Asianmukaista käyttäytymistä asuntonäytössä?
Olen ostamassa ensimmäistä asuntoani. Tänään on näyttö yhdestä kivan tuntuisesta asunnosta, mutta mietin että mitä siellä "saa" tehdä, eli mikä on korrektia käytöstä.
Esim. minua kiinnostaisi paljon katsoa minkälaiset kaapit asunnossa on, mutta siellä on asukkaan tavaroita, niin en halua mennä niitä nuuskimaan. Asunto siis vapautuu sopimuksen mukaan. Onko mitenkään päin hyväksyttävää availla kiinteitä kaappeja, eli niitä jotka jää asuntoon (keittiö, makkarit, kylppäri (?) kun nykyinen lähtee vai onko se vaan niin tökeröä kun miltä kuulostaakin?
Muutkin vinkit on tervetulleita!
Kommentit (11)
En kanssa pysty ymmärtämään, että mitä väliä jollain kaapin sisuksella on kun sinne saa parilla eurolla lisähyllyn, 10 eurolla tangon tai 30 eurolla korin. Kun se asunto kuitenkin maksaa helposti 150.000 €. Asioita vähän oikeisiin mittasuhteisiin...
Useampia asuntokauppoja takana ja kaapinovia ei ole tarvinnut availla. Olennaista on taloyhtiön kunto, yleinen siisteys ja pohjapiirrustus.
Tottakai kiinteiden kaappien sisälle saa katsoa. Mutta korrektia on pyytää välittäjä viereen, eli sanot esim. "haluaisin katsoa millaiset sisustat on kaapissa, onko ok avata". Ettei vaan kukaan luule että tongit varkausmielessä jne. On ainakin todistaja silloin koko ajan vieressä katsomassa että et ota mitään. Esim. keittiön kaapit on tärkeä tutkia siinäkin mielessä, ettei sisällä (etenkin alakaapeissa) näy kosteusongelmia.
Jos kaapit eivät olet mieleiseni, se laskee tietysti tarjoamaani hintaa (koska joutuisin hankkimaan uudet kaapit). Joten kyllä, haluan nähdä kaapit myös sisältä. Minusta kaikki, mikä kuuluu asuntokauppaan, pitää olla ostajaehdokkaan katsottavissa.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 13:17"]
Jos kaapit eivät olet mieleiseni, se laskee tietysti tarjoamaani hintaa (koska joutuisin hankkimaan uudet kaapit). Joten kyllä, haluan nähdä kaapit myös sisältä. Minusta kaikki, mikä kuuluu asuntokauppaan, pitää olla ostajaehdokkaan katsottavissa.
[/quote]
Tottakai kaappeihin saa katsoa, ja muista katsoa keittiön tason alle myös.
Kaapeista myös näkee vähän tarkemmin asukkaan siisteystasoa, jos et halua remontoida, kannattaa varmistua siisteydestä, tosi kovien porsastelijoiden asunnoista ei lika lähde enää kuin remontilla, terv, kokemusta on tästä asiasta.
Muista vilkaista myös saunan lauteiden alle! Jos siis asunnossa on sauna. Näkee hyvin kunnon.
Ehdottomasti kannattaa vilkaista kynnysten alle! Sieltä löytää asunnon todellisen kunnon!
Ja jos joku huone on kokonaan maton peitossa, esimerkiksi sellaisen kuramaton, niin voi hyvin raottaa reunasta ja katsoa, millainen lattiamateriaali on alla. Meille esimerkiksi tuli yllätyksenä, että tuulikaapissa ja vaatehuoneessa oli muovimattoa, toisin kuin kaikkialla muualla. Ei nyt mikään deal breaker, mutta olisi voinut tuonkin kurkistaa.
Saa kaappeihin ja vaatehuoneeseen kurkata, mutta mihinkään tavaraan et saa koskea. Usein riittää kun kysyy välittäjältä: onko tässä kaapissa tangot vai hyllyt, niin välittäjä tulee ja avaa kaapinoven puolestasi.
Silloin kun olin ostamassa ensimmäistä asuntoani mielessäni pyöri sama kysymys! Minä itse pidin hyvin epäsoveliaana availla niitä kaappeja (olen myös vähän ujokin enkä halunnut tuuppaantua toisen ihmisen yksityisyyteen), noh ei siinä mitää välittäjä itse availi loppupeleissä niitä kaappeja ja sieltähän paljastui varmaankin vuoden tenapaketti varasto hyllyssä.. joo en ehkä olisi niin halunnut tietää mitä siellä oikeasti on
Itse en kuitenkaan osta asuntoa pelkästään sen vaatekaapin/kaapin perusteella joten itseäni ei kauheasti haittaa minkälainen se on.. Sama tapahtui nykyisessä asunnossa kun siinä oli 60 luvun alkuperäinen kaappi, mä purkasin sen ja hankin puhtoisen kaapin ikeasta eikä tehnyt lompakossa suurta lovea :))
Jos epäilyttää miten käyttäytyä ja mikä on soveliasta, kysy välittäjältä. Välittäjä tulee varmasti avaamaan kaapinovet valmiiksi, jos vaikutat potentiaaliselta ostajalta. Asunnossa voi olla homeinen lastulevykeittiö, mutta paremman näköiset ovet vaihdettu tilalle, toki se tehtävään ostotarjoukseen vaikuttaa vaatiiko asunto keittiöremontin jo ennen muuttoa. Pesutiloissa kannattaa vähintään kumartua katsomaan lattianrajaan, jos laatat ovat painuneet tai rikki, yleensä sieltä löytyy isompi vikakin piilosta.
Voithan sä kurkata kaapin ovesta sisään sen verran, että näet onko hylly vai tanko vai verkkkokori, mutta et voii alkaa penkoa tai siirrellä kaapissa olevia tavaroita esim nähdäksesi tai haistaaksesi peräseinään asti. Ja huomaa, että kaappien syynäyksen oletetaan tarkoittavan sitä, että muu näkemäsi on juuri sitä, mitä haluatkin ja sen perusteella olisit jo valmis tekemään tarjouksen, jos jatko on yhtä. Hyvää. Älä siis katso kaappiin, jos et pidä muustakaan asunnosta.
useampia asuntoja ostaneena ja omistavana huomauttaisin kuitenkin, että tärkeämpää kuin se, millaiset kaapit siellä nyt on, on sulle se, millaiset kaapit sinne saa. Katso siis pohjakuvaa, pinta-aloja ja ennen kaikkea isännöitsijän todistusta ja sen kohtia taloyhtiön taloudellisessta tilanteesta, ja tehdyistä ja suunnitelluista remonteista ja vertaa näitä siihen, mitä minkäkin ikäisissä taloissa joka tapauksssa on tehtävä. Asunnon sisustan voit laittaa uusiksi melko halvalla, mutta jos pakollinen putkiremontti tulee yllätyksenä taloyhtiölle, se on kallis, hankala ja asioita menee lähes aina pilalle vuotojen takia sitä odotellessa.