kyynärpääbupit saa jäädä menneisyyteen. Eikö kättelyn voi korvata pienellä kumarruksella/nyökkäyksellä + katsekontaktilla? Pitääkö koskettaa aina toisiaan jollain lailla :l
Etätyö ja että ei kätellä ja pestään käsiä.
Sen ettei tulla nuhaisena tai muuten vähänkään sairaana työpaikalle.
Luulisin myyjien tykkäävän siitä suojasta, kun välillä kuulee kaikenlaisista huohottajista ja naamalle tunkevista. Hieman se alussa häiritsi kuulumista, mutta tuleepa puhuttua selkeämmin puolin ja toisin.