Mitä teillä syödään jouluna?
Mitä valmistatte itse, mitä ostatte valmiina? Mihin aikaan jouluaattona syötte?
Kommentit (55)
Kalapöytä: Graavi- ja kylmäsavulohi, lohen ja siian mätiä smetanan kanssa, matjessilli, sienisalaatti, puikulaperunat, punajuuri, suolakurkku.
Lämmin pöytä: Kinkku, porkkana-, peruna- ja lanttulaatikot.
Muuta: Aamulla mannapuuro (koska meidän perheessä kukaan ei tykkää riisipuurosta), joulutorttuja, pipareita, joskus maustekakkua. Illalla suklaakonvehteja.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 10:15"]
Uusia perunoita joulukuussa?
Niitä saa ihan laatikossa kasvattamallakin, jos on vaan joku sopiva tila.
J-P
[/quote]
Kyllä vaan. Kotimaisia uusia perunoita. Olen ne jo heinäkuussa esikiehauttanut ja pakastanut. On hyvää, kun on uusia perunoita ja kaikki ne joulun kalat.
[/quote]
Ja miksiköhän joku alapeukutti nro 40? Jos joku itse haluaa perinteistä joulupöytää laatikoineen ja kinkkuineen, niin miksi ei joku muu saisi haluta jotain muuta?
Jouluksi vanhempieni luo, kuten aina. Aamupalaksi riisipuuroa. Joulusaunan ja haudalla käynnin jälkeen noin kolmen-neljän aikaan jouluruoka. Bataatti-, porkkana- ja lanttulaatikkoa. Peruna- ja sieni salaattia. Kinkkua, graavi-, lämmin- ja kylmäsavulohta. Perunamuusia ja poronkäristystä. Kaikki muut valmistetaan itse, poislukien sienisalaatti ja savulohet. :)
Kinkkua, perunaa, lohta, leipää, salaattia ja erilaisia laatikkoruokia. En tiedä onko enempää, ainakin nuo. Jouluunhan on vielä aikaa
Lanttulaatikko, porkkanalaatikko, imelletty perunalaatikko, maksalaatikko, sallatti (rosolli), lihapullat, perunamuusi (lasten toive), teen nuo alusta alkaen itse, koska tykkään valmistaa ne itse. Ostettuna tulee savustettu kalkkunan rintafile ja porsaan kylkirulla. Tässä on jokaisen toivomat ja odottamat ruuat, joten kaikki muu on vuosien varrella jätetty pois. Kinkkua ei syö kuin kaksi, joten kahta varten se olisi liian suuri, kalaa ei ole missään muodossa. Keitetyt kananmunat, herneet, puolukkasurvos, piimäjuusto, itse tehty mallaslimppu leipänä. Aamulla riisipuuro, rusinasoppa. Jälkiruokana täytekakku, luumurahka, piparkakkuja ja joulutorttuja. Itse tehdyt nekin.
Ruokajuomana maito, vesi ja vichy.
Meitä on vain 4 aikuista ja 2 lasta.
Tämä on todennäköisesti viimeinen joulu, kun meille tulee joulupukki, joten pukin aikataulun mukaan mennään. Pöydän antimet on ihan se perinteinen setti, tuskin graavaamme itse kaloja eli ne varmaan ostetaan valmiina. Muuten tehdään itse.
Aamusta puuroa ja saaristolaislimppua/itsetehtyä makeaa limppua jonka päälle siivu joulukinkkua.
Jouluaterialla pottumuusia ja uunilohta. Miehelle peruna- ja punajuurisalaattia (Kukaan muu perheessä ei tykkää). Vihreää salaattia valkosipulikastikkeella, herneitä, babyporkkanoita, ruusukaalia jne. Juomaksi julmustiä. :P
Jälkiruokia ei sen kummemmin oo. Glögiä ja joululeivonnaisia sitten kahvipöytään.
Suklaata ja joulukarkkeja ei saa unohtaa ;)
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 10:36"]
Ja miksiköhän joku alapeukutti nro 40? Jos joku itse haluaa perinteistä joulupöytää laatikoineen ja kinkkuineen, niin miksi ei joku muu saisi haluta jotain muuta?
[/quote]
No samaa ihmettelen ja olen 40. Meillä tykätään perinteisestä, kasvatetaan ruokaa itse ilman jouluakin, ja tykätään tehdä ruoka itse. Minun puolesta muiden joulu saa olla ihan mitä on, minä vain kerroin mitä meillä tarjotaan joka vuosi, tuohon sitten rinnalle sellaisia tämän vuoden toiveita. Kalaa ei ole tarjolla koska perheessä on paha kala-allergikko.
40.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 10:46"]
Lanttulaatikko, porkkanalaatikko, imelletty perunalaatikko, maksalaatikko, sallatti (rosolli), lihapullat, perunamuusi (lasten toive), teen nuo alusta alkaen itse, koska tykkään valmistaa ne itse. Ostettuna tulee savustettu kalkkunan rintafile ja porsaan kylkirulla. Tässä on jokaisen toivomat ja odottamat ruuat, joten kaikki muu on vuosien varrella jätetty pois. Kinkkua ei syö kuin kaksi, joten kahta varten se olisi liian suuri, kalaa ei ole missään muodossa. Keitetyt kananmunat, herneet, puolukkasurvos, piimäjuusto, itse tehty mallaslimppu leipänä. Aamulla riisipuuro, rusinasoppa. Jälkiruokana täytekakku, luumurahka, piparkakkuja ja joulutorttuja. Itse tehdyt nekin.
Ruokajuomana maito, vesi ja vichy.
Meitä on vain 4 aikuista ja 2 lasta.
[/quote]
Kalaa ei ole 3 henkilön vaikeasta allergiasta johtuen, mutta vain 2 sitä edes söisi.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 09:53"]
Vuohenjuustosalaattia
Tortilloja
Papukastiketta.
[/quote]
Miksi tuli peukkuja? nää on mun herkkuruokia :(
Kala- ja mätivalikoima lisukkeineen alkupaloiksi, sitten ihan perinteinen kinkku kastikkeineen ja laatikot. Lohi graavataan itse ja laatikot tehdään itse, muuten kaupan tarjonta kelpaa (sieltä sienisalaatti, rosolli ym.) Jälkiruoaksi on varmaan taas marjajäädykettä, sen tuhdimpaa ei kaiken muun päälle jaksa. Piparkakkuja ja joulutorttuja kahvin kanssa. "Alkudrinkkinä" meillä on yleensä glögi, aterialla saatetaan juoda lasillinen punaviiniä tai sitten portviiniä illemmalla. Jäädyke ja leivonnaiset tehdään itse.
En ole vielä miettinyt, mitä syödään, mutta kaikkea ja paljon. Ensimmäinen joulu neljännesvuosisataan, kun joulupöydässä ei ole ketään allergista. Mahdollisuudet ovat siis rajattomat! Rakastan ruuanlaittoa, joten valmiina ei osteta mitään.
Leivottiin jo pipareita mut ne loppuivat. Ostettiin sit kaupasta valmiina.
2