Mitä hyötyä on älypuhelimesta?
Kannattaako sellainen hankkia? Hyvät ja huonot puolet? Suosittele jotain merkkiä?
Kommentit (26)
Luonnossaliikkujana arvostan mm. maastokarttasovellusta sekä sieniopasta. Myös lintujen tunnistamisessa vehje on mainio. Mitään facebook- tms sovelluksia minulla ei ole..
Hyöty riippuu varmaan aika paljon siitä, millaista ihmisen arki on. Jos on päivät kotona tai käy työssä omalla autolla ja arki on päivästä toiseen samanlaista, hyödyt eivät ehkä tule niin hyvin esiin. Itse pidän älypuhelinta hyödyllisenä ensinnäkin tilanteissa, joissa joutuu odottelemaan, ja päivittäisillä matkoilla - puhelimen kautta on helppo lukea uutisia, hoidella sähköposteja tai muuta hyödyllistä tai viihdyttää itseään. Toisekseen se soveltuu hyvin uusiin tai odottamattomiin tilanteisiin: sen avulla voi esimerkiksi etsiä joukkoliikenteen reittejä ja aikatauluja, navigoida uuteen kohteeseen ja hakea tietoa osoitteista ja aukioloajoista.
Itselleni älypuhelimesta on ollut paljon hyötyä. Niin kuin joku tästä sanoi, se ei periaatteessa ole missään asiassa korvaamaton mutta helpottaa kyllä elämää. Haittojakin voi omilla valinnoilla torjua, esimerkiksi itse totesin, että on parasta laittaa sähköpostihälytys pois, koska minulla ei ole mitään todellista tarvetta päästä lukemaan sähköposteja heti, kun niitä tulee.
Kiitos, etenkin 13 ja 15. Nyt tiedän varmuudella, etten älypuhelinta tarvitse.
Kertokaa lisää huonoista puolista. Paljonko älypuhelimet maksaa ja mitä siihen sopimukseen kuuluu? Onko niissä ollut ongelmia ja minkälainen takuu niissä on? Iphonet menee kuulemma hirveen helposti rikki. Jos menee älypuhelimella nettiin, niin mitä siellä ei ainakaan kannata tehdä?
Mulla tosi paljon samoja juttuja kuin 15:lla:)
-voi surffailla junassa tai jossain paikassa, jossa pitää odotella, eikä ole mitään tekemistä muuten
-voi kuunnella musiikkia, vaikka jos tulee yhtäkkiä mieleen joku youtube-video (ja katsellakin sen samalla)
-voi tarkistaa julkisen liikenteen aikatauluja
-voi tarkistaa sähköpostia
-voi googlata nopeasti jonkun tiedon, kun vaikka keskustelussa alkaa mietityttää joku yksityiskohta jostain asiasta
sen lisäksi:
-käytän sports trackeria / endomondoa, näen minkä pituisia lenkkejä juoksen ja millä vauhdilla. Tämä sopii nyt kun harjoittelen tavoitteellisemmin juoksua. (Tietenkin voi juosta lenkkejä myös ihan fiiliksen mukaan mutta tätä ennen olin tehnyt niin jo vuosia.) Tuntemattomammassa lenkkipaikassa on ollut myös hyötyä siitä, että trackerissa näkee, missä kohtaa on menossa ja näin olen välttynyt eksymästäkin lenkkireissulla.
-myös kartoista on ollut iloa tuntemattomissa paikoissa
Miinuksena just tuo mainittu että saattaa tulla pakkomielle surffaamisesta, kun vaikka odottelee bussia eikä osaa enää tehdä muuta. :)
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 08:11"]
Kannattaa ostaa, suosittelen!
Hyvät puolet: Voi ladata hyviä sovelluksia, mm. facebook, Instagram, Twitter yms., jos niitä vain käyttää. Kännykässä (ainakin minun) on näin paljon juttuja: Kello, Kalenteri, Kamera, Sähköposti, Maps, Asetukset, Galleria, Youtube, Laskin yms. Siinä on kaikkea muutakin, varsinkin Samsungin älypuhelimissa on nuo jutut vähintään. Ja puhelinta pystyy helposti kantaa aina taskussa, sekin on yksi hyvä puoli! :)
Huonot puolet: Ei ole
Merkki, jota suosittelen: Samsung tai iPhone.
[/quote]
WP on erittäin hyvä käyttis! Liekö olet koskaan edes käyttänyt
[/quote]
Siis mitä eri käyttiksiä on olemassa? Yhden kaverin puhelimessa oli selaimena ie (yök) ja se ei kai jotenkin saanut vaihdettua sitä Chromeen. Onko näin?