Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ien turvonnut ja pussimaiseksi yön aikana takahampaan kohdalta? Hammaslääkäriin?

Vierailija
13.10.2014 |

Takaa hampaan vierestä ien on turvonnut ja tuntuu hieman pussimaiselta. Tapahtui yön aikana. Harjaan hampaat joka päivä, mutta ta vähintään kerran, mutta takaa en ole harjannut niin hyvin. Mitä mahtaa olla?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ientulehdus?

Vierailija
2/25 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

viisauden hammas puhkeamassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä tarvitse mihinkään hammaslääkäriin heti mennä. Tuollaiset paranevat usein itsestään. Harjaa vaan kunnolla siitä alueelta vaikka vähän "veri roiskuisi" ja käytä mielellään antibakteerista suuvettä pari-kolme kertaa päivässä. Tuollaisia voi tulla monesta syystä esim. joku ruoanpala vähän vahingoittanut ientä tai muuten vaan tulehtuu, mutta usein menevät tosiaan itsestään ohi. 

Vierailija
4/25 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulehdus juuressa?

Vierailija
5/25 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedä sitten minkänäköinen on. Itsellä joskus aikoinaan, kun ensimmäinen viisauden hammas oli puhkeamassa, niin se muodosti ensin ikään kuin pussin, johon sitten meni kaikenlaista likaa, ruoanjämiä yms. Itse en tuota huomannut, kunnes tuosta lika-aineksesta johtuen tulehtui ja sattui. hammas ei siis ollut vielä tullut kokonaan esiin.

Vierailija
6/25 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:50"]

Nivusistani roikkuva uloke oli yön aikana turvonnut isoksi pötikäksi, olo oli tukala. Itse sain asian ratkaistua hieromalla sitä rytmikkäästi kunnes jotakin roiskahti ulos. Helpotti heti.

[/quote]

Sitä nestettä vaan muodostuu sinne aina uudestaan, siitä voi tulla vuosikymmenten piina.

Vierailija
7/25 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:48"]

Tulehdus juuressa?

[/quote]

Ei todennäköisimmin ole jos ei sitä hammasta särje tai mitään. Ihan hyvin voi vaikka viikon katsella kotihoidolla menisikö ohi.

Vierailija
8/25 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus menee ientaskuun ruokaa, ja se voi tulehtua, kannattaa painella sieltä ne töhnät pois, ja pestä hyvin, niin voi parantua ihan itsestään.

Vierailija
9/25 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten juuret on kuolemassa ja tarttis juurihoidon. sen kanssa ei oo leikkimistä, jos se menee leukaluuhun saakka se tulehdus. mutta jos se ei oo kipee, mädät ulos ja baanalle.

Vierailija
10/25 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita nyt heri hammaslääkäriin aika, et saa sitä kumminkaan saman tien. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä ien on tulehtunutm ja saatat tarvita antibioottikuurinkin. 

Vierailija
11/25 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vastaavat oireet ja hammaslääkäri määräsi tätä pumpulipuikolla siveltäväksi 

http://www.apteekkituotteet.fi/Corsodyl-liuos

Muistaakseni kerran laitoin ja heti helpotti.

Vierailija
12/25 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 16:04"]

Mulla oli vastaavat oireet ja hammaslääkäri määräsi tätä pumpulipuikolla siveltäväksi 

http://www.apteekkituotteet.fi/Corsodyl-liuos 

Muistaakseni kerran laitoin ja heti helpotti.

[/quote]

Minulla on ehkä tätä vielä, taidan koittaa ensiavuksi.

Viisaudenhampaat ovat jo puhjenneet. Turvotus on viisaudenhampaan viereisen hampaan ulommalla sivulla. Ei särje tai ole kipeä.

ap

Vierailija
13/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä just luin?

Vierailija
14/25 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei auttakaa mulla on vasemalla puolella alahampaassa turvotusta jonka takana on varmaa tulossa viisaudenhammas mut ei oo viel puhjennut kannataako mennä hammaslääkäriin vielä tässä vaiheessa ei ole särkyä eikä mitään muutakuin vain ett takahammas on turvoksissa

Vierailija
15/25 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jikhdhd kirjoitti:

Hei auttakaa mulla on vasemalla puolella alahampaassa turvotusta jonka takana on varmaa tulossa viisaudenhammas mut ei oo viel puhjennut kannataako mennä hammaslääkäriin vielä tässä vaiheessa ei ole särkyä eikä mitään muutakuin vain ett takahammas on turvoksissa

Ei tarvi mennä. Kyllähän se aina aiheuttaa turvotusta ja kipuakin kun hammas puskee läpi siitä kudoksesta. Itse muistan kun viisaudenhampaat tuli, oli melkoistakin kipua ja turvotusta välillä, ja se jatkui sittenkin kun osa hampaasta jo näkyi. Mutta niin ne viisaudenhampaat vaan on suussa nyt 20 vuotta myöhemminkin ilman mitään ongelmia.

Vierailija
16/25 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ien turposi ja oli kipeä, hampaassa ei tuntemuksia. Menin hammaslääkäriin ja hampaat kuvattiin. Ensin luultiin, että kyseessä reikä, mutta paljastuikin, että hammas syöpyi sisältä päin ja oli osittain ontto. Tälle on ihan oma nimityskin, en muista mikä. Hammadta hoidettiin muutama kuukausi ( ennuste huono). Ien reagoi vähän väliä paisumalla ja kipeytymällä. Lopulta kyllästyin ja hammas poistettiin.

Vierailija
17/25 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli just taannoin tuollaista mutta jomotti myös. Hammasharjalla painelin kunnolla ientä ja harjasin, jotain verimönjää sieltä tuli. Purskutin desinfiointiainetta. Jomotukseen otin parin päivän buranakuurin. Meni sillä ohi.

Vierailija
18/25 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:50"]

Nivusistani roikkuva uloke oli yön aikana turvonnut isoksi pötikäksi, olo oli tukala. Itse sain asian ratkaistua hieromalla sitä rytmikkäästi kunnes jotakin roiskahti ulos. Helpotti heti.

Sitä nestettä vaan muodostuu sinne aina uudestaan, siitä voi tulla vuosikymmenten piina.

Kannattaa käydä leikkauttamassa pois.

Vierailija
19/25 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohho, itelläni on sama juttu. Ainoa viisaudenhampaani on osin puhjennu siinä, mutta suun sisäpuolella sen vieressä on iso mokkula. Siis pallo! Kova sisältä eli se hammas on kai siinä EI tuo haitannne joten saa olla siinä jatkossakin! se on ollu varmaan 5 vuotta. en lähe ronkkimaan, koska jos se ei ole rikki, ei pidä mennä korjaamaankaan.

Vierailija
20/25 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo ensiapu kotioloissa: tiputtele kuumaa vettä siihen päälle. Auttaa!