Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä tekisit tilanteessani -

Vierailija
16.10.2014 |

Olen 22, 9 kk ikäisen pikkuisen äiti. Ammattikorkeakoulu on kesken (1,5 vuotta vielä opintoja) ja jatkan koulua tammikuussa. Tätä ensimnäistä lasta yritettiin 14 kiertoa, sen jälkeen tärppäsi. Minä aiemmin sanoin, että haluan 3 lasta. Mmies haluaa 4-5. Olemme vanhoillislestadiolaisia, ja meidän kuuluisi ?? (en oikein jaksa enää uskoa että näin todella on raamatussa sanottu: vastaanottakaa kaikki lapset, vaikka ette haluaisi) antaa ehkäisyasiat herran haltuun. Vauvan synnyttyä minulle tuli järkyttävä ahdistus : entä jos olen kohta taas raskaana, joudun synnyttämään ja imettämään yms. Pelottaa, että koulu jää kesken ; me molemmat haluamme että valmistun haaveammattiini. ahdistuksesta johtuen seksi on ollut vähäistä, ehkä kerran/kaksi viikossa. Nyt menkat alkoivat joten voitte arvata ahdistuksen määrän. Meidän parisuhde jo kårsii tästä, emme halua olla ilman seksiä, mutta minä en jaksa ja halua toista lasta vielä - en vähään aikaan. Ostimne jo kortsuja, mutta niiden käyttö ei tuntunut oikealta: ei fyysisesti eikä myöskään vl opin kannalta. Pitääkö mun ajatella että koska ensimmäistä lasta yritettiin niin kauan, niin täytyy vaan opiskella ja jos tuun raskaaksi niin anon lisää poissaoloaikaa. Haluamme siis joskus toisen lapsen. Vai uskaltaisinko ottaa ohjat omiin käsiin ja ehkäistä kunnes koulu on lähempänä loppua? Ja sitten tuo vl opillinen juttu... Minusta jokaisen parin kuuluisi itse määritellä lapsimäärä ja ehkäistä mikäli se on tarpeen. Kuitenkin seuroissa yms. Sanotaan että ehkäisy on kielletty, mutta joissakin tilanteissa tarpeen. Minä olen joskus epätoivon iskiessä sanonut että karkaan/haluan kuolla tm. Kun en keksi ratkaisua asiaan. Joku.liikkeemne hlö on sanonut että oman tunnon mukaan ehkäistään. Saanko siis ehkäistä, ennen kaikkea sitten kyn koen lapsilykumme olevan täynnä? Entå nyt kun opinnot ovat kesken? Oma omatuntoni on rakennettu vl perheessä, jossa on vastaanotettu kaikki lapset, vaikka etukäteem on manailtu ettei touhussa ole mitöän järkeä jos vielä tulee lapsia. Ja on tullut, mutta tottakai syntyneitä lapsia rakastettu. Lisäksi seuroissa ja julkaisuissa annetaan suoraan sekä ohimennen ymmärtää että ehkäisy ei ole oikein. En halua suurta perhettå, haluan uran ja muutaman lapsen (yksikik riittää), jotta minulla on muutakin elämää kuin koti+lapset. Venymällä ja luopumalla omista haaveista minustakin olisi suurperheem äidiksi, mutta en halua. Saako minulla olla oma tahto? Olenko syntinen jos ehkäisen? Mitä tekisit tilanteessani? Sori pötkö, mutta pyhelimella ei onnistunu tehdä kpljakoa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asian vuoksi solmussa, mistä saisin apua ongelman ratkaisyun. Tiedän, eytä elämästäni ei tule mitään jos en keksi ratkaisua. Liikkeestö lähtö ei ole ensimmäinen aikeeni eikö tavoitteeni. -ap

Vierailija
2/11 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan auta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avmammat nuokkuu kun tulee miinuspeukkus vain. Joo, tajuan, olen yksinkertainen kun mietin että saako olla omaa tahtoa. Tottakai saa olla. Mutta onko se hyväksyttävää tässä tilanteesaa

Vierailija
4/11 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vl, vaikka itseäni uskovana kristittynä pidänkin. Minun mielestäni saat ehkäistä, eikä se ole synti. Parempi ehkäisykeino olisi varmaan kuitenkin pillerit tai kierukka, kuin kondomi. Siunausta sinulle ja perheellesi!

Vierailija
5/11 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on selvästi oma tahto ja toive, miten toimisit oikein itseäsi ja perhettäsi kohtaan. 

Sen kuulee rivien välistä, ja kehottaisin sinua luottamaan omaan intuitioosi ja tunteeseesi.

uskonto vaikuttaa sinuun niin, että sinulla on huono omatunto sellIsesta asiasta mikä on nykyajassa ihmiselle ihAn normaalia. Siis seksi ja ehkäisy.

voithan ajatella myös omaa terveyttäsi, miehesi terveyttä ja lapsenne terveyttä ja sitä puoltaa ehkäisy. 

Kehosi ei jaksa eikä  mielesi jaksa, jos saat lapsia tiuhaan, etkä saa opintojasi tehtyä. Miehesi pitää myös ymmärtää kehosi jaksaminen. Tuo 5-6 lasta on kova urakka. Joillekin helppo ja joillekin ei.

en tiedä miten uskonnossanne mietitään äitiä. Mietitäänkö siellä naisen jAksamista ja tahtoa ollenkaan?

tiedän kyllä sellaisia pareja! Jotka ovat seuroissa tavanneet ja itse ovat isojen perheiden lapsia. Ja he kyllä puhuvat, että eivät halua enempää lapsia. Muuta keinoa en keksi kuin ehkäisy, koska heillä ei olemista lasta. 

Seksiä oletan olevan.

eihän siitä ehkäisystä tarvitse puhua muille? Mitä se oikeastaan muille kuuluu. Mutta, jos ette nyt lapsiahalua, niin käyttäkää ehkäisyä. Kyllä sinä olet hyvä ihminen. Jos opiskelet . Se, että luot parempaa tulevaisuutta itsellesi ja lapsillenne ja perheelle on hyvä ja vastuullinen asia.

muotoile ehkäisy vaikka terveydenhoidollista. Se on ennalta ehkäisevää mielenterveydenhoitoa ja hyvinvoinnin hoitoa. Että jaksat ja saavutat tavoitteesi.

sitten ajallaan, kun tunnet, että on hyvä, niin sen " lääkkeen voi jättää pois". Kun lapsiluku on täynnä, niin kierukka on hyvä.

uskalla kuunnella itseäsi. Sinä olet paras asiantuntija. Uskontokunnasta sanotaan usein asioita siksi, että se on yleisesti hyväksyttävää. Eikä niinkään ajatella mikä oikeasti olisi tietylle ihmiselle hyväksi. Luota omaan tunteeseesi. Pidä kiinni unelmistasi.

Vierailija
6/11 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo vl.

Vierailija
7/11 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäise. Mielestäni perusteet ovat hyvät ehkäisyn käyttöönottoa varten kun asia aiheuttaa niin kovasti ahdistusta ja vaikuttaa arkeen ym. Asiat voivat mennä vielä paljon pahempaan suuntaan jos jatkatte ahdistuksessa, ettekä kuuntele niitä omia voimavarojanne. Koulu on hyvä käydä loppuun ja jatkaa siitä sitten mahdollisesti töihin ja suunnitella olisiko hyvä aika sitten luopua ehkäisystä. Näen tuon asian niin, että vaikka lapset ovat jumalan lahja niin kyllä itseään pitää voida kuunnella ja itselläkin olla vastuuta omasta elämästään.

Vierailija
8/11 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 5. Mitwn omatunto syntyy? Päätötkö vain että tietyr asiat on ok ja jotkut ei?

Vierailija
9/11 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki kierukka.

Vierailija
10/11 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tilanteessa itse käyttäsin ehkäsyä. Vaikka se ottaisi "vl-omantunnon" päälle! Kun sun elämän tavoitteet ei ole suurperhe vaan ura ja muutama lapsi. Opiskele nyt! Sitten kun koulu on lopuillaan niin ehkäisy pois, jos itse haluat. Minusta jokaisen pitää saada päättää itse ehkäiseekö vai ei.

Vierailija
11/11 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelepa asiaa vaikka niin, että se on herran hallussa toimiiko ehkäisy vai ei. Voisittehan te tietysti yrittää minimoida raskauden mahdollisuutta jollain varmat päivät + keskeytetty yhdyntä -kombolla, jos se tuntuu helpommalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme