Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

turvaistuimen pakollisuudesta (1v 7kk)?

Vierailija
17.10.2014 |

Onko tämänikäisen siis lain mukaan istuttava turvaistuimessa vai onko se vain suositeltavaa? Miten esim taksissa toimitaan? Ei kai voida olettaa että turvaistuin pitää raahata mukaan jos taksilla menee johonkin? Turvakaukalo vauvalle on eri juttu. Bussissakaan ei ymmärtääkseni tarvitse olla? (Jos siis menee jonneen kauemmas eikä lapsi istu rattaissa). Rapsahtaako siis sakot jos menen pikkumatkan autolla niin että lapsi istuu sylissäni (itse en ajaisi tietenkään)? Vai pitääkö sittenkin istua itse penkillä niin että saa turvavyön?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:15"]

Onko tämänikäisen siis lain mukaan istuttava turvaistuimessa vai onko se vain suositeltavaa? Miten esim taksissa toimitaan? Ei kai voida olettaa että turvaistuin pitää raahata mukaan jos taksilla menee johonkin? Turvakaukalo vauvalle on eri juttu. Bussissakaan ei ymmärtääkseni tarvitse olla? (Jos siis menee jonneen kauemmas eikä lapsi istu rattaissa). Rapsahtaako siis sakot jos menen pikkumatkan autolla niin että lapsi istuu sylissäni (itse en ajaisi tietenkään)? Vai pitääkö sittenkin istua itse penkillä niin että saa turvavyön?

[/quote]

No ei ainakaan sylissä. Ajattele että tulee äkkijarrutus tai peräänajo ja sinä taivut lapsen päälle.

Minun vanhemmista huomaa kyllä että ovat eläneet aikaa ennen turvaistuimia, koska niiden välttämättömyys unohtuu tosi usein. Vaikka niiden tärkeyden kyllä sitten aina muistuttaessa aina tajuavat.

Itse en kyllä kovin mielelläni kuskaa kenenkään toisen lapsia istuimetta. Koska se on ajaja joka on vastuussa.

Vierailija
2/9 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 135cm lapsi täytyy kuljettaa henkilöautossa iän mukaisessa turvalaitteessa.Taksit voi olla poikkeus.Seuraamus sakot ja lastensuojeluilmoitus, jonka työnsä puolesta poliisien kuuluu tehä lapsen terveyden vaarantamisen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ei sylissä!!! Tilapäisesti lyhyen matkan voi olla takapenkillä turvavöissä. Laki sanoo näin:

88 a §
Lapsen kuljettaminen ajoneuvossa

Kuljetettaessa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa lasta, jonka pituus on alle 135 cm, on käytettävä 88 §:ssä tarkoitettua lasten turvalaitetta, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai lasten turvalaite on muuten ajoneuvoon asennettavissa. Jos ajoneuvoon ei voida asentaa lasten turvalaitetta, on vähintään 3-vuotiaita lapsia kuljetettava muulla kuin etuistuimella. Alle 3-vuotiasta lasta henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa kuljetettaessa on 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettua poikkeusta lukuun ottamatta aina käytettävä lasten turvalaitetta. Linja-autossa lapsen on omalla istuinpaikalla istuessaan käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai lasten turvalaitetta.

Lasten turvalaitteen käyttövelvollisuudesta voidaan poiketa seuraavasti:

1) taksissa lasta saadaan kuljettaa muulla kuin etuistuimella turvavyötä käyttäen;

2) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan yhdellä istuinpaikalla kuljettaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavyötä käyttäen, jos lasten turvalaitteen asentamiselle ei ole tilaa istuimen muille istuinpaikoille asennettujen kahden tai useamman lasten turvalaitteen vuoksi;

3) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan kuljettaa lyhyitä matkoja yhtä tai useampaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavöitä käyttäen, jos kuljetustarve on satunnainen eikä ajoneuvossa tästä johtuen ole heitä varten käytettävissä lainkaan tai riittävää määrää lasten turvalaitteita.

Lasta ei saa kuljettaa etuturvatyynyllä suojatulla istuinpaikalla selkä menosuuntaan suunnatussa turvaistuimessa, ellei turvatyynyä ole tehty toimintakyvyttömäksi tai ellei se tule riittävän tehokkaalla tavalla automaattisesti toimintakyvyttömäksi.

Vierailija
4/9 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/9 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takseilla on kyllä usein omasta takaa ainakin korokeistuin.

Meillä vasta 3-vuotias on saattanut siirtyä hyvin lyhyitä matkoja paikasta a paikkaan b jos on oma auto ollu liikenteessä niin ettei ole ollut istuin saatavilla. Lähinnä siis jos tätini on tullut hakemaan ekstempore lasta heille kylään.

Vierailija
6/9 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en niinkään pelkäisi lain mukaisia sakkoja, vaan sitä jos joutuukin kolariin juuri silloin, kun se lapsi on vain tavallisissa vöissä. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni, haluan kuljettaa lapsiani autossa mahdollisimman turvallisesti.

Vierailija
7/9 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakilainauksessa, tai siis laissa, on säälittävä tuo poikkeus nro 2. Valitset sitten itse kenet niistä 3 lapsestasi jätät heikoimmille jos jotain sattuu.

AP:lle huomioksi, että poikkeuksista vain taksi koski alle 3v lasta!

Vierailija
8/9 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussissa on sama kuin taksissa, jos ei ole turvalaitetta, pitää käyttää turvavyötä, jos sellainen on olemassa.

Vierailija
9/9 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti rapsahtaa sakot, jos lapsi matkustaa autossa sylissä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi