Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen menettänyt otteeni 15-vuotiaaseen tyttööni!

Vierailija
15.10.2014 |

Hän katsoo oikeudekseen olla vaikka yli vuorokauden pois kotoa, majailee yleensä poikakaverinsa kotona ja ulkona. Arkena tulee klo 23 kotiin ja viikonloppuina kahdelta. Hän on pois koko ajan. Viimeksi näin tytön eilen päivällä. Puhelimeen tiuskii ettei tule vielä, kun soitan että nyt kotiin. Poikakaverin vanhemmat ei näe mitään ongelmaa asiassa. Ei auta mun sanomiseni mitään.

Olen yksinhuoltaja eikä toisesta vanhemmasta ole mitään apua. Koulukuraattorin kanssa juttelimme yhteisistä säännöistä ja siellä tytär vain nakkeli niskojaan. Hän on avoimen vihamielinen mua kohtaan. Halveksii ja irvistelee kun yritän asettaa sääntöjä. Kun sanon että otan puhelimen tai skootterinavaimet pois, tytär ei vain anna niitä. Tytär uhkailee että jos poikakaveri ei saa tulla meille yöksi, hän menee sitten sinne. Meiltä pitää vieraiden lähteä klo 21 pois, koska pienemmät lapset käyvät nukkumaan ja itsekin olen överiväsynyt. En kestä sitä että vieras teinipoika kekkuloi puoliltaöin keittiössäni paistamassa lihapullia, menee suihkuun kuin olisi kotonaan ja kekkuloi täällä puolialasti sänkysessioiden jälkeen. Olen lopen uupunut taisteluun. En jaksa enää kauheaa tunnelmaa kun tytär on kotonaan "vastentahtoisesti". Täällä kun on hänen mielestään kamalaa.

Olen niin surullinen ja väsynyt. 

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista, että teini hautoo jotain lauseita, jotka on käsittänyt väärin ja masentunut (en usko, että tahallasi morkkaisit esimerkiksi lapselle hänen etäisäänsä, mutta tuon ikäinen osaa vetää pulttia löyhistä isäväleistä ja on kuitenkin vielä lapsi, eli kokee äidin syylliseksi isän lusmuiluun perheväleissä) tai ahdistunut? Ysillä aletaan myös painottaa kovasti, että mikä sinusta tulee isona ja se stressi voi olla liikaa 15 vuotiaalle, kun ei tiedä mitä tahtoo elämältä ja tulee paineistettu olo. Koska tämä häiriökäytös alkoi? Uskoisin, että perheterapia + teinin yksilöterapia voisi olla teille ratkaisu. Ensin pari käyntiä yhdessä, jossa teini saisi esittää niitä syytöksiään, jotka päässä muhivat ja sitten muutaman käynnin ajan ammattilainen yrittäisi teinin kanssa selvittää, miksi hän on tässä käsityksessä ja sen jälkeen saisitte taas nähdä yhdessä ja yrittää avata solmuja. En siis pidä teitä kumpaakaan hulluna, vaan juurikin se, että teinin kanssa tarvisi sen objektiivisen ihmisen, jolla ei nouse kierrokset, kun teini purkaa oloaan heittämällä lokaa naamalle. Jonkun muun ulkopuolisen pitäisi myös ottaa teini keskusteluun aiheesta "miksi poljet äitiäsi". Joku muu saisi kysellä, että mistä nämä tempaukset tulevat ja eikö teini ole ajatellut sitä mittavaa huolta ja surua, joka sinulle tulee, kun tämä paukkaa kertomatta ja ei edes tiedä onko lapsi enää elossa ja mistä nämä käsitykset siitä tulee, että käyt päälle yms. Ota yhteyttä sinne turvakotiin, minne teinisi lähti ja pyydä sitä kautta apua siihen, että voisit ymmärtää teiniäsi paremmin. Jos voisitte tavata siellä kriisityöntekijän kanssa yhdessä ja saada kontaktinumeroita, että missä voisi asian puimista jatkaa. Teinit tuppaavat olemaan mulkkuja, jos sauman saavat tai edes epäilevät, että voivat päästä koirana veräjästä, mutta ne ovat silti pikkulapsia tietyssä määrin ja ottavat helposti kaikki ongelmat itseensä tai syyttävät itseään ja aloittavat sen häiriökäytöksen purkaakseen asioita, joita eivät osaa edes muodostaa selkeiksi ajatuksiksi.

Vierailija
2/57 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 puhuu asiaa, taidan kokeilla oman teinini kanssa, tajusin juuri, että muistan liiankin hyvin omat kapinoinnit ja kiristykset yms vain pahensivat asiaa. Mun pojan kanssa on ongelmallista sekin, ettei suostu edes juttelemaan mun kanssa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiristä ottamalla puhelin ja tietokone pois äläkä anna yhtään rahaa, Jos sopimuksia ei noudateta.

Vierailija
4/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla. Hän ei tuosta palaa taaksepäin lapsuuteen, älä sekaannu, kyllä pyytää sitten apua kun tarvitsee. Ala kohdella häntä kuin aikuista, katso tapahtuuko muutosta. pysy kylmän rauhallisena.

Vierailija
5/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitapa lastensuojelun päivystykseen aamulla. Eiköhän siihen neitiin ala joku roti löytyä.

Voimia taisteluun... t. 5 teinin (11-17v) äiti

Vierailija
6/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halaus sinulle, tuo vaihe on helvettiä, mutta vain vaihe.

Vierailija
7/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän sussa on ollut vikana? Miten olisit voinut olla parempi vanhempi? Onko teillä aiemmin ollut läheiset välit, oletko viettänyt paljon aikaa hänen kanssaan? Väkivaltaa? Vai onko miesystävä/baarit/alkoholi/muu hömppä mennyt aina tyttäresi edelle? Jos on, en ihmettele lainkaan tyttäresi käytöstä. Mutta jos olet ollut hyvä äiti, niin pahoittelut viestistä ja tilanteesta.

Vierailija
8/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahahanat kiinni heti. Tarvittaessa puhelin pois tai liittymä. Sinä olet vanhempi ja sinä määräät. Kuulostaa siltä, että ei arvosta sinua.

Vierailija
9/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa ja toivotan voimia. Aika rankkaa se oli kun tuo ikä oli päällä. Hyvä puoli on se, jos päihteet ja huumeet pysyvät poissa. Muuten tuo kaikki on vain harmillista, mutta ei vaarallista. Anna olla siellä poikakaverilla niin pääset itse helpommalla.

Vierailija
10/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo jätkäkään osaa käyttäytyä. Järkyttävää häneltä

Vierailija
11/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:29"]

Anna olla. Hän ei tuosta palaa taaksepäin lapsuuteen, älä sekaannu, kyllä pyytää sitten apua kun tarvitsee. Ala kohdella häntä kuin aikuista, katso tapahtuuko muutosta. pysy kylmän rauhallisena.

[/quote] 

siis häh? pitääkö nykyään 15v kohdella kuin aikuista? mä olen varmaan ollu hiton huono Mutsi, mut meillä oli 15v rajat! ei todellakaan saanu tehdä mitä tykkää tai hyppiä silmille. asiat selitettiin ja sovittiin puhumalla, mut ei kohdeltu kuin aikuista koska 15v ei todellakaan sitä ole.

Vierailija
12/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:29"]Anna olla. Hän ei tuosta palaa taaksepäin lapsuuteen, älä sekaannu, kyllä pyytää sitten apua kun tarvitsee. Ala kohdella häntä kuin aikuista, katso tapahtuuko muutosta. pysy kylmän rauhallisena.
[/quote]
Huhhuh mitä "neuvoja" täällä jaellaan. Anna olla. Kunnon vanhemmat vaan antavat olla ja teinien hyppiä nenille.

Vierailija
13/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tosiaankaan normaalia käytöstä tytöltä eikä poikaystävältä. Jos kodin säännöt eivät kelpaa, jotakin tarvii tehdä; sinä ja pienemmät lapset tarvitsette oman elämänne. Rahoituksen ja ruokinnan lakkaaminen on tehokkaimmat keinot.

Vierailija
14/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei sitten ole vielä teinejä, mutta olen ajatellut, että itseeni olisi teiniaikana saattanut tehota, että vanhemmat olisivat antaneet vaihtoehdot: joko eletään kuin perhe, eli saan ruokaa, viikkorahaa, puhelinlaskut maksetaan ym. ja vastineeksi otan heidät huomioon eli ilmoitan missä olen, enkä ole kotoa pois jos he eivät siitä pidä.

Tai sitten eletään kuten kämppikset: tulen ja menen miten haluan, mutta vanhemmat eivät kustannna muuta kuin ruokatarvikkeet ja asumisen. Itse saisin hoitaa puhelinlaskun, en saa viikkorahaa, kokkaan itse ym.

Mitään olemassaolevaa tavaraa ei kannata ottaa pois, niin kuin huomasitkin. Ei se onnistu, ellet ole väkivaltainen tai kiero, eikä kannata menettää tyttären luottamusta. Mutta jos hän haluaa olla aikuinen, suhtaudu häneen niin, äläkä maksa hänen tulevia menojaan.

Vierailija
15/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tyttö asuu teillä ja on alaikäinen, hänen täytyy noudattaa teidän sääntöjä.

Itse jättäisin liittymän maksamatta ja ilmoittaisin ettei saa esim. syödä tai mitään muutakaan tukea kotoa, jos ei noudata sääntöjä.

Ei tuohon tarvitse alistua. On täysin normaalia, että teini kapinoi. Sehän on murrosiän tarkoitus! Mutta on kuitenkin tärkeää, että sinä tai kukaan muukaan ei alistu teinin sylkykupiksi ja hyväksikäytön kohteeksi. Hän on vielä lapsi - ei muuten ole tuonikäinen aikuinen, vaikka fyysisesti olisikin! Kaikki järjen ja tunne-elämän kehitys on pahasti kesken. Vastahan oli tutkimus, jossa todettiin, että ihmisen aivot ovat aikuiset vasta 25:n tienoilla, eivät suinkaan 15-vuotiaana. 

Eli kovat keinot käyttöön ja sitten kunnon rauhallinen mutta määrätietoinen ja selkeä keskustelu tytön kanssa siitä mitkä ovat säännöt ja mitä tapahtuu jos niitä ei noudata. Et ole (onneksi!) maailman ensimmäinen äiti, joka on sitä mieltä, että tuon ikäinen kaipaa kapinoinnista huolimatta turvallista kotia, rajoja ja vanhempien seuraa ja tukea.

Vierailija
16/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan sua niin hyvin. En voi mitään muuta kun tsempata. Meillä tuollaainen ylimielinen käytös jatkui lähes koko yläasteen ja jatkuu edelleen. Tosi raskasta on yksin koettaa selvitä teinihirviön kanssa. Mikään ei auta!

Vierailija
17/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soittaisin poliisille, kun lapsi ei tule kotiin ja yö koittaa.

Vierailija
18/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. En todellakaa ole ollut mikään baarihiiri, tissuttelija tms. Tavallinen töissäkäyvä äiti. Ei ole miehiä täällä kulkemassa tai väkivaltaa koettu. Niinpä, ei arvostusta. Halveksuntaa ja ivallista naurua. Olen sen kestänytkin hermostumatta, mutta nyt alkaa olla vaikeata. Koulusta tulee viestiä että tyttö myöhästelee ja pinnaa. Olen huolissani 9. luokan sujumisesta.

Jos laitan rahahanat kiinni, tytär lähtee kavereille syömään jne. As simple as that. Jos ei ole puhelinta, en saa häntä kiinni, en kai sitäkään voi viedä. Ihan umpikuja. Huomaan olevani masentunut ja itkeskelen. En tosin tyttären nähden. 

Ap

Vierailija
19/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimääräiset pikkupojat kotiin nukkumaan klo 21.00. Jos ei ekalla kehotuksella lähde, soita poliisi.

Vierailija
20/57 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 23:49"]

Minä soittaisin poliisille, kun lapsi ei tule kotiin ja yö koittaa.

[/quote]

Mitäs hyötyä tästä on? Poliisilla ei ole aikaa sun kullannuppuasi etsiskellä.