Miksi maanviljelijät eivät saa äitiyspäivärahaa, lapsilisiä, asumistukea
vanhempainpäiärahaa, kotihoidontukea?
Tuossa ketjussa, jossa haukutaan yh:n tukia, niin yksi maanviljelijä on kateellinen, kun joku yh saa noita tukia.
Ja eikö maanviljelijäpariskunnilla molemmat vanhemmat osallistu lasten eltukseen, kun oli elatusmaksuistakin kateellinen.
Onko kyse siitä, etteivät ole osanneet anoa esim. äitiyspäivärahaa? Eivätkö käy edes neuvolassa, kun itsellä ainakin äitiysneuvolassa kysyivät pariinkiin otteeseen,e ttä onhan paperityöt sitten tehty, jotta sitä rahaa alkaa tulla?
Kommentit (37)
Mitä höpötystä, kyllä maanviljelijä saa lapsilisää ja äitiyspäivärahaa yms. Asumistukeakin saa, jos on toimeentulotukeen oikeutettu, luulisin - miksi ei saisi?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:28"]
Olen maanviljelijä ja kyllä minä ainakin saan äitiysrahaa ja vanhempainrahaa ja ajattelin hakea myös kodinhoidontukea.
[/quote]
Olet varmaankin yh, koska ydinperheessä oleva maanviljeljelijä ei tuollaisia saane?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:31"]
Mitä höpötystä, kyllä maanviljelijä saa lapsilisää ja äitiyspäivärahaa yms. Asumistukeakin saa, jos on toimeentulotukeen oikeutettu, luulisin - miksi ei saisi?
[/quote]
Ihmettelin vain, kun siinä ketjussa maanviljeliä oli kateellinen yh:lle, joka oli äitiyspäiärahalla, sai äitiyspäivärahaa, lapsilisää ja asumistukea.
Ei kai sitä ole kateellinen sellaisesta mitä itse saa/on saanut?
Jyväjemmarit saa niin paljon EU-tukia että kiereskelevät rahoissa ja joutuvat ostamaan tilan täyteen koneita verotuksellisissa syistä mitä eivät tarvitse joten heiltä muiden tukien suhteen hieman nihkeämpää.
Kyllä minun vanhempani ainakin saivat.
Mutta mikä ihmeen kodinhoidontuki? Mistä lähtien imurointiin ja pyykkäämiseen on saanut tukea?
Saavatko yrittäjät äitiys/vanhempainpäivärahaa? Maanviljelijäthän ovat yrittäjiä. Olen aina luullut että tuet kuuluvat kaikille. Lapsilisää ja kotihoidontukea ainakin varmasti saavat.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:40"]
Saavatko yrittäjät äitiys/vanhempainpäivärahaa? Maanviljelijäthän ovat yrittäjiä. Olen aina luullut että tuet kuuluvat kaikille. Lapsilisää ja kotihoidontukea ainakin varmasti saavat.
[/quote]
Kyllä yrittäjät saavat noita tukia. Tuen määrä on sidottu yrittäjän maksamaan YEL-maksuun.
Kateellinen maanviljelijä - niitäkö on sellaisiakin ?
Nykymuotoinen lapsilisäjärjestelmä on pitkälti tehty juuri maatalousväen tarpeet huomioon ottaen. Lapsilisää edeltävät tukimuodot olivat kohdennettu lähinnä virkamiesten ja työväen tarpeisiin.
Maanviljelijöiden yrittäjyys on myytti - rahaa tulee teki niin tai näin.
Ne EU-tuet ne määräävät muiden tukien määrä. Jos niitä muutama miljoona vuodessa, niin turha haaveilla muista tuista. Tai jos metsää tilan ympärillä muutama tuhat hehtaaria. Ja jyväjemmari ilman takametsiä on kuin nainen ilman sitä tärkeintään.
Olen maanviljelijä ja kyllä minä ainakin saan äitiysrahaa ja vanhempainrahaa ja ajattelin hakea myös kodinhoidontukea.
[/quote]
Olet varmaankin yh, koska ydinperheessä oleva maanviljeljelijä ei tuollaisia saane?
[/quote]
Kyllä todellakin saa. TV. ulkopuolinen maanviljelijäperheestä oleva. Tosin tämä ketju onkin trolli tai jonkun kateellisen urpon pykäämä.
Kyllä mä ainakin sain kotihoidontuen ja lapsilisät tulee edelleen.kaikki lapset ollu kotona eskari-ikään asti.maatalousyrittäjiä ollaan molemmat.
Ihan ydinperhe on kyseessä.
Tiesittekö muuten sitä,että suurimmat metsänomistajat ovat kaupunkilaisia?
Ja että metsää on myynnissä ihan jatkuvasti,kaikille löytyy joka haluaa ostaa:)
Ei pienviljelijät kieri rahoissa.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:54"]Ei pienviljelijät kieri rahoissa.
[/quote]
Ei tosiaankaan ja isot on pahoissa rahavaikeuksissa
Jos jyväjemmarit ei kieri EU-rahoissa, niin ainakin takametsät ovat heille kuin pankki.
Ja nyt kun bioenergia sekä kaikenlaiset bioöljyt nousemassa pinnalle, ei metsässä tarvitse kasvaa pelkästään hyvää tukkia että sillä olisi arvoa, vaan kaikki risut ja pusikot kelpaavat firmoille ja niitä kilvan ostelevat.
Ja turha sanoa ettei jyväjemmarit omista metsää. Maasetulla ei juuri mitään muuta ole kuin metsää ja joku siellä omistaa jokaisen puun ja jos alue suojeltu, niin myös siitä maksetaan sievoisia summia.
Siksi soskun luukulla hieman tökkii.
Taas ääliöiden kokoontumisajot menossa. Lapsilisät ym. tulee kaikille riippumatta ammatista. Ja maatalousyrittäjät ovat yrittäjiä, täyttelevät vielä yrittäjyyteen liittyvien kuponkien lisäksi järkyttävät määrät EU-kuponkeja. Ymmärrättekö te ollenkaan sitä kuinka kallista maatalousyrittjäksi ryhtyminen on? Kuvitteletteko että ne maat ja metsät, navetat ja elukat, viljansiemenet, apulannat ja rehut tippuu taivaalta? Puhumattakaan niistä koneista, nehän on ihan helvetin kalliita. Se on ihan sama kuin joku tehdastyöläinen joutusi ostamaan sen tehtaan itse velkarahalla, ja olemaan työpaikan käytettävissä 24/7. Rahaa ei tule euroakaan maatalousyrittäjälle ilman työtä ja järkyttävää paperisotaa.
Jos maatalousyrittäjyys on teidän mielestä noin helppoa että rahaa tulee tekemättä mitään, niin miksi ette osta omaa maatilaa ja ala maatalousyrittäjäksi? Jostain kumman syystä monet maatalousyrittäjät laittavat maatilojaan myyntiin...
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 14:04"]
Taas ääliöiden kokoontumisajot menossa. Lapsilisät ym. tulee kaikille riippumatta ammatista. Ja maatalousyrittäjät ovat yrittäjiä, täyttelevät vielä yrittäjyyteen liittyvien kuponkien lisäksi järkyttävät määrät EU-kuponkeja. Ymmärrättekö te ollenkaan sitä kuinka kallista maatalousyrittjäksi ryhtyminen on? Kuvitteletteko että ne maat ja metsät, navetat ja elukat, viljansiemenet, apulannat ja rehut tippuu taivaalta? Puhumattakaan niistä koneista, nehän on ihan helvetin kalliita. Se on ihan sama kuin joku tehdastyöläinen joutusi ostamaan sen tehtaan itse velkarahalla, ja olemaan työpaikan käytettävissä 24/7. Rahaa ei tule euroakaan maatalousyrittäjälle ilman työtä ja järkyttävää paperisotaa.
Jos maatalousyrittäjyys on teidän mielestä noin helppoa että rahaa tulee tekemättä mitään, niin miksi ette osta omaa maatilaa ja ala maatalousyrittäjäksi? Jostain kumman syystä monet maatalousyrittäjät laittavat maatilojaan myyntiin...
[/quote]
En puhunut mitään ammatin vaikeudesta, haasteista tai kalleudesta. Se on asia ihan erikseen.
Ihmettelin vain, että miksi toisessa ketjussa maanviljelijä kokee epäoikeudenmukaiseksi sen, että toinen suomalainen saa äitiyspäivärahaa, lapsilisia ja asumistukea. Yh-äidin lasten isän maksamista elatusmaksuistakin oli kateellinen.
Tuossa ketjussa tuo maanviljelijä kertoi, että hän ei ole saanut mitään tukia eikä tule mitään tukia saamaankaan. Ja kuten olen jo sanonut, niin eihän sitä olla kateellisisa sellaisesta mitä on itsekinsaanut. Jos on itse saanut sitä äitiyspäivärahaa, lapsilisia yms, niin miksi olla niistä kateellinen.
Hyvä juttu, että asia selvisi, että maanviljelijöilläkin on mahdollisuuksia noihin tukiin. Eihän se muuten olisi reilua. Kyse on varmaan siitä, että tuo kyseinen kirjoittaja ei ole osannut niitä sitten hakea, mikä kyllä on sekin aika ihmeellistä, kun olen kuullut että niitä maanviljelystukien (mitä ovatkaan nimeltään) hakeminen vaatii paksujen paperipinojen täyttämistä...
ap
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:31"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä todellakin saa. TV. ulkopuolinen maanviljelijäperheestä oleva. Tosin tämä ketju onkin trolli tai jonkun kateellisen urpon pykäämä.
[/quote]
En ole yh vaan naimisissa olen. Maksamme miehen kanssa molemmat myel-maksua suuria summia vuodessa (nytkin odottaa 900€ lasku ja se on siis pelkästään minun myelini maksamista) ja olemme ilmoittaneet myel työtulon e/v jonka mukaan noita avustuksia maksetaan, vähän niinkuin palkansaajilla palkan perusteella lasketaan.
Minä olen kotihoidontuella nyt :)
Mitään lisiä en siihen saa mutta sen perusosan kuitenkin. Ja lapsilisät.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:34"]
[/quote]
Ihmettelin vain, kun siinä ketjussa maanviljeliä oli kateellinen yh:lle, joka oli äitiyspäiärahalla, sai äitiyspäivärahaa, lapsilisää ja asumistukea.
Ei kai sitä ole kateellinen sellaisesta mitä itse saa/on saanut?
[/quote]
Maanviljelijä, varsinkin karjatilallinen joutuu joskus tekemään työtä kellon ympäri, vaikka olisi jollakin vanhampainrahalla. Yh saa ne "tekemättä mitään", ja paljon suurempina. Kun maanviljelijä tekee tilan töitä ( ei ole varaa maksaa lomittajalle), niin päiväraha on silloin pienin mahdollinen.