Naapuri tuulettaa jatkuvasti (lemmikkinä pingviini?)
Ihmeellisillä asioilla sitä päätään voikin vaivata. On nimittäin alkanut häiritä vastapäätä kerrostalossa asuvan ihmisen jatkuva tuuletus. Hänellä on ilmeisesti kaksi ikkunaa, ja ne ovat vuorokaudessa auki keskimäärin noin 20 tuntia. Talvipakkasilla, kesällä, syksyllä, aina. Tuuletusta tehostamassa on pöytätuulettimet ikkunalaudalla. Kun muutin tähän asuntoon, olin jo melkein soittamassa jonkun kroppakeikalle naapuriin, kun helmikuussa ikkunat olivat olleet kolme vuorokautta auki. Sitten näin sälekaihtimien menneen kiinni.
Tälläkin hetkellä katselen ikkunoita, jotka ovat olleet koko päivän täysin avoimina ja mietin, onko naapurilla lemmikkinä pingviini, harrastaako hän jäänveistoa vai mitähän lie?
Kommentit (53)
Meillä tuuletetaan myös useampi tunti päivässä, pakkasilla pakko pitää enempi ikkunoita kiinni, mutta silloinkin parvekkeelle tehdään pikatuuletuksia. Syynä SURKEA ilmanvaihto tässä asunnossa. Olen valittanut huoltoyhtiöönkin, mutta mitään ei tapahdu. Meillä siis kosteuttakin kerääntyy ikkunoihin niin väliin kuin sisäikkunan puolellekin. En ymmärrä mistä se johtuu. Ilmanvaihtoventtiilien pitäisi olla kunnossa. Olen tarkistanut senkin, ettei ulomman ikkunan tiivisteiden rakoja ole unohdettu. Siellä ne on, mutta silti välillä kaikki ikkunat joka huoneessa (kolmio+keittiö) aivan huurussa. Ja ilma on tukahtunut ja usein todella kuuma, vaikkei patterit ole edes päällä. Pakko se on siis päivittäin tuulettaa, että ilma vähän kuivuu ja saadaan happeakin.
Ikkunoita ei saa pitää auki jatkuvasti, vaan vain lyhyitä pätkiä kerrallaa. Avoimet ikkunat altistavat kosteusvaurioille (esim. sadevesi).
No en tiedä vastapäätä sinua asuvasta "tuulettajasta" mutta mitäs pidät minun naapureistani, pitävät rappukäytän ikkunaa auki, kesät talvet. Ei siinä muuten mitään, mutta vetää ikävästi mun kämppään, jalat jääkylmät, makkari myös jääkylmä kun tässä talossa jääneet eristeet siitä seinästä rakennusvaiheessa pois.
Kerrostaloissa ei saa tuulettaa 24/7 koska se aiheuttaa lämpöhävikkiä ja kustannusten nousua kaikille asukkaille.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 02:57"]No en tiedä vastapäätä sinua asuvasta "tuulettajasta" mutta mitäs pidät minun naapureistani, pitävät rappukäytän ikkunaa auki, kesät talvet. Ei siinä muuten mitään, mutta vetää ikävästi mun kämppään, jalat jääkylmät, makkari myös jääkylmä kun tässä talossa jääneet eristeet siitä seinästä rakennusvaiheessa pois.
[/quote]
Mitä isännöitsijä sanoo?
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 03:02"]Kerrostaloissa ei saa tuulettaa 24/7 koska se aiheuttaa lämpöhävikkiä ja kustannusten nousua kaikille asukkaille.
[/quote]
Ja tämä lukee missä?
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 03:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 03:02"]Kerrostaloissa ei saa tuulettaa 24/7 koska se aiheuttaa lämpöhävikkiä ja kustannusten nousua kaikille asukkaille. [/quote] Ja tämä lukee missä?
[/quote]
En ole tuo alkuperäisen kommentin jättäjä, mutta minulla lukee ainakin asumisoppaassa, jonka sain vuokrasopimusta allekirjoitettaessa. Talvella ei saisi pitää kuin 10 minsaa putkeen auki tai jotain. Eihän noita mitenkään voi valvoa, enkä minäkään niitä tottele, mutta niin siellä lukee.
Syö mielialalääkkeitä? Joskus aiheuttavat järjetöntä hikoilua ja talvipakkasillakin voi kulkea kevyellä takilla.
Olisipa kaikki naapurikyttääjät yhtä huumorintajuisia ja leikkisiä kuin AP! :)
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 03:45"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 03:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 03:02"]Kerrostaloissa ei saa tuulettaa 24/7 koska se aiheuttaa lämpöhävikkiä ja kustannusten nousua kaikille asukkaille. [/quote] Ja tämä lukee missä?
[/quote]
En ole tuo alkuperäisen kommentin jättäjä, mutta minulla lukee ainakin asumisoppaassa, jonka sain vuokrasopimusta allekirjoitettaessa. Talvella ei saisi pitää kuin 10 minsaa putkeen auki tai jotain. Eihän noita mitenkään voi valvoa, enkä minäkään niitä tottele, mutta niin siellä lukee.
[/quote]
Ei mulla vaan ole yhdessäkään sopparissa tuollaista lukenut, nyt vasta ensimmäistä kertaa kuulin.
Mulla on ikkuna auki kokoajan. Ihan vaan siitä syystä että täällä on helvetin kuuma. Ja vitut talvesta...kuuma silti.
Pingviiniä minäkin veikkaan. Mulla oli aiemmin alaskanmalamuutti ja pidin asunnon viileänä. Asun tosin rivarissa ja on asuntokohtainen lämmitys, mutta joskus naapurit lämmittivät niin paljon, että mun oli pakko pitää ikkunoita auki 24/7. Siis vaikka omassa asunnossani ei ollut edes lämmitys päällä.
Naapurisi poltta sisällä ja tuulettaa tupakanhajunsa ulos ympärivuorokauden! Tämä haju leviää sitten muihin asuntoihin avoimien ikkunoitten kautta! Tällainen naapuri on ollut ja oma asunto haisi jatukuvasti tupakalle! Raitista ilma ei saanut koskaan ikkunoita avataessa!