Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teillä syödään jouluna?

Vierailija
14.10.2014 |

Mitä valmistatte itse, mitä ostatte valmiina? Mihin aikaan jouluaattona syötte?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei valmisteta itse. Syödään sitä, mitä ammattilaiset saavat Intian valtameren ja lämpimän maan aineksista aikaan. Aattona syödään, kun aurinko on laskenut ja eteläinen tähtitaivas kaartuu yllä. Tulossa on ennen kokematon joulu!

Vierailija
2/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna ostin laatikot ja sienisalaatin kaupan palvelutiskiltä ja petyttiin tosi pahasti. Eli ne tehdään itse. Minulle tärkeitä ruokia ovat eri kalat ja mädit. Mies taas tykkää kinkusta ja laatikoista. 

Aika perinteistä, jotain uutta laitetaan kuitenkin lisäksi. Vielä en ole pohtinut asiaa kovinkaan paljon :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna syödään paistettua kalkkunaa leipä-sipuli-selleritäytteellä ja karpalohyytelöllä, bataattilaatikkoa, vihreitä papuja, kaalisaaattia majoneesikastikkeessa. Jälkkäriksi kurpitsapiirakkaa ja jäätelöä

Samaa sapuskaa kuin Kiitospäivänä. Emme ole kinkun ystäviä, joten mielellään korvataan se kalkkunalla.

Vierailija
4/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perheelle yksi elävä possu joka valmistetaan aamusta asti alusta alkaen itse. Ensin se hakataan kirveellä kahti ja sen jälkeen erotellaan jalat, pää, maha ja perse. Sitten kukin meistä neljästä, minä, emäntä ja kakarat 5v. ja 12v., valitsemme oman osamme. Ollaan jo päätetty että minä otan perseen, emäntä mahan, nuorin jalat ja vanhempi pään. Siinä sitten iltaan asti urakoidaan ja sitten alkaa juhla, kun kaikki on valmista. Hyvää joulua!

Vierailija
5/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä varmaan syön laatikoita ja rosollia. En ole vege, mutten pysty jouluiseen possujen joukkoteurastus/mässäilytapahtumaan osallistua. Juomana glögiä ja punkkua. Ja rasia suklaata.

Vierailija
6/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:23"]mä varmaan syön laatikoita ja rosollia. En ole vege, mutten pysty jouluiseen possujen joukkoteurastus/mässäilytapahtumaan osallistua. Juomana glögiä ja punkkua. Ja rasia suklaata.
[/quote] Anteeksi mitä? Kyllä aito suomalainen syö lihaa ja paljon. Porsasta sen olla pitää!
- Isäntä

Vierailija
7/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan vanhempieni luona jouluna, niin kuin aina. Äiti tekee ruuat, ja ennen kuin alapeukutatte, niin tämä järjestely on äitini kanssa sovittu. Olen useasti sanonut, että mitä jos minäkin tekisin jotain, johon äiti, että tee sitten, kun teillä ei ole enää pieniä lapsia. Äiti tekee 50-prosenttista työviikkoa, joten hänellä on aikaa.

Meillä on kinkku, kuorrutettu tofu, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikot, salla (eli rosolli) ja kastike, kalaa (max 2 lajia) ja salaatti. Joskus on jotain muutakin. Meidän joulupöydän ääressä kaikki tykkää noista perinteisistä jouluruuista, joten vaihtelua ei ole kaivattu. Meillä ei ole jälkiruokaa jouluruuan jälkeen, koska kukaan ei jaksa sitä syödä! Jouluruuan ajankohta riippuu siitä, onko äitini aattona töissä ja missä vuorossa. Joskus ollaan syöty joululounas ennen kuin äiti lähtee iltavuoroon.

Vierailija
8/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkia, makkaraa, lihapullia, janssonikiusausta ym ym

Vierailija
9/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomukinkkua, bataatti-, peruna- ja lanttulaatikkoa, graavi-, lämmin- ja kylmäsavulohta, keitettyjä perunoita, erilaisia mätejä lisukkeineen, sillejä, rosollia kermoineen, erilaisia leipiä, karjalanpiirakoita, maksapateeta, lihapullia, riisipuuroa, luumusoppaa, pipareita, joulutorttuja, taatelikakkua, hedelmäkakkua, suklaata, vihreita kuulia, hedelmiä, salaattia, juustoja, viikunahilloa, puolukkajäädykettä, suklaamoussea...

Ainakin sillejä ja kylmäsavulohi ostetaan valmiina, samoin juustot ja hilloa, sinapit, ruisleipä. Riisipuuroa on aamupalaksi. Joulurauhan aikaan otamme usein kaloja lounaaksi ja muutakin, jos tekee mieli. Illemmalla syömme sitten illallisen.

Vierailija
10/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole aavistustakaan vielä! Tästä tulee ensimmäinen joulu, jolloin en tee perinteisiä laatikoita, rosollia tai muita meidän perheen perinteisiä jouluruokia (ovat kasvisruokia). Nyt vietetään joulua Espanjassa, ja aion tehdä jotain täysin erilaista paikallisista aineksista. Ja kaikki ruoat ovat kasvisruokia.

Vierailija
11/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt pitäis ruveta päättämään, niin veikkaan että savulohta ja jotain rapujuttua varmaan, ja ankkaa tai kalkkunaa. Lintu pitää paistaa itse mutta muuten valmistarjontaa. Laatikoita esim. tuskin tulee, anopilla käydään joku päivä syömässä ne perinteiset kinkut ja laatikot. Tapaina onkin sit jo pizzapäivä, ollu ainakin perinteisesti.

Vierailija
12/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Ja syödään sitten kun siltä tuntuu.

Vierailija
13/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jouluna laatikot, kinkku, keitettyjä perunoita, lihakastike ( kinkun ns liemeen tehty), rosolli, lämminsavulohi, graavilohi, kotijuustoa, leipäjuustoa, lihapullia, raejuustoa, mätiä, silakoita, herneet vedessä, silliä, porkkanaraaste. Aamulla riisipuuroa:) syödään joskus 4-5 aikaan saunan jälkeen ja sitten avataan lahjat:)

Vierailija
14/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkua, rosollia, perunaa, lanttulaatikkoa, porkkanalaatikkoa, imellettyä perunalaatkkkoa, maksalaatikkoa, lihapullia ja jotain salaatteja ja hyvä kastike. Juomaksi maitoa mehua tai limsaa. Siinä se.

J-P

Vierailija
15/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tänäkin vuonna kalavoittoinen joulupöytä.
Syömme noin kuuden aikaan. Laatikoista laitetaan pöytään lanttua ja perunaa. Kinkku tietysti kuuluu meillä myös. Sienisalaattia, rosollia. Joulupäiväksi ostetaan illaksi juustoja, silloin syödään päivällä 87-vuotiaan isomummon luona.En malttaisi odottaa jouluateriaa :D

Vierailija
16/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en aio tehdä mitään. Jos muut perheenjäsenet tai äiti kokkaavat jouluruokia, niin saavat kokata. Uskon, että kokkaavat. Minä ostan puuttuvat laatikot kaupasta. Minä haluan rentoutua jouluna, enkä aio ottaa stressiä ruuista.

Vierailija
17/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä sitten vaikka yhtä salaatinlehteä nakertelis, palan kunakin päivänä.

Vierailija
18/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö joku sienisalattia tai maksapateeta itse? Onko jotain luottoreseptejä tarjolla? :)

Vierailija
19/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksapateeta, maksalaatikkoa, leipiä, lihapullia, karjalanpiirakoita, salaattia?!? :O kyllä niin outoa että. Missä päin suomea moiset "herkut" kuuluu joulupöytään?! 

Vierailija
20/55 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamisen/ehtimisen/innostumisen mukaan tehdään itse laatikot ja ainakin rosolli. Kinkku tai kalkkuna saatetaan ostaa valmiina. Meillä on pieni jääkaappi ja pakastin, joten isoa kokonaista kinkkua ei ole tilaa säilytellä. Lisukkeista suurin osa hankitaan valmiina.

Aikataulu menee yleensä siten, että aamupäivällä syödään riisipuuro ja illalla istutaan pitkään joulupöydän ääressä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi