Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaaliset taitoni ovat äärettömän huonot

Vierailija
08.09.2021 |

Aikaisemmin olin todella kiltti, en sanonut pahemmin vastaan. Kiitin todella paljon, pyysin anteeksi vielä enemmän. Sanoin asiani vain kerran ja usein ne lytättiin tai niitä ei kuunneltu. Kuten arvata saattaa minua vietiin kuin pässiä narussa monessa tilanteessa, mielipidettäni ei kuunneltu tai pahemmin arvostettu ja siksi minusta pidettiin.

Nyt olen itsenäisesti opetellut sanomaan mielipiteeni, ilman ylimääräistä pahoittelua. En siis ole käynyt terapeutilla (minun pitäisi sitäkin tehdä), en ole käynyt myöskään mitään sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyviä koulutuksia. Kiitän myös nykyään harvemmin ja kiitän vasta kun on oikeasti aihetta. Huomaan mielipiteeni ilmaisussa, että kiihdyn ihan älyttömästi ihan hetkessä. Keskustelun aluksi tuon asiani esille kuten normaalit ihmiset. Jos ihminen alkaa keskustelemaan takaisin omilla mielipiteillään niin minusta tuntuu, että hän ei ymmärrä minun näkökantaani ja yrittää jyrätä omaa mielipidettään läpi. Saatan alkaa jossain vaiheessa päpättämään, puhenopeus kasvaa älyttömästi. Myös äänen volymi saattaa nousta ja jään jankkaamaan ja tuon lisää argumenttejä kunnes saan sanottua asiani. En kuitenkaan koe itseäni vihaiseksi, mutta kiihdyn ihan kuten olisin jossain kilpailuissa. Myös tuon julki rohkeammin asioita ja en oikeastaan arastele enää huomauttaa jos joku yrittää muuttaa sovittua. En pyydä tätä anteeksi missään vaiheessa kun sanon, että tästä ei olla sovittu ja voisiko kerrata sen mitä on sovittu. Jos haluaa muuttaa jotain niin keskustellaan kaikkien kanssa.

Lähes joka kerta kun olen tuonut jotain esiin omasta mielestäni jämäkästi niin puhe tyrehtyy hyvin nopeasti. Lähes joka kerta minulla on tunne, että pilasin keskustelun kun aloin papattamaan ja tuomaan voimakkaammin omaa näkemystäni. Olen täysin hukassa sen suhteen, kuinka minun pitäisi ilmaista itseäni jämäkästi ilman, että ilmaisu menee osan mielestä aggressiiviseksi. Tai, että itse tunnen itseni huonoksi ihmiseksi käytökseni jälkeen.

Onko teillä jollain jotain kokemusta kaltaisestani käytöksestä? Onko jollain jotain hyvää kirjallisuutta ehdottaa normaaliin sosiaaliseen kanssa käymiseen tai mielipideilmaisuun puhuessa? Saa myös mielellään kertoa omia kokemuksia. Haluan kuulla muiden näkemyksiä ihan miltä kantilta tahansa.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se toimisi ehkä paremmin, jos olet enemmän samanhenkisten ja samantyyppisen mielipiteen aidosti omaavien seurassa. Jos olet vastakkaisten mielipiteen ihmisten seurassa, mielipiteitä ei voi vaihtaa, ettei synny "maailmansotaa" tai kumpikin joutuu olemaan käytännössä hiljaa /puhumaan vain neutraalista aiheesta. Kiistely on aika turhaa (ajanhukkaa), koska kumpikin saattaa pysyä omassa kannassaan, keskustelu toimii sellaisen kanssa joka on neutraalihko puhuessa. Kuumentuvassa seurassa se menee metsään. Toisaalta hätätilanteessa jos jokin ei toimi, joku saattaa kuumeta, jolloin siitä olisi joissakin tapauksissa hyötyä - ehkei kaikissa. Palstalla taas keskustelu sujuu joskus "neutraalimmin" tai palaute kiertoteitse, jolloin ihmiset kommunikoivat paremmin.

Vierailija
2/3 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis ei ole pakko pitää kaikista henk.koht, menee erilleen ja on hiljaa - jolloin tilanne menee ohi. Tai etsii muuta seuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kommentistasi. Olen pyrkinyt olemaan samankaltaisten kanssa ja keskustelemaan heidän kanssaan enemmän. Paljon joutuu kuitenkin esimerkiksi töissä ja koulussa olemaan erihenkisten kanssa ja koitan kehittää itseäni samalla myös tiimityöskentelyssä. Myös perheen ja suvun kanssa on ollut viimeaikoina todellisia klikkitilanteita kun ei olekaan se ikuinen myöntäilijä enää paikalla. Miehelleni tämä on ollut varsinainen shokki ja meillä on toisinaan ollut kunnon taisteluita kotona. Ystäväni ovat mielissään kun olen jopa alkanut arvostamaan itseäni oman mielipiteen ilmaisun muodossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä