Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, joilla pelkoja seksistä / läheisyydestä?

Vierailija
13.10.2014 |

Mulla on sellainen tilanne, että aiempien traumojen vuoksi koen vahvoja pelkoja seksiin ja yleensäkin miehen läheisyyteen liittyen. Nyt olen aloittanut uuden suhteen ja nuo pelot on taas nostaneet päätään. Missä tilanteessa, millä sanoilla ja miten pian noista kannattaisi kertoa miehelle? Olisiko muilla samanlaisista peloista kärsivillä tai kärsineillä antaa neuvoja?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalla tuo vasta vuosien jälkeen kertominen tuskin edes onnistuisi, koska pelko on sitä luokkaa, ettei sitä voi oikein peitellä. Tai miten sen nyt selittäisi... mun on jotenkin saatava varmistus, että mun on turvallista harrastaa seksiä miehen kanssa. Siis etukäteen varmistaa, että voidaan lopettaa kesken jos pelkään. Muuten mun on vaikea päästä edes mihinkään esileikkiin asti.

Entisen miehen kanssa olin niin pitkään, että en edes muista enää miten otin asian esiin. Sanoin ehkä, että joku satutti mua aiemmin. Mutta olin silloin tietysti paljon nuorempi kuin nyt. Mietin kai siis nyt sitä, että miten joku aikuinen mies suhtautuisi siihen, jos nainen kertoisi pelkäävänsä seksiä ja haluavansa edetä hitaasti? Kuulostaako se naurettavalta, kun ei olla kuitenkaan mitään nuoria neitsyitä enää?

AP

Vierailija
2/20 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koe pelkääväni seksiä, mutta kyllä mullakin menee jonkin aikaa ennen kuin luotan mieheen kunnolla vaikka se olisi miten luotettava. Jotenkin se kehollinen luottamus kestää aikansa syntyä. Kerron kyllä aina miehille etukäteen, että mulla on pientä luottamusongelmaa, mutta eiväthän ne ymmärrä, koska toimin kuitenkin suht normaalisti siinä tilanteessa ja saan jopa orkutkin. Silti mulla kestää monta kertaa ennen kuin olen oikeasti rento ja uskallan antaa mennä. Ja ikää jo lähes 40 ja miehiäkin on ollut useita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 23:14"]

Mun kohdalla tuo vasta vuosien jälkeen kertominen tuskin edes onnistuisi, koska pelko on sitä luokkaa, ettei sitä voi oikein peitellä. Tai miten sen nyt selittäisi... mun on jotenkin saatava varmistus, että mun on turvallista harrastaa seksiä miehen kanssa. Siis etukäteen varmistaa, että voidaan lopettaa kesken jos pelkään. Muuten mun on vaikea päästä edes mihinkään esileikkiin asti.

Entisen miehen kanssa olin niin pitkään, että en edes muista enää miten otin asian esiin. Sanoin ehkä, että joku satutti mua aiemmin. Mutta olin silloin tietysti paljon nuorempi kuin nyt. Mietin kai siis nyt sitä, että miten joku aikuinen mies suhtautuisi siihen, jos nainen kertoisi pelkäävänsä seksiä ja haluavansa edetä hitaasti? Kuulostaako se naurettavalta, kun ei olla kuitenkaan mitään nuoria neitsyitä enää?

AP

[/quote]

Ei kuulosta laisinkaan naurettavalta, asiasta tietäminen tekisi omalla kohdalla helpompaa ymmärtää mahdolliset haasteet läheisyyden kanssa, kuin jos ei tietäisi asiasta ja sitten koet läheisyyden/seksin ahdistavaksi. Helposti luulisi itse thneensä jotain, olevansa ei-haluttu tms. mutta jos tietää lähtökohdat, voi yhdessä rakentaa turvallista ympäristöä ajan kanssa, pienin askelin ja sinun ehdoilla.

mies

Vierailija
4/20 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noiden väärinymmärrysten vuoksi haluaisin kertoa mahdollisimman pian. Muutenhan mies voi alkaa luulla, etten halua häntä tai suhdetta. Kun mä siis välttelen lähes kaikkea läheisyyttä näin alkuvaiheessa, niin se tuskin antaa kovin hyvää kuvaa, jos en selitä sitä mitenkään. Itse seksistä nauttiminen ei ole koskaan ollut ongelma, mutta pääseminen siihen vaiheeseen, että sitä uskaltaisi harrastaa, onkin jo toinen juttu...

Kiitos paljon vastauksista muuten, ja tosi mukava saada myös miesnäkökulmaa asiaan!

AP

Vierailija
5/20 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa neuvoa, mutta jännitän hyvin paljon seksiä uuden ihmisen kanssa, ja olen epävarma. Ja jo nelikymppinen.

Vierailija
6/20 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on juuri se pointti mullakin, että kyseessä on uusi mies. Jotenkin luulin, että traumani paranivat entisen mieheni kanssa, kun en ollut pelännyt enää vuosikausiin. Nyt sitten tajusin, että pelkään taas uuden ihmisen kanssa ihan yhtä paljon kuin silloin suhteen alussa entisen mieheni kanssa.

AP

Vierailija
7/20 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta tuohan on positiivista, tiedät että se on vain alussa!!

Vierailija
8/20 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot miehelle, mitä tässä nyt kerroit.

Vierailija
9/20 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tapaillut aivan ihanaa naista johon olen todella pahasti ihastunutkin. Ollaan yhdessä käyty ravintoloissa ja kävelyretkillä ja nainen on pari kertaa käynyt minunkin luonani. Yhdessä käytiin pienellä reissulla parin sadan kilometrin päässä ja nukuttiin samassa sängyssäkin, mutta puristi peittoa aika tiukasti. Jotenkin nainen kuitenkin tuntuu aina pitävän jonkunlaista etäisyyttää ja vetäytyvän tilanteista, niin ettei halauksille suutelusta puhumattakaan oikein tule tilaisuutta, mutta toisaalta lähtee taas kun pyydän jonnekin. Tilanne aiheuttaa minullekin aikaimoista epävarmuutta. Olen tulkinnut tilanteen siten että naisella varmaankin on jotain traumoja ja halunnut edetä pieni askel kerrallaan, mutta toisaalta vähän kyllä jäytää se että onko nainen sittenkään lainkaan kiinnostunut ja meneekö juttu puoleltani liikaa ahdisteluksi.

Näin miesnäkökulmasta olisi suuri helpotus jos nainen voisi kertoa että anteeksi minulla on ollut traumaattisia juttuja aikaisemmin, olen kiinnostunut mutta edetään hitaasti pieni askelin mutta mennään eteenpäin. Kertominen olisi varmaan helpotus naisellekin, kun ei tarvitsisi enää jännittää miten asian ilmaisee.

Ensi viikonlopulle ajattelin ehdottaa etukäteen että illanvieton jälkeen jäätäisiin jommankumman asunnolle ihan vaan nukkumaan yhdessä kumman luona sitten tuntuukin turvallisemmalta.

Toivoittavasti näkökulma antoi avaajallekin hiukan ajatusta toiselta puolen.

T: miäs

Vierailija
10/20 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se tosiaan on vain alussa. Tuskin pitkä suhde olisi multa edes onnistunut, jos pelko jatkuisi niin vaikeana vuosikausia. Mutta silti täytyy nyt tarkentaa, että kyllä se suhteen alkuvaiheessa on todella vahva. Saatan täristä, itkeä yms., jos mies yrittää edetä nopeammin kuin mihin olen valmis. Ja siinä vaiheessa pelko estää mua puhumasta ja selittämästä, mistä on kyse. Siksi kai välttelen jo ihan viatontakin läheisyyttä, etten joutuisi noihin tilanteisiin. Eikä se siis ole niin, että ensimmäinen seksikerta veisi pelot mennessään. Vähän enemmän se ottaa aikaa kuitenkin, ja monesti yhdyntä jouduttiin entisen miehen kanssa lopettamaan kesken. Moniko mies sellaista jaksaisi?

Ihana neuvo tuo, että kertoisin miehelle niin kuin kerroin tässä. Ajattelinkin sanoa jotenkin niin, että mua pelottaa, voidaanko edetä tosi hitaasti tms. Mutta nyt mua pelottaa miehen menettäminen jo melkein yhtä paljon kuin seksi ja läheisyys...

AP

Vierailija
11/20 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, osaatko arvioida, kuinka nopeasti olisit valmis seksiin? Ei ole epänormaalia haluta odottaa. Minä olen toiminut niin, että sanon haluavani tutustua rauhassa ja luottaa ensin. Jos miehelle se ei sovi tai mies rupeaa ahdistavaksi, vetäydyn tapailusta.

Vierailija
12/20 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon, miäs, kun kerroit tarinasi! Auttoi kyllä ymmärtämään toistakin puolta. Ja täytyy sanoa, että kuulostaa tosi tutulta tuon tapailemasi naisen käytös. Mä ainakin välttelen halauksia ja suukkoja siksi, koska pelkään, että niiden pitäisi johtaa pidemmälle sellaiseen, mihin en ole valmis. Aiemmassa suhteessa mulle oli käänteentekevä hetki se, kun mies sanoi, että aina voidaan lopettaa, ihan missä vaiheessa vaan. Olin siis ehkä maininnut jotain, että pelottaa. Ehkä sä voisit kysyä siltä naiselta, että jännittääkö sitä tms. Mä en ainakaan ihan oikeasti pysty etenemään yhtään ennen kuin saan kuulla ne sanat, että voidaan lopettaa, ettei ole pakko tehdä mitään... Sinuna en siis luovuttaisi, vaikka nainen vaikuttaisi vähän kylmältä vielä tässä vaiheessa. Tuo ehdotuksesi ihan vaan nukkumisesta toisen luona on tosi kiva. Mun luottamusta miestä kohtaan ainakin lisäisi se, että voitaisi vaan nukkua yhdessä.

Tuota miten nopeasti olisin valmis seksiin on tosi vaikea sanoa. Se riippuu niin paljon siitä, miten luottamus alkaa rakentua mieheen ja miltä läheisyys tuntuu.

AP

Vierailija
13/20 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin vielä miettimään tuota kysymystäsi, 14. Siis totta kai on normaalia haluta odottaa ja tutustua rauhassa. Mutta mun kohdalla kyse on siitä, etten pysty niihin "normaaleihin" vaiheisiin, joita siihen tutustumiseen kuuluu. Tai siis pystyn, mutta vasta kun voin jotenkin luottaa mieheen. Esim. suuteleminen on mulle vaikeaa, koska se vie ajatukset esileikkiin ja seksiin. Traumojeni takia mieleni kai yhdistää minkä tahansa läheisyyden lupaukseen seksistä, vaikka mies ei mitään sellaista sillä tarkoittaisikaan. Sitten torjun suudelman ja mies luulee, etten ole kiinnostunut. Siksi mun olisi jotenkin pystyttävä puhumaan asiasta miehelle jo paljon ennen kuin seksi on edes ajankohtaista. En tiedä oliko tuossa selityksessä järkeä, mutta yritin siis sanoa, että jos voisin edetä normaalisti aina seksiin asti, ei ongelma olisi ollenkaan näin suuri.

AP

Vierailija
14/20 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin miehen ja otin asian puheeksi. Se oli helpompaa kuin luulin kun alkuun pääsin. Mies sanoi halunneensa myös puhua eilisestä, koska meni siinä tilanteessa jotenkin lukkoon, eikä osannut sanoa mitään, koska mä olin kuulemma näyttänyt niin pelokkaalta. Sanoin, että olinkin peloissani, koska läheisyys ja seksi pelottaa mua. Keskustelu meni yllättävän hyvin ja oli kyllä hyväksi tässä vaiheessa, koska mies luuli jutun johtuvan hänestä. Hän pyyteli edelleen anteeksi sitä, että painoi mut seinää vasten. Mutta ehkä kaikki on nyt helpompaa, vaikka ihan kaikesta ei vielä puhuttukaan. Lähtiessään mies kysyi haluanko suukon vai en. Musta oli aika suloinen ele kysyä. Vaikutti siis ainakin siltä, että mies otti tosi hyvin asian.

Kiitos siis kaikille puhumaan rohkaisseille!

AP

Vierailija
15/20 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella mukava kuulla, että sait puhuttua asiasta, kuulostaa siltä, että mies osaa suhtautua asiaan oikealla tavalla. Hieno homma!

6.

Vierailija
16/20 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä noihin kysymyksiin on vaikea antaa vastauksia, mutta yläpeukuista päätellen en ehkä ole yksin tämän ongelman kanssa... Mullahan tuo menee niin, että kun tunnen miehen hyvin, pystyn luottamaan jne., niin nuo pelotkin poistuu, mutta miten toimia tässä alkuvaiheessa? Pakkohan mun on selittää tilanne, mutta miten teen sen niin, etten aja miestä pois? Joo, monia suhteita mulla ei ole takana.

AP

Vierailija
17/20 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi tehdä se äärimmäisen varovasti ainakin. Monet miehet säikähtävät tällaista taustaa ja se voi tulla mukaan petiin heillekin, jolloin tuntevat riistävänsä naista, ellei nainen ole tehnyt ehdottoman selväksi osallistuvansa tapahtumiin omasta halustaan ja ilmoittavansa kyllä, jos tilanne muuttuu epämiellyttäväksi. Itselläni oli jo useita vuosia parisuhdetta ongelmineen takana, ennen kuin puolivahingossa kerroin syyn jatkuvalle ahdistukselleni. Mies totesi, että meiltä olisi monta riitaa jäänyt riitelemättä, jos hän olisi tiennyt asiasta. Siispä kehotan kyllä kertomaan ajoissa, mutta ehkä vasta sitten kun suhde on tarpeeksi vakaalla pohjalla kestääkseen moisen taakan, sillä sitähän se on. Kumppani ottaa siitä osansa kannettavakseen.

Vierailija
18/20 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kannattaahan myös sanoa se, että aiemman kokemuksesi perusteella asia kyllä helpottuu ajan kanssa kun oppii luottamaan.

Vierailija
19/20 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitanpa pienen tilannekatsauksen, koska näin miestä eilen. Meillä oli kivaa ja kun mies saattoi mut kotiin, hän suuteli mua. Se tuntui aluksi hyvältä, mutta sitten mies painautui mua vasten ja jäin siis miehen ja seinän väliin. Käänsin pääni vaistomaisesti pois ja sanoin: "Älä." Mies tietenkin irrottautui musta ja näytti todella hämmentyneeltä ja pyysi anteeksi. Yritin selittää jotain, ettei tarvitse pyytää anteeksi, koska eihän hän tehnyt mitään ja että mun pitäisi enemmin pyytää anteeksi tuota reaktiotani. Se oli hankala ja sekava tilanne, enkä osaa sanasta sanaan kertoa mitä puhuimme. Sanoin kuitenkin, että haluaisin edetä hitaasti ja mies sanoi, että totta kai se käy. Hän näytti kuitenkin aika vaikealta, enkä mä saanut sanotuksi mitään peloistani. Meninköhän pilaamaan kaiken?

Me nähdään tänään uudestaan. Se ehdittiin siis sopia jo ennen tuota episodia. Kannattaisikohan tuo eilinen ottaa puheeksi ja selittää miksi käyttäydyin sillä tavalla? Taidan olla aika ihastunut, kun on niin vaikea kertoa miehelle taustoistani. Varsinkin nyt, kun en yhtään tiedä, mitä miehen mielessä liikkuu tuon eilisen jälkeen. Ehkä se selviää tänään...

AP

Vierailija
20/20 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni kannattaisi ihan avoimesti kertoa ja kertoa myös se, että on vaikea kertoa koska olet ihastunut.