Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltajat näyttää paljon paremmalta kuin perheenäidit?

Vierailija
17.10.2014 |

Tällaista asiaa olen nyt mielessäni pyöritellyt ja jotenkin kauhistunutkin siitä miten totta se onkaan. Kun monesti sitä eroamista pidetään niin suurena tragediana ja yh-äidit saavat osakseen suurta surkuttelua kun se ydinperhe nyt sitten meni hajoamaan. Ja kuinkas ollakkaan, lähes kaikki tuntemani yh-äidit senkun kukoistavat ja näyttävät olevan elämänsä iskussa! Suorastaan säkenöivät! Ja nyt tässä tarkoitan ihan normaalin kahden aikuisen ihmisen omalla päätöksellään tekemää eroa, en tahtomattaan yh-äidiksi joutuneiden tilannetta. Kaikki kunnia heille arjen pyörittämisestä siinä tilanteessa.

Mutta siis, nämä yksinhuoltajat, jotka jakavat arjenpyöritysvastuuta toisen aikuisen kanssa, tuntuvat puhkeavan suorastaan elämänsä loistoon. Lapset ovat kuitenkin jo olemassa ja onni, joka vapauttaa rentoutumaan jo sen saavutetun jälkikasvun äärelle, ei tarvitse miettiä jatkuvasti millä tuulella tai mieltä mies on asioista, kuka hoiti minkäkin asian tai mihinkä kellonaikaan kelläkin on ruoka, uni tai joku niistä jo pahasti ohi. Siitäkin huolimatta, että itselläni on ihan ok mies, joka osallistuu perheen arkeen, ei hän koskaan pysty antamaan minulle sellaista vapautta pitää huolta ulkonäöstäni, hiuksista ja kropasta mitä saisin aikaiseksi jos minulla olisi edes muutama kokonainen päivä enemmän vapaata! Tämä välillä vaan ketuttaa. Ennen lapsia koin olevani itsekin kovassa iskussa, treenasin, pukeuduin siististi, meikkasin aina ajatuksen kanssa (en juosten ympäri kämppää lasten perässä suti kädessä Kaapon pauhatessa taustalla) ... nyt se, että on tultu tähän tilanteeseen että vaikka kaikkensa tekee, oma ulkonäkö vaan rapistuu ajanpuutteen vuoksi, on ihan sietämätöntä seurattavaa samaan aikaan kun yh-äidit päivittävät kuviaan fb.hen jossa ovat järjettömän kauniina joissain cocktail-bileissä upea iltamekko päällä. Ja rehellisesti voin sanoa että näyttävät kauniilta. Minut jos tästä hetkestä repäistäisiin cocktail-mekkoon samalle kattoterassille kilistelemään näyttäisin varmaan siltä kuin meneillään olisi humoristiset naamiaisjuhlat.

Sanonpahan vaan. Kyllä ne lapset tietysti kasvaa ja sillä välin voi miettiä muutakin kun pakarantrimmausta, mutta kieltämättä joskus kaiholla ajattelee, että voisi sitä itsekin näyttää niin paljon paremmalta jos vain olisi enemmän aikaa sille. Oma treenaukseni on nyt lähinnä iltamyöhällä umpiväsyneenä salille raahautumista, kukonlaulun aikaan lenkkipolulla heilumista, hiuksia saa laittaa aina hirveän huudon säestyksellä oli mies kotona tai ei ja suihkussa on aina lapsi mukana. En edes muista millon olisi ehtinyt föönata tätä vyötärölle asti ulottuvaa tukkaa ... jotta alotetaan ihan niistä perusasioista :) Onko teistä muista ero ulkonäöllisesti perheenäidin ja yh.n välillä niin selvä, kuin se minun omasta näkökulmastani tuntuu olevan?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi sun teksti herättää kysymyksen, miksi ihmeessä sulla ei olisi aikaa käydä yksin suihkussa jos miehesi on kerran kotona? Miten et muka pääsisi lenkille/salille/jumppaan/kampaajalle/hierojalle kun mies hoitaa lapsia? Yh:n pitää aina järjestää joku hoitamaa lasta tai viedä lapsiparkkiin yms.jos liikkumaan haluaa, tai lenkkeillä lapsi mukana, joten en ihan ymmärrä tota sun vaikeutta saada omaa aikaa.Vai etkö anna miehesi hoitaa kun ei hoida samalla tavalla kuin sinä?

Vierailija
22/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi selittävä tekijä, jos tällainen ilmiö todella on olemassa, voisi olla, että yksinhuoltajaa ei kukaan syyllistä ajasta tai rahasta, jonka hän käyttää itseensä. Olen monesti miettinyt, miten ristiriitaista on, että jotkut miehet valittavat siitä, kuinka vaimo laittaa rahaa "turhuuksiin", kuten kampaajakäynteihin ja meikkeihin, ja kuinka "naisia saa aina odottaa", mutta samaan aikaan he kuitenkin odottavat vaimonsa näyttävän hyvältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:59"]

Yksinhuoltajat eivät ole ihan sitä kuuminta naisten kärkeä pariutumismarkkinoilla. Johtuisiko tästä? Halutaan näyttää hyvältä miesten silmissä.

[/quote]

Jaa, ehkä? Mutta minä haluan näyttää hyvältä myös naisten silmissä, en pelkästään miesten silmissä ;)

Kyllä minäkin puhkesin kukkaan eron jälkeen, ehkä se jothuu, siitä, että ns vapautui elämään kunnollista elämää ilman stressiä ja riitoja?

Vierailija
24/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:27"]

Yksi selittävä tekijä, jos tällainen ilmiö todella on olemassa, voisi olla, että yksinhuoltajaa ei kukaan syyllistä ajasta tai rahasta, jonka hän käyttää itseensä. Olen monesti miettinyt, miten ristiriitaista on, että jotkut miehet valittavat siitä, kuinka vaimo laittaa rahaa "turhuuksiin", kuten kampaajakäynteihin ja meikkeihin, ja kuinka "naisia saa aina odottaa", mutta samaan aikaan he kuitenkin odottavat vaimonsa näyttävän hyvältä.

[/quote]

heh, tämä on niiiiin totta...

Vierailija
25/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinut ehkä yllättää fakta että yllättävän suuri osa yh-äideistä ei saa vaapaaviikonloppuja tai iltoja vaan ovat lasten kanssa AINA. Näin minulla kun ex-mies ei vaan vaivaudu hoitamaan lapsia. 

Mutta kun johonkin pääsen (mummo hoitaa lapsia noin 1krt/2kk) Niin todellakin laittaudun! Revin se ajan laittautumiseen vaikka yöunistani. Ties vaikka löytäisi elämänkumppanin loppuelämäksi. On siis enemmän syytä laittautua, kuin vain facebook-kuvien julkaiseminen...

Vierailija
26/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:16"]

En usko, että ulkonäöstä huolehtiminen olisi mitenkään seurausta siitä, että on yh, vaan se, että on yh, on seurausta tietynlaisesta arvomaailmasta. Puhun nyt mahdollisesta tilastollisesta korrelaatiosta, en väitä, että kaikki ydinperheäidit tai kaikki yksinhuoltajat olisivat tietynlaisia. Arvomaailmalla tarkoitan sitä, että hyvin koti- ja perhekeskeiset naiset, jotka näkevät itsensä ensisijaisesti nimenomaan äiteinä, eivät ehkä eroa huonostakaan liitosta niin helposti kuin naiset, jotka näkevät itsensä äidin lisäksi naisena, työntekijänä jne. Jälkimmäisen ryhmän voisi olettaa olevan kiinnostuneempi myös omasta ulkonäöstään.

[/quote]

Aikamoinen yleistys!! Eli koska olen kiinnostunut hyvinvoinnistani ja ulkonäöstäni en voi olla perhekeskeinen - vitsit mitä p..kaa! Olen todellinen leijonaemo, sukurakas, nyt jo kotoa lähteneet lapset käy meillä edelleenkin lähes joka viikonloppu syömässä, lomaillaan yhdessä jne. Lasten ja perheen paras on aina mennyt kaiken muun edelle ja olen tinkinyt omista menemisistäni ja hankinnoistani. Silti olen aina ollut hoikka, pukeutunut siististi, meikannutkin vähän, hiukset on mallillaan ja laitettu myös kotioloissa jne. Koska huomioin myös mieheni visuaalisesti en voi siis olla hyvä äiti - jep...

14

Vierailija
27/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:09"]Mihinkähän mun vastaus katosi?? Ydinperheen äideillä on se harhakuva ettei itsestä tarvitse huolehtia kun sen miehen on saanut. Siksi baarit ja pikkujoulut on täynnä ukkoja jotka on innoissaan heti kun näkevät itsestään huolehtivan kauniin naisen - oli sitten yh tai ei. En yhtään ihmettele pettämisiä... Itse olen aina huolehtinut hyvinvoinnistani ja ulkonäöstäni, en ymmärrä miksi pitäisi antaa lihoa ja rupsahtaa? Eikä tuo ukkokaan valita;) Ja minäkin olen ollut joskus yh, voi että ne varatut ukot pyörivät ympärillä;D [/quote] Et ihmettele pettämistä? Oletko sinä kenties yksi näisyö yksinhuoltajista jotka pettävät varatun miehen kanssa miehen puolisoa? Mietipä, miksi se oma ukkosi susta erosi ennenkuin alat muita arvostelemaan. Ja ihan vaan tiedoksi; se, että ei huolehdi itsestään ei ole toiselle mikään syy pettää.

[/quote]

Itseasiassa, minä erosin miehestäni koska hän ei osannut arvostaa minua tarpeeksi. Ansaitsin parempaa. Ja mitä nykyiseen mieheeni tulee - hän oli ihan vapaa nuorempi mies, ei siis kenenkään av-mamman jämät.

Vierailija
28/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:26"]Toi sun teksti herättää kysymyksen, miksi ihmeessä sulla ei olisi aikaa käydä yksin suihkussa jos miehesi on kerran kotona? Miten et muka pääsisi lenkille/salille/jumppaan/kampaajalle/hierojalle kun mies hoitaa lapsia? Yh:n pitää aina järjestää joku hoitamaa lasta tai viedä lapsiparkkiin yms.jos liikkumaan haluaa, tai lenkkeillä lapsi mukana, joten en ihan ymmärrä tota sun vaikeutta saada omaa aikaa.Vai etkö anna miehesi hoitaa kun ei hoida samalla tavalla kuin sinä?
[/quote]
Mies on aina töissä ja tulee niin myöhään kotiin, etten jaksa enää lähteä. Jos olisin yh, olisin paremmalla omatunnolla itsekäs, ottaisin omaa aikaa jne. Nyt sitä ajattelee, ettei ansaitse, koska "meitä on kaksi niin kyllä pitää selvitä näin". Mies ei lisäksi halua, että käyn missään.

Vierailija
29/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:16"]

En usko, että ulkonäöstä huolehtiminen olisi mitenkään seurausta siitä, että on yh, vaan se, että on yh, on seurausta tietynlaisesta arvomaailmasta. Puhun nyt mahdollisesta tilastollisesta korrelaatiosta, en väitä, että kaikki ydinperheäidit tai kaikki yksinhuoltajat olisivat tietynlaisia. Arvomaailmalla tarkoitan sitä, että hyvin koti- ja perhekeskeiset naiset, jotka näkevät itsensä ensisijaisesti nimenomaan äiteinä, eivät ehkä eroa huonostakaan liitosta niin helposti kuin naiset, jotka näkevät itsensä äidin lisäksi naisena, työntekijänä jne. Jälkimmäisen ryhmän voisi olettaa olevan kiinnostuneempi myös omasta ulkonäöstään.

[/quote]

Aikamoinen yleistys!! Eli koska olen kiinnostunut hyvinvoinnistani ja ulkonäöstäni en voi olla perhekeskeinen - vitsit mitä p..kaa! Olen todellinen leijonaemo, sukurakas, nyt jo kotoa lähteneet lapset käy meillä edelleenkin lähes joka viikonloppu syömässä, lomaillaan yhdessä jne. Lasten ja perheen paras on aina mennyt kaiken muun edelle ja olen tinkinyt omista menemisistäni ja hankinnoistani. Silti olen aina ollut hoikka, pukeutunut siististi, meikannutkin vähän, hiukset on mallillaan ja laitettu myös kotioloissa jne. Koska huomioin myös mieheni visuaalisesti en voi siis olla hyvä äiti - jep...

14
[/quote]

Satuitko huomaamaan kommentin toisen virkkeen? Kirjoitin "mahdollisesta tilastollisesta korrelaatiosta", millä pyrin nimenomaan tuomaan esille, että ei voi yleistää ja etten ole varma ilmiön olemassaolosta. Jos tällainen ilmiö olisi olemassa, siis että yksinhuoltajat keskimäärin huolehtisivat enemmän ulkonäöstään (mihin en kyllä itse edes varauksetta usko), on taustalla varmasti monia syitä, ja minä käsittelin näistä vain yhtä - tekemättä mitään yleistyksiä saati johtopäätöksiä kenenkään yksittäisen ihmisen elämästä.

Vierailija
30/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:16"]

[/quote]

14
[/quote]

Satuitko huomaamaan kommentin toisen virkkeen? Kirjoitin "mahdollisesta tilastollisesta korrelaatiosta", millä pyrin nimenomaan tuomaan esille, että ei voi yleistää ja etten ole varma ilmiön olemassaolosta. Jos tällainen ilmiö olisi olemassa, siis että yksinhuoltajat keskimäärin huolehtisivat enemmän ulkonäöstään (mihin en kyllä itse edes varauksetta usko), on taustalla varmasti monia syitä, ja minä käsittelin näistä vain yhtä - tekemättä mitään yleistyksiä saati johtopäätöksiä kenenkään yksittäisen ihmisen elämästä.
[/quote]

Lisään vielä, että mitään "hyvä äiti - huono äiti" -asetelmaa ei tekstistäni ole löydettävissä, ellei sellaista halua väen vängällä sieltä kaivaa vääristelemällä sanoja. Se, että huolehtii itsestään, ei tee kenestäkään huonoa äitiä, enkä sellaista ole väittänytkään. Kuulun itsekin näiden ulkonäköönsä panostavien yksinhuoltajien (jos tällaisia kategorioita nyt haluaa käyttää) joukkoon.

Vierailija
31/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:25"]

Huutonaurua, kun ajattelen tuttuja yhäreitä! Viinaa vedetään kyllä viikko putkeen, ei urheilla tai huolehdita itsestä.

[/quote]

Hyi! Eikö sinulla tule mielipaha heidän lapsien puolesta?

Vierailija
32/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
33/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
34/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:16"]

[/quote]

14

[/quote]

Hehehe.. Luepa oma tekstisi. Jo ensimmäisessä lauseessa alkaa yleistys! Et ollut yhtään parempi ku tuo jolle kommentoit.

Vierailija
35/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:26"]Toi sun teksti herättää kysymyksen, miksi ihmeessä sulla ei olisi aikaa käydä yksin suihkussa jos miehesi on kerran kotona? Miten et muka pääsisi lenkille/salille/jumppaan/kampaajalle/hierojalle kun mies hoitaa lapsia? Yh:n pitää aina järjestää joku hoitamaa lasta tai viedä lapsiparkkiin yms.jos liikkumaan haluaa, tai lenkkeillä lapsi mukana, joten en ihan ymmärrä tota sun vaikeutta saada omaa aikaa.Vai etkö anna miehesi hoitaa kun ei hoida samalla tavalla kuin sinä? [/quote] Mies on aina töissä ja tulee niin myöhään kotiin, etten jaksa enää lähteä. Jos olisin yh, olisin paremmalla omatunnolla itsekäs, ottaisin omaa aikaa jne. Nyt sitä ajattelee, ettei ansaitse, koska "meitä on kaksi niin kyllä pitää selvitä näin". Mies ei lisäksi halua, että käyn missään.

[/quote]

Eli marttyyri. Just joo. Et sä tekis mitään eri tavalla vaikka olisit yh.

Vierailija
36/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tapauksesta. Luulen että tuo kukoistus johtuu useimmiten siitä, että ero on valtava kriisi ja kasvun paikka. Siinä tajuaa ettei mikään ole itsestäänselvää ja ymmärtää ruveta nauttimaan elämästään niillä pelimerkeillä kuin on. Sitten kun siitä erosta ensin selviää. Itse ainakin olin väsynyt, koska avioliitto oli toimimaton. ja jotenkin siihen puuduttavaan arkeen, missä koko ajan piti sietää ja tehdä itsensä kannalta huonoja kompromisseja, vaan lässähti. Tuli mukavuuden- ja turvallisuudenhakuiseksi. ja ne on omiaan sammuttamaan sitä elämänhalua ja hehkua. Yh:n on pakko jaksaa, ja kun ei sitä olkapäätä löydy kotoa, aktivoitua suhteessa muihin ihmisiin. Avioliitossa on toki paljon hyvää, mutta usein se myös kääntyy sisäänpäin ja elämä kutistuu siihen arjen pyöritykseen. Mun kaikki eronneet ystävät ovat ihania, kauniita, hehkuvia ja nauttivat elämästään täysillä aina kun lapset ovat isällään. Että joo. Toki hyvinvoivassa liitossakin elävät naiset voivat hehkua :)

Vierailija
38/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voidaan karkeasti yleistäen sanoa, että minkäänlaiset äidit eivät ole järin hyvännäköisiä. Vähän kulahtaneita kaikki. Tietty ikäkin tekee tehtävänsä, mutta desolaatio on nopeampaa äitien keskuudessa, olivat sitten eheän ydinperheen osasia tai yksinhuoltajia.

Vierailija
39/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:26"]

Toi sun teksti herättää kysymyksen, miksi ihmeessä sulla ei olisi aikaa käydä yksin suihkussa jos miehesi on kerran kotona? Miten et muka pääsisi lenkille/salille/jumppaan/kampaajalle/hierojalle kun mies hoitaa lapsia? Yh:n pitää aina järjestää joku hoitamaa lasta tai viedä lapsiparkkiin yms.jos liikkumaan haluaa, tai lenkkeillä lapsi mukana, joten en ihan ymmärrä tota sun vaikeutta saada omaa aikaa.Vai etkö anna miehesi hoitaa kun ei hoida samalla tavalla kuin sinä?

[/quote]

Tässä on juuri se asian ydin. Kun se kahden ihmisen läsnäolo ei kertakaikkiaan lisää sitä aikaa muuta kun teoriassa. Arki ainakin meillä on niin kiivasta, että miehen töistä kotiin tullessa se ei todellakaan ehdi vaihtaa lennosta lastenvahtivuoroa vaan alkaa suorittaa omia juttujaan, syö, selaa laskut ja postit läpi, keittelee kahvit ja touhuaa omaa töistäpaluurutiiniaan kunnes kello on jo niin paljon että alkaa olla ihan liian myöhäistä enää lähteä minnekkään. On tähän jo vähitellen tottunut, mutta ei tämä kivaa ole! Jos itse suihkuun mielii, on varminta mennä sillon kun siltä tuntuu ja yleensä se tarkottaa että lapsi lähtee mukaan, koska iskällä on jokin auton imuorinti, varaston siivous, vanteiden pesu tai muu meneillään. Ja lasta ei voi jättää yksin juoksentelemaan pitkin asuntoa edes asenteella "kyllä se nyt hetken pärjää" koska meillä on pieni koira jonka päälle saattaisi vahingossa osua.

Joskus tuntuu, että mies on vähän kuin estämässä elämääni. Käyn salilla myös lapsiparkkiaikaan, että ylipäätään pääsen urheilemaan. Iltaisin yömyöhällä on turha lähteä jalkapräsiin nukkumaan. Ja ihan naurattaa ajatus rentoutumisesta illalla kun lapset menee nukkumaan, kyllä siinä vieressä se mies silloin ihan herhiläisenä pyörii, sillon pitäisi olla innokkaana harrastamaan seksiä, juttelemaan uusista kodin hankinnoista ja kiihkoilemaan vaikka sun mistä asiasta. Ei tulisi mieleenkään kaataa lasiin viiniä tai laittaa kasvonaamiota naamalle ja asettautua sohvalle makaamaan. Kyllä se mulle itselleni vaatisi jonkinlaisen yksinolon, että pystyisin siihen. Tämä kirjoittaminen on jo itselle aika terapeuttista kun huomaan, että ehkä pitäisi van hiukan ottaa etäisyyttä nyt näin parisuhteen sisällä. Monet muutokset voisi tapahtua ensin ihan oman ajatuksen tasolla.

Vierailija
40/44 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan tunne ketään yhtä kulahtanutta ja rumaa äitiä kuin itseni. No läski en sentään ole, kun en ehdi missään välissä syödä kunnolla. Ehkä selitys on se, että en ole eronnut vaan olin alunperinkin yksin.Ei tätä väsynyttä naamaa ja itkuisen vauvan tauottomasta kantamisesta toispuoliseen kumaraan painunutta ryhtiä kyllä mikään meikki tai coctailmekko riittäisi kaunistamaan.

Uudesta parisuhteesta en jaksa edes haaveilla. Jos sellainen ihme kävisi, että joku kunnon mies kiinnostuisi minusta, millä ajalla tai voimilla ylläpitäisin mitään suhdetta? Jos mulla olis minkäänlaista vapaa-aikaa, kaikista mieluiten olisin sen ihan yksin, huomioimatta yhtään kenenkään muun tarpeita.