Munatorvien aukiolotutkimuksen jälkeen raskaaksi?
Moi,
Haluaisin kuulla kertomuksia onko kukaan raskautunut munatorvien aukiolotutkimuksen jälkeen? Ja oliko tuon tutkimuksen jälkeen jotakin poikkeavaa tuntemusta?
Itselläni tehtiin tuo tutkimus parisen viikkoa sitten ja viikko sitten tunsin todella kivuliaan ovulaation. Yleensä en tunne ovulaatioitani, tai sitten en edes ovuloi, koska mulla pco ja tosi epäsäännöllinen kierto. Nyt siis kuitenkin tunsin parin tunnin ajan todella kovaa jomotusta eräänä iltana, jolloin aamulla olin tehnyt melkopositiivisen ovulaatiotestin.
Tutkimuksessa selvisi että torvet olivat auki, mutta tutkimus sattui särkylääkkeistä huolimatta todella paljon. Onko muita sattunut joilla on ollut auki vai olisiko mulla ollut pieni tukkeumia, jotka sitten aukesi tämän tutkimuksen aikana...?!
Nyt mulla on myös raskausoireita, mitä pahoinpelkään että kuvittelen tai luon itselleni nämä kaikki. Ritojen kasvua, kamalia pahanhajuisia ilmavaivoja, vatsan turvotusta, jalkojen turvotusta, väsymystä jne...
lasta on yritetty reilu parisen vuotta, joten tämä olisi todellinen ihme jos nyt luomusti olisin raskautunut. Toisaalta mietin ja stressaan tätä asiaa niin paljon, että sekin varmaan osaltaan jo vaikuttaa negatiivisesti hedelmällisyyteen.
Olisin todella kiitollinen jos saisin kuulla kokemuksia vastaavassa tukimuksessa käyneiltä!
Kommentit (11)
Mulle kävi juuri noin. Munatorvien aukiolotutkimus tehtiin edellisessä kierrossa kun seuraavasta tulin luomusti raskaaksi. Tutkimuksen mukaan munatorvet olivat kuitenkin auki jo ennestään.
Meille lääkäri sanoi, että on melko "yleistä" (en nyt muista prosentteja) tulla raskaaksi seuraavassa tai sitä seuraavassa kierrossa tuon tutkimuksen jälkeen, vaikka siis paikat olisivatkin olleet alunperin avoinna. Tarkkaa syytä ei kuulemma tiedetä, mutta tietty maalaisjärjellä tulee mieleen juuri tuollaisten pienten tukosten tms mahdollisuus. Meillä tosin näin ei käynyt.
Moi AP!
Olisipa hienoa, jos näin olisi :) Mäkin kävin siinä tutkimuksessa, mutta en tullut sen jälkeen raskaaksi. Se oli kuitenkin ihan loogista, koska meillä hedelmättömyys johtui miehen siittiöistä eikä minusta.
On varmasti vaikeaa malttaa odotella, kun ei voi kuin odotella. Pidän sulle peukkuja!
Minä raskauduin en heti seuraavassa, vaan sitä seuraavassa kierrossa :) Minullakin tutkimus sattui, vaikka putket olivatkin jo ennestään hyvin auki. Itse aukkarista en huomannut muita oireita, kuin tiputtelu toimenpiteen jälkeen. Seuraavassa kierrossa ovis oli todella "voimakas" ja olin aivan varma raskaudesta, mutta ei. Sitten sitä seuraavassa minulla ei ollut mitään tavallisia raskausoireita - lähinnä pms-oireiden puute - enkä olisi uskonut olevani raskaana. Niin vain kuitenkin olin :) Mekin ehdimme yrittää pari vuotta. Toivon sinulle ap plussaonnea!
Mulle lääkäri sanoi ettei aukiolotutkimus vaikuta mitään raskautumisen todennäköisyyteen koska on myös pco.
Meillä on ollut raskausajatuksia reilut pari vuotta ja 7 vuoteen ei ole käytetty kuin keskeytettyä ehkäisymuotona - eli ei kovin varma sekään. Keväällä -17 mentiin vihdoin tutkimuksiin kun olin aikani asiaa pyöritellyt, eikä kummastakaan löytynyt onneksi mitään vikaa. Joulukuussa tehtiin munatorvien aukiolotutkimus. Itse tutkimus meni hyvin ja nopeasti. Kipu oli hetkellisesti suunnilleen samaa kuin hammaslääkärissä ilman puudutusta, eli ihan kestettävissä, vaikkei mukavaakaan. Otin tuntia ennen tutkimusta 2x400mg Buranaa.
Ovulaatio-oireet ryöpsähtivät sitten päälle todella voimakkaina. Ehdin jo huolestua onko joku tulehdus tms, mutta menivät sitten ohi 3 päivässä.
Ovulaation aikaan sain myös akupunktiota. Jos siitä ei muuta apua ollut, niin ainakin se oli tosi rentouttavaa. :)
Raskaustesti näytti plussaa viime viikonloppuna, eli tässä eletään nyt jänniä aikoja.
Meidät oli juuri lähetetty jatkohoitoihin Naistenklinikalle, eli ruiskutushoidot ja/tai IVF olisi alkanut nyt heti alkuvuodesta. Ollaan 34-vuotiaita, niin meidät on otettu todella vakavasti ja nopeasti syyniin.
Mutta tässä nyt ainakin yksi esimerkki siitä, että aukiolotutkimus voi edesauttaa raskaaksi tulemista, vaikka meillä vielä monta mutkaa matkallamme onkin edessä. :-)
Niin ja lisäyksenä vielä .. putket oli auki tutkimuksessa ja mitään erikoista ei ole löytynyt, kaikki siistiä, kierto säännöllinen ja siemenkin oli kunnossa (vähän laiskaa ja väljää sakkia mutta viitearvojen sisällä).
Toivottavasti auttaa meilläkin! Josko kaartelevat siittiöt löytäisi paremmin perille :)
Minäkin kävin aukiolotutkimuksessa ja ihmetyttänyt tässä kierrossa kuinka kovin vatsaan sattui ovulaation aikoihin.. Tukkeumia ei kuulemma ollut. Nyt on muutaman päivä kuukautisiin ja kamalat vatsakivut ollut nyttenkin🙄 onko muilla ollut kivuliaammat kuukautiset aukiolotutkimuksen jälkeen? Ja normaalisti mulla kipeytyy rinnat viikkoa ennen kuukautisia, mut nyt ovat entistä kipeämmät ja kosketusarat kuin ennen🤔 tuskinpa tälläkään kierrolla tärpännyt.. Yritystä takana reilu vuosi. Kivaa ku löytyy täällä keskusteluita, mistä saa vertaistukea ja tietoa 😊
Nosto. Olin aukkarissa viime kierrossa.
mitä tarkoittaa pco ja kuinka paljon se vaikeuttaa lapsen saamista?