miksi työttämät asunnottomat ei asu vanhempiensa luona
Kommentit (23)
Varmaan moni asuukin, muttei virallisesti. Mutta oikeesti, pitäiskö ap:n mielestä elatusvelvollisuuden olla ikuinen? 80-vuotiaat vanhemmat elättäisivät 60-vuotiasta "lastaan" kunnes tämä pääsisi vanhuseläkkeelle? Tai kolme 50v. poikaa asustelisi 70 vuotiaan äipän yksiössä? Tiedätkö muuten, että jos aikuinen muuttaa vanhempiensa luo, näiden tulot vaikuttavat aikuisen lapsen työttömyysetuuteen jo n. kolmen kuukauden asumisen jälkeen?
Asumistuki pois => jostain syystä vanhempien luona voi taas asua. Maalla on paljon vanhainkoteja, jotka tyhjentyneet, joten voisihan työttömiä majoittaa niihinkin edullisesti.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 14:55"]
Hei miks ne työttömät ei mee vaan töihin?
[/quote]tää on hyvä kysymys sillä nytkin on avoimena tuhansia paikkoja, sietäisi monen katsoa peiliin ja lakata syyttelemästä työttömyydestä muita kuin itseään
[/quote]
Missä niitä on avioimena? Linkki kiitos!
Tuli mieleen vitsi Neuvostoliitosta. Nuori pariskunta tuskaili asuntopulaa. Heiltä kysyttiin, miksi ette asu toistaiseksi vanhempienne luona. Vastaus: koska he asuvat vielä toistaiseksi vanhempiensa luona. Ehkäpä suomalaisen työttömän asunnottoman vanhemmat ovat samassa tilanteessa? Kaikkihan täällä periytyy ja kulkee suvussa.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 14:55"] Hei miks ne työttömät ei mee vaan töihin? [/quote]tää on hyvä kysymys sillä nytkin on avoimena tuhansia paikkoja, sietäisi monen katsoa peiliin ja lakata syyttelemästä työttömyydestä muita kuin itseään [/quote] Missä niitä on avioimena? Linkki kiitos!
[/quote]
Ei niihin avoimiin paikkoihin ihan noin vaan voi mennä. Hakijoita voi olla jopa satoja, joista työnantaja hyväksyy jonkun töihin.
Aloittajalle vastaukseksi: hautuumaalla on huonosti asuntoja, vanhemmillakin vain yhdelle hengelle paikka.
Koska äitini vanhemmat asuvat vanhainkodissa, ja heidän asuntonsa on jo myyty. Huone, joss apunkkaavat on sen verran pieni, että sinne mahtuu juuri ja juuri vierastuoli eikä muuta.
Äitini on siis työtön. Välillä kun saa keikkaa meidän asuinpaikkakunnalta, niin yöpyy meidän luonamme 1vrk-2kk. Tänne ei kuitenkaan kannata muuttaa, koska omalta paikkakunnaltakin saa välillä töitä, ja varsinkin kerättyämarjoja ja sieniä, joita myykin aika hyvin. Näin ei käy sossun luukulla, kun saa itselleen kohtalaiset tienestit tuosta poimisesta.
Koska vanhemmat voivat olla syy siihen asunnottomuuteen. Juoppojen, nistien tai hakkaavien vanhempien luo ei välttämättä tee mieli palata, kun on pois päässyt.
Vanhemmat voivat myös olla liian köyhiä asuttamaan ylimääräisiä henkilöitä, ja välit voivat olla muuten vain huonot.
Asunnoton itse voi olla päihdeongelmainen ja hyväksikäyttää taloudellisesti vanhempaansa. Vanhemman on lopulta pakko vetää raja aikuisen lapsen auttamiseen, jos pieni eläke menee toistuvasti jälkeläisen päänsekoittamiseen.
Siinäpä joitakin mahdollisia syitä.
No minä varmaan asuisin. Iso talo jossa äiti itekseen asuu. Hommaa taatusti sen verran ettei se mitään "nurkissa lojumista" olisi. Mieluummin olisin hyödyksi lapsuudenkodissani kuin kartuttaisin jonkun osakkeen omistajan tiliä. Paljon äidilläni muutenkin olen. t. 24v opiskelija
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 14:55"] Hei miks ne työttömät ei mee vaan töihin? [/quote]tää on hyvä kysymys sillä nytkin on avoimena tuhansia paikkoja, sietäisi monen katsoa peiliin ja lakata syyttelemästä työttömyydestä muita kuin itseään [/quote] Missä niitä on avioimena? Linkki kiitos!
[/quote]
Ei niihin avoimiin paikkoihin ihan noin vaan voi mennä. Hakijoita voi olla jopa satoja, joista työnantaja hyväksyy jonkun töihin.
Aloittajalle vastaukseksi: hautuumaalla on huonosti asuntoja, vanhemmillakin vain yhdelle hengelle paikka.
[/quote]
Hakijoita yleensä on satoja per avoin työpaikka.
Niin asunkin, koska vanhempani ryhtyivät käyttämään säästöjäni jäätyään työttömiksi. Enää ei ole rahaa matkustaa edes niille työkkärin paskoille kursseille. Vituttaa ihan suunnattomasti tämä toivoton tilanne ja tajusin juuri, että olen oikeastaan lakannut yrittämästä, kun elämästäni ei kuitenkaan tule ikinä mitään.
Nöyryyttäväähän se on aikuisen ihmisen joutua toisten nurkissa asumaan... Kyllä meillä varmasti vanhemmat ainakin ottaisivat kotiinsa jos olisin työtön, mutta minä kyllä välttäisin sinne joutumista viimeiseen asti. No, ehkä sentään siellä mieluummin kuin taivasalla talvella, mutta muuten mikä tahansa parempi kuin se.
Jos on vanhemmat kuolleet tai asuu vanhainkodissa niin miten ne voisi silloin ketään majoittaa?
Monella nuorella saattaa olla huono suhde vanhempiin,ikäon saattanut olla edesauttamassa myös työttömäksi joutumista.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 14:46"]Nöyryyttäväähän se on aikuisen ihmisen joutua toisten nurkissa asumaan... Kyllä meillä varmasti vanhemmat ainakin ottaisivat kotiinsa jos olisin työtön, mutta minä kyllä välttäisin sinne joutumista viimeiseen asti. No, ehkä sentään siellä mieluummin kuin taivasalla talvella, mutta muuten mikä tahansa parempi kuin se.
[/quote]
kadulla tai kavereitten nurkissa sitten parempi??
Ei ole tainnut aloittaja miettiä asiaa kovinkaan pitkälle.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 14:46"]Nöyryyttäväähän se on aikuisen ihmisen joutua toisten nurkissa asumaan... Kyllä meillä varmasti vanhemmat ainakin ottaisivat kotiinsa jos olisin työtön, mutta minä kyllä välttäisin sinne joutumista viimeiseen asti. No, ehkä sentään siellä mieluummin kuin taivasalla talvella, mutta muuten mikä tahansa parempi kuin se. [/quote] kadulla tai kavereitten nurkissa sitten parempi??
[/quote]
Ainakin kavereiden nurksissa joo. Käytännössä sellainen tilanne on varmasti aika lyhytaikainen, Suomessa kun kunnilla on kuitenkin velvollisuus järjestää asunnottomalle katto pään päälle.
Hei miks ne työttömät ei mee vaan töihin?
Jospa vanhemmille ei mahdu? Tai asuvat jossain ihan muualla? Ja pitäisikö siis kaikilla vanhemmilla olla ikuinen elatusvelvollisuus - vielä vanhanakin?
Äkkiseltään tuntuu siltä, että jos on nuorena jo työtön ja koditon, niin ihan välttämättä ne eväät lapsuudenkodista ei oo ollu ihan parhaat mahdolliset. Sinne ei välttämättä halua tai voi palata.
Minä olen sairaslomalla ensi kesään. Asun heikkokuntoisen isäni kanssa isäni luona.Monia sairausksia päällä isällä.
Autan isää sen minkä voin. Siivoan, teen terveellisest ruoat. Käyttän asioilla. itse asiassa kait tämä minunkin kotini on, perunkirjoitusta ei ole tehty.
Mutta tämä sopii meille, asunto on niin iso. En tiedä varmaan ihmettelevät täällä tuppukylässä.
Olen täällä siihen vaiheesen tällä kunnes löydän miehen. Sitten pitä hommata joku kiva paikka jos ei miehllä ole.