Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei opi ikinä potalle, aaargh!

Vierailija
16.10.2014 |

Mikä neuvoksi, kun potalla käynti ei lähde sujumaan? Reilu 2v poika suostuu kyllä istumaan potalla, mutta ei vahingossakaan tee sinne mitään. Ei edes pissaa. Pottailu aloitettiin jo vuosi sitten. Välillä on pidetty taukoja ja odotettu, että lapsi olisi valmis. Nyt syksyn ajan pottailtu aktiivisesti. Istutan potalle aina ruuan jälkeen, mutta aina kuuluu "ei tuu". Yritän tarkkailla pojan kakkausmerkkejä ja kehoitan potalle. Sitten kun olen itse varattuna hetken, esim. tiskaamassa tai imettämässä vauvaa, poika käyttää tilannetta hyväkseen ja pian jo leijailee kakan haju nenään.. On kokeiltu lahjontaa (saa naksuja palkkioksi), ei taida ymmärtää vielä. Yhtenä päivänä annoin pojan olla ilman vaippaa ja housuja, tuloksena kakat ja pissat lastenhuoneen lattialla (itse imetin toisessa huoneessa). Kerhossa poika käy muiden lasten kanssa istumassa potalla, mutta ei sielläkään tee tarpeitaan pottaan.

Tuntuu, ettei tämä homma etene yhtään. Tällä menolla poika kulkee vaipoissa vielä koulussakin.. Mitä voisin tehdä toisin vai voinko tehdä mitään?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma oli ilman vaippoja ja housuja kotona noin viikon ennen kun hoksas potan. Monta vahinkoa siinä ehti tulla mutta sit tajus mitä varte se potta on.

Vierailija
2/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suojasitte sohvat, matot yms??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se viimeistään kouluiässä halua oppia, kun saa kommenttia luokksksvereilta.

Vierailija
4/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vienyt lasta potalle heti herättyään? Meillä vauva on alle vuoden ja olen jo pitkään vienyt sen välittömästi herättyään potalle ja teen pispis-suhuääniä. Pissa tulee meillä ainakin aina heti heräämisen jälkeen, kannattaa olla nopea. Sanon hyvä juttu ja hymyilen, vauvakin hymyilee kun pissaa ja tottuu vähitellen pottailuun vaikka ei sinne itse vielä osaakaan mennä.

Vierailija
5/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Oishan se tietty kiva oppia jo ennen koulua ja kiusatuksi tulemista..

Vierailija
6/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla ei olla käyty potalla heti heräämisen jälkeen, mutta päikkäreiden jälkeen olen käyttänyt. Silloin on vaippa usein kuivakin, joten luulisi pissattavan. Mutta ei vain tule pottaan. Olen sihissyt ja suhissut ja näyttänyt mallia istumalla itse vieressä pytyllä ja mitä lie..

Vierailija
7/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans täytti just 2v ja pottailu hankalaa, ei tulis potalle, pissan kyl tekee sinne mut vaippaki aina märkänä, kakkaa ei suostu tekeen, kun kysyy niin sanoo ettei tuu, ja kun saa vaipat ylös ja ite alan tekeen jotain niin kohta on kakat vaipassa.

Vierailija
8/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippa pikkareiden päälle ;) Housut tuntuu inhottavilta ja märiltä jalassa, mutta pissat imeytyvät sitten vaippaan ja ei tarvitse luututa lattioita. Pian tajuaa, että on inhottava olla märissä housuissa. Toinen vaihtoehto on ottaa kylmän viileästi vain vaippa pois ja matot ja luututa sitten lattioita jne.

Vierailija
9/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile opettaa pöntölle. Ostat sellaisen pienentimen ja korokkeen. Lapsethan oppii esimerkistä ei suhisemalla.

Vierailija
10/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotat vielä, meillä vasta 3- vuotiaana poika saatiin pottaan pissaamaan.

Vierailija
11/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laita nyt housut jalkaan eihän se muuten huomaa et on epä mukavaa tehdä tarpeet. Samahan se lapselle meneekö matolle vai potalle, mutta housut jalassa huomaa paremmin.

Vierailija
12/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkkahousuja kannattaa kokeilla. Kestavät yhdet pissat mutta tuntuvat märiltä. Eli lattia ja päällivaatteet ei kastu mutta kosteus auttais lasta ymmärtämään pissan tulon. Jos käytät kerttisvaippoja niin lapsi ei tunne sitä vaippaa epämiellyttävänä.

Vierailija
13/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun on yön yli kuiva, on tarpeeksi kypsä tunnistamaan "hädän" ajoissa, ja menemään potalle. Ikä voi vaihdella todella paljon. Se että ihmisen aika menee tollaseen älyttömään "pissaa pottaan" kyttäilyyn, on ääliömäistä. 

Vierailija
14/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:43"]

Kokeile opettaa pöntölle. Ostat sellaisen pienentimen ja korokkeen. Lapsethan oppii esimerkistä ei suhisemalla.

[/quote]

Niin tästä tuli mieleen onko lapsi nähnyt kun äiti ja isä käy vessassa?

Vierailija
15/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei anna olla, älä ainakaan painosta.. Lapset on niin erilaisia..

Vierailija
16/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei anna olla, älä ainakaan painosta.. Lapset on niin erilaisia..

Vierailija
17/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:43"]

[/quote]

Niin tästä tuli mieleen onko lapsi nähnyt kun äiti ja isä käy vessassa?
[/quote]

Kyllä on, päivittäin. Tuota wc:n pienentäjää olen kyllä miettinytkin.

Millaiset ne harkkahousut on ja mistä niitä saa?

Vierailija
18/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö kategorisesti kieltäytyi tekemästä mitään pottaan tai pönttöön 2,5 -vuotiaaksi asti, vaikka vuotta aikaisemmin harjoittelu sujui hyvin. Sanoi, ettei pissaa pottaan. Jos annettiin olla ilman vaipaa, kävi itse hakemassa vaipan, kun tuli hätä tai pidätteli, kunnes vaipan antoi. Saattoi pidätellä koko päivän, mikä ei sekään ole kamalan terveellistä, joten sai vaippansa. Kukaan ei ainakaan tiedä, että potalla / pöntöllä olisi joskus tapahtunut jotain ikävää.

Eräänä päivänä 2,5,-vuotiaana ilmoitti, että hän haluaa nyt käydä potalla ja oli siitä lähtien päivä- ja yökuiva. Yhtään vahinkoa ei sen jälkeen tullut. Ehkä teidänkin poikanne päättää luopua vaipasta ennen kouluikää. Vielä on vähän aikaa odotella. ;)

Vierailija
19/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tuskailin tytön kanssa ihan samaa vielä kesällä (jolloin olis ollut otollinen aika oppia). Lopulta vähän luin asiaa, ja hormonit ja hermostohan tuota hommaa säätelee hyvin pitkälle. Eli ihan turha on äidin tuskailla jos nämä jutut ei ole vielä valmiita. Ja meilläkin oli öisin ollut jo pitkään kuivana. Ja nyt syksyllä kaikki tapahtu ihan yks kaks. Lisäksi meillä kyllä taantumaa aiheutti varmasti vauvan tulo keväällä. Meillä ongelmana oli lähinnä se pissan tulon ilmaiseminen. Potta ja supistaja meilläkin olleet käytössä vuodenikäisestä alkaen ja niille pissat tuli alusta asti.

Vierailija
20/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2v4kk ikäinen ei myöskään tee pottaan mitään vaikka monta kertaa päivässä käy potalla. Käyn itse välillä samaan aikaan pissalla kun lapsi on potalla. Ja silloin tällöin kotona ollessa laitan lapselle vain pikkuhousut ja siihen päälle pitkät housut. Ja pissa tulee housuun mutta eipä hän siitäkään mitään ole oppinut. Silloin kun näen että kakka on tulossa ja yritän saada lasta potalle, niin hän ei suostu millään menemään potalle enkä viitsi väkisinkään viedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi