Raskausarvista!
Jos teini-iässä on tullut raskausarpia esim. pakaroihin, sisäreisiin ja jenkkakahvojen kohdalle, niin onko kovin todennäköistä, että niitä tulee myöss paljon raskauden aikana? Kertooko se siitä, että ihotyyppini on sellainen, että minulle niitä helposti tulee?
Olen viikolla 16 raskaana olen nyt vatsan kasvaessa alkanut pohdiskelemaan, että tuleeko minulle raskausarpia. Äidilläni ei ole ollenkaan, vaikkakin synnyin 5vko etuajassa. Mummollani ei myöskään ollut 3 lapsen jälkeen. Minulla tosiaan on kasvuiässä tulleita arpia, jotka jo vaaleita ja huomaamattomia.
Mites teillä? Tuliko arpia? Oliko arpia jossain puolella kehoa jo ennen raskautta? :)
Kommentit (24)
mulla ei tullut teini-iässä, raskauden aikana tuli vatsaan (onneksi ei muualle). eipä auttanut mitkään rasvat mulla, toisilla toki toimii :) voisin kuvitella että sinulla tulee arpia, kun jo teininä on tullut, kertoo ihotyypistä, niinkuin itsekkin arvelit
Mulle tuli raskausarpia reisiin, takapuoleen ja alaselkään kun lihoin opiskeluaikana kymmenisen kiloa puolessa vuodessa. Olen saanut kaksi lasta kolmikymppisenä, molemmista raskauskiloja viitisentoista, eikä yhtään arpea. Suosittelen lämpimästi kaakaovoipuikkoa; niitä on ainakin Body Shopin ja Joikin valikoimassa, tykkään molemmista.
Minulla tuli teininä rintoihin, reisiin ja lantiolle raskausarpia kun kasvoin nopsaan. Raskaana ollessa tuli alavatsa täyteen vaikka miten rasvasi. Yllätti oikein kun ihan pikkuhousujen alle asti tuli tummia viivoja. Lapsi kohta 3kk ja ovathan nuo jo vaalenemaan päin. Älä stressaa liikaa, niitä tulee jos on tullakseen. Rakkauden arpia sanoo mies!
Mulla tuli teininä reisiin ja tisseihin mutaa raskauden aikana ei yhden yhtäkään. Enkä rasvannut.
Mä sain myös teininä arpia rintoihin, reisiin ja pakaroihin. Ja raskaudessa ensimmäiset arvet mahaan tuli rv 20 tienoilla, loppuraskaudesta en halunnut enää nähdä peilikuvaani kun maha oli ihan raitanen ja tunnoton. Mun äidillä ei oo yhtään koskaan tullut kummastakaan raskaudesta.
Mä jossain vaihees teininä kun arpia häpesin, niin rupesin aattelee huumorilla et non tiikerin raitoja grr ;D nykyään jo vaalennu..varmana tulee lisää sit ku on raskaana mut sitte tulee
Grr
Tuli teininä, ei tullut raskaudesta, mikä oli outoa minusta. Olin aivan varma, että tulee.
Mahanahka kyllä kutitti ja oli punainen siitä kohtaa, missä oli tiukin nahka (eräänlainen mahamakkaroitten väli jos istui kumarassa).
Öljysin joka ilta.
Kiitos vastauksista! Jostain luin että jollekkin kätilö olisi todennut, että todella vaaleaihoisille ja joilla on punapigmenttiä tulisi helpottin raskausarpia. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa, mutta palstalla merkittävistä arvista valittelijoista moni oli eritt. vaaleaihoinen. Oliko sattumaa, en tiedä mutta rupesi mietiyttämään. Itse kun olen todella vaaleaihoinen ja minulla on pisamia ja hiukset ovat kullertavan vaaleat eli niissä on hieman punaista pigmenttiä. :(
Kuinka tumma iho teillä muilla on jos arpia on tai ei ole tullut?
Ap
En ole kuullut aiemmin tuosta ihonvärijutusta. Minulla on vaaleat hiukset ja pisamia, punapigmenttiä hiukan. Nuorena tuli arpia peffaan, mutta ei ainuttakaan neljän raskauden aikana. Luulen että kyse on ihon tyypistä kiinni vain. Lapsillani huomaan eroja, parilla on erittäin pehmeä ja kimmoisa iho, yhdellä karhean kuivakka ja yhdellä siltä väliltä. Veikkaan, että pehmeät ei saa arpia, mutta voin olla väärässäkin. Voiteeseen en usko, olen monelta kuullut, että ei ole ollut mitään vaikutusta. Äidilläni oli paljon arpia, siskollani myös, mummollani ei.
Ei varmaan voi oikein ennustaa, tuleeko arpia vai ei. Vai vaikuttaisiko vauvan koko ja se, kuinka nopeasti ja paljon vatsan iho joutuu venymään. Mulla 2 raskautta, lapset syntyessään n. 3 kg ja 3,5 kg, ei rasvausta, ei arpia. Siskollani esikoinen yli 4 kg ja isot arvet. Meillä suht sama perimä ja elämäntavat ja oltiin jopa samanikäisiä (27) saadessamme esikoisemme. (Jostain muistan lukeneeni, että nuoret äidit saavat raskausarpia helpommin kuin vanhemmat.)
Minulle tuli yksi ainoa raskausarpi alavatsaan ja sekin on todella pieni ja himmentynyt/parantunut todella paljon. Muutenkaan ei ole jäänyt yhtään kiloa raskausajalta ja maha on palautunut normaaliin kokoon :) Olen onnekas ollut :)
"Uransa aikana Grethe Teigen on saanut tutkittavaksi jos jonkinmoista mahaa. Toiset ovat olleet valtavia ja toiset puolestaan pienempiä. Toisissa mahoissa on ollut raskausarpia, toiset ovat säästyneet tiikeriraidoilta.
Teigen on työssään huomannut, että yhdellä ryhmällä on enemmän arpia kuin muilla.
”Nuoret äidit saavat enemmän arpia. En tiedä mistä tämä johtuu. Ehkä heidän ihonsa venyy enemmän?” Teigen pohtii.
Vaaleaihoiset saavat myös enemmän arpia kuin tummemmalla hipiällä varustetut mammat"
Tuossahan tuo ainakin lukee... :/
Itse tosiaan olen vaaleaihoinen ja lapsen syntyessä 20v. Kamalaa, ei pitäisi lukea ja kauhistella mitään etukäteen. :D
Ap
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:18"]Minulle tuli yksi ainoa raskausarpi alavatsaan ja sekin on todella pieni ja himmentynyt/parantunut todella paljon. Muutenkaan ei ole jäänyt yhtään kiloa raskausajalta ja maha on palautunut normaaliin kokoon :) Olen onnekas ollut :)
[/quote] Lisäten ap sinulle vielä että
Olin myös itse 20vuotias kun esikoisen sain ja olen vaalea ihoinen :) Ei kannata kauhistella ollenkaan. Se on niin yksilöllistä kuka saa ja kuinka paljon arpia :^
12 jatkaa: Se mun viittaama juttu oli varmaan tämä: http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Vaivat-ja-komplikaatiot/Katilon-huomio-Nuoret-saavat-enemman-raskausarpia/
Kuten huomaat, tämä ei kyllä ollut mihinkään tutkimukseen perustuva juttu, vaan kätilön mutu-tuntumaa.
Oho, olitkin jo löytänyt sen jutun.
12
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:18"]Minulle tuli yksi ainoa raskausarpi alavatsaan ja sekin on todella pieni ja himmentynyt/parantunut todella paljon. Muutenkaan ei ole jäänyt yhtään kiloa raskausajalta ja maha on palautunut normaaliin kokoon :) Olen onnekas ollut :) [/quote] Lisäten ap sinulle vielä että Olin myös itse 20vuotias kun esikoisen sain ja olen vaalea ihoinen :) Ei kannata kauhistella ollenkaan. Se on niin yksilöllistä kuka saa ja kuinka paljon arpia :^
[/quote]
Täytyy toivoa ettei tulisi. Aion kyllä rasvailla, vaikka siitä ei välttämättä apua ole niin enpä ainakaan voi miettiä sitten jos arpia tulee että olisiko tullut niin paljon jos olisin rasvannut. :D Luulisi kyllä, että se vähän auttaisi koska kai ainakin pintakuiva iho halkeilee helpommin kuin hyvin kosteutettu? Uskon kyllä että jos on tullakseen niin tulee rasvauksesta huolimatta, mutta ehkä se vähän voisi avittaa tilannetta.
Mua ei siis haittaisi jos niitä arpia vähän tulisi tai semmoisia kapeita ja lyhyitä. Niitä mulla kun tosiaan on reisissä ja jenkkiksissä ja ne näkee vaan tihrustamalla ja useinkaan en edes muista niiden olemassa oloa. Mutta tuollaiset pitkät, leveät ja syvät arvet kyllä harmittaisi. Sama jos tulee semmoinen roikkuva ja ruttuinen vatsa vaikka arpia ei tulisikaan.
Voi olla että ei tule mitään, mutta aivan yhtälailla saatan olla juuri sellainen ihminen jolle tulee tuollaiset pahimmasta päästä olevat raidat...
Ap
Tuuria. EI auta puikot ja voiteet. Sain esikoiseni 29-vuotiaana. Runsaista voiteluista huolimatta sain karmeat arvet kaksi viikkoa ennen synnytystä. Pysyy. Edelleen. For ever. En silti vaihtaisi lasta sileään mahaan, mutta Tallinnan keikka on käynyt monesti mielessä. Turhaa ehkä, mutta mahani vaivaa mua.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 21:43"]Kiitos vastauksista! Jostain luin että jollekkin kätilö olisi todennut, että todella vaaleaihoisille ja joilla on punapigmenttiä tulisi helpottin raskausarpia. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa, mutta palstalla merkittävistä arvista valittelijoista moni oli eritt. vaaleaihoinen. Oliko sattumaa, en tiedä mutta rupesi mietiyttämään. Itse kun olen todella vaaleaihoinen ja minulla on pisamia ja hiukset ovat kullertavan vaaleat eli niissä on hieman punaista pigmenttiä. :(
Kuinka tumma iho teillä muilla on jos arpia on tai ei ole tullut?
Ap
[/quote]
Mulla tosi valea iho, punertavat hiukset ja pisamia. 2 raskautta, painoa tuli molemmissa n 20 kg (normaalisti olen pieni, 55kg), en rasvaillut muuten kuin ajoittain kutinan vuoksi perusvoiteella. Ei arven arpea. Iho palautunut lähes täysin 3 kk edellisestä synnytyksestä. Kiitän kudostyyppiäni.
Tuli 12-13 vuotiaana kun sain vähän naisellisia muotoja :D Reisiin,rintoihin,ja lantiolle....
Kyllähän niitä varmaan tulee kun iho venyy. Mutta siihen on olemassa jotain voiteita, kuulemma auttaa (raskaana olleiden kavereiden mukaan). Minulla on arpia ympäri kehoa, en ole ollut koskaan raskaana. Älä huoli sitä liikaa :) Kukaan ei ole koskaan valittanut minulle raskausarvista.