Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1 vuotias heräilee edelleen kerran tunnissa öisin

Vierailija
05.09.2021 |

Luulin, toivoin ja rukoilin väsyneenä vauvavuotena, että yöunipätkät pidentyisivät vauvalla edes vähän 1-vuotta täytettyään. Väärin luulin.

Edelleen siis tilanne, että nukkuu vieressäni, nukahtaa yöunille vain rinnalle, yön aikana havahtuu unesta säännöllisesti koko yön aamuu
asti noin kerran tunnissa, jolloin hän nousee täysin unenpöpperössä istumaan patjalle. Ei tule takaisin viereeni itse, vaan alkaa hieman kitistä (ei varsinaisesti itke/huuda), johon itse herään ja otan viereeni. Nukahtaa uudestaan vain rinnalle.

Tämä siis toistuu usean kertaa yössä, mikä johtaa ymmärrettävästi siihen, että aamuisin mulla on jopa väsyneempi olo kuin illalla nukkumaan mennessä (ja olen iltaisin jo hyvin väsynyt).

Ajattelin, että on vain vaihe, ja sen vuoksi oon jaksanut sinnitellä vauvavuoden omalla hyvällä ruokavaliolla, kahvilla, imetyshormonien, vaunulenkkien ja ulkoilun voimin vauvavuoden suht "pirteänä" ja hyväntuulisena, kun oon ajatellut pian yöheräilyjen jo helpottavan.

Oon kyllä saanut tunneissa laskettuna unta hyvin, kun vauvan yöunet klo 20-8 olleet aina, mutta tuo unen katkeaminen tunnin välein joka ikinen yö alkaa nyt jo tuntua. 🤦‍♀️😓😣😬😱Taitaa multa puuttua se palauttava uni kokonaan, kun ei tule yhtään pidempiä unipätkiä.

Neuvoja, kokemuksia, vertaistukea, ihan mitä vaan? Ja kyseessä siis terve, päivisin hyvin virkeä ja iloinen, normaalisti kasvava ja kehittyvä vauva.
Lisäksi luulin, että

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä esikoinen nukkui perhepedissä neljävuotiaaksi, oli rauhallinen nukkuja. Kuopus oli rauhaton pyörijä ja heräilijä, ja minusta tuli zombie. lopulta ratkaisuksi osoittautui että siirrettiin kuopus omaan huoneeseensa. Pyöri ja heräili edelleen, mutta minä en (muutaman yön jälkeen). Ei siis oikeasti tarvinnut mitään ’palveluja’ yöllä vaan häiriintyi siitä kun minä heräsin ja sanoin jotain tai tungin tuttia suuhun. Lapset on vaan niin erilaisia. Molempien kohdalla lopetin imetyksen 9 kk iässä. Ap:lle suosittelisin myös ilta- ja yöimetysten lopettamista, ei oo hyväksi hampaillekaan tuo yötissi vähän väliä. Eikä se lapsen perusturvallisuus järky vaikka hän unikoulutettaessa vähän itkisikin, sehän ei oo kuitenkaan mitään jatkuvaa huudattamista. Lapsen ehdoilla pitää perheessä mennä mutta vanhemmat on kuitenkin ne jotka määrää raamit, perusturvallisuus tulee siitä, eikä siitä että lapsi saa aina kaiken haluamansa.

Tää hammasterveys on myös toinen painava syy, miks haluan jättää yöimetykset pois. Onko vinkkejä antaa lempeämpiin unikouluihin? Lapsen paniikki-itkun kuunteluun en pysty, enkä halua.

Isä kokeili eräs ilta kotona ollessaan nukuttaa lasta, huuto oli aivan hirveä ja lapsi näytti vaan itkiessään sormellaan alakertaan, jossa minä siis olin silloin. Päiväunille isä on nukuttanut, ja aina isän kotona ollessa lapsi on koko ajan isänsä "kimpussa". Mut yöunille kelpaan vain minä. 😄 Tästä pitäis nyy opetella pois, mutta kun mies on vain harvoja iltoja kotona töidensä vuoksi.Eli aika lailla oon nyt omillani rinnasta vieroittaessa. Kaverini kertoi isän roolin olleen iso vieroituksessa, mä en voi tätä korttia käyttää.

ap

Vierailija
22/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun valitsee perhepetin ja tissittelyn, niin noin siinä käy. Myöhäistä katua.

Äiti pois kolmeksi yöksi, lapsi omaan sänkyyn ja imetys loppuu nyt. Sen jälkeen kaikki voivat nukkua yönsä.

Ai kolme yötä riittää??

Meillä meni puoli vuotta ennen kuin uskoi ettei maitoa tule.

Jos lapsen siirtää nukkumaan toiseen huoneeseen ja sinnikkäästi kieltäytyy ottamasta yöksi tissille, niin kyllä ne nopeammin uskovat. Mutta jos tarjoat lohtutissiä, niin arvaa kahdesti, palataanko sille taas ensi yönä.

Lastenkasvatus on valintoja. Yleensä sitä ei saa pelkästään hyviä asioita eli jos valitsee perhepedin, niin sitten saa viereensä lapsen, joka saattaa heräillä öisin. Minä valitsin lapselle oman vuoteen ja nukuin 6 vko jälkeen 8 tunnin yöunia. Jokaiseen lapsen käännähdykseen ja inahdukseen en herännyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti pois kolmeksi yöksi, lapsi omaan sänkyyn ja imetys loppuu nyt. Sen jälkeen kaikki voivat nukkua yönsä.

Joo, imetystä oon lopettamassa vähitellen. En suorilta käsin, olisi julmaa lapselle eikä itsellekään kovin terveellistä. Perhepetiin siirryttiin noin 4 kk iässä oman jaksamiseni vuoksi, kun en enää yksinkertaisesti jaksanut itse öisin tunnin välein nostella rauhoittumaan viereeni ja takaisin pinnasänkyyn. Eli ekat 4 kk nukkui omassa sängyssä mun vieressä, mutta havahtui silti aina tunnin välein unestaan.

Imetystä en kadu millään tapaa, enkä perhepetiä. On niin luontaista lapselle kuin olla voi. Mutta nyt tosiaan, 1 v. ikää ja yöimetyksetkin saisi jäädä. Isä siis avuksi, kunhan olisi töistä edes jonkinlaista vapaata hänellä. Tekee siis reissuhommia ja pitkää päivää, tarkkaavaisuutta vaativaa vaarallista työtä. Haluan että hän nukkuu yönsä sen vuoksi hyvin työssä ollessaan.

Olet ihan itse valinnut tuon etkä kaikesta päätellen edes halua apua, koska olet valmiiksi keksinyt kaikki mahdolliset tekosyyt sille, että saat jatkaa säälin kohteena olemista.

Vuoden ikäinen ei tarvitse yöllä tissiä, sen voi lopettaa samantien! Jos koet, että sinä haluat imettää yöllä, niin silloin on aika outoa kysellä, miten yöheräilyt saa loppumaan, kun itse ne aiheutat.

Joo, kiitos, totuuden siemen tässä. Nyt pitäisi saada itseään niskasta kiinni ja varautua yövalvomisiin, jotta saadaan yötissi pois.

Vierailija
24/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä esikoinen nukkui perhepedissä neljävuotiaaksi, oli rauhallinen nukkuja. Kuopus oli rauhaton pyörijä ja heräilijä, ja minusta tuli zombie. lopulta ratkaisuksi osoittautui että siirrettiin kuopus omaan huoneeseensa. Pyöri ja heräili edelleen, mutta minä en (muutaman yön jälkeen). Ei siis oikeasti tarvinnut mitään ’palveluja’ yöllä vaan häiriintyi siitä kun minä heräsin ja sanoin jotain tai tungin tuttia suuhun. Lapset on vaan niin erilaisia. Molempien kohdalla lopetin imetyksen 9 kk iässä. Ap:lle suosittelisin myös ilta- ja yöimetysten lopettamista, ei oo hyväksi hampaillekaan tuo yötissi vähän väliä. Eikä se lapsen perusturvallisuus järky vaikka hän unikoulutettaessa vähän itkisikin, sehän ei oo kuitenkaan mitään jatkuvaa huudattamista. Lapsen ehdoilla pitää perheessä mennä mutta vanhemmat on kuitenkin ne jotka määrää raamit, perusturvallisuus tulee siitä, eikä siitä että lapsi saa aina kaiken haluamansa.

Tää hammasterveys on myös toinen painava syy, miks haluan jättää yöimetykset pois. Onko vinkkejä antaa lempeämpiin unikouluihin? Lapsen paniikki-itkun kuunteluun en pysty, enkä halua.

Isä kokeili eräs ilta kotona ollessaan nukuttaa lasta, huuto oli aivan hirveä ja lapsi näytti vaan itkiessään sormellaan alakertaan, jossa minä siis olin silloin. Päiväunille isä on nukuttanut, ja aina isän kotona ollessa lapsi on koko ajan isänsä "kimpussa". Mut yöunille kelpaan vain minä. 😄 Tästä pitäis nyy opetella pois, mutta kun mies on vain harvoja iltoja kotona töidensä vuoksi.Eli aika lailla oon nyt omillani rinnasta vieroittaessa. Kaverini kertoi isän roolin olleen iso vieroituksessa, mä en voi tätä korttia käyttää.

ap

olet siis opettanut lapsen myös siihen, että hänet nukutetaan? Miksi ihmeessä?

Vierailija
25/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kolme yötä riittää??

Meillä meni puoli vuotta ennen kuin uskoi ettei maitoa tule.

Jos lapsen siirtää nukkumaan toiseen huoneeseen ja sinnikkäästi kieltäytyy ottamasta yöksi tissille, niin kyllä ne nopeammin uskovat. Mutta jos tarjoat lohtutissiä, niin arvaa kahdesti, palataanko sille taas ensi yönä.

Lastenkasvatus on valintoja. Yleensä sitä ei saa pelkästään hyviä asioita eli jos valitsee perhepedin, niin sitten saa viereensä lapsen, joka saattaa heräillä öisin. Minä valitsin lapselle oman vuoteen ja nukuin 6 vko jälkeen 8 tunnin yöunia. Jokaiseen lapsen käännähdykseen ja inahdukseen en herännyt.

Totta, ja edelleenkään en ole kyllä valmis huudattamaan lasta niin, että hän kokisi olonsa turvattomaksi öisin tai että kokisi, ettei hänen tarpeisiinsa vastata (jätetä yksin itkemään omaan huoneeseen). En tee niin päivälläkään (siis jätä yksin itkemään, vaan annan lohtua), vaikka kiellän asioita ja rajoja on. Miksi ihmeessä siis öisin.

Vierailija
26/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

olet siis opettanut lapsen myös siihen, että hänet nukutetaan? Miksi ihmeessä?

Tällä kommentoijalla taitaa olla hyvin nukkuva lapsi. Onnea siitä. 👍

Vierailija
27/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös aika auttaa 100 % varmasti, jos et nyt jaksa/halua tehdä mitään. Ei varmasti enää koululaisena roiku öisin rinnalla. 😀 Kokemusta on.

Vierailija
28/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: Miksei ole mitään lapsille sopivaa unilääkettä tuohon yöheräilyyn.

Saattaisi auttaa lyhyt jakso, jolloin lapsi tottuisi nukkumaan koko yön.

Siis vaikka hyvin pieni annos aikuisten unilääkettä, tietty lääkärin reseptillä.

Vierailija
29/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämästä saa juuri niin vaikeaa kuin haluaa sen olevan. Lapsiraukka, säälin lasta. Miksi luulet, ettei hän kärsi huonoista öistä -- olet itsekkyyttäsi valinnut tuon rumban.

Vierailija
30/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nukkuu klo 20-8. Ei kukaan. Yksivuotias ei tarvitse rintamaitoa. Leikitte illalla klo 21. Iltatoimet, lämmin maito tuttipullosta. Yksivuotias nukkuu ehkä 8 tuntia. Hän oppii paljon asioita koko ajan, ei niitä nukkuessa opi. Teitkö lapsen yksin, ei kukaan jaksa.

Vierailija
31/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä vaan nautit siitä kun saat olla niin korvaamaton lapselle. Miksi sitten valitat unenpuutetta kun johdonmukaisella toiminnalla voisit erittäin todennäköisesti parantaa teidän molempien unta? Läheisyyttä voi ja pitää antaa päivällä. Yöt voidaan rauhoittaa nukkumiselle. Sinä itse pitkität tilannetta, miten lapsi oppisi itsestään pois opettamastasi tavasta? Miksi et kestä lapsen itkua?

Vierailija
32/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on nälkä öisin, jos kerran sanot ettei kiinteitä mene kunnolla ja et imetäkään päivisin kunnolla. Tuon ikäinen tarvii jo kunnon ateriat pitkin päivää ettei yöllä tule nälkä.

Vierailija
33/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämästä saa juuri niin vaikeaa kuin haluaa sen olevan. Lapsiraukka, säälin lasta. Miksi luulet, ettei hän kärsi huonoista öistä -- olet itsekkyyttäsi valinnut tuon rumban.

Yäk mikä kommentti. Ai lapsi kärsii läheisyydestä? 🤦‍♀️

Vierailija
34/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka nukkuu klo 20-8. Ei kukaan. Yksivuotias ei tarvitse rintamaitoa. Leikitte illalla klo 21. Iltatoimet, lämmin maito tuttipullosta. Yksivuotias nukkuu ehkä 8 tuntia. Hän oppii paljon asioita koko ajan, ei niitä nukkuessa opi. Teitkö lapsen yksin, ei kukaan jaksa.

WHO suosittaa imetystä vähintään kaksivuotiaaksi, THL vähintään 1-vuotiaaksi. Huom.paino sanalla vähintään. Ja tuo 8 h ei riitä kyllä 1-veelle, ap:han sanoi että lapsi päivisin virkeä ja touhukas. Ja nimenomaan uni lapsen oppimiselle, palautumiselle, aivoille supertärkeää. Ap taisi myös mainita että mies reissutöissä.

Vierailija
35/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen unikoulua, kysy neuvolasta mistä se voidaan järjestää, tää on siitä hyvä että ajan kanssa pohdittaan nukkuuko vauva esim liikaa päivällä, syökö yötä vasten tarpeeksi yms. Ja pyritään löytämään keinoja joilla vauva rauhoittuu uudelleen uneen helposti.

Vierailija
36/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos imettät niin ota viereen nukkumaan, nuku ilman paitaa ja anna vauvan kömpii itse yöllä rinnalle.

Vierailija
37/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä on nälkä öisin, jos kerran sanot ettei kiinteitä mene kunnolla ja et imetäkään päivisin kunnolla. Tuon ikäinen tarvii jo kunnon ateriat pitkin päivää ettei yöllä tule nälkä.

Ap: 5 kertaa päivässä tarjotaan monipuolista ruokaa. Kasvaa onneksi hyvin keskikäyrällä.

Ja tuolle toiselle: ei ole ikinä huolinut tuttipulloa, tuttia. Tuttiahan ei enää tietääkseni edes suositella 1v.jälkeen purennan vuoksi. Oli täysimetyksellä 6 kk asti. Imetyksellä on runsaasti terveysvaikutuksia lapsen terveydelle, ihan tutkittu juttu. Joten imettämisestä turha soimata mua. Oon onnellinen, että imetys sujunut näinkin pitkään, tähän on hyvä lopetella. 🙂

Pillimukista juo vettä, piimää, ja jonkin aikaa juonut lehmänmaitoa. Nää kommentit tässä ketjussa sai kyllä lisää pontta vähentää imetys ja lähikuukausina lopettaa. Onko jollakulla antaa vinkkejä lempeämpiin unikouluihin, ei huudatusmetodeihin?

Vierailija
38/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: Miksei ole mitään lapsille sopivaa unilääkettä tuohon yöheräilyyn.

Saattaisi auttaa lyhyt jakso, jolloin lapsi tottuisi nukkumaan koko yön.

Siis vaikka hyvin pieni annos aikuisten unilääkettä, tietty lääkärin reseptillä.

Yli vuoden ikäisen on ihan normaali heräillä, vauvan aivot ovat melkoisen kehittymättömät, vanhemmille pitäisi tarjota enemmän apua, jos tukiverkostoa ei ole, niin ois ihan hyvä että perhetyöntekijä vaikka hoitaisi lasta ja äiti saisi nukkua, nykyään kun tahtoo tuki olla sitä että työntekijä tulee kotiin juttelemaan, se ei paljon auta kun väsyttää.

Vierailija
39/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: 5 kertaa päivässä tarjotaan monipuolista ruokaa. Kasvaa onneksi hyvin keskikäyrällä.

Ja tuolle toiselle: ei ole ikinä huolinut tuttipulloa, tuttia. Tuttiahan ei enää tietääkseni edes suositella 1v.jälkeen purennan vuoksi. Oli täysimetyksellä 6 kk asti. Imetyksellä on runsaasti terveysvaikutuksia lapsen terveydelle, ihan tutkittu juttu. Joten imettämisestä turha soimata mua. Oon onnellinen, että imetys sujunut näinkin pitkään, tähän on hyvä lopetella. 🙂

Pillimukista juo vettä, piimää, ja jonkin aikaa juonut lehmänmaitoa. Nää kommentit tässä ketjussa sai kyllä lisää pontta vähentää imetys ja lähikuukausina lopettaa. Onko jollakulla antaa vinkkejä lempeämpiin unikouluihin, ei huudatusmetodeihin?

Anna laktoositonta maitoa, meillä vauvalle kävi laktoosi mahalle, neuvola kuitenkin vaati juottaa normaali maitoa että siihen tottuisi, no ei tottunut ikinä, 3vuotiaana siirryttiin vasta laktoosittomaan kun vatsa oireili jo niin pahoin että käytiin ihan allergiatesteissä..

Vierailija
40/75 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun meidän lapset olivat vauvoja niin, kylvetin heidät joka ilta, kuivat vaipat ja iltavelli, omaan sänkyyn nukkumaan ja unirätti seuraksi. Molemmat nukkuivat jo koko yön kuukauden ikäisinä. Vaivat tottuvat nopeasti kaikkeen, myös nukkumaan omissa sängyissään.