Mihin työtön, ujo,epäsosiaalinen ja hieman tyhmä ihminen kelpaa?
Alan olemaan epätoivoinen. Tuntuu, ettei minulle löydy mitään paikkaa tässä yhteiskunnassa.
Olen ollut vuosia suurperheen kotiäitinä, mutta nyt kun nuorinkin on jo 4v. hoitovapaat on vietetty ja olen työtön. Työkkäri painostaa hakemaan aktiivisesti ja myymään itseään (vertauskuvannolisesti siis) tehokkaasti, käymään kursseilla ja menemään ilmaistöihin. Mutta kun minunlaiseni ihminen ei tunnu kelpaavan mihinkään. Voisin opiskella uuden alan, mutta en keksi mikä se voisi olla. Kaikki testit ym. antavat tulokseksi "et ole ehkä löytänyt omaa alaasi vielä". No aijaa, enpä olisi tuota osannut itse päätellä?!?
Olen kolmekymppinen, ammattikoulun/lukion käynyt. Ja valitettavasti luonteeni ja älykkyyteni ei taida riittää nykyajan vaatimuksiin. Olen hiljainen, arka ja ujo hissukka, enkä valitettavasti loista älykkyydelläni. Lisätään siihen keskivertoa heikompi ulkonäkö, huono muisti, heikko oppimiskyky ja iso lapsilauma, niin avot, kukaan ei tule ikinä huolimaan minua. Töissä pitää olla joko loistava persoona, upea ulkonäkö tai tiukka ammattilainen. Minä en ole mitään noista, eikä minulla ole kykyä kehittää mitään noista.
Ahdistaa...
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:20"] [quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:16"] [quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:12"] [quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:04"] Mitä tykkäät tehdä? Tykkäätkö esim. lukea, liikkua, käsitöistä? [/quote] Tykkään liikkua luonnossa ja retkeillä. Rakastan lapsia ja eläimiä. Lisäksi luen aika paljon (hömppää, eläintietoa ja luontoon ja retkeilyyn liittyvää) ja kuuntelen musiikkia. En ole liikunnallinen enkä harrasta mitään sellaista, mitä ei voi tehdä kotona tai lasten kanssa. ap [/quote] Perhepäivähoitaja? [/quote] Siihen pitää olla koulutus, mutta joo, jos on jonkun muunkin koulun aikoinaan läpi saanut, niin miksei ap voisi yrittää. [/quote] Pitääkö? Eikö riitä vain ilmoitus lehteen? [/quote] Pitää, olen sen suorittanut. Ei mitään hirveän syvällistä opiskella miltään alueelta, mutta tehtäviä ja näyttötehtäviä kirjoitin yhteensä n. 200 sivua, lähiopetus ja työharjoittelut 10 vkoa päälle.
[/quote]
Okei, kiitti. Ja hox ap, sun ongelmat on ratkaistu! Heil av.
Noin, eli siis tutkaile koulutuspaikkoja tai työpaikkoja luonnon, lasten tai eläinten parista!
Kuulostat ap oikein fiksulta ihmiseltä. Kohteliaalta ja empaattiselta. Sellaisia ihmisiä tarvitaan vähintään yhtä paljon ellei enemmänkin kuin klassisia älykköjä. Miten olisi esim. 10krt psykoterapiassa käynti itsetunto-ongelmien vuoksi. Uskon, että sinulla on paljon annettavaa kunhan itsekin uskot siihen.
Kaikista kädentaitajista tulee lähivuosina pulaa. Esim. metalli- ja LVI-alan pätevistä ammatti-ihmisistä on jo nyt pulaa monilla paikkakunnilla. Lyhytkurssejakin näistä löytyy. Esim. tuttava, joka järjestää muoviputkien hitsauskursseja, kertoi, että kaikki, jotka kurssilla ovat vähänkin aktiivisia, viedään heti käsistä. Suurin osa kurssilaisista ovat kuulemma siellä sen takia, että avustukset juoksisivat ja motivaatio on sen mukaista.
Sulla tuntuu olevan työtäpelkäämätön asennne, eli varmasti löydät paikkasi!
Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 09:58"]Trolli, jossa säälittävä olento on päättänyt taas haukkua hiljaisia... mene hoitoon.
Kukaan suurperheen äiti ei olisi noin epäkypsä. Ja harva suurperheen äiti etsisi töitä kolmikymppisenä...
Ja jos pystyy organisoida jokseenkin kunnolla ison perheen elämän, niin kelpaa melkein työhön kuin työhön.
[/quote]
no mistäs sen työn sitten saa? Kerropa se meille jotka ollaan koulutettuja, ihan ok näköisiä ja eikä niin ujojakaan!!!
Voisitte ampua itsenne avaruuteen, jotka kuvittelette, että työtä on tarjolla/saatavilla yllin kyllin kaikkien tarpeisiin.
Ettekö te osaa lukea/katso uutisia ollenkaan? Toivottavasti sinne omaan talouteen tulee sellainen iloinen tapahtuma kuin työttömyys. Alkaa pikkuhiljaa hermostuttamaan tällaiset kommentit.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 09:39"]Alan olemaan epätoivoinen. Tuntuu, ettei minulle löydy mitään paikkaa tässä yhteiskunnassa.
Olen ollut vuosia suurperheen kotiäitinä, mutta nyt kun nuorinkin on jo 4v. hoitovapaat on vietetty ja olen työtön. Työkkäri painostaa hakemaan aktiivisesti ja myymään itseään (vertauskuvannolisesti siis) tehokkaasti, käymään kursseilla ja menemään ilmaistöihin. Mutta kun minunlaiseni ihminen ei tunnu kelpaavan mihinkään. Voisin opiskella uuden alan, mutta en keksi mikä se voisi olla. Kaikki testit ym. antavat tulokseksi "et ole ehkä löytänyt omaa alaasi vielä". No aijaa, enpä olisi tuota osannut itse päätellä?!?
Olen kolmekymppinen, ammattikoulun/lukion käynyt. Ja valitettavasti luonteeni ja älykkyyteni ei taida riittää nykyajan vaatimuksiin. Olen hiljainen, arka ja ujo hissukka, enkä valitettavasti loista älykkyydelläni. Lisätään siihen keskivertoa heikompi ulkonäkö, huono muisti, heikko oppimiskyky ja iso lapsilauma, niin avot, kukaan ei tule ikinä huolimaan minua. Töissä pitää olla joko loistava persoona, upea ulkonäkö tai tiukka ammattilainen. Minä en ole mitään noista, eikä minulla ole kykyä kehittää mitään noista.
Ahdistaa...
[/quote]
Hei! Sähän oot kuin minä. :) Oon noita asioita miettinyt itekin nyt kun töihin paluu on edessä.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 09:39"]Alan olemaan epätoivoinen. Tuntuu, ettei minulle löydy mitään paikkaa tässä yhteiskunnassa.
Ahdistaa...
[/quote]
Hei! Sähän oot kuin minä. :) Oon noita asioita miettinyt itekin nyt kun töihin paluu on edessä.
[/quote]
Tosin onneks oon edes hyvän näkönen. :D
Itseasiassa useilla paikkakunnilla on perhepäivähoitajista pulaa, joten siltä alalta työtä löytyy melko helposti. Ja jos on kokemusta suurperheen äitinä, niin eiköhän ammattitaitoakin alalta ole jo karttunut :) joten ei kun tiedustelemaan omalta kunnalta koulutusvaihtoehtoja tms. Tietysti lastenhoitajaksi (lähihoitajaksi) opiskeleminen ammattikoulussa olisi sekin ihan varteenotettava vaihtoehto. Ja kunnasta riippuen päteville koulunkäyntiavustajille myös usein riittää töitä; joskus jopa ilman koulutusta. Rohkeasti vaan hakemaan alan opiskelu/harjoittelu/työpaikkoja, kyllä työ tekijänsä opettaa :)
mitä työtä olet tehnyt aikaisemmin
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:04"]
Mitä tykkäät tehdä? Tykkäätkö esim. lukea, liikkua, käsitöistä?
[/quote]
Tykkään liikkua luonnossa ja retkeillä. Rakastan lapsia ja eläimiä. Lisäksi luen aika paljon (hömppää, eläintietoa ja luontoon ja retkeilyyn liittyvää) ja kuuntelen musiikkia. En ole liikunnallinen enkä harrasta mitään sellaista, mitä ei voi tehdä kotona tai lasten kanssa.
ap
[/quote]
Perhepäivähoitaja?
[/quote]
Siihen pitää olla koulutus, mutta joo, jos on jonkun muunkin koulun aikoinaan läpi saanut, niin miksei ap voisi yrittää.
[/quote]
Pitääkö? Eikö riitä vain ilmoitus lehteen?
[/quote]
Pitää, olen sen suorittanut. Ei mitään hirveän syvällistä opiskella miltään alueelta, mutta tehtäviä ja näyttötehtäviä kirjoitin yhteensä n. 200 sivua, lähiopetus ja työharjoittelut 10 vkoa päälle.