Sopivatko tytöt ja pojat yhteiselle liikuntatunnille?
Helsingin kaupunginvaltuutettu Leo Stranius on tehnyt aloitteen, jossa halutaan tytöt ja pojat yhteiselle liikuntatunnille. Nyt Hesarin pääkirjoituksessakin kannatetaan asiaa. Mitä mieltä olette tästä? Itse olen vähän kahden vaiheilla: kokevatko jotkut varhaisteinit/teinit asian ahdistavaksi?
Kommentit (27)
Kyllä mun tytön koulussa on koko luokan liikuntatunti.
Mitä helvettiä? Kai se nyt on itsestäänselvyys, että on yhteiset tunnit!
Tietysti vaihtavat vaatteet eri pukuhuoneissa...
Ja 6lk on...
Alkaa menemään jo liian pitkälle tämän "sukupuolineutraalius" ja seksin normalisointi. Varmaan tytöille ja pojille (jos tällaista jakoa saa enää tehdä) on tämän liikuntatunnin jälkeen sitten yhteinen puku- ja suihkuhuonekin?
Hyvin meni silloin kun ite olin koulussa ja liikuntatunnit oli yhteiset, ainakin ala-asteella oli näin. Paljon monipuolisempi liikunta ja mukavaa, kun ei ollut vain tyttöjä. Yläasteen liikuntatunteja en kyl muista, oliko seka vai ei. Mä en tajua mitä hiton kamalaa mukamas tuossa on.
Kyllä mua mietityttää, mitä tulee yhdistelmästä kilpailuhenkiset pojat ja arat tytöt. Toki kaikki pojat ei ole voimakkaita ja kilpailuhenkisiä ja kaikki tytöt ei ole arkoja ja heiveröisiä.
Ehdottomasti haasteena on se, että kuinka tehdään järkeviä tunteja, joissa hierarkia paremmuuden mukaan ei mene aina niin, että 1. voimakkaimmat ja taitavimmat pojat 2. voimakkaimmat ja taitavimat tytöt 3. keskinkertaiset pojat 4. keskinkertaiset tytöt 5. heikot pojat ja tytöt
Tai voin olla jopa väärässä, ehkä on lajeja joissa 1. ja 2. paikkoja hierarkiassa pitelevät voimakkaimmat ja taitavimmat pojat ja keskinkertaiset pojat.
Arvelen, että liikunta sekaryhmässä lisää tuskaa niiden osalta, jotka ovat siellä hierarkian häntäpäässä, oli kyseessä sitten tyttö tai poika.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:12"]
Ajatelepa koulukiusattuja jumppa-asuissa, kaiken pilkan maalitauluna. Pilkka on kaksin- ja kolminkertaista, kun toinen sukupuoli on paikalla.
[/quote]
Eikö tässä nyt ole ongelma jossain aivan muualla, kuin liikuntatunneissa?
sen lisäksi esim. itselläni yläasteella suurin osa kavereista oli toista sukupuolta, joten liikuntatunneilla jäin yksin. Että on siinä sekin.
Jos liikuntaan saataisiin samalla tasoryhmät, niin ehkä sitten. Samalla oppilaat pystyisivät oikeasti kehittymään tunneilla johonkin suuntaan, kun ei joutuisi murehtimaan sitä, että jos yrittää ja epäonnistuu, niin saa vain pilkkaa osakseen.
Omalla yläasteellani yhteisliikuntatunnit olivat koulukiusaajille parasta maastoa, kun opettaja ei mitenkään voinut valvoa koko ryhmää isoilla liikuntapaikoilla. Jos kiusattu antoi fyysisesti takaisin, tätä rangaistiin kyselemättä mitään että mitä tappelua ennen oli tapahtunut, ja jos kiusattu oli sellainen arempi tapaus, ei tällä ollut oikein mitään suuntaa päästä pakoon.
Ajatelepa koulukiusattuja jumppa-asuissa, kaiken pilkan maalitauluna. Pilkka on kaksin- ja kolminkertaista, kun toinen sukupuoli on paikalla.