Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri puhui sosialismista ja olin yllättynyt koska ne jutut tuntui käyvän järkeen

Vierailija
06.09.2021 |

Miksi työnantaja ei periaatteessa voisi maksaa vähän parempaakin palkkaa, koska firmalla menee hyvin? Jäisihän sille silti hyvin voittoa. Mitä varten yt-neuvotteluja käydään, vaikka firma takoo ennätystulosta? Miksi minun ja muiden rividuunareiden pitäisi tyytyä mahdollisimman pieneen palaan kakkua, jos sitä kakkua kuitenkin valmistuu enemmän kun ehtii syödä?

Enpä tiedä. Taidan hommata jotakin aihetta käsittelevää kirjallisuutta koska alkoi kiinnostamaan.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsot tsot, sosialismi paha. Ei saa puhua, ei saa ajatella. Pitää vaan tyytyä.

Vierailija
2/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy siis yrittäjäksi ja jaa sitä kakkua reilusti kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialismi johtaa kommunismiin ja kommunismi itään.

Vierailija
4/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta mehän voisimmekin kokeille sosialismia!".

Vierailija
5/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pitää vaan antaa omistajien takoa ennätystulosta kyselemättä ja ilman että ne muurahaiset saa yhtään mitään extraa itse? Korkeintaan potkut ja jatkuva keljuilu liian kovista palkoista. En oikein tiedä.. kyllä työnantaja voisi maksaa monesti parempaa palkkaa, jos se haluisi. Ja tekisi rutkasti voittoa silti. 

Vierailija
6/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut vaarallisen tartunnan. Hyvin vaarallisen. Se on kuin kannabis, joka johtaa automaattisesti heroiiniin, eli kommunismiin. Pitää tyytyä vain keskikaljaan ja aivojen turrutukseen. Ei saa miettiä, ei saa ajatella.. ei saa vaatia. Täytyy olla kiltti palvelija.

Vierailija
7/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pitää vaan antaa omistajien takoa ennätystulosta kyselemättä ja ilman että ne muurahaiset saa yhtään mitään extraa itse? Korkeintaan potkut ja jatkuva keljuilu liian kovista palkoista. En oikein tiedä.. kyllä työnantaja voisi maksaa monesti parempaa palkkaa, jos se haluisi. Ja tekisi rutkasti voittoa silti. 

Monet firmat maksavat "parempaa palkkaa", mutta se maksetaan ns. bonuksina jotka on sidottu tulokseen. 

Itse ihmettelen poliitikkoja, miksi ihmeessä rahaa käytetään koko maailman pelastamiseen, kun samalla rahalla saisi suomea kehitetyksi paremmaksi paikaksi kaikille.

Vierailija
8/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet firmat maksavat "parempaa palkkaa", mutta se maksetaan ns. bonuksina jotka on sidottu tulokseen. 

Itse ihmettelen poliitikkoja, miksi ihmeessä rahaa käytetään koko maailman pelastamiseen, kun samalla rahalla saisi suomea kehitetyksi paremmaksi paikaksi kaikille.

Eipä ole tämmöistä firmaa vastaan tullut ja olen ollut useamman palveluksessa.

Vierailija
9/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommunismi ei etene jos ihmisillä on hyvä olla. Päättäjät tietävät tämän.

Vierailija
10/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni hyvin pärjäävä firma on antanut bonuksien sijaan sitoutuneille työntekijöille osan firman omistajuudesta. Eli osakkeita.

Tämä olisi paras tapa saada työn tuottavuus kasvuun. Jokaisen, rivityöntekijänkin, ollessa firman omistaja ja saadessaan osan kakusta suoraan sen mukaan kuinka hyvin on mennyt, olisi aivan varmasti motivaatio kohdillaan.

Vierailija
11/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firman täytyy käyttää rahaa myös toimintansa ylläpitämiseen, markkinointiin, kasvuun ja uudistamiseen jotta se pysyisi tuottoisana ja relevanttina myös jatkossakin. Lisäksi, vastuuta ja suuria taloudellisia riskejä sisältävän työn tulee olla voittoisana sen arvoista, jotta se vetäisi. Toiminnan johtaja ja sihteeri eivät voi molemmat saada 4000 euroa kuussa, koska sitten kaikki olisivat sihteereitä mieluummin.

Vierailija
12/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääs tätä. Laskin erään firman johdon jättipalkoitsta, että jos ne kohtuullistettaisiin vaikka 1/3 osaan nykyisestä jäisi rivityönkijää kohden jaettavaksi 20,000e/kk.!!

Vierailija
13/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni hyvin pärjäävä firma on antanut bonuksien sijaan sitoutuneille työntekijöille osan firman omistajuudesta. Eli osakkeita.

Tämä olisi paras tapa saada työn tuottavuus kasvuun. Jokaisen, rivityöntekijänkin, ollessa firman omistaja ja saadessaan osan kakusta suoraan sen mukaan kuinka hyvin on mennyt, olisi aivan varmasti motivaatio kohdillaan.

Sosialistit keksivät osuuskunnat jo yli 100 vuotta sitten. 

Vierailija
14/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun joku nyt edes muistaisi millaista oli Keynesiläinen markkinatalous ennen tätä Friedmanin epistolaa...

Vierailija
15/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta mehän voisimmekin kokeille sosialismia!".

Pohjois-Korea jo kokeili.

Eikä kukaan järjissään oleva halua samaa kaikkialle. Etelä-Korea taas valitsi kapitalismin ja tiedämme kumpi toimi paremmin.

Vierailija
16/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firman täytyy käyttää rahaa myös toimintansa ylläpitämiseen, markkinointiin, kasvuun ja uudistamiseen jotta se pysyisi tuottoisana ja relevanttina myös jatkossakin. Lisäksi, vastuuta ja suuria taloudellisia riskejä sisältävän työn tulee olla voittoisana sen arvoista, jotta se vetäisi. Toiminnan johtaja ja sihteeri eivät voi molemmat saada 4000 euroa kuussa, koska sitten kaikki olisivat sihteereitä mieluummin.

Et tainnut tajuta aloitusta. Ei kai siinä tasapalkkaa kaikille vaadittu, vaan kohtuullisuutta. Onhan se nyt aika outoa, että joku rividuunari saa kuukaudessa 2 tonnia ja irtisanotaan, kun samaan aikaan johtoryhmä jakelee toisilleen satojen tuhansien bonuksia. Ja joo, ymmärrän markkinatalouden lainalaisuudet, mutta villiä kapitalismiakin voi vähän suitsia, että ei lähde lapasesta kuten nykyään on liian usein lähtenyt. Ja tästä asiasta on turha jankuttaa, sinua viisaammat ja meritoituneemmat ovat huomanneet saman ongelman.

Vierailija
17/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunismi toimii hyvin teoriassa muttei koskaan käytännössä.

Vierailija
18/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Lässyti nyt taas. Fakta on että johdon jätti palkat puolittamalla ja sama osingoille ja kaikille muillekin ylimääräisille eduille voitaisiin rividuunarille maksaa paremmin kuin nyt.

Joo joo nyt tulee heti joku sijoittaja pää punaisena rääkymään

"se on minun se rahaa koska minulla on OIKEUS"

Vierailija
19/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkeä on siinäkin, että ihmiset jaotellaan eri luokkiin ja aivopestään tappamaan toisiaan.

Vierailija
20/81 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen siirtymistä sosialismiin meidän pitää purkaa sukupuolten hegemonia ja ydinperheet ja vanhakantainen kansallisajattelu, saada ihmiset vannomaan tuotemerkkien ja brändien nimeen. Monogamia ja kirkko murskattava

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi