Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millon vaihdatutat nastat alle.

Vierailija
14.10.2014 |

Mikä siinä on, että keväällä ajetaan viikkoja nastoilla, mutta syksyllä niiden alle laittoa viivytetään viime tippaan?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä renkaita ei voi käydä vaihdattamassa ulkopuolisella? Ei meillä ainakaan ikinä ole ollut kyse osaamattomuudesta, vaan ennemmin mukavuudenhalusta. Parikymppiä on mielestäni ok hinta siitä, että itse säästyn vaivalta - tai mieheni säästyy.

Nastat voi laittaa heti kun säät sitä vaativat. Marraskuun 1. pv on vain viitteellinen ajankohta.

Vierailija
22/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat ylihuomenna, koska lähdössä pohjoiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:35"]

Vaihdatutat? Etkö itse osaa renkaita vaihtaa? Minä olen 44-vuotias nainen ja vaihdan renkaat itse. Olen aina ihmetellyt uusavuttomia ( varsinkin miehiä), jotka eivät edes renkaita saa alle ilman muiden apua. Heillä ei todennäköisesti pysy mikään työkalu kädessä, vaan pyörittelevät peukaloitaan keskellä kämmentä, odottaen että joku muu tulee apuun.

[/quote]

Minun mieheni vaihtoi renkaat itse alle kolmisenkymmentä vuotta. Sen jälkeen säälin hänen huonoa, iskiakseen ja noidannuoliin taipuvaista selkäänsä ja ilmoitin, että nyt viedään renkaat rengashotelliin ja nuoremmat saavat nyt renkaat vaihtaa. Minulla on niin heikot käsivoimat, että en jaksa rengasta auki vääntää, ja sitä paitsi minun selkäni on vielä huonommassa kunnossa kuin miehen.

Sinä sen sijaan olet melkoinen amatsoni, onneksi olkoon! Tosin tuo itsetyytyväiseltä itsekehulta vakaasti haiskahtava kommenttisi tekee sinusta pienen ihmisen. Noin kuvaannollisesti.

Sitä paitsi äitini kuoli ja jouduimme sitä myötä luopumaan hänen varastostaan, jossa meidän auton renkaat olivat varastoituina. Meidän omaan kanakoppiin ei mahdu niin isoa tavaraklönttiä kuin neljä autonrengasta on. Onneksi on olemassa rengashotelleja, pesevät ja tasapainottavatkin renkaat vielä samaan hintaan ja tarkistavat ilmanpaineet. Siitä palvelusta mielellään jo vähän maksaakin.

Vierailija
24/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:33"]Jaahas, kaikki kitkoilla ajavat saa näköjään alapeukkua. Miksi? Ottaako vaan päähän, kun itse ette pysyisi niillä tiellä, ajotaidottomat. [/quote] jäisille teille eivät ole erityisen hyviä. Monessa paikassa Suomessa kuitenkin jäitä teillä riittää. Minä vaihdan tällä viikolla. Lunta ja pakkasta on luvattu tälle ja ensi viikolla.

[/quote]

Meillä ei viime talvena ollut talvea kuin kolme viikkoa tammikuussa eikä lunta juuri näkynyt silloinkaan. En olisi todellakaan silloin uskaltanut kitkoilla ajamaan lähteä.

Vierailija
25/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myö varmaa vaihellaa tulevana viikonloppuna. Ei niillä kyl mikää kiire olis, mut ukko ehotteli ni kaippa ne vois sit käyä vaihtaas alle ni onpahan sit valmiina ku lunta alkaa tulee.

Vierailija
26/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaihdatutat" ? Eli joku vaihdattaa puolestasi?

Vierailija
27/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytän renkaitani autotallissani.

[/quote]

No kappas, miten arvasinkaan. Ihan kaikilla ei ole autotallia, ei edes autokatosta. Vain pikkuruinen kanaverkosta kyhätty varastokoppi, jossa täytyy säilöä ihan kaikki tavarat, jotka eivät sisälle mahdu.

Vierailija
28/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvirengas pakko on 1.12.-29.2.
Nastoja saa käyttää 1.11.-31.3

Järjen käyttö sallittu vaihtojen suhteen.

Vierailija
29/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan varmaan 1.11, kun meen vanhempieni luona käymään, kun renkaat on siellä kesäsäilössä. Opiskelija-asuntolassa ei hirveenä autonrenkaita mahdu pitämään. Ohiksena: miten niin moni nainen ei osaa vaihtaa renkaita. Mä oon 20 ja osaan vaihtaa ne ihan itse ilman isin apua.

Vierailija
30/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:48"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:33"]Jaahas, kaikki kitkoilla ajavat saa näköjään alapeukkua. Miksi? Ottaako vaan päähän, kun itse ette pysyisi niillä tiellä, ajotaidottomat. [/quote] jäisille teille eivät ole erityisen hyviä. Monessa paikassa Suomessa kuitenkin jäitä teillä riittää. Minä vaihdan tällä viikolla. Lunta ja pakkasta on luvattu tälle ja ensi viikolla.

[/quote]

Meillä ei viime talvena ollut talvea kuin kolme viikkoa tammikuussa eikä lunta juuri näkynyt silloinkaan. En olisi todellakaan silloin uskaltanut kitkoilla ajamaan lähteä.

[/quote]

Ok, asun Turussa ja kitkat alla jo viidettä talvea. Ei ongelmaa, peilijäällä ei pidä nastat sen paremmin

Vierailija
31/38 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:54"]

[/quote]

Jep. Meillä on tällä hetkellä mittarissa yhdeksän astetta lämmintä eikä talvesta vielä tietoakaan. Jos aamuisin alkaa olla liukasta, ei kuitenkaan tule paniikki, sillä bussit kulkevat kyllä. Voi valita, jättääkö nastojen raapimisen vähän myöhemmäksi odottamaan sen oikean talven tuloa.

Vierailija
32/38 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan marraskuussa vaihdatutan. Säistä riippuen.

Vierailija
33/38 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna vaihdan.

Vierailija
34/38 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:23"]

Mikä siinä on, että keväällä ajetaan viikkoja nastoilla, mutta syksyllä niiden alle laittoa viivytetään viime tippaan?

[/quote]Siksi, että täällä voi olla nastarengaskeliä juhannusviikollakin. Kun perheessä on useampia autoja, sen viimeisen kesärenkaitten vaihtoa viivytellään aika pitkään. Kitkarenkaat ovat siitä hyvä vaihtoehto, että saa ajaa ympäri vuoden, ja meneehän noita autoja metsään nastarenkaillakin. Pitää vaan osata ajaa.

Vierailija
35/38 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:00"]

Vaihdan varmaan 1.11, kun meen vanhempieni luona käymään, kun renkaat on siellä kesäsäilössä. Opiskelija-asuntolassa ei hirveenä autonrenkaita mahdu pitämään. Ohiksena: miten niin moni nainen ei osaa vaihtaa renkaita. Mä oon 20 ja osaan vaihtaa ne ihan itse ilman isin apua.

[/quote]

Autonrenkaan vaihto on yhtä yksinkertaista kuin sulakkeen vaihto. Niin, tiedän kyllä että ihan kaikki naiset eivät "osaa" sitäkään. Tiedän senkin, että uusissa autoissa ei ole vararengasta(olen kuullut kerrottavan), mutta mitä sitten jos rengas repeää tai räjähtää kokonaan?

Meillä pohjoisessa vaihdetaan ensimmäisiin jo syyskuussa, varsinkin jos on joka päivä lähdettävä liikkeelle kelillä kuin kelillä.

Vierailija
36/38 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:54"]

[/quote]

Jep. Meillä on tällä hetkellä mittarissa yhdeksän astetta lämmintä eikä talvesta vielä tietoakaan. Jos aamuisin alkaa olla liukasta, ei kuitenkaan tule paniikki, sillä bussit kulkevat kyllä. Voi valita, jättääkö nastojen raapimisen vähän myöhemmäksi odottamaan sen oikean talven tuloa.

[/quote]

Meillä tällä hetkellä mittarissa pakkasta 9 astetta, nastat on olleet alla jo pitkään. Paitsi siinä yhdessä, jossa on kitkat.

Vierailija
37/38 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vaihtaa marraskuussa talvirenkaat molempiin autoihin.

Vierailija
38/38 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:35"]Vaihdatutat? Etkö itse osaa renkaita vaihtaa? Minä olen 44-vuotias nainen ja vaihdan renkaat itse. Olen aina ihmetellyt uusavuttomia ( varsinkin miehiä), jotka eivät edes renkaita saa alle ilman muiden apua. Heillä ei todennäköisesti pysy mikään työkalu kädessä, vaan pyörittelevät peukaloitaan keskellä kämmentä, odottaen että joku muu tulee apuun.
[/quote]
Olen jopa työkseni vaihtanut renkaita että osaan kyllä. Vaikka pienituloinen olenkin, niin ainakin pk-seudulla löytyy useita liikkeitä jotka vaihtavat 20-25e hintaan niin en todellakaan kehtaa itse ruveta vaihtamaan. Jos olisi nosturi ja paineilmatyökalut niin sitten voisin itse vaihtaa, mutta ilman niitä ei tuohon hintaan nähden mitään järkeä itse nähdä sitä vaivaa.