Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kätilö kertoo vauvan yllättävästä poikkeavuudesta äidille?

Vierailija
14.10.2014 |

Tätä mietin tänään... itse olen saanut (luojan kiitos) kolme "normaalia" vauvaa, ja aina se on annettu rinnalle tyyliin "pieni täydellinen tyttö" saatesanoin... Mutta entä jos on odotettu "normaalia" vauvaa, ja vauvalta puuttuukin vaikka käsi, tai kasvot on epämuodostuneet tms. Miten ammattitaitoinen kätilö hoitaa asian? Mitä se sanoo äidille? Varoitetaanko äitiä ennen vauvan näyttämistä, että nyt ei ole kaikki kunnossa?

Mietin vaan itse, jos olisin tuo kätilö, että miten tuollaisessa tilanteessa toimitaan? Opiskelen hoitoalaa, siksi kiinnostaa.. Ei vaan tule lähäreille ihan tuollaisia tilanteita eteen.

Entisaikaan ilmeisesti lapsi vaan vietiin pois tutkittavaksi sanomatta mitään, mutta ei kai nykyään enää..? Siis tietty, jos vamma on lapselle vaarallinen kiidätetään teholle, mutta jos vauva on muuten ihan terve ja virkeä, mutta vaikka sormia puuttuu? Ja ei, kaikki ei näy ultrassa. Tänään vasta tapasin puolitutun, jonka 4v pojalta on syntymästä saakka puuttunut toinen käsi kyynärpäästä alkaen. Ultrassa eivät havainneet. En kehdannut kysyä, mitä kätilö sanoi kun otti vauvan vastaan.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista :) tosi kauniin kuuloisesti osaatte kyllä tilanteen hoitaa!

Ap

Vierailija
2/4 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse ainakin olen kertonut heti, ennen kuin olen näyttänyt vauvan vanhemmille. Ja niin, että olen samassa lauseessa painottanut myös positiivisia asioita vauvassa. Esim. "täällä on erittäin virkeä pieni poika, nyt näyttää siltä että hänellä on huulihalkio, mutta muuten hän voi erittäin hyvin." Sitten tarkastelen vauvaa yhdessä vanhempien kanssa, kerron lyhyesti, mistä on kyse, ja että pyydetään pediatri vauvaa tarkemmin katsomaan.

Asiaa on turha yrittää peitellä, kerron lyhyesti keskeisimmän asian. Tieto tulee kuitenkin sokkina, eivätkä vanhemmat sisäistä pitkiä selityksiä heti alkuun. Kysymyksiin vastaan toki parhaani mukaan, mutta varsinaisesti se kuuluu pediatrin tehtäväksi. Minulla ei ole riittävää tietotaitoa arvioida poikkeavuuden vakavuutta tai sen seuraamuksia. 

-kätilö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormien puuttuminen tuskin on niin iso juttu edes. Vaikeinta on varmaan down tai muu selkeä poikkeavuus. 20% syntyvist' downeista jää havaitsematta seuloissa. 

Vierailija
4/4 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avustava kätilö on riittävän tuttu, niin katsein sanattomasti sovimme, kumpi hoitaa jälkeiset ja kumpi vauvan "esittelyn" perheelle. Toimin melko samoin, kuin toinenkin kätilö ja sanon asian heti suoraan, mutta kauniisti. Jos vauvan vointi sallii, niin nostan hänet heti rinnalle ja jään perheen käyttöön tilanteessa. Avustava kätilö jää sitten hoitamaan äidin alapäätä. Kuulostaa kamalalta, kun sen noin sanoo :) Eihän me kenenkään alapäätä hoideta!