Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää valitko liian kilttiä miestä lastenne isäksi...

Vierailija
14.10.2014 |

Mä otin ihanan kiltin miehen itselleni ja meille siunaantui yksi lapsi. Voimakastahtoiseksi kutsuttu tyttö, itse on osaa sanoa kun ei ole vertailupohjaa, mielestäni todella kiltti mutta uhmaikäinen vain.

Ja tyttö kyllä tietää jo alle kolmevuotiaana mistä naruista vetää että saa vedettyä isäänsä kuin pässiä narussa. Tarinoita olisi yhdltä päivältä parisenkymmentä mutta kerron mitä tapahtui eilen illalla / viime yönä. 

Tytön nukkumaanmenoaika ja sovittiin miehen kanssa että hänen vuoro nukuttaa kun pääsee niin harvoin tekemään sitä. Sanoi tytölle että nukkumaanmenoaika johon tyttö huuti topakasti Ei. Mumisin vierestä että sanot vielä kerran ja toteat että joko kävelee itse tai pappa kantaa. Ei. Oli vastaus. Mies rupes maanittelemaan että tulisit nyt... mumisin taas vieressä että ota se syliin. Yritti ottaa mutta tyttö rupes kiljumaan. Mies meinas laskea käsistä ja sanoin että vie se sänkyyn. Vei sänkyyn ja peitteli huutavan tytön joka käski isäänsä istumaan sängyn laidalle, piti laulaa, lukea kirjaa, hakea vettä, käydä pöntöllä, laulaa lisää, pussata, halata, hakea taas vettä, lääkettä (joskus tyttö leikkii että on kuumetta että saisi lääkettä), unilelu "tippui vahingossa" sängyn alle jne jne. Ja pappa hakee ja passaa ja pussaa ja laulaa kunnes kävin pelin viheltämässä poikki, sanottiin hyvät yöt ja ovi kiinni. Hetken aikaa tyttö itki ja nukahti.

Yöllä sama juttu kun heräs ja huusi isiä ja mies meinas ruveta keskellä yötäkin passaamaan ja kävi multakin kysymässä että mitä toi tyttö oikein haluaa. Vastasin huokaisten että ei yhtään mitään tarvitse yöllä antaa kun tämä ei ole mikään hotelli. Mies nauroi mutta mulla alkaa jo huumorintaju loppumaan. On puhuttu, miljoona kertaa että mitkä ne rajat on ja että tilanne pahenee vuosi vuodelta jossei pysty pitämään mitään jöötä edes tässä vaiheessa alle kolmivuotiaalle lapselle. Eikä mua haittaa että välillä isi lellii tyttöään mutta aiheuttaa jo vähän liikaa konflikteja kotona kun kaikesta saa vääntää kun isi antaa aina kuitenkin periksi.

Olenko tiukkis vai pitäiskö antaa kaikkien kukkien kukkia ja kärsiä sittenmyöhemmin kahta kauheammin pienen lellipennun raivareita... -_-

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi itkee, niin toki rakastava vanhempi häntä lohduttaa. Oli sitten yö tai päivä. Meillä lapset nukkuvat perhepedissä, joten ei tarvitse erikseen nousta, jos pienet näkevät vaikka painajaisia.

Vierailija
2/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:26"]

Olet minusta tiukkis. Meillä molemmat on aina olleet sellaisia rentoja, miehesi tapaisia, ja oikein hyvin on kaikki mennyt, nyt lapset jo teini-iässä... Meillä ei siis ole tarvinnut esim .nukkumaanmenoajoista koskaan tapella koska sellaisia aikoja ei ole ollut, nukkua saa kun nukukttaa ja olla nukkumatta jos ei nukuta.

[/quote] 

entäs kun kaikilla herätys aamulla klo 6 ja lapset kukkuu hereillä keskiyöllä? Ilman mitään aikoja voikin tehdä noin ja elettiin niin kesällä, mutta muuten ei kyllä onnistu. 

[/quote]

Jos noin käy, niin eiköhän sitten seuraavana iltana väsytäkin mukavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet minusta tiukkis. Meillä molemmat on aina olleet sellaisia rentoja, miehesi tapaisia, ja oikein hyvin on kaikki mennyt, nyt lapset jo teini-iässä... Meillä ei siis ole tarvinnut esim .nukkumaanmenoajoista koskaan tapella koska sellaisia aikoja ei ole ollut, nukkua saa kun nukukttaa ja olla nukkumatta jos ei nukuta.

Vierailija
4/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä niitä isien valintatilaisuuksia pidetään?

Vierailija
5/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että olet mustasukkainen miehesi huomiosta.

Vierailija
6/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hyvä vanhempi. Kyllä se mies siitä vielä oppii.

Vierailija
7/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:28"]

Kuulostaa että olet mustasukkainen miehesi huomiosta.

[/quote]

No tää oli aika paksua jopa av:lta :D :D

ap

Vierailija
8/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap lisää tässä vielä että mieheni oma isä on myös äärimmäisen kiltti ja hänen äitinsä taas aika tiukkis niinkuin minäkin :D

Vierailija
9/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on kiltti isi, joka passasi kun olin lapsi, eikä se minusta mitenkään ikävää ihmistä tehnyt. Äiti sanoi joskus myöhemmin, että hän ei viitsinyt puuttua asiaan, koska hänen mielestään minä olin aika herkkä lapsi ja isän passaaminen lisäsi perusturvallisuutta (äiti itse sairasti jonkin verran kun olin pieni, ja tämä taisi sitä turvallisuutta vähän verottaa).

Itse otin myös kiltin miehen, ja hänen kanssaan on passattu sekä tytärpuoli että oma tytär, ja kummastakin on tullut oikein kivoja ja fiksuja nuoria naisia.

Onhan sillä passaamisella toki rajansa, esim. nukkumaanmenoajoista täytyy pitää kiinni, mutta ei siitä, että lapsen ns. murrosvaiheessa, kuten uhmaikä, vähän ylimääräistä passaa tytön ollessa jo sängyssä, ole mitään haittaa. Ehkä se lisää tytön turvallisuudentunnetta, uhmaikä voi olla vähän pelottavaa lapselle itselleenkin.

Kiltteydessä ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta joskus on kuitenkin osattava olla tiukka, on osattava sanoa ei. Tärkeää olisi kuitenkin tunnistaa, milloin voi vähän passata ja milloin ei.

Ja lopuksi: kukaan ei ole täydellinen, eikä se olisi edes hyvä, että on täydellinen isä/äiti - olisi nimittäin kauheaa olla täydellisen vanhemman lapsi, koska täydellisellä vanhemmalla on tietenkin täydellisiä lapsia, ja on kauhea vaatimus lapselle, että pitäisi olla täydellinen.... Ja aina on parempi olla liian kiltti kuin liian ilkeä.

Vierailija
10/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä olet aina se joka ennen on laittanut nukkumaan, ni ehkä isi ei vaan osaa :)

Vierailija
11/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:25"]Mä otin ihanan kiltin miehen itselleni ja meille siunaantui yksi lapsi. Voimakastahtoiseksi kutsuttu tyttö, itse on osaa sanoa kun ei ole vertailupohjaa, mielestäni todella kiltti mutta uhmaikäinen vain.

Ja tyttö kyllä tietää jo alle kolmevuotiaana mistä naruista vetää että saa vedettyä isäänsä kuin pässiä narussa. Tarinoita olisi yhdltä päivältä parisenkymmentä mutta kerron mitä tapahtui eilen illalla / viime yönä. 

Tytön nukkumaanmenoaika ja sovittiin miehen kanssa että hänen vuoro nukuttaa kun pääsee niin harvoin tekemään sitä. Sanoi tytölle että nukkumaanmenoaika johon tyttö huuti topakasti Ei. Mumisin vierestä että sanot vielä kerran ja toteat että joko kävelee itse tai pappa kantaa. Ei. Oli vastaus. Mies rupes maanittelemaan että tulisit nyt... mumisin taas vieressä että ota se syliin. Yritti ottaa mutta tyttö rupes kiljumaan. Mies meinas laskea käsistä ja sanoin että vie se sänkyyn. Vei sänkyyn ja peitteli huutavan tytön joka käski isäänsä istumaan sängyn laidalle, piti laulaa, lukea kirjaa, hakea vettä, käydä pöntöllä, laulaa lisää, pussata, halata, hakea taas vettä, lääkettä (joskus tyttö leikkii että on kuumetta että saisi lääkettä), unilelu "tippui vahingossa" sängyn alle jne jne. Ja pappa hakee ja passaa ja pussaa ja laulaa kunnes kävin pelin viheltämässä poikki, sanottiin hyvät yöt ja ovi kiinni. Hetken aikaa tyttö itki ja nukahti.

Yöllä sama juttu kun heräs ja huusi isiä ja mies meinas ruveta keskellä yötäkin passaamaan ja kävi multakin kysymässä että mitä toi tyttö oikein haluaa. Vastasin huokaisten että ei yhtään mitään tarvitse yöllä antaa kun tämä ei ole mikään hotelli. Mies nauroi mutta mulla alkaa jo huumorintaju loppumaan. On puhuttu, miljoona kertaa että mitkä ne rajat on ja että tilanne pahenee vuosi vuodelta jossei pysty pitämään mitään jöötä edes tässä vaiheessa alle kolmivuotiaalle lapselle. Eikä mua haittaa että välillä isi lellii tyttöään mutta aiheuttaa jo vähän liikaa konflikteja kotona kun kaikesta saa vääntää kun isi antaa aina kuitenkin periksi.

Olenko tiukkis vai pitäiskö antaa kaikkien kukkien kukkia ja kärsiä sittenmyöhemmin kahta kauheammin pienen lellipennun raivareita... -_-
[/quote]

Miksi et voi antaa isän toimia itsenäisesti? Heti ensimmäisestä lauseesta lähtieb vahdit, neuvot ja määräät. Myönnän itsekin olevani juuri sellainen ja pyrin parhaani mukaan asenteesta eroon. Lapsen syntymään vielä pari kk, että on aikaa harjoitella, kuinka mun tapani ei ole aina oikea. :)

Vierailija
12/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on molemmilla pallo ihan hukassa. Miehellä saattaa olla vähän vaikeuksia lapsen kanssa, mutta kyllä se siitä aikanaan. Mitä hyvää sä luulet saavasi aikaan mumisemalla "toimintaohjeita" vieressä, antaisit sen miehen hoitaa ja ottaa vastuun, niin se ehkä voisi sen ottaakinkun et estäisi! 

Eikä lapsille tarvitse pitää jöötä kuin persujen ja aikuisena niistä sitten tuleekin just näitä, joiilla ei ole mitään käsitystä yhteiskunnan toimintatavoista, säännöksistä tai laeista, mutta suuri sisäinen kapina niitä vastaan kuitenkin - se sit pyrkii esiin jokaisella elämänalueella. Muut saavat lapsen tajuamaan itse säännöt ja oman parhaansa.

Vierailija
13/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni teillä on vain eri periaatteet kasvattaa lasta, eikä mun mielestä se sunkaan mikään auvoinen olo. Pystyisittekö keskustelemaan molempia tyydyttävän kompromissilinjan?

Vierailija
14/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiltti tarkoita nössöä. Kiltti on ilkeaän vastakohta.

Miheni on kiltti, mutta tarvittaessa on jopa paininut teinien kanssa kun on pitänyt näyttää kaapinpaikkaa.

Vierailija
15/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuommoista oikeastaan tiedä, ennen kuin niitä lapsia siunaantuu. Mun mies ei ole mikään kiltti, mutta lasten kanssa ei osaa oikein asettaa rajoja ja olla tarpeeksi tiukka.

Vierailija
16/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö parka on ihan varmasti ihan sekaisin. Ihan samalla tavalla hän vedättää teitä kumpaakin. Mitä, jos ihan antaisit isän hoitaa tilanteen omalla tavallaa siihen puuttumatta. Mene vaikka lenkille nukutuksen ajaksi.

Vierailija
17/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se auta yhtään, että mumiset ohjeita siintä vierestä. Lapsi näkee, että äiti on selkeesti se joka pitää jöötä talossa ja isiä voi hyppyttää miten haluaa, koska äitiähän tässä on vaan uskottava. Jos haluat, että miehesi säilyttää edes hitusen auktoriteettia lapsen silmissä niin älä puutu isän ja lapsen väliseen esim. nukuttamistilanteeseen vaan anna miehesi hoitaa se. "vihelsin pelin poikki..." tsiisus..

Vierailija
18/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan sama millaisen miehen sitä isäksi valitsee, jos ei ole yhteisiä pelisääntöjä lasten kasvatuksessa. Ja mikä antaa sinulle diktatuurimaista valtaa säädellä millaista sen isyyden tulee olla ja sanella ohjeita. 

Vierailija
19/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepalaveria kehiin ja päätätte yhdessä pelisäännöt! Kuulostaa siltä, että isä toiminnallaan vie pohjan siltä, miten sinä yrität lasta kasvattaa. Jatkuvasti vaihtelevat säännöt hämmentävät lasta. Miettikää yhdessä, miten esim. edellä kuvatussa tilanteessa tulisi toimia, ja pidätte molemmat (erityisesti isä) sovitusta kiinni.

Vierailija
20/32 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 12:28"]

Missä niitä isien valintatilaisuuksia pidetään?

[/quote]

baarissa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän