Särkänniemen poikanen menehtyi, taas
Veera-delfiinin lokakuun alussa syntynyt poikanen kuoli tänään iltapäivällä äkillisesti ja odottamatta Särkänniemen Delfinaariossa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014101618751941_uu.shtml
Voi iankaiken, kuinka mones poikanen jo? Miksei delfinaariota lopeteta? En pysty ymmärtämään.
Kommentit (68)
up kaikkien älykkäiden nisäkkäiden tähden
Jos haluaa auttaa delfiinejä, lopettaa tonnikalan syönnin.
Voi elämä, todellakin! Se on surku, että pirteä poikanen kuoli, mutta toisaalta se oli odotettavissa. Niinhän se edellinenkin oli iso ja hyväkuntoinen, ja kuoli viikon iässä sydänvikaan.
Onhan meillä älykkäitä nisäkkäitä paljonkin suljettuna. Te pidätte pikkubokseissa katteja ilman ulkoilua, koiria käytetään samaa tylsää lenkkiä päivästä toiseen, hevosia pidetään muutaman neliön boksissa jne. Ja hei, ihmisiäkin pidetään vankeina. Tottakai delfinaarioista alkaa aika olla ajanut ohi, mutta en jaksa kiihkoilla. Sen sijaan haluaisin mielenosoituksen kissojen puolesta. Niitä on Suomessa PALJON ja suurin osa asuu muutaman neliön pienessä asunnossa koko ikänsä. Ai niin, eihän ne osaa kaivata ulos, kun eivät ole koskaan siellä eläneet! Samat sanat esimerkiksi delfinaariossa syntyneitä delfiinejä kohtaan. Eihän ne osaa kaivata...
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 07:53"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 00:35"]
Lapsi kuoli Helsingissä odottamatta ja äkillisesti.... Ja kaikki me ollaan oravanpyörä, kellokortti ja samojen rutiinien vankeja... Jos Delfiinejä haluu oikeesti auttaa niin menkää Japaniin ja hakkakaa, räjäyttäkää ja tappakaa ne idiootit, jotka siellä niitä eläimiä oikeasti kiusaa ja tappaa.
[/quote]
Varmasti kuolisikin jos sitä hoitaisi joku muu nisäkäslaji, ja vieläpä suljetussa, keinotekoisessa elinympäristössä.
[/quote]
Puhuu nyt varmaan ihminen joka kotihoitaa lapsensa eikä laita laitokseen tuntemattomien tätien hoitoon joita ei oikeesti vois vähempää kiinnostaa lasten hyvinvointi kunhan päiväkodit pysyy ja työpaikka säilyy. Hoidat myös varmaan itse vanhempasi etkä laita laitokseen, suljettujen ovien taakse, vankeuteen.
Minä viihdyn hyvin tössä 60m2 asunnossani vaikka ympärivuorokauden joten on lopulta kuitenkin aika heikkoa verrata elintilan tärkeyttä erieläinlajeilla ja ihmisillä. Itse en tuomitse delfinaarioo, en ainakaan vielä kun perustelunne on niin hanurista ja heikkoja. Enemmän olen huolissani kanaloista, kalkkunoiden olosuhteista, lehmien elämän kaaresta ja tietysti sikojen jotka ovat varmaan yhtä älykkäitä kuin delfiinit. Ostan kaiken luomuna parantaakseni valinnoillani eläinten elämää niin kauan kuin elävät. Pari iloisen näköistä, touhukasta delfiiniä ei saa minun sympatiaani kun tiedän että niin monet eläimet kärsivät paljon paljon enemmän, mutta asioiden eteen ei tehdä juurikaan. Sitä paitsi miksi älykkään eläimen elämä on arvokkaanpi kuin tyhmän? Eläimet eivät todennäköisesti tiedosta kuolevaisuuttaan ja miksi delfiinin elämä on tärkeämpi kuin kanan?
[/quote]
Btw ja OT, mutta ostamalla luomua et paranna tehotuotannon uhrien oloja. Toki se on parempi kuin ei-luomu, mutta otappa selvää.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 07:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 00:46"]
Lapsi kuoli Helsingissä odottamatta ja äkillisesti.... Ja kaikki me ollaan oravanpyörä, kellokortti ja samojen rutiinien vankeja... Jos Delfiinejä haluu oikeesti auttaa niin menkää Japaniin ja hakkakaa, räjäyttäkää ja tappakaa ne idiootit, jotka siellä niitä eläimiä oikeasti kiusaa ja tappaa.
[/quote]
Varmasti kuolisikin jos sitä hoitaisi joku muu nisäkäslaji, ja vieläpä suljetussa, keinotekoisessa elinympäristössä.
[/quote]
Puhuu nyt varmaan ihminen joka kotihoitaa lapsensa eikä laita laitokseen tuntemattomien tätien hoitoon joita ei oikeesti vois vähempää kiinnostaa lasten hyvinvointi kunhan päiväkodit pysyy ja työpaikka säilyy. Hoidat myös varmaan itse vanhempasi etkä laita laitokseen, suljettujen ovien taakse, vankeuteen.
Minä viihdyn hyvin tössä 60m2 asunnossani vaikka ympärivuorokauden joten on lopulta kuitenkin aika heikkoa verrata elintilan tärkeyttä erieläinlajeilla ja ihmisillä. Itse en tuomitse delfinaarioo, en ainakaan vielä kun perustelunne on niin hanurista ja heikkoja. Enemmän olen huolissani kanaloista, kalkkunoiden olosuhteista, lehmien elämän kaaresta ja tietysti sikojen jotka ovat varmaan yhtä älykkäitä kuin delfiinit. Ostan kaiken luomuna parantaakseni valinnoillani eläinten elämää niin kauan kuin elävät. Pari iloisen näköistä, touhukasta delfiiniä ei saa minun sympatiaani kun tiedän että niin monet eläimet kärsivät paljon paljon enemmän, mutta asioiden eteen ei tehdä juurikaan. Sitä paitsi miksi älykkään eläimen elämä on arvokkaanpi kuin tyhmän? Eläimet eivät todennäköisesti tiedosta kuolevaisuuttaan ja miksi delfiinin elämä on tärkeämpi kuin kanan?
[/quote]
Eli jos on huolissaan yhdestä asiasta, tässä tapauksessa eläimestä, ei voi olla kiinnostunut tai huolissaan mistään muusta? Luulempa että monet tähän delfiiniaiheeseen tarttuvat ovat kiinnostuneita muidenkinluontokappaleiden hyvinvoinnista ja mm.lihateollisuuden eettisyydestä. Eikä se tarkoita että on automaattisesti joku ituhippi tai vege-veera.
Mä oon pienenä päässy syöttämään niitä :3 nappas mut avustajaks kun mentiin sinne. Oli kivaa :3
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 08:56"]Voi elämä, todellakin! Se on surku, että pirteä poikanen kuoli, mutta toisaalta se oli odotettavissa. Niinhän se edellinenkin oli iso ja hyväkuntoinen, ja kuoli viikon iässä sydänvikaan.
Onhan meillä älykkäitä nisäkkäitä paljonkin suljettuna. Te pidätte pikkubokseissa katteja ilman ulkoilua, koiria käytetään samaa tylsää lenkkiä päivästä toiseen, hevosia pidetään muutaman neliön boksissa jne. Ja hei, ihmisiäkin pidetään vankeina. Tottakai delfinaarioista alkaa aika olla ajanut ohi, mutta en jaksa kiihkoilla. Sen sijaan haluaisin mielenosoituksen kissojen puolesta. Niitä on Suomessa PALJON ja suurin osa asuu muutaman neliön pienessä asunnossa koko ikänsä. Ai niin, eihän ne osaa kaivata ulos, kun eivät ole koskaan siellä eläneet! Samat sanat esimerkiksi delfinaariossa syntyneitä delfiinejä kohtaan. Eihän ne osaa kaivata...
[/quote]
Tästä aiheesta saa käydä aina niin väsynyttä keskustelua. Ihmiset eivät mm. osaa vetää rajaa villieläimen ja sairaaksi jalostetun hyötyeläimen välillä. Delfiini on villieläin jota ei pitäisi vangita, mutta jos näin on tehty niin olisi korkea aika päästää eläkkeelle stressaavasta showbisneksestä. Sitten on koirat, kissat, kanat, lehmät, siat jne., jotka syntyvät vankeudessa, ja jotka ovat hyvin kaukana siitä millaisiksi luonto ne tarkoitti, eivätkä täten millään pärjäisi vapaana (jos olette nähneet kulkukissoja, niin miettikääpä miksi ne ovat niin huonossa kunnossa verrattuna oikeisiin villieläimiin). Tähänkin on helppo sanoa, ettei niitä olisi alunperinkään pitänyt vangita ja alkaa jalostamaan/tehotuottamaan, mutta on hyvin vähän mitä voimme tehdä asialle näin jälkikäteen: vaikka pitäisimme niistä hyvää huolta/lopettaisimme sairaalloisen lihankulutuksen ja sitä mukaa tehotuotannon, päästäisimme nämä eläimet eläkkeelle, niin ne kärsivät sairauksistaan joka tapauksessa. Se on meidän taakkamme. Ratkaisu meidän täytyy löytää inhimillisyydellä, sillä sen julmuuden minkä me ihmiset olemme aloittaneet, tulee meidän myös lopettaa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 00:46"]
[/quote]
[/quote]