Mikä idea myydä " valmiiksi vuokrattuja asuntoja? Myyjä haluaa ilmeisesti nyhtää vuokraa myynnin ajan.
todella ärsyttävää, että joku siellä rupsuttaa vielä 6kk ja haluaisi olla vielä pidempäänkin.
Kun maksan asunnon niin haluan sen itse max 2kk ajan kuluttua, tai itse valita vuokralaisen, häätäkööt itse oman vuokralaisensa.
Kommentit (44)
Yksi klassikkohan on tosiaan vuokrata määräaikaisesti tolkuttomalle vuokralle ja myydä sitten "hyvin tuottavana". Yritetään hämätä ostajaa, että tästä saa näin hyvin vuokraa. Tosin en tiedä, toimiiko tämä, koska ostajat ovat keskimäärin skarppeja tyyppejä ja eteviä raha-asioissaan. Ei kai kukaan tuohon mene? Realistinen vuokrataso näkyy vuokraovi.com:n tarjonnasta. Sieltäkin kannattaa katsoa, kuinka moni asunto ko. alueella on "heti vapaa" ja kuinka moni vasta vapautumassa. Jos on paljon "heti vapaa" -tarjontaa, se viittaa siihen, että niiden vuokrat on liian korkealla tai alue ei ylipäätään ole haluttua vuokramarkkinoilla.
Sitten tulee tämä, että joskus vuokralainen on ongelma ja se halutaan siirtää seuraavalle omistajalle tai sen vuokralaisen touhut on viimenen pisara hankkiutua asunnosta eroon. Ongelmat voi olla sellaisia, että varsinaisesti häätöperusteita ei tule, mutta vuokrat on jatkuvasti hiukan myöhässä, tulee paloittain, välillä naapurit valittaa jne.
Minä pysyisin sijoitusasuntomarkkinoilta kaukana. Se on aikamoista sontaa nykyään. Sijoitusasuntoja on liikaa, kevyesti saadut asuntolainat vähentää kelvollisten vuokralaisten määrää. Sanotaanko, että liikaa tuulipukujen touhua, ei ole enää sillä tavoin kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi se halutaan myydä, jos siinä on vuokralainen. Eihän siitä pitäisi olla mitään kuluja omistajalle, vaan huonoimmillaankin +/-0 eli kattaa kulut. Ilmeisesti tilanne on vielä huonompi, vuokraa ei tule, nisti tietää oikeutensa eikä muuta pois, mutta vastike ja lyhennykset pitää maksaa. Myyntiin. Toivotaan että joku urpo aloitteleva sijoittaja huomaa elämänsä tilaisuuden ja ostaa pois tai ehkä ajattelee irtisanovansa vuokralaisen ja muuttaa itse siihen.
Sijoitusasunnot eivät ole mikään siinä sivussa menevä bisnes
Todellakaan ei ole. Hyvällä tuurilla voit pitää paria asuntoa ja sattuu olemaan hyvät vuokralaiset, mutta mitä useampi asunto, sitä varmemmin tulee huteja. Ihan lähtötilanteessa kelvollisten vuokralaisten ja luottokelpoistenkin kanssa. Pahimmillaan se on painajainen. Tyypithän voi asua asunnossa kepeästi 6kk tai yli maksamatta mitään ja hajottaa vielä asunnon paloiksi. Yleensä tähän liittyy, että elämä on mennyt alamäkeen jostain syystä ja eivät enää välitä.
Omalla kohdalla pahin oli mieshenkilö, joka asui 5 vuotta moitteetta. Sitten alkoi vuokranmaksuongelmat ja suuttui huomautuksesta. Paljastui, että viina oli alkanut maistua liikaa ja asunnossa pyöri lähinnä päihdeongelmaisia. Lopulta olimme asunto-oikeudessa, jossa tälle luuserille oli vielä yhteiskunnan laskuun ilmainen juristi selittelemässä syytä, miksei maksanut vuokraansa. Luonnollisesti itsellä oli juristi omaan laskuun, koska vakuutuksesta huolimatta joudut maksamaan omavastuut ja prosentit. Eikä se kelmi koskaan maksa niitä asianajajan korvauksia, jotka oikeus määräsi, kun hävisi jutun. Eli itselle tuli häädölle hintaa lähes tonni asianajokulujen omavastuuna, saamattomat vuokrat 4kk + asunnon korjaaminen kuten hyväkuntoinen jääkaappi oli särjetty heittämällä lattialle ja takuuvuokraa oli sisässä vain 2kk. Jäin tappiolle ehkä 4000 Euroa ja päälle suunnattomasti pahaa mieltä uhkailevasta juopposakista.
Esim. Mulla vuokralaisena kävi niinettä vuokraisäntä kuoli ja asunto kuului kuolinpesään ja jälkellä olevat omaiset halusivat myydä asunnon pois. Mä saan edelleen asua tässä vaikka omistaja vaihtui ja se on hyvä juttu enkä usko että tällainen mitään harvinaista on :)
Kuinka usein tämä "ongelma" tulee vastaan? Että montako kertaa vaikkapa viidessä vuodessa sinulla on tarve ostaa uusi asunto?