Spironolactone ja alhainen kalium
Syön lääkettä nimeltä Spironolactone, joka on ensisijaisesti verenpainelääke. Käytän sitä hormonaaliseen akneen. Normaalisti minulla on alhainen verenpaine, joten kuurin aikana minua on vähän huipannut. Nyt sain rytmihäiriöitä, jotka eivät lakkaa, joten menin lääkäriin.
Verikokeissa paljastui, että kaliumini on alhainen - vaikka sen juuri pitäisi olla korkea, sillä lääke poistaa elimistöstä natriumia ja säilöö kaliumia. Olen vaihtanut suolankin sellaiseksi, etten siitä kaliumia saa. Lääkäri sanoi, että juttele sille lääkärille, joka lääkkeen määräsi. Hän oli yksityislääkäri, eikä minulla ole opiskelijana varaa varailla ihan mitä vaan aikoja. Olisiko teillä jollakin kokemusta asiasta? Onko ainut vaihtoehto lopettaa lääkkeet ja auttaako sekään?
Kommentit (8)
Käytän itsekin tuota Spironolactonea hiusten lähtöön (auttaa :) . Toistaiseksi on elektrolyytit pysyneet viiterajoissa. Miten alhainen kalium sinulla on ? Mieti ruokavaliotasi, lisää kaliumpitoisia ruokia ja esim. kivennäisvettä, jossa kaliumia lisätty.
Entä millä annoksella syöt Spironolactonea? Onko auttanut akneen? Onko mahdollista puolittaa annosta?
sano ettet voi mennä samalle lääkärille (muutti, kuoli, kaukana, whatever...), kai sitä voi vaatia terveyskeskuksessa hoitoa.
lopeta vaikka lääke ja mene sairaalaan ja kerro sydänvaivoista.
Älä lopeta lääkettä omin lupinesi. Viitearvojen ulkopuolella olevat kaliumarvot voivat olla jopa hengenvaarallisia. Hakeudu lääkäriin ja anna kaikki se tieto miten akneasi on tähän asti hoidettu lääkärisi käyttöön. Muita lääkityksiä?
Ei ole muita lääkityksiä. Syön 100 mg päivässä (kaksi tablettia). Akneen on auttanut kyllä. Ihmettelen nyt vain sitä, kun minua kehotettiin välttämään kalium-lisää! En ole kuitenkaan muuten välttänyt kaliumia kuin sen suolan vaihdoksen verran. Lääkäri laittoi minulle tekstiviestin (!) tänään aamulla, kun labran tulokset tulivat, ja sanoi kaliumin olevan lievästi alle viitearvojen, tarkempaa arvoa en saanut.
Kai minun pitää sitten ottaa yhteyttä terveyskeskukseen, kun jatkuvasti tuntuu sydämentykytystä (lääkäri sanoi rytmihäiriöksi, mutta tykytys ja rytmihäiriö lienevät eri asia). Kiitos avusta ja myötätunnosta!
vanha ketju, mutta kommentoinpa kuitenkin... mulla menee spironolactonea tosin vain 25mg päivässä, mutta samasta ongelmasta kärsin ja lääkärini väittää, että se ei ole mahdollista ,mutta niin on käynyt, että ennen tuon aloitusta kaliumit on olleet ihan ookoo, mutta nyt sen aloitettuani joudun syömään kaliumia purkista ja siltikin keikkuvat alarajoilla...