Itkettää niin kovasti maailman luonnonvarojen tuhlaaminen!!!
Hirveät määrät turhaa kulutusta ja siitä aiheutuvia roskamääriä. Meillä on vain tämä yksi maapallo! Please, ihmiset, miettikää kaksi kertaa, ennen kuin ostatte mitään!
Kommentit (31)
Pakko sitä on ostaa, koska kaupat ovat täynnä tavaraa, johonkin se tavara on saatava.
Niin: Suomessakaan edes Vihreät eivät oikeasti edistä kulutuksen vähentämistä vaatiessaan kaikenlaisia sähköllä toimivia ratkaisuja. Yksi konkreettinen tapa hillitä kulutusta olisi rajoittaa kauppojen aukioloa, edes 2000-luvun alkupuolen tasolle, ja sulkea verkkokaupatkin sunnuntaiksi ja muiksi pyhäpäiviksi. Mutta kukaan poliitikko ei tosissaan ehdota sellaista tai elintason keskimääräistä laskemista puhumattakaan lapsiluvun rajoittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Niin.
Ainoa toimiva ratkaisu olisi, että väkimäärä vähentyisi, mutta se on maailman viimeinen tabu.
Se ei edelleenkään ole noin. Tabu se ei ole koska harvasta asiasta on puhuttu enemmän kuin väestöräjähdyksestä. On hyvät syyt siihen, miksi räjähdyksestä ei enää puhuta. Väestönkasvu on hidastunut odotettua nopeammin. Sinun tehovähennyshaaveesi johtaisivat vain tuon hyvän kehityksen kääntymiseen.
Samaan aikaan on erittäin yksinkertaista matematiikkaa, että tärkeämpää kuin lukumäärä on se, mitä tuo ihmismäärä tekee. Täällä voitaisiin elää myös niin, että tehdään planeetalle enemmän hyvää kuin tuhoa. Viime kädessä voimme kääntää talousjärjestelmämme toimimaan niin päin, että rahaa ei jaeta mistä tahansa työksi nyt nimitetystä tihutyöstä, vaan vain sellaisesta työstä joka korjaa tilannetta. Suunnan muuttamiseksi pitää verottaa kaikkea haitallista ja jakaa kerätty pääoma hyötytarkoituksiin.
Ihanaa että kultalusikalla asiat nuin hyvin eikä mikään muu itketä koskaan.
Ekoihmisiä on jo tullut paljon, jos se sinua lohduttaa. Osa luonnonvaroista uusiutuu esimerkiksi talousmetsät ym.
Itkettää mutta kuitenkin kännykkä pitää olla uusinta mallia, meikkejä kuluu, muotivaatteet löytyy pikamuotia myyvistä liikkeistä ja joka viikko pitää saada uusi rätti, autolla ajellaan kaikki lyhyetkin matkat ja ulkomaille on kova hinku kun ei pariin vuoteen ole päässyt lomille etelän lämpöön? Eli valitat miksi MUUT ei tee asialle jotain? Oikeasti taitaa itkettää siksi että itse joutuisit luopumaan niin monesta ihanasta turhasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Muovijätettä tuleekin aika paljon mm. valmisruoista.
Jep. Siksi ostankin aina pastani muovipussissa, jauhelihan muovipaketissa, tomaattisoseen foliolla vuoratussa tölkissä ja tuoreen basilikan, joka on muovikääreessä ja muoviruukussa ja teen itse.
Vierailija kirjoitti:
Itkettää mutta kuitenkin kännykkä pitää olla uusinta mallia, meikkejä kuluu, muotivaatteet löytyy pikamuotia myyvistä liikkeistä ja joka viikko pitää saada uusi rätti, autolla ajellaan kaikki lyhyetkin matkat ja ulkomaille on kova hinku kun ei pariin vuoteen ole päässyt lomille etelän lämpöön? Eli valitat miksi MUUT ei tee asialle jotain? Oikeasti taitaa itkettää siksi että itse joutuisit luopumaan niin monesta ihanasta turhasta asiasta.
Miksi kuvittelet että ihmiset jotka asiaa surevat eivät tekisi mitään asian eteen? Itse olen luopunut ympäristösyistä autosta, mökistä, omakotitalosta, ylimääräisistä neliöistä, lemmikeistä, lomamatkoista, lihasta, kalasta ja maitotuotteista. En osta pikamuotia ja käytän vaatteeni loppuun. Kännykkäni on vuodelta 2014. Ja kyllä, surettaa kovasti se että jotkut katsovat asiakseen tuhlata maapallon luonnonvaroja enemmän kuin niitä olisi.
Ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet että ihmiset jotka asiaa surevat eivät tekisi mitään asian eteen? Itse olen luopunut ympäristösyistä autosta, mökistä, omakotitalosta, ylimääräisistä neliöistä, lemmikeistä, lomamatkoista, lihasta, kalasta ja maitotuotteista. En osta pikamuotia ja käytän vaatteeni loppuun. Kännykkäni on vuodelta 2014. Ja kyllä, surettaa kovasti se että jotkut katsovat asiakseen tuhlata maapallon luonnonvaroja enemmän kuin niitä olisi.
Ei-ap
Koska suurin osa näin tekee, siksi! Tai yrittävät kompensoida tuhlaavan haitallisen elämäntyylinsä viherpesulla mm maksamalla jotain ilmastokompensaatiota lentämisestä tai sähkösopimuksesta :D
Hienoa olis jos sinä ja minä ei oltais ainoat jotka oikeasti tekee asioille jotain.
Mitä tavallinen ihminen voi sille, että kaikki valmistetaan särkyväksi (tai vain tietyn ajan kestäväksi) ja joudut lyhyehkön ajan kuluttua ostamaan uuden vastaavan?
Totta. Kovapalkkaisella vihreiden ääniharavallakin meni ensin omat rahat kulutukseen ja vielä 200 000 muidenkin rahaa. Varsinaista kerskakulutusta.
Niin.
Ainoa toimiva ratkaisu olisi, että väkimäärä vähentyisi, mutta se on maailman viimeinen tabu.