Taaperot ja kodin sisustaminen
Te joilla on taapero ikäisiä lapsia miten ihmeessä sisustatte kotinne? Yhdellä tuttava pariskunnalla on 1,5v lapsi ja heillä on paljon kaikkia sisustus juttuja esim olohuoneessa. Olen myös paljon katsellut näitä suomalaisia youtubettajia jotka esittelevät kotiansa ja heillä pieniä lapsia. Siellä saattaa olla aitoja kasveja lattia tasolla, kynttilöitä ja muita koriste esineitä olohuoneen pöydällä, joku tosi hieno koriste maljakkokin taisi olla olohuoneen nurkassa pikku pöydällä. Jäiks!
Nimittäin meillä on 3 ja 1 vuotiaat lapset. Meillä ei todellakaan voi olla missään pöydällä tai lipastojen päällä ei missään mihin lapset ylettyy yhtään mitään! Lapset ei anna esineiden eikä koristeiden olla rauhassa. He heittelevät niitä, laittavat suuhun ja kuolaavat ne märiksi, rikkovat tai muuten vaan leikkivät niillä. Vaikka ihan omia lelujakin löytyisi.
Pointti oli vaan se että meillä pienten lasten kanssa ei tulisi mitään jos olisi kynttilöitä, tai muuta sisustustavaraa ympäri kämppää. Eikö kaikilla ole taaperoiden kanssa tätä ongelmaa? Vai oletteko päivittäin 5 sekunnin välein nappaamassa lasta pois koriste esineiden kimpusta? En ymmärrä.
Kommentit (24)
Oota kun lapsesi hiukan kasvavat sitten ymmärtävät paremmin että ei saa koskea esineisiin.
Ehkä lapsillasi on tylsää? Keksi enemmän aktiviteettia heille niin tuskin koskevat koriste esineisiin
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon ulkoilette?
Yleensä aamupäivällä ja iltapäivällä. Pyritään kaksi kertaa päivässä. Vanhempi lapsi on tosin 3 kertaa viikossa päiväkodissa joten ne päivät ovat hiukan erinlaisia sitten.
Ap
Taaperot ovat tuommoisia. Muistan kun äitini kertoi että olin ihan samanlainen taapero. Äiti ei voinut silloin mitään pöydälle laittaa. Pari vuotta meni ja asia kuulemma helpottui.
Öö ihan normaalia? Ainakin 1-vuotiaat koskevat kaikkeen mielenkiintoiseen mitä näkevät esim just sillä kyseisellä pöydällä.
Olin päivittäin 1 sekunttia ennen nappaamassa lasta pois koriste esineiden kimpusta. Kun oppii tuntemaan lapsensa näkee jo tämän ilmeestä mitä tämä suunnittelee.
"Vai oletteko päivittäin 5 sekunnin välein nappaamassa lasta pois koriste esineiden kimpusta?" Kyllä. Istutko sinä sohvalla puhelin kädessä ja katsot kun lapset heittelee esineitä?
Ulkoilemme, käymme metsässä, piirrämme, maalaamme, leikille yhdessä esim Legoilla tai teemme palapeliä. Ihan perus juttuja. En tiedä mitä tässä enempää pitäisi tehdä? Se on ihan sama mitä tehdään niin kyllä koriste esineet saa silti kyytiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Öö ihan normaalia? Ainakin 1-vuotiaat koskevat kaikkeen mielenkiintoiseen mitä näkevät esim just sillä kyseisellä pöydällä.
Niin ja jo silloin heille opetetaan mitä tarkoittaa ei, joka myös pitää. Lasten kanssa pitää olla joka senkuntti hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilemme, käymme metsässä, piirrämme, maalaamme, leikille yhdessä esim Legoilla tai teemme palapeliä. Ihan perus juttuja. En tiedä mitä tässä enempää pitäisi tehdä? Se on ihan sama mitä tehdään niin kyllä koriste esineet saa silti kyytiä.
Ap
En ymmärä miten, jos olet läsnä?
Mulla on 1,5v lapsi enkä oo ajatellut ettei tavaroita voisi olla pöydillä. Tietty ei mitään saksia jätetä mutta muuten ihan normaaleja tavaroita. Aika hyvin lapsi on oppinut mihin saa koskea ja mihin ei.
Vierailija kirjoitti:
"Vai oletteko päivittäin 5 sekunnin välein nappaamassa lasta pois koriste esineiden kimpusta?" Kyllä. Istutko sinä sohvalla puhelin kädessä ja katsot kun lapset heittelee esineitä?
No en ole. Mutta en todellakaan ole ryhtymässä siihen että aamusta iltaan asti 5 sekunnin välein olen nappaamassa lapsia esineitten luota pois. Mieluummin meillä ei ole yhtään esinettä pöydällä kun se että joka päivä monta kertaa sama toistuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ole. Mutta en todellakaan ole ryhtymässä siihen että aamusta iltaan asti 5 sekunnin välein olen nappaamassa lapsia esineitten luota pois. Mieluummin meillä ei ole yhtään esinettä pöydällä kun se että joka päivä monta kertaa sama toistuu.
Ap
Mitä sinä sitten täällä kitiset?
Sanoinko jossain kohtaa että en ole läsnä? Minä istun siinä hemmetin lattialla niitten lasten kanssa. Mutta se lapsi menee koko hemmetin ajan siihen koriste esineen kimppuun ja se meidän yhteinen hetki siinä lattialla on sitä että oon kokoajan kieltämässä lasta koskemasta niihin hemmetin esineisiin. Vaikka yritän houkutella lasta kanssani tekemään muuta niin ei siitä tule mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMitä sinä sitten täällä kitiset?
Koska halusin kysyä että miten muilla asian kanssa sujuu?
Olet täysin oikeassa. Mitään vaarallista ei kannata olla pinnoilla siten että se voi kaatua, pudota tai lentää lapsen päälle. Huonekalujen rakennekin pitäisi varmistella. Vai onko sitten korkealla & kevyt esine, ja tukeva huonekalu.
Vierailija kirjoitti:
Sanoinko jossain kohtaa että en ole läsnä? Minä istun siinä hemmetin lattialla niitten lasten kanssa. Mutta se lapsi menee koko hemmetin ajan siihen koriste esineen kimppuun ja se meidän yhteinen hetki siinä lattialla on sitä että oon kokoajan kieltämässä lasta koskemasta niihin hemmetin esineisiin. Vaikka yritän houkutella lasta kanssani tekemään muuta niin ei siitä tule mitään.
Ap
Miksi ette leiki lastenhuoneessa? Siellä ei ole telkkaria joista katsella tempaareita?
Meillä oli aikoinaan lasten ollessa pieniä koti ihan sellainen, kuin se oli ennenkin lapsia.
Paljon viherkasveja, koriste-esineitä ym. Toki kieltää sai ja perään katsoa, mutta kyllä ne oppi. Mitään en pois nostanut, vaan kielsin ja nostin lapsen pois, sekä ohjasin muihin touhuihin. Meidän lapset osasivat käyttäytyä myös kylässä.
Lapsemme ovat kolmenkymppisiä nykyään.
Kun lapset tulevat perheineen meille mummon ja papan luo, saa kyllä olla jälleen kieltämässä, ettei mummin kukkiin kosketa, koristeita nostella ja verhoissa riiputa.
Yhdelläkään meidän lapsista ei ole viherkasveja ja koristeitakin hyvin vähän, ehkä pienten kiinnostus johtuu siitä, tai sitten meidän lapset ei ole opettaneet lapsiaan yhtä lailla, mitä me aikoinaan opetimme muiden tavaroihin koskemisesta.
En tiedä. Meillä oli kaksi lasta kajden vuoden ikäerolla ja kaksi koiraa ja aina eletty normaalisti. Valkoiset sohvat jne.