Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teillä syödään jouluna?

Vierailija
14.10.2014 |

Mitä valmistatte itse, mitä ostatte valmiina? Mihin aikaan jouluaattona syötte?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:05"]

Maksapateeta, maksalaatikkoa, leipiä, lihapullia, karjalanpiirakoita, salaattia?!? :O kyllä niin outoa että. Missä päin suomea moiset "herkut" kuuluu joulupöytään?! 

[/quote]

Noista maksapatee, (saaristolais)leipä ja lihapullat kuuluvat pääkaupunkiseudulla asuvan joulupöytään jonka perinteet tulevat satakunnasta ja keski-suomesta :)

Vierailija
22/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkku, laatikoita, savulohta, saaristolaisleipää, skagenia, paholaisen hilloa, vuohenjuustoa, karjalanpiirakoita, tuoresalaattia, sienisalaattia, perunoita, erilaisia sillejä, jälkiruoaksi joku makea kakku ja myöhemmin illalla juustolautanen punaviinin kera. Namnamnamnanam! Oispa jo! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikoista teen lantun, maksan ja punajuuriaurajuuston. Lisäksi on lihapullia ja hallista ostan hieman valmista kinkkua. Rosolli ja vihersalaatti on ja jonain päivänä teen myös kanaviilokin. Leipänä saaristolaisleipää ja maksapateeta ja juustoja. Ei siis kovinkaan perinteistä, mutta haluan että jouluna syödään perheen lempiruokia :) Niin ja aika myöhään syön teinien kanssa varmaan 18 jälkeen.

Vierailija
24/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä kolmen hengen perhe, lapsi 4 v. ja mahdollisesti jouluaterialle tulee miehen äiti ja miehen sisko, jos ollaan kotona. Jos mennään meidän perheen lomapaikkaan, ollaan varmaankin kolmestaan, töistä/vapaista ei vielä tiedä, joten ei vielä tietoa, ollaanko kotona, todennäköisesti ei viitsitä lähteä kulkemaan ja lämmittämään mökkiä.

Jouluaattona aamusta puuroa, aterian aika riippuu vieraista/kotona olemisesta, mutta melko varhain iltapäivällä syödään. Laatikot: lanttu-, porkkana- ja punajuurihomejuusto/vuodenjuustolaatikko teen itse, koska parasta tulee niin. Leivonnaiset teen itse kaikki. Aterialla mies ja vieraat varmaan syö jotain kalaa, todennäköisesti graavilohta ja kylmäsavulohta. Rosollia ei, vaan punajuurisalaattia. Sienisalaattia. Lihaleikkeleitä: kylmasavuporoa, kinkkua, savunautaa, serranonkinkkua, kalkkunaa tms. useampaa lajia. Emme hanki isoa kinkkua, koska se ei tuule meillä syötyä. Joskus olen ottanut kasvattajalta puoli savustettua kalkkunaa, mutta siitäkin riittää pakastettavaksi, mutta hyvää on ollut. Perunoita keitetään, vaikka niitä ei juurikaan jaksa edes syödä muiden lisukkeiden kanssa. Saaristolaisleipää, jos jaksasi karjalanpiirakoita tehdä ja munavoita niiden kanssa. Maksapateeta ostetaan valmiina. Alkoholia ei käytetä. Jälkkärinä voi olla marjarahkaa ja varmaan myös sekahedelmäsoppaa.

Nam! Tuli vesi kielelle =)

Vierailija
25/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin: Uusia perunoita, lohimousse, mätivaahto, graavattua lohta+ kastike, limesilakat, kylmäsavulohta, rosolli + vaahto. Laatikoista on imelletetty peruna, bataatti, lanttu ja porkkana. Pekonikalkkunaa, kinkkua, lihapullia, paistikastike, brassihärän sisäfilettä, herneitä. Mallaslimppua.

Jälkkäriksi maustekakkua, glögitorttua, pannacottaa.

Juomina punkkua, valkkaria, kotikaljaa, maitoa.

Päivän aikana munatotia, glögiä, kahvia.

Ruokapuolelta valmista itse lähes kaiken.  Kylmäsavulohi on ainoa valmiina ostettu. Muutoin kaupasta tarvikkeet ja itse tehden.

Vierailija
26/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen kinkku, lanttu- ja porkkanalaatikko, makaronilaatikko (siis ilman lihaa - toimii lisukkeena) ja joku raikas salaatti (salaatti, kurkku, viinirypäle ja leipäjuusto on suosikkini joulupöytään) tehdään itse. Laatikot kun tekee valmiista soseesta niin ei oikeasti mene kauaa! Aamulla vaan tekee tupla-annoksen riisipuuroa niin riittää porkkanalaatikkoon. Nämä laitetaan siis uuniin vasta kun kinkku on valmis ja syödään heti tuoreeltaan. Perunalaatikosta meillä ei kukaan tykkää, joten sitä on turha tehdä.

Kaupasta valmiina pieni laatikko rosollia, graavia lohta ja joku hyvä tumma limppu niin joulupöytä on katettu. Perinteillä mennään. Jouluruokia syödään vain kerran vuodessa niin ei ehdi kyllästyä.

Vierailija
27/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mitä Jamaikalla kokit tarjoavat. Onneksi ei tarvitse itse pohtia.

Vierailija
28/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään yleensä kuuden aikaan. Ensin kaloja, tänä vuonna varmastikin lämminsavulohi-mousse, fenkoligraavilohi, sinappisilakka ja piparjuurisilakka. Lisäksi siianmäti ja palsternakkaletut. Itse en ainakaan jaksaisi kinkkua laittaa, joten toivottavasti jotkut pihvit menisi pääruoaksi läpi, niiden kanssa vihersalaatti ja uunipunajuuret. Jälkkäriksi marjoja ja pannacottaa. Itse rentoudun ruokaa laittamalla, joten teen kaiken itse. Noissa nyt ei menekään kovin kauaa. Mutta ymmärrän erittäin hyvin niitä, jotka ostavat kaiken valmiina. Varsinkin esim. Stockan valmistiskiltä saa hyviä kaloja

Vierailija
29/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:05"]

Maksapateeta, maksalaatikkoa, leipiä, lihapullia, karjalanpiirakoita, salaattia?!? :O kyllä niin outoa että. Missä päin suomea moiset "herkut" kuuluu joulupöytään?! 

[/quote]

Minä olen savo-karjalalaisesta perheestä ja meillä oli näin; Laatikoista joulupöytään kuului lanttu, porkkana, makaroni (ilman lihaa) ja maksa. Karjalanpiirakat AINA, kun oli vähänkin juhla, ja joka sunnuntai. Maksapatee korvasi jossakin vaiheessa maksalaatikon. Leipää on aina tarjolla, muttei jouluksi mitään erikoislaatua. Lihapullia saattoi olla lähinnä lapsille. Tosin lihapullat ilmestyi vasta joskus 90-luvulla, kun minä olin jo aikuinen, mutta suvun seuraava sukupolvi lapsia. Samoihin aikoihin pöytään ilmestyi myös vihersalaatti.

Vierailija
30/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, etten tiedä, mitä syömme. En vielä edes tiedä, mennäänkö johonkin muualle viettämään vai ollaanko kotosalla.

Mies toivoo perinteistä joulumenua. Minä taas en yhtään tykkää suomalaisista jouluruuista. Myös ruokatarvikkeiden saatavuus täällä ulkomailla voi olla rajallista. Esim. lanttua en ole kaupoissa nähnyt ja punajuurtakin vain vakuumipakattuna ja valmiiksi käsiteltynä, mutta jotakin löytynee, jos ajoissa aloittaa etsinnät.

Kompromissia siis haetaan...

Vierailija
31/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkua, hirvipataa, imellettyä perunalaatikkoa, keitettyjä perunoita, maksalaatikkoa, porkkanalaatikkoa, lanttulaatikkoa, sinappia, maksapateeta, punajuuria (kokonaisia), tölkkiherneitä. Näitä nyt ainakin on tarjolla joka vuosi. Kaikki tehdään itse paitsi säilykkeet. Porkkana- ja lanttulatikon valmistua alkaa jo toukokuussa kun kylvetään siemenet maahan. Syyskuussa korjattiin sato.

Vierailija
32/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuohenjuustosalaattia

Tortilloja

Papukastiketta.

Vierailija
33/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätti kinkku, uusia perunoita, itsetehtyä rosollia+vaahto, kaupan porkkanalaatikkoa, lohta, salaattia, mehuja, maitoa, herneitä keitettynä, samoin maissia keitettynä. Suolakurkkua, leipää, perunasalaattia.
Mitähän vielä, ei tule nyt mieleen.

Vierailija
34/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mehu voi olla kenenkään joulupöydässä (juhlapöydässä) juomana?

Meillä on kinkku + liemi kastikkeena, laatikot, rosolli, italiansalaatti, leipää, aurajuustoa, sillejä, kahta eri graavikalaa, jotain pateeta varmaan, vihreä salaatti, katkarapu"salaatti" eli sellainen mitä kaupassa on kylmätiskissä, keitetyt perunat, sinappikastike kaloille, voita.. siinä varmaan tärkeimmät.

Kalat ensin, sitten tuodaan kinkku pöytään ja kuumat laatikot. Juomina ensin valkoviini ja sitten punaviini, snapsi kalojen kanssa alkuun ja muuten kivennäisvettä.

Vierailija
35/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia perunoita joulukuussa?

Vierailija
36/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joulusta kannata yrittää tehdä mitään täydellistä. Me ollaan lakattu tressaamasta joulua. Ei oo kiirettä ennen joulua sen enempää kuin muulloinkaan.

Mä joskus kyllä oikein yritin saada joulusta jotain irti, mutta ei onnistunut. Joulu on yksi uskonnollinen juhla muiden joukossa. Ihan kiva juhla kyllä ja kaunis, kun on valoa.

Ja yksi hyvä ja toisaalta kumma asia, mitä en käsitä. Ihmiset muuttuu joulun aikaan kiltimmiksi. Se on ihan kummallista. Puhutaan joulumielestä. Mistä se tulee ja mihin se taas häipyy, sitä ei tiedä, mutta kuitenkaan se ei kestä, kuin sen joulun ajan. Oletteko ajatelleet tätä?

J-P

Vierailija
37/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä jouluna ollaan miehen kanssa kahdestaan, ja koska esikoisen laskettu aika on heti joulun jälkeen, niin tuskinpa jaksan/viitsin ihan hulluna jouluruokiin panostaa. Varmaan kuitenkin porkkanalaatikon (joka on meidän kummankin lempi laatikko) teen, savukalaa, valmis pikku kinkku, saaristolaisleipä, punajuuria, sienisalaattia, perunoita ja tuoresalaattia. Jälkkäriksi joku konvehtirasia ja glögiä. Tämä kaikki siis olettaen että ei olla esim. sairaalassa.

Vierailija
38/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 10:15"]Uusia perunoita joulukuussa?
[/quote]

Monet pakastaa niitä kesällä joulua varten. Mm. äitini.

Vierailija
39/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa löytää täältä joulukeskustelu! Mä niin olen alkanut odottaa joulua!

Ruokia olen miettinyt alustavasti, mutta mitään ei ole vielä lyöty lukkoon. Olen alkanut tympiintyä niihin perinteisiin laatikoihin ja kinkkuun. Laatikot on vähän sellasita raskasta mössöä ja kinkkua parempaakin lihaa on olemassa. Lisäksi olen kyllästynyt syömään monta päivää niitä laatikoita. Jos tekee joka sorttia, niin ne ei lopu koskaan. Kalaa meillä menee jouluna paljon ja sitä tulee varmasti.

Ehdottomasti haluan alkupalapöydän, jossa graavisiikaa, kylmäsavulohta, mätiä, kotijuustoa, maksapateeta, silliä, silakkaa, savuhirveä, pihlajanmarjahyytelöä yms. Näitä meillä menee niin paljon, että tuo oikeastaan riittäisi aaton ruoaksi.

Joulupäivänä ajattelin tehdä jonkun hieman modernimman menuun, jossa esim. poroa tai hirvenfilettä ja esim. hunajaisia lanttukuutioita. ALkupalaa en ole vielä keksinyt, jälkkäri voisi olla jouluinen pannacotta tai jouluhalko.

Jos jollain on vinkkejä tai hyviä reseptejä tämän tyyppisiin juttuihin, otan niitä kiitollisena vastaan.

Vierailija
40/55 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 10:15"]

Uusia perunoita joulukuussa?

[/quote]

Kyllä vaan. Kotimaisia uusia perunoita. Olen ne jo heinäkuussa esikiehauttanut ja pakastanut. On hyvää, kun on uusia perunoita ja kaikki ne joulun kalat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi