Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1 vuotias heräilee edelleen kerran tunnissa öisin

Vierailija
05.09.2021 |

Luulin, toivoin ja rukoilin väsyneenä vauvavuotena, että yöunipätkät pidentyisivät vauvalla edes vähän 1-vuotta täytettyään. Väärin luulin.

Edelleen siis tilanne, että nukkuu vieressäni, nukahtaa yöunille vain rinnalle, yön aikana havahtuu unesta säännöllisesti koko yön aamuu
asti noin kerran tunnissa, jolloin hän nousee täysin unenpöpperössä istumaan patjalle. Ei tule takaisin viereeni itse, vaan alkaa hieman kitistä (ei varsinaisesti itke/huuda), johon itse herään ja otan viereeni. Nukahtaa uudestaan vain rinnalle.

Tämä siis toistuu usean kertaa yössä, mikä johtaa ymmärrettävästi siihen, että aamuisin mulla on jopa väsyneempi olo kuin illalla nukkumaan mennessä (ja olen iltaisin jo hyvin väsynyt).

Ajattelin, että on vain vaihe, ja sen vuoksi oon jaksanut sinnitellä vauvavuoden omalla hyvällä ruokavaliolla, kahvilla, imetyshormonien, vaunulenkkien ja ulkoilun voimin vauvavuoden suht "pirteänä" ja hyväntuulisena, kun oon ajatellut pian yöheräilyjen jo helpottavan.

Oon kyllä saanut tunneissa laskettuna unta hyvin, kun vauvan yöunet klo 20-8 olleet aina, mutta tuo unen katkeaminen tunnin välein joka ikinen yö alkaa nyt jo tuntua. 🤦‍♀️😓😣😬😱Taitaa multa puuttua se palauttava uni kokonaan, kun ei tule yhtään pidempiä unipätkiä.

Neuvoja, kokemuksia, vertaistukea, ihan mitä vaan? Ja kyseessä siis terve, päivisin hyvin virkeä ja iloinen, normaalisti kasvava ja kehittyvä vauva.
Lisäksi luulin, että

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tehdä mitään, koska huonounisuus on geeneissä.

Tämän opin toisesta ketjusta, jossa minut haukuttiin ties miksi, koska omat lapseni ovat kaikki nukkuneet hyvin ja julkesin epäillä niin olevan sen takia, että otimme säännölliset unitavat "tavaksi" johdonmukaisesti jo ihan pienestä.  Syy on kuulemma ihan vain se että lapset ovat hyviä nukkujia. 

On heilläkin kuitenkin ollut ajoittain uniongelmia mm. sairastamisen, hampaidentulon, kävelemään oppimisen yhteydessä, esikoisella lisäksi yöllisten kauhukohtausten jakso ja keskimmäinen tuli nelivuotiaana aamuöisin tyynyineen vanhempien väliin nukkumaan puolen vuoden ajan.

Vierailija
62/75 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika auttaa 100 % varmuudella, jos et oo vielä valmis unikouluihin tms.

1 vuoden iässä myös unitaantuma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivista on kuitenkin se, että teille ei ole illat ollet hankalia jos nukahtaa noin nooeasti. Ja se on hyvä, että hän on päivisin virkeä. Tuo unimääräkin tunneissa ja säännöllinen unirytmi on hyviä juttuja. Nyt ensin yöimetykset pois niin pitäisi heräilynkin vähentyä pikku hiljaa siitä.

Vierailija
64/75 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Viime yönä taapero heräsi ekan kerran vasta viiden aikaan aamulla. Kävi siis nukkumaan kahdeksalta. Siitä klo 5 jatkoi maidon jälkeen unia aamukahdeksaan. Mitään en tehnyt erilailla itse.

Olisi kyllä loistavaa, että lapsi jättäisi itse omasta "aloitteestaan" pikku hiljaa yöheräilyt/-maidot pois, kun on siihen kypsä/valmis. Tää olisi ideaalitilanne.

Katsotaan miten jatkossa yöt menee. 😍

Vierailija
65/75 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan siis vieressäni nukkui yöllä. Seurailin häntä, ennen kuin itse kävin unille, ja havahtuessaan unisyklien välillä, hän raotti silmiään hetkeksi unissaan (tsekkasi oonko vierellä), käänsi kylkeään mulle ja JATKOI UNIAAN ILMAN MAITOA. 😊

ap

Vierailija
66/75 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa ap, kyllä vauvat usein tietävät, milloin ovat kypsiä mihinkin. Kai se on geeneihin kirjoitettu. Ja vauvahan saa turvaa sinusta, kun nukut vierellä.

Vierailija
67/75 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun valitsee perhepetin ja tissittelyn, niin noin siinä käy. Myöhäistä katua.

Äiti pois kolmeksi yöksi, lapsi omaan sänkyyn ja imetys loppuu nyt. Sen jälkeen kaikki voivat nukkua yönsä.

Joo, imetystä oon lopettamassa vähitellen. En suorilta käsin, olisi julmaa lapselle eikä itsellekään kovin terveellistä. Perhepetiin siirryttiin noin 4 kk iässä oman jaksamiseni vuoksi, kun en enää yksinkertaisesti jaksanut itse öisin tunnin välein nostella rauhoittumaan viereeni ja takaisin pinnasänkyyn. Eli ekat 4 kk nukkui omassa sängyssä mun vieressä, mutta havahtui silti aina tunnin välein unestaan.

Imetystä en kadu millään tapaa, enkä perhepetiä. On niin luontaista lapselle kuin olla voi. Mutta nyt tosiaan, 1 v. ikää ja yöimetyksetkin saisi jäädä. Isä siis avuksi, kunhan olisi töistä edes jonkinlaista vapaata hänellä. Tekee siis reissuhommia ja pitkää päivää, tarkkaavaisuutta vaativaa vaarallista työtä. Haluan että hän nukkuu yönsä sen vuoksi hyvin työssä ollessaan.

Voit lopettaa yöimetykset, itse lopetin kun lapsi oli 8kk. Ei tarvitse lopettaa imetystä siihen jos et halua ja lapsi haluaa.

Perhepetiäkään ei tarvitse lopettaa. Kun herää, otat viereen mutta sanot että on yö ja nyt nukutaan. ja sitten päätät mikä on aamu, jolloin annat maitoa. itse en antanut maitoa esim. enne klo 6 ja vähitellen lopetti sen pyytämisen yöllä, viereen tuli nukkumaan kun oli sivuvaunu pinnasängystä ilman yhtä reunaa. Joskus voi auttaa että siirtää sitä "aamua" vähitellen, joskus toimii että siirtää kerralla. Auttoi kun laittoi tiukan (mukavan) paidan ja mukavat liivit yöksi niin lapsi ei saa "kaivettua" esiin.

Meillä ei voinut laittaa isän kanssa nukkumaan sitä yömaidon lopetusta koska huusi hysteerisesti (siis oikeasti hysteerinen) minun perään.

nukutuksetkin oli minun tehtävä

Lapsi jatkoi heräilyä kerran yössä yli kolmevuotiaaksi, vaikka oli siirretty omaan huoneeseen 1,5 vuotiaana.

Nyt 5 v. nukkuu läpi yön.

Nyt ollaan psykologi selvityksessä onko lievää autismia (ei ongelmia puheessa tai älyssä) vai adhd (ennemmin add-muoto) vai molemmat.

Eli nukkumisingelmat eivät ole välttämättä "vanhempien laiskuudesta/lepsuudesta" johtuvaa

Jatkoin imetystä 2vuotiaaksi koska se oli ainoa tapa saada lapsi nukahtamaan päiväunille ja yöunille rauhoittumaan. ei sitä loppuvaiheessa ollut kuin kaksi kertaa sitä imetystä päivässä. Päiväuniakin nukkui vain 1/2h ja lopetin niille nukuttamisen 2,5v kun nukahtaminen kesti jo yli puolet nukkumisajasta.

Vierailija
68/75 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti pois kolmeksi yöksi, lapsi omaan sänkyyn ja imetys loppuu nyt. Sen jälkeen kaikki voivat nukkua yönsä.

Joo, imetystä oon lopettamassa vähitellen. En suorilta käsin, olisi julmaa lapselle eikä itsellekään kovin terveellistä. Perhepetiin siirryttiin noin 4 kk iässä oman jaksamiseni vuoksi, kun en enää yksinkertaisesti jaksanut itse öisin tunnin välein nostella rauhoittumaan viereeni ja takaisin pinnasänkyyn. Eli ekat 4 kk nukkui omassa sängyssä mun vieressä, mutta havahtui silti aina tunnin välein unestaan.

Imetystä en kadu millään tapaa, enkä perhepetiä. On niin luontaista lapselle kuin olla voi. Mutta nyt tosiaan, 1 v. ikää ja yöimetyksetkin saisi jäädä. Isä siis avuksi, kunhan olisi töistä edes jonkinlaista vapaata hänellä. Tekee siis reissuhommia ja pitkää päivää, tarkkaavaisuutta vaativaa vaarallista työtä. Haluan että hän nukkuu yönsä sen vuoksi hyvin työssä ollessaan.

Voit lopettaa yöimetykset, itse lopetin kun lapsi oli 8kk. Ei tarvitse lopettaa imetystä siihen jos et halua ja lapsi haluaa.

Perhepetiäkään ei tarvitse lopettaa. Kun herää, otat viereen mutta sanot että on yö ja nyt nukutaan. ja sitten päätät mikä on aamu, jolloin annat maitoa. itse en antanut maitoa esim. enne klo 6 ja vähitellen lopetti sen pyytämisen yöllä, viereen tuli nukkumaan kun oli sivuvaunu pinnasängystä ilman yhtä reunaa. Joskus voi auttaa että siirtää sitä "aamua" vähitellen, joskus toimii että siirtää kerralla. Auttoi kun laittoi tiukan (mukavan) paidan ja mukavat liivit yöksi niin lapsi ei saa "kaivettua" esiin.

Meillä ei voinut laittaa isän kanssa nukkumaan sitä yömaidon lopetusta koska huusi hysteerisesti (siis oikeasti hysteerinen) minun perään.

Lapsi jatkoi heräilyä kerran yössä yli kolmevuotiaaksi, vaikka oli siirretty omaan huoneeseen 1,5 vuotiaana.

Nyt ollaan psykologi selvityksessä onko lievää autismia (ei ongelmia puheessa tai älyssä) vai adhd (ennemmin add-muoto) vai molemmat.

Eli nukkumisingelmat eivät ole välttämättä "vanhempien laiskuudesta/lepsuudesta" johtuvaa

Jatkoin imetystä 2vuotiaaksi koska se oli ainoa tapa saada lapsi nukahtamaan päiväunille ja yöunille rauhoittumaan. ei sitä loppuvaiheessa ollut kuin kaksi kertaa sitä imetystä päivässä. Päiväuniakin nukkui vain 1/2h ja lopetin niille nukuttamisen 2,5v kun nukahtaminen kesti jo yli puolet nukkumisajasta.

Siis lapsen unet oli kolmevuotiaana niin että nukkui yhden yön viikosta koko yön ja sitten neljävuotiaana oli viimein ruvennut nukkumaan niin että ei herännyt kuin ehkä yhden/kaksi kertaa kuussa. Kun ekan kerran nukkui 7yötä heräämättä, niin meillä vanhemmilla oli bileet :)

Vierailija
69/75 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi tehdä mitään, koska huonounisuus on geeneissä.

Tämän opin toisesta ketjusta, jossa minut haukuttiin ties miksi, koska omat lapseni ovat kaikki nukkuneet hyvin ja julkesin epäillä niin olevan sen takia, että otimme säännölliset unitavat "tavaksi" johdonmukaisesti jo ihan pienestä.  Syy on kuulemma ihan vain se että lapset ovat hyviä nukkujia. 

On heilläkin kuitenkin ollut ajoittain uniongelmia mm. sairastamisen, hampaidentulon, kävelemään oppimisen yhteydessä, esikoisella lisäksi yöllisten kauhukohtausten jakso ja keskimmäinen tuli nelivuotiaana aamuöisin tyynyineen vanhempien väliin nukkumaan puolen vuoden ajan.

Annoin sulle alapeukun, jätä pois tuo epäilevä "kuulemma"

Me yritettiin vaikka mitä että se lapsi nukkuisi läpi yön, mikään ei auttanut kuin aika.

Joten kun hyväunisten lasten vanhemmat tulee pätemään univelkaisten ketjuun niin hermot menee nopeasti monelta.

itse olin niin univelkainen että mietin jo miten pääsisin pois täältä maailmasta, ihan hirveä olo. Apua tarvitaan, hain neuvolasta, niin unikouluun kuin myös sain kunnalta perhepalveluita, joka kävi lapsen kanssa jossain että sain levätä.

Hakekaa apua neuvolasta. Älkää jääkö yksin.

Unikoulut voivat auttaa, ja siihen on apua saatavissa.

Mutta joskus mikään muu kuin aika eli lapsen kasvu on ainoa joka auttaa heräilyyn. Kunhan muistaa että se helpottaa kyllä, täältä puhuu oikea kokemusasiantuntija.

Meille ei tullut toisia lapsia, emme halua moiseen rumbaan uudestaan.

Vierailija
70/75 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Nyt nukuttu jo useita öitä heräämättä kertaakaan klo 20.15-7.30. Imetyksen lopetin pikku hiljaa. Eikä pidetty varsinaisia unikouluja, eikä huudatuksia. Hieman aluksi itkeskeli, mutta sai olla koko yöt kainalossa ja silitykset ja hyräily auttoivat. Ja lapsi nukkuu edelkeen kainalossani/vieressäni tyytyväisenä, niinkuin toiveeni olikin. 🙂

Vierailija
71/75 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sulla jokin erityinen syy olla opettamatta lastasi omaan sänkyyn ja aloittaa tissittely? Ensin syödään ja sitten muiden iltatoimien jälkeen nukkumaan omaan sänkyyn. Lapsen uni on välillä kevyempää ja hänen pitää oppia nukahtamaan itse uudestaan.

Tää olis pikku hiljaa tarkoitus toteuttaa. Ainakin tuo yötissittely pois. Vieressä saa nukkua, kunhan ei heräilisi jatkuvasti. Mikään ei oo ihanampaa, kuin pikku käärö omassa kainalossa. 💗 Olisiko antaa tähän opetteluum hyviä vinkkejä, poislukien lapsen huudatus?

Sun mielestä on ihanaa kun on pikku käärö kainalossa. Onkohan lapsi siltä mieltä? Ehkä lapsi tarviikin omaa tilaa ja hänen unensa häiriintyy sen takia kun olette liian lähekkäin?

Ap täällä. Kyllä, tunnen oman lapseni tarpeet parhaiten ja nukkuu nyt kokonaiset yöt vierelläni tyytyväisenä, kun on turvallista olla. 💛

Vierailija
72/75 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, että asia järjestyi.

Vierailija
73/75 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea aika lopettaa yö imetys kokonaan, lapsi pärjää kyllä helposti vaikka ei yöllä syö, kiinteää ruokaa säännöllisesti päivän aikana.

Vierailija
74/75 |
11.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lievää autismia ja lapsi on ollut todella huono nukkumaan aina.

Vierailija
75/75 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä, kurja kuulla. Tsemppiä rikkonaisiin öihin! 💛 Tiedän, mitä ne ovat. Vieroitin siis lapsenilapsentahtisesti vähitellen imetyksestä, ja nyt lapsi nukkuu kuin enkeli koko yön, esim.viime yönä klo 20.45-7.45 kertaakaan heräämättä. Olo on itsellä kuin uudestisyntynyt.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme