Kouluihin ei saada sijaisia
Sairaanhoitajapula ja opettajapula. Hyvin pyyhkii Suomi. Jotain tarttis tehdä…
Kommentit (48)
Jos koulutusta ei tarvita, niin miksei työkkärin listoilta palkata työttömiä sijaisiksi? Siellä on paljon sellaista väkeä joilla on lastenhoitokokemusta eli joiden voisi olettaa kykenevän pitää luokan edes jollain tavalla järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin missäköhän päin Suomea on tällainen tilanne? Meitä opettajia on työttömänä ihan pilvin pimein. Itse olen jo opiskelemassa paremmin työllistävää alaa, koska haluan tehdä töitä.
T: Työtön aineenopettaja
Pääkaupunkiseutu Hämeenlinnaan saakka. Hyvin vaikea saada sijaisia. Niitä keräillään nyt opettajien kumminkaimoista epätoivoisina. Itsekin teen joka viikko 6-8h ylimääräistä oman lukkarin päälle, kun ulkopuolelta ei löydy.
T: Ylityöllistetty aineenopettaja
Rehellisesti en pidä yhtään rankkana. Me muut teemme silti pidemmän työviikon. Tiedän ne opejen perustelut. Mutta hyvä palkka, hyvillä lomamäärillä, pienillä työtuntimäärillä. Lopeta kitinä.
Palkka on noin 3500 euroa bruttona, ainakin itselläni. Lomaa on vähemmän kuin monella alalla. Laskin viime vuoden työmääräni ja jaoin sen kahdeksan tunnin työpäiviin 5 päivää viikossa ja lomaa jäi ruhtinaalliset kolme viikkoa. Opettajat venyvät lukuvuoden aikana ympärivuorokautisiin työpäiviin ja viikonloput korjataan kokeita ja suunnitellaan tunteja. Työpäivän jälkeen hoidetaan valvontaluokan asioita, kirjataan wilmaan työpäivän tapahtumat ja juostaan palaverista toiseen.
Koulutus tarvitaan. Käytännössä opetustuntimäärä on niin pieni viikossa, että koulussa jo olevat jaksavat hyvin tehdä lisätunteja opettaen. Hyvä palkka suhteessa tunteihin ja lomiin kasvaa. Hyvin voisi laittaa opettajille 35h/vko ja 3h suunnitteluun. Lomista voi leikata, voivat mennä lastentarhasn/eskariin lomasijaisksi.
Olen pankkisektorin analyytikko, joka teki opiskeluaikana paljon sijaisuuksia matematiikan, fysiikan ja kemian opettajana. Jos jäisin työttämäksi, en palaisi kouluun. Syitä ovat seuraavat:
1) suuri osa pennuista on niin käytöshäiriöisiä, että heitä ei pitäisi laskea minnekään julkiselle paikalle ilman valvojaa.
2) opettajalta on viety kaikki mahdollisuudet tehokkaaseen kurinpitoon, mutta vastuu kuitenkin käytöshäiriöisten pentujen käytöksestä on jakamattomana.
3) Kohdista 1 ja 2 johtuen asiasisältöjen opettamiseen ei ole juuri lainkaan aikaa, kun aika kuluu siihen, että yrittää pitää kaikki pennut hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oltiin ilman kahta (!) opettajaa kokonaan toukokuun puolesta välistä alkaen. Ei saatu ketään hakemaan edes koko vuoden mittaista pestiä. Viime viikolla onneksi ilmoittautui kaksi opea, jotka aloittavat syysloman jälkeen. Ihan random tyypeillä joudutaan nyt pyörittämään nuo tunnit yläkoulussa ja lukiossa.
Mikä oppiaine? Mikä paikkakunta?
Vierailija kirjoitti:
Olen pankkisektorin analyytikko, joka teki opiskeluaikana paljon sijaisuuksia matematiikan, fysiikan ja kemian opettajana. Jos jäisin työttämäksi, en palaisi kouluun. Syitä ovat seuraavat:
1) suuri osa pennuista on niin käytöshäiriöisiä, että heitä ei pitäisi laskea minnekään julkiselle paikalle ilman valvojaa.
2) opettajalta on viety kaikki mahdollisuudet tehokkaaseen kurinpitoon, mutta vastuu kuitenkin käytöshäiriöisten pentujen käytöksestä on jakamattomana.3) Kohdista 1 ja 2 johtuen asiasisältöjen opettamiseen ei ole juuri lainkaan aikaa, kun aika kuluu siihen, että yrittää pitää kaikki pennut hengissä.
Hyvin tiivistetty. Lisäksi samasta perheestä ja suvusta voi tulla sisaruksia samalla formulla eli eivät osaa opiskella eivätkä käyttäytyä ihmismäisesti koulussa. Onko geeniperimä degeneroitunut suomalaisilla vai mistä tämä johtuu?! Hyvötuloisissa ja hyvinkoulutetuissa sinkkuus ja lapsettomuus houkuttaa ja sossun asiakkaat sikiävät useassa sukupolvessa eikä näillä kiinnosta koulunkäynti pätkääkään. Karrikoidusti sanottu, totta, mutta siinä on paljon totuutta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin missäköhän päin Suomea on tällainen tilanne? Meitä opettajia on työttömänä ihan pilvin pimein. Itse olen jo opiskelemassa paremmin työllistävää alaa, koska haluan tehdä töitä.
T: Työtön aineenopettaja
Esim Helsingissä.
Miksi Helsingin kaupungista ei tule minulle mitään muuta vastausta kuin 'kiitos hakemuksesta ' kun lähetän sinne avoimen hakemuksen opettajaksi? Väittäisin, että itse aiheutettu on Helsingin opettajapula.
Teen opena 50h työviikkoa. Opetusta ja muita velvoitteita on 29h viikossa.