Jo kolmas vuosi työttömänä :( ei mitään toivoa saada töitä!
Työnantajat ovat minusta kiinnostuneita. Langat ovat jo kiinni monissa yrityksissä. Työ vain puuttuu.
Helsingissä varsinkin ei ole missään töitä. Ihan työnantajatkin sanovat tätä.
Minulla on viidessä vuokratyöfirmoissa nollatuntisopimukset, töitä ei riitä eikä sitä ole.
Minusta on tullut kamalan onneton ihminen. On niin kova halu olla töissä. Ilman töitä pohja tippuu pois.
Olen ahkera, nuori ihminen.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ysärilaman tunnelmalta. Sitten vuodet vain vierivät...vierivät..eikä ketään kiinnosta.
Palataan sitten kun sinulla on työttömyysvuosia kolmekymmentä, kuten joillain ysärilaman veteraaneilla.
Ne ensimmäiset viisi vuotta ovat pahimpia. Sitten sitä alkaa tottua ja ymmärtää ettei identiteettiään tai henkistä terveyttään voi ripustaa työnteon varaan millään lailla, vaan aivan muiden asioiden varaan.
Tottuu ja "tottuu". Olen ollut paljon työttömänä, ysärilläkin. Välillä töissä ja sitten taas vuosia työttömänä. Ajallisesti 2010-2017 oli stressi tyttömyydestä. Sitten olin vuoden palkkatuella. Sen jälkeen alkoi ahdistus ja/tai masennus. Viiskymppisenä olen jo liian vanha töihin ja liian nuori eläkkeelle.
Juominen kiinostaisi just siksi että unohtaisi hetkeksi nuo asiat.
Onneksi olkoon. Koita keksiä itsellesi muuta mieluista tekemistä, et tule koskaan kelpaamaan työnantajalle vaikka hankkisit 10 tutkintoa ja seisoisit päälläsi heidän mielikseen. Millään mitä teet ei ole mitään väliä työnantajille. Olet työtön, olet siis menettänyt ihmisarvosi ja ihmisyytesi.
Nyt sitten vaan maalaamaan, kirjoittamaan runoja, laulamaan, tanssimaan, tekemään performanssitaidetta tai mitä ikinä. Kannattaa löytää elämään joku suunta edes.
T: samassa jamassa
Peruskoulun jälkeen ei ole tehty muuta kuin pyöritelty peukaloita ja nostettu tukia? Ja sitten ihmetellään, kun työnantajat eivät ole kiinnostuneita? Ja liksa pitäisi olla vähintään mediaani koko Suomen palkoista?
En ole papereilla työtön ainoastaan käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun jälkeen ei ole tehty muuta kuin pyöritelty peukaloita ja nostettu tukia? Ja sitten ihmetellään, kun työnantajat eivät ole kiinnostuneita? Ja liksa pitäisi olla vähintään mediaani koko Suomen palkoista?
Itsekin olen kouluttautunut vaikka mihin, hakenut kaikki duunipaikat siivoojasta ja kaupankassasta kaikkiin muihin vaihtoehtoihin yms yms. Silti en kelpaa mihinkään koska juuri tollaset kuvottavat itserakkaudessa rypevät i d i o o t i t jankkaa että kaikki työttömät ei ole koskaan ikinä tehnyt mitään. Juuri tän vuoksi työttömät ei koskaan töitä saa, teki ne sitten ihan mitä tahansa. Koskaan ei kelpaa. Mutta kyllä teidän s a a t a n o i d e n kelpaa ynistä sitten tukien maksamisesta. No, sitä saa mitä tilaa. Kannattais varmaan kohdella ihmisiä ihmisinä.
Kaksi vuotta työttömänä, kolme ammattia, joista viimeisin opiskeltu töiden ohessa. Haen kaikkia mahdollisia töitä, mutta minnekään ei pääse. Monessa paikkaa sanottu suoraan, että haluavat nuoria töihin. Palkkavaatimus itselläni on aina pelkkä tes. Ikää on 41v.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun jälkeen kävin lukion ja mulla on 3 ammattia. Olin vakityössä yli 10v. Sitten sairastuin ja minusta tuli pitkäaikaistyötön.
Haluatko haukkua lisää?
Mä en ymmärrä näitä jotka vähättelevät ja haukkuvat?? Onko levy jäänyt päälle?
No kun niitä lähihoitajan töitä voi tehdä muuallakin kuin pk-seudulla. Ja ap voi myös suuntautua paremmin palkattuihin töihin, mutta niihin harvemmin pääsee oppisopimuksella (ellei kyseessä ole myyntityö, mutta myyntihommiin kannattaa lähteä vain jos omaa siihen taipumuksia), joten sitten pitäisi jaksaa pienituloista opiskelijan elämää vielä muutama vuosi. Itse lähtisin siinä tilanteessa mieluummin oppisopimuksella töihin, jotta saisin mahdollisimman nopeasti palkkaa, mutta kuka mitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä näitä jotka vähättelevät ja haukkuvat?? Onko levy jäänyt päälle?
Seuraa vähänkin medioita niin näet aika paljon työttömien haukkumista ja syyllistämistä. Typerimmät huutaa työttömyyskorvausta vastikkeelliseksi. Okei jos ja kun tehdään töitä niin siitä saatua rahaa kutsutaan palkaksi. Vastikkeellinen työttömyyskorvaus johtaisi siihen että töistäkään ei maksettaisi palkkaa. Tätä ei työttömien haukkujat tunnu ymmärtävän.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla olisi ehkä mahdollisuus palkkatukitöihin. Miten se muka on mahdollista, että Helsingissä ei ole töitä tarjolla? Miten olisi rakennustyöt, on kuulemma kova pula ja pitää hankkia Virosta työntekijöitä.
Ihan uteliaisuuttani kysyn, minkälaista rakennustyötä sinä osaisit tehdä, jos nyt tänään hakisit raksahommiin? Minäkin voisin lähteä vaikka aivokirurgiksi, kokemusta ei ole, mutta peruskoulussa meillä oli monta vuotta puutöitä, ei se aivojen viiltely voi olla sen vaikeampaa. Ihan vaikka oppisopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vuotta työttömänä, kolme ammattia, joista viimeisin opiskeltu töiden ohessa. Haen kaikkia mahdollisia töitä, mutta minnekään ei pääse. Monessa paikkaa sanottu suoraan, että haluavat nuoria töihin. Palkkavaatimus itselläni on aina pelkkä tes. Ikää on 41v.
Sinulle sentään vaivautuvat vastaamaan. Odotahan kun sinäkin olet 52v, työhakemuksista korkeintaan 1/50 saa vastauksen että "hakemus on vastaanotettu", sen jälkeen ei yhtään mitään. Muihin hakemuksiin ei tule edes sen vertaa kommenttia.
Tsemppiä!
Työnhakijoita pk-seudulla on todella, todella paljon. Kotona johdosta moni mara-alan ihminen esimerkiksi on vaihtanut kokonaan alaa.
Isosta hakijajoukosta on vaikeaa erottautua.
Pikkupaikkakunnilla ei ole yhtä paljon avoimia työpaikkoja, mutta eipä ole hakijoitakaan kovin paljon.
Suosittelen työnhaun laajentamista ja mahdollista muuttoa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama, olen 42 v eli liian vanha töihin. Laskin juuri että pääsen eläkkeelle 72 vuotiaana eli enää 30 v työttömyyttä edessä . Asun myös Helsingissä. Siivoustyötä ei kroppa kestä ja olen yh joten en pysty sillä työllä elättämään perhettä. Jos nettopalkka on 1200 e ja vuokra on nyt 970 e niin miten elämme laitosapulaisen palkalla?
Ihmettelen työvoimapula juttuja. Ihan valetta ja usko mennyt politiikkaan tuon myötä. Miksi valehdellaan koko ajan? Pulaa on työstä mistä maksetaan kunnon palkka!!!
Mikä on kunnon palkka?
Opettajien sijaisista on kuulemma pulaa. Soittele kouluja läpi, pääset sijaislistalle.
Mikä on kunnon palkka?
Minun mielestä alle tonnin kuukausipalkkoja (bruttona) ei saisi edes maksaa. Kevyestä työstä, joka ei vaadi käytännössä mitään ammatillista koulutusta, riittää 8-10 euroa tunnilta. Jos pitää hommaan pitää olla joku pohjakoulutus, ja vaatii vähän muutakin osaamista kuin purkan jauhamista, 12 euroa on jo ehdoton minimi tunnilta. Fyysisesti raskaista töistä pitäisi maksaa jo minimissään 15 euroa tunnilta. Työt jotka vaatii ajokorttia, siitä pitäisi maksaa myös lisää. Ei se ajokortti bingovoittona ole tullut, eikä niitä työvoimapoliittisena koulutuksena verovaroinkaan saa hankittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle sentään vaivautuvat vastaamaan. Odotahan kun sinäkin olet 52v, työhakemuksista korkeintaan 1/50 saa vastauksen että "hakemus on vastaanotettu", sen jälkeen ei yhtään mitään. Muihin hakemuksiin ei tule edes sen vertaa kommenttia.
Tuttua juttua. Mulla alkoi jo alle viisikymppisenä tuo että yleensä hakemuksiin ei vastattu ollenkaan. Joskus sentään vastataan ei. Edes vuokratyö firmoista ei soitella. Olen listoilla useaan kahdella eri ammatilla ja lisäksi töihin joihin ei tarvitse ammattipätevyyttä. Muka työvoimapula hah, hah.
Raksalle ja ravintola-alalla kyllä.pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla olisi ehkä mahdollisuus palkkatukitöihin. Miten se muka on mahdollista, että Helsingissä ei ole töitä tarjolla? Miten olisi rakennustyöt, on kuulemma kova pula ja pitää hankkia Virosta työntekijöitä.
Ihan uteliaisuuttani kysyn, minkälaista rakennustyötä sinä osaisit tehdä, jos nyt tänään hakisit raksahommiin? Minäkin voisin lähteä vaikka aivokirurgiksi, kokemusta ei ole, mutta peruskoulussa meillä oli monta vuotta puutöitä, ei se aivojen viiltely voi olla sen vaikeampaa. Ihan vaikka oppisopimuksella.
Minun poikani oli kesällä raksalla kantajana ja tyttäreni siivoojana. Molemmat 18 v.
Olen ollut samassa tilanteessa; olin nuori ja ahkera ja työpaikat olivat kiven alla. Oli vastaanotettava se paskin työ pitkän matkan päässä ja huonolla palkalla, ihan vain jotta pääsi näyttämään ahkeruutensa ja työhalukkuutensa. Ja siitä sitten aina pääsi vaihtamaan hitusen parempaan ja kunnes lopulta pääsin vaihtamaan nykyiseen työpaikkaan missä oli työmatka ja olosuhteet jo kohtuullisemmat kuin aiemmissa mutta alussa palkka edelleen pieni. Tässä työpaikassa olen sitten ahkeruuteni ansiosta päässyt etenemään, niin että nyk. tienaan ihan keskivertohyvin, eikä Hki asumiskulut ole ongelma.
Käytännössä siis näin: 4-vuorotyö tehtaassa, työmatka tunti suuntaansa, palkka 8,50e tunti -> varastotyö, työmatka tunti suuntaansa, palkka 10,5e tunti -> varastotyö, työmatka 20 min suuntaansa, palkka 10,5e tunti -> toimistotyö, työmatka 30 min suuntaansa, palkka 13e tunti ja siitä 10v sisällä hitaasti edeten niin että palkka nyt 25e tunti.
Eli sun on nyt vaan mentävä siihen ensimmäiseen minimipalkka-paskatyöhön tyyliin kassalle tmv ja sitten kateltava jatkuvasti paremmin sopivaa työtä. On paaaaaaaljon helpompi työllistyä kun on töissä!